Auteur |
Bericht |
Raimond
|
thermostaat
Ik heb het vermoeden dat de thermostaat van de oliekoeler die bij het motorblok (911 SC) gemonteerd is niet goed werkt. Heeft iemand ervaring met deze thermostaat? Komt het wel vaker voor dat deze kuren heeft of kapot gaat? Is deze makkelijk te vervangen?
|
13 dec 2007 21:27 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Waarom denk je dat de thermostaat stuk is? Wordt de koeler niet warm? Je kunt vaak aan het opwarmen van de olie zien of de thermostaat open gaat. Bij het opwarmen schiet de temperatuur even over de nominale waarde, de thermostaat gaat dan open,en dan zakt de temperatuur tot iets onder de nominale waarde om vervolgens iets te stijgen.
|
13 dec 2007 21:57 |
|
|
mayonaise
|
bedoel je de interne thermostaat die IN het motorblok zit
of de externe thermostaat die achter aan bij de motor zit, en die olie naar de oliekoeler vooraan stuurt?
ze zitten namelijk allebei , bij het motorblok
de interne is eenvoudig te wisselen, als je er bij kan, maar injectie zit er meestal in de weg, smalle handjes en armpjes helpen misschien
de externe is eveneens in theorie makkelijk te vervangen... als de leidingen tenminste makkelijk los komen... wat niet evident is als die dingen al 20 jaar of zo vast zitten, blootgesteld aan de elementen
|
14 dec 2007 12:07 |
|
|
Raimond
|
Bedankt voor de reactie. Ik vermoed dat de thermostaat niet functioneert omdat de auto bij gebruik in Nederland (dus geen 180+ snelheden) de olietemperatuur tussen 8 en 9 uur staat. Volgens mij is dit iets hoger dan gebruikelijk. In Duitsland bij snelheden van 180+ loopt de temperatuur op tot tegen het rode gebied. Op dat moment is de koeler bij het rechter voorwiel heet, dus dat circuit doet het goed. Ook oliedruk en motortechnisch lijkt alles prima te werken. Oliemeter geeft de juiste temperatuur van olie aan (gecontroleerd door met een meter in de olietank te meten). De olie wordt dus daadwerkelijk zo heet.
Mijn theorie is dat de thermostaat van de oliekoeler die tegen het motorblok aanzit niet opengaat en er alleen koeling is via de ingeblazen lucht langs de cilinders en de koeler bij het voorwiel. Van het weekend heb ik een nauwkeurige temperatuurmeter tot mijn beschikking en ga ik testen of de koeler bij het motorblok heet wordt. Dit zal moeilijk meten zijn, want er loopt een olieleiding onder deze koeler door en de koeler zit tegen het motorblok aan dus ik verwacht dat de warmte van het motorblok in de koeler zal trekken. Op het juiste moment dus even meten.
Blij om te lezen dat de toegang tot de thermostaat mogelijk te doen is. Ik heb gekeken in het boek van Haynes en uit de plaatjes zou je kunnen afleiden dat het motorblok of het gehele injectiesysteem verwijderd dient te worden.
|
14 dec 2007 15:29 |
|
|
mayonaise
|
de koeler bij het blok is de belangrijkste
die zit namelijk in het druk circuit, tussen pomp en olie gallerijen
de externe koeler , die heeft welliswaar ook druk op zijn leidingen, echter veel lager
koelers werken beter onder druk
de interne thermostaat zit maar met 2 boutjes vast, wat friemelen en ie komt er mooi uit
de vraag is enkel hoe vlot je derbij komt, want het zit achteraan, en de injectie zit in de weg... lange smalle arm kun je misschien wel errond gaan, maar t blijft gefriemel...
|
14 dec 2007 16:08 |
|
|
Raimond
|
Vanmiddag gereden en gemeten.
De temperatuur aan de onderzijde van de oliekoeler van het motorblok komt overeen met de olietemperatuurmeter zoals aangegeven op het dashboard. Lijkt erop dat de oliekoeler (en thermostaat) goed werken. Boven de 80 graden schakelt de thermostaat naar de oliekoeler bij het voorwiel, dus alles lijkt goed te werken. Vanmiddag ook de hogere snelheden getest en de temperatuur loopt nog fors op.
Ik kan mij niets anders bedenken dan eens een andere olie proberen. Heeft iemand nog een goede suggesties voor olie voor een SC uit 1982?
|
16 dec 2007 22:09 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Prima waarde hoor, niets om zorgen over te maken
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
16 dec 2007 22:14 |
|
|
mayonaise
|
tis niet omdat de oliekoeler warm wordt, dat ie ook goed werkt
kan extern vervuild zijn en zo minder wind vangen, minder koelen
of zelfs intern vervuild zijn
het is ook mogelijk , dat de externe thermostaat, te vroeg in overdruk mode gaat, en dus niet voldoende olie richting koeler stuurt, en te veel ongekoeld naar de olie tank stuurt
|
16 dec 2007 22:45 |
|
|
Porsje
Abarth 124 Spider 2017
Ex.Boxster 2.7 2008
Ex 924 1979
Ex.911 SC targa 1982Beverwijk
|
Over de temperaturen die jij beschrijft zou ik me geen zorgen maken, geen probleem hoor....
Ik gebruik Valvoline racing 10W60 naar tevredenheid, doet het prima in de SC. Is zeer geschikt voor de hogere temperaturen die een luchtgekoeld blok nou eenmaal heeft.
Kan je bijvoorbeeld bij Lasaulec krijgen voor ca. 6/7 euro per liter.
Gooi er vooral niet te dunne olie in, dus geen 0W30 of 0W40 .
Om de temp. echt naar beneden te krijgen kan je de koeler voor vervangen door 1 van een 3.2, die koelt beter en past goed.
Maar of het echt nodig is bij onze NL-temperaturen? Lijkt mij niet hoor...
|
18 dec 2007 21:19 |
|
|
Raimond
|
Inmiddels een tijdje verder.
Bij de garage de interne thermostaat laten vervangen en afgelopen zondagmorgen vroeg de grens over om uit te proberen. De temperatuur bleef netjes binnen de perken (ook bij snelheden van 190+ gedurende 10 minuten). Mogelijk dat het komt door de lage buitentemperatuur, maar ik vermoed dat de vervangen thermostaat niet goed functioneerde en dat het probleem nu is opgelost.
Ik weet dat er meerdere SC's zijn die hoge olietemperaturen hebben. Mogelijk ligt hier dan ook de oorzaak bij de thermostaat.
|
05 feb 2008 21:19 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Fijn dat het (waarschijnlijk) opgelost is. In het weekend worden hogere temperaturen verwacht, dus weer een moment om te testen.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
06 feb 2008 17:22 |
|
|