Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 30 nov 2024 23:38



Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
thermostaat 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht thermostaat
Ik heb het vermoeden dat de thermostaat van de oliekoeler die bij het motorblok (911 SC) gemonteerd is niet goed werkt. Heeft iemand ervaring met deze thermostaat? Komt het wel vaker voor dat deze kuren heeft of kapot gaat? Is deze makkelijk te vervangen?


13 dec 2007 21:27
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Waarom denk je dat de thermostaat stuk is? Wordt de koeler niet warm? Je kunt vaak aan het opwarmen van de olie zien of de thermostaat open gaat. Bij het opwarmen schiet de temperatuur even over de nominale waarde, de thermostaat gaat dan open,en dan zakt de temperatuur tot iets onder de nominale waarde om vervolgens iets te stijgen.


13 dec 2007 21:57
Profiel
Bericht 
bedoel je de interne thermostaat die IN het motorblok zit
of de externe thermostaat die achter aan bij de motor zit, en die olie naar de oliekoeler vooraan stuurt?

ze zitten namelijk allebei , bij het motorblok

de interne is eenvoudig te wisselen, als je er bij kan, maar injectie zit er meestal in de weg, smalle handjes en armpjes helpen misschien

de externe is eveneens in theorie makkelijk te vervangen... als de leidingen tenminste makkelijk los komen... wat niet evident is als die dingen al 20 jaar of zo vast zitten, blootgesteld aan de elementen


14 dec 2007 12:07
PorscheForum Rookie
Bericht 
Bedankt voor de reactie. Ik vermoed dat de thermostaat niet functioneert omdat de auto bij gebruik in Nederland (dus geen 180+ snelheden) de olietemperatuur tussen 8 en 9 uur staat. Volgens mij is dit iets hoger dan gebruikelijk. In Duitsland bij snelheden van 180+ loopt de temperatuur op tot tegen het rode gebied. Op dat moment is de koeler bij het rechter voorwiel heet, dus dat circuit doet het goed. Ook oliedruk en motortechnisch lijkt alles prima te werken. Oliemeter geeft de juiste temperatuur van olie aan (gecontroleerd door met een meter in de olietank te meten). De olie wordt dus daadwerkelijk zo heet.

Mijn theorie is dat de thermostaat van de oliekoeler die tegen het motorblok aanzit niet opengaat en er alleen koeling is via de ingeblazen lucht langs de cilinders en de koeler bij het voorwiel. Van het weekend heb ik een nauwkeurige temperatuurmeter tot mijn beschikking en ga ik testen of de koeler bij het motorblok heet wordt. Dit zal moeilijk meten zijn, want er loopt een olieleiding onder deze koeler door en de koeler zit tegen het motorblok aan dus ik verwacht dat de warmte van het motorblok in de koeler zal trekken. Op het juiste moment dus even meten.

Blij om te lezen dat de toegang tot de thermostaat mogelijk te doen is. Ik heb gekeken in het boek van Haynes en uit de plaatjes zou je kunnen afleiden dat het motorblok of het gehele injectiesysteem verwijderd dient te worden.


14 dec 2007 15:29
Profiel
Bericht 
de koeler bij het blok is de belangrijkste

die zit namelijk in het druk circuit, tussen pomp en olie gallerijen
de externe koeler , die heeft welliswaar ook druk op zijn leidingen, echter veel lager

koelers werken beter onder druk

de interne thermostaat zit maar met 2 boutjes vast, wat friemelen en ie komt er mooi uit

de vraag is enkel hoe vlot je derbij komt, want het zit achteraan, en de injectie zit in de weg... lange smalle arm kun je misschien wel errond gaan, maar t blijft gefriemel...


14 dec 2007 16:08
PorscheForum Rookie
Bericht 
Vanmiddag gereden en gemeten.

De temperatuur aan de onderzijde van de oliekoeler van het motorblok komt overeen met de olietemperatuurmeter zoals aangegeven op het dashboard. Lijkt erop dat de oliekoeler (en thermostaat) goed werken. Boven de 80 graden schakelt de thermostaat naar de oliekoeler bij het voorwiel, dus alles lijkt goed te werken. Vanmiddag ook de hogere snelheden getest en de temperatuur loopt nog fors op.

Ik kan mij niets anders bedenken dan eens een andere olie proberen. Heeft iemand nog een goede suggesties voor olie voor een SC uit 1982?


16 dec 2007 22:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Raimond schreef:
... olietemperatuur tussen 8 en 9 uur staat.


Prima waarde hoor, niets om zorgen over te maken :D
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


16 dec 2007 22:14
Profiel
Bericht 
Raimond schreef:
Vanmiddag gereden en gemeten.

De temperatuur aan de onderzijde van de oliekoeler van het motorblok komt overeen met de olietemperatuurmeter zoals aangegeven op het dashboard. Lijkt erop dat de oliekoeler (en thermostaat) goed werken. Boven de 80 graden schakelt de thermostaat naar de oliekoeler bij het voorwiel, dus alles lijkt goed te werken. Vanmiddag ook de hogere snelheden getest en de temperatuur loopt nog fors op.

Ik kan mij niets anders bedenken dan eens een andere olie proberen. Heeft iemand nog een goede suggesties voor olie voor een SC uit 1982?


tis niet omdat de oliekoeler warm wordt, dat ie ook goed werkt
kan extern vervuild zijn en zo minder wind vangen, minder koelen

of zelfs intern vervuild zijn

het is ook mogelijk , dat de externe thermostaat, te vroeg in overdruk mode gaat, en dus niet voldoende olie richting koeler stuurt, en te veel ongekoeld naar de olie tank stuurt


16 dec 2007 22:45
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Abarth 124 Spider 2017 Ex.Boxster 2.7 2008 Ex 924 1979 Ex.911 SC targa 1982
Beverwijk
Bericht 
Over de temperaturen die jij beschrijft zou ik me geen zorgen maken, geen probleem hoor....

Ik gebruik Valvoline racing 10W60 naar tevredenheid, doet het prima in de SC. Is zeer geschikt voor de hogere temperaturen die een luchtgekoeld blok nou eenmaal heeft.

Kan je bijvoorbeeld bij Lasaulec krijgen voor ca. 6/7 euro per liter.

Gooi er vooral niet te dunne olie in, dus geen 0W30 of 0W40 .

Om de temp. echt naar beneden te krijgen kan je de koeler voor vervangen door 1 van een 3.2, die koelt beter en past goed.

Maar of het echt nodig is bij onze NL-temperaturen? Lijkt mij niet hoor...


18 dec 2007 21:19
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Inmiddels een tijdje verder.

Bij de garage de interne thermostaat laten vervangen en afgelopen zondagmorgen vroeg de grens over om uit te proberen. De temperatuur bleef netjes binnen de perken (ook bij snelheden van 190+ gedurende 10 minuten). Mogelijk dat het komt door de lage buitentemperatuur, maar ik vermoed dat de vervangen thermostaat niet goed functioneerde en dat het probleem nu is opgelost.

Ik weet dat er meerdere SC's zijn die hoge olietemperaturen hebben. Mogelijk ligt hier dan ook de oorzaak bij de thermostaat.


05 feb 2008 21:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Fijn dat het (waarschijnlijk) opgelost is. In het weekend worden hogere temperaturen verwacht, dus weer een moment om te testen. :wink:
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


06 feb 2008 17:22
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.