| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
HELP! Motor en versnellingsbak van elkaar afhalen. http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=17998 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | michael911 [ 30 maart 2008 19:10 ] |
Berichttitel: | HELP! Motor en versnellingsbak van elkaar afhalen. |
Ik ben vandaag bezig geweest om mijn motorblok (2.7) uit te bouwen. Dit omdat er een aantal onderdelen vernieuwd moeten worden. Nadat ik alle 5 de bouten van mijn 911/01 bak heb opengedraaid en het blok iets heb laten zakken, blijkt dat de bak en blok niet van elkaar los willen. Ik krijg er een opening van ongeveer 1 cm tussen bak en blokn, maar dan lijkt het wel of er iets vast zit. Alle bouten zijn wel los, anders kon ik deze opening niet krijgen. Weet iemand wat ik verkeerd doe of wat er aan de hand is? alvast bedankt. |
Auteur: | porschehenk [ 30 maart 2008 19:13 ] |
Berichttitel: | |
Blok er helemaal uitgehaald??? Zo te lezen niet, dan gaat dat volgens mij niet. |
Auteur: | shaggy [ 30 maart 2008 19:17 ] |
Berichttitel: | |
als die bak ongeveer hetzelfde werkt als van een 964, dan moet je een asje vanaf de zijkant eruit trekken. die zit in naaldlagers anders kan de arm die de koppeling indrukt niet passeren dat de koppeling kabelbediend is zal wel geen verschil maken in werking tov 964? |
Auteur: | Erwin [ 30 maart 2008 19:31 ] |
Berichttitel: | |
Ja, de bak van een 964 werkt ongeveer hetzelfde, ook een 964 heeft tandwielen en één ingaande priseas en twee uitgaande assen. Een 964 heet niet voor niks 964, dat is een hele andere auto dan een oude 911. Dat geld voor de meeste onderdelen, net als de totale bediening van de koppeling. Jij hebt een 2.7 motor en een 911/01 bak Een 2.7 motor zat altijd achter een 915 bak, maar een 911/01 bak is een 901 bak. Daarom hieronder beide manieren hoe je de bak achter de motor vandaan haalt. Bij een 901 bak moet je eerst met een schhroevendraaier het druklager een kwartslag verdraaien. En bij een 915 versnellingsbak moet eerst de koppelinggaffel de mogelijkheid hebben om een kwartslag terug te draaien. Dat kan alleen als het hefboompje onder aan de versnellinngsbak verwijderd is. Oftewel: haal de seegerring los van de koppelingsas en schuif de hefboom van de koppelingas. Daarna kan de versnellingsbak van de motor afgeschoven worden. En welke 5 bouten bedoel jij eigenlijk? Erwin. |
Auteur: | Erwin [ 30 maart 2008 19:43 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Jij bent toch ook een hobbyist ik in ieder geval wel |
Auteur: | michael911 [ 31 maart 2008 9:45 ] |
Berichttitel: | |
Bedankt voor de info Het is een model 1970, waar later een 2.7 is ingelegd. Hierdoor dus een 911/01 bak met een 2.7. Met de 5e bout bedoel ik idd de startmotor. Deze hoefde in principe idd niet los, maar ja amateurs he. Omdat ik toch een amateur ben..... Waar zit het druklager precies? Waarschijnlijk vind ik hem als ik weer bezig ben, maar toch maar alvast voor de zekerheid de vraag. En is er nog een speciale manier waarmee ik het druklager een kwartslag moet/kan draaien? gr michael |
Auteur: | Erwin [ 31 maart 2008 11:37 ] |
Berichttitel: | |
Als je hier eens kijkt http://mediatheek.thinkquest.nl/~lle013 ... elling.php en dit helemaal snapt is het handig om daarna dit boek te kopen. Niet jippie bedoeld en je kunt niet alles weten, maar iemand die zelf zijn motor uitbouwd en niet weet waar je het druklager kunt vinden of weet wat het is Hoe kunnen we jou helpen als jij niet weet waar je het moet zoeken . |
Auteur: | cabrio wim [ 31 maart 2008 12:04 ] |
Berichttitel: | |
Hoe zijn wij ooit begonnen Erwin. |
Auteur: | Erwin [ 31 maart 2008 12:23 ] |
Berichttitel: | |
Nou, in ieder geval ben ik anders begonnen. Op mijn 14e kocht ik mijn eerste autotechnische boek. Mijn ouders vonden het maar vreemd dat ik voor een half jaar aan zakgeld uitgaf aan een boek. Maarja, de bibliotheek boeken had ik al zo vaak geleend. Dat mooie dikke boek kende ik al helemaal uit mijn hoofd voordat ik autotechniek ging doen op de LTS. En dat was erg vervelend voor die leraar. Pas op mijn 17e kocht ik mijn eerste auto die ik toen helemaal opknapte. Tegenwoordig werk ik nog steeds hetzelfde, ik verdiep me eerst in de materie voordat ik iets loshaal. Bij mij thuis struikel je ook over de werkplaatsboeken . |
Auteur: | shaggy [ 31 maart 2008 12:39 ] |
Berichttitel: | |
De meeste beginnen al vroeg met brommers uit elkaar te halen, auto's is de volgende stap meestal Werkplaatshandboek heb ik al vaak nodig gehad bij de demontage van mijn auto,en het forum natuurlijk Het is toch aparte techniek als je gewend bent om aan Volkswagen te sleutelen |
Auteur: | cabrio wim [ 31 maart 2008 12:39 ] |
Berichttitel: | |
Klopt wel wat je schrijft, ik verdiep me ook eerst in de materie voor ik aan iets begon/begin, doe ik nu weer trouwens. Ben nu al studie aan het maken voor mijn Porsche schade en restauratie waar ik volgende week aan begin, dus open wel draadje, en als ik iets verkeerds doe mag je mij ook corrigeren. |
Auteur: | Erwin [ 31 maart 2008 12:53 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Ok, dan: ruil de cabrio voor een coupé . |
Auteur: | cabrio wim [ 31 maart 2008 13:06 ] |
Berichttitel: | |
Denk het niet. |
Auteur: | michael911 [ 31 maart 2008 14:43 ] |
Berichttitel: | |
Rentech, (of iemand anders) Ik snap ook dat het druklager bij de koppeling zit, in het blok dus. (tussen bak en motorblok) het is namelijk niet ons eerste blokje wat we eruit halen. Echter wel het eerste blok van een porsche. Ik doe dit samen met een automonteur die echter nog geen ervaring heeft met porsche. Normaal gesproken kunnen we alles terug vinden in het werkplaatshandboek, echter staat er niet in hoe we de bak van blok moeten losmaken. Probleem is nu alleen dat nu we alle 4 (+1 voor startmotor=5) de bouten hebben losgedraaid en de bak en blok maar 1 cm (max) uit elkaar komen er vervolgens lijkt het of er iets mee veert of dat er een borging zit waardoor het blok en bak niet verder uit elkaar komen. Hierdoor kan ik dus ook niet bij het druklager komen. Zover ik kan zien zijn alle leidingen e.d los. Wat kan ervoor zorgen dat ik de bak en blok niet ver genoeg uit elkaar krijg om bij het druklager te komen? Ik kan ik het werkplaatshandboek ook geen verdere instructie vinden. |
Auteur: | Erwin [ 31 maart 2008 14:57 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Pak eens een zaklamp en een schroevendraaier. Kijk door het gat in het koppelingshuis en zie wat ik bedoel.
Maar ik neem aan dat de monteur toch al wel voorgesteld heeft via het startmotorgat de drukgroepbouten los te draaien, want dat mag je zomaar doen, hoef je het druklager ook niet te verdraaien. Deze manier werkt ook, niet de manier zoals het hoort, maar het kan wel en je maakt daardoor niks stuk ofzo. |
Auteur: | michael911 [ 31 maart 2008 15:16 ] |
Berichttitel: | |
bedankt. Ik ga aan de slag. (optie 2 heeft de monteur nog niet aangedragen.... Blijkbaar zijn we toch amateurs ) Oh ja nog bedankt voor je hulp! |
Auteur: | Robert-Jan [ 31 maart 2008 17:53 ] |
Berichttitel: | |
Hé Erwin, was zeker dat blauwe boek van Gert Hack (autotuning)? Was in ieder geval wel mijn eerste boek dat ik zelf kocht. groet, Robert-Jan |
Auteur: | Erwin [ 31 maart 2008 18:21 ] |
Berichttitel: | |
Nee, het was deze. Nu alleen nog verkrijgbaar bij de antiekzaak. Nog steeds een aan te bevelen boek met duidelijke basis uitleg en mooie tekeningen. Foto's en stand van de techniek van begin '70 |
Auteur: | michael911 [ 03 apr 2008 9:01 ] |
Berichttitel: | |
Gelukt, na het losdraaien van de boutjes was het erg simpel. |
Auteur: | john's Porsches [ 03 apr 2008 12:14 ] |
Berichttitel: | |
zou voor het in elkaar zetten wel de optie 1 opteren |
Auteur: | michael911 [ 03 apr 2008 16:55 ] |
Berichttitel: | |
Lijkt mij ook wel een goed idee Misschien ook wel iets makkelijker |
Auteur: | Paul II [ 03 apr 2008 20:29 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
En dan doen ze het ook nog zo Erwin, je hebt wel heel veel geduld met je (potentiele) klanten |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |