Auteur |
Bericht |
porscherulez
Porsche 912 (1966) en 911 cabrio (996)Leiden
|
Hele hele dikke rookwolk uit 964
Tja, het is alweer een tijdje geleden dat ik een berichtje gepost heb. Ik ben typisch iemand die veel op het PF leest en af en toe een berichtje post. Mijn laatste bericht betrof een defecte Tiptronic van mijn 964 uit 1990.
Nu heb ik helaas weer een (groot ) probleem. Na vanmiddag lekker woonwerk (Almere - Leiden) te hebben gereden gaf de 964 een kleine kilometer voor de eindbestemming een enorme rookwolk. De rook kwam regelrecht uit de uitlaat en zorgde voor een uitzicht van ongeveer 1 meter. Gelukkig heb ik de Porsche direct aan de kant kunnen zetten en heb direct de motor uitgezet. Moterkap open, onder de auto gekeken enz maar er was aan de buitenkant niets te zien. Toen nog maar even de auto gestart waarna er wederom een wolk van blauw/witte rook uit de uitlaat kwam. Zo erg dat er een aantal mensen uit de straat naar buiten rende omdat men in de veronderstelling was dat er brand was. De motor startte goed en draaide prima stationair zonder rare bijgeluiden. Wel leek of de motor bij het uitschakelen iets "na-dieselde" maar dat weet ik niet zeker.
Een "klein" detail is dat de motor ongeveer 25000 km geleden bij een wel bekende porschespecialist is gereviseerd (koprevisie, drijfstangen, oliepomp, krukas, ketting, nokkenassen enz enz) en 4 maanden (3000 km) geleden bij een andere porschespecialist een (hele) grote beurt (a 3500euro) heeft gehad.
Heeft iemand van het PF een dergelijke ervaring gehad en ik ben erg benieuwd hoe dit is opgelost. Zelf ga ik van het ergste uit.
_________________________________________ Porsche 911 Cabrio (996) C2 en '66er 912
|
03 jun 2008 21:38 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
... ziet er in mijn ogen niet rooskleurig uit ...
Heb 't nog nooit eerder gehoord - of gezien - maar zou er persoonlijk geen meter meer mee rijden (ergo: de motor starten) voordat ik iets meer zou weten of wat het zou kunnen zijn ...
Succes!
|
03 jun 2008 21:47 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Heb dat een keer meegemaakt
Enorm veeeeeeeeeeeeeel rook
Er zat teveel olie in het tankje, motor wordt warm en komt dan in het luchtfilter en zo in de inlaat
Luchtfilter openmaken en filter vernieuwen, en natuurlijk wat olie eruit laten lopen
Hoop dat dat het is, is niet zo kostbaar
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
03 jun 2008 21:51 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
... te veel olie - na 4 maanden
|
03 jun 2008 21:53 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Als hij olie erbij heeft gedaan
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
03 jun 2008 21:55 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
... had 'ie dat toch wel aangegeven
-- hoop overigens dat je gelijk hebt --
|
03 jun 2008 21:56 |
|
|
porscherulez
Porsche 912 (1966) en 911 cabrio (996)Leiden
|
Zou kunnen
Ik heb net even naar het filter gekeken maar die is, voor zover ik zonder complete demontage kon zien, kurk droog. Het zou op zich wel kunnen na vier maanden omdat ik niet heel veel met de auto rijd. Vandaag was de motor goed warm en zag ik ook dat de oliedruk iets lager stond dan normaal. Tijdens de rook was er gewoon oliedruk.
De rook ontstond op het moment dat ik een kilometer of 40 reed, net na een bocht. Vlak daarvoor had ik de motor uitgezet ivm een brug die open stond (of was het dicht ).
_________________________________________ Porsche 911 Cabrio (996) C2 en '66er 912
|
03 jun 2008 22:20 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
tja zou gewoon nog eens alles goed na kijken.en als alles in orde is gewoon rijden en kijken wat er gebeurt.misschien gaat het wel weer over?
en misschien draaid hij in de soep.
anton964
|
03 jun 2008 23:10 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
ik heb het ook een keer meegemaakt.
dit was na een bocht die wel hoog in toeren werd gereden.
rook wolken geen zicht maar geen stank, het leek wel waterdamp.
meteen renntech gebeld, deze kon ook niet zo de diagnose stellen maar stelde mij wel einigzins gerust.
het zou vanzelf minder worden en ja na de twee straaten tussen de kantoren meerdere malen rond gereden te hebben, ik voelde me echt aso, werd het minder en zelfs weg.
Renntech had het nog een of twee keer mee gemaakt en kon ook niet precies zeggen wat het was.
ik zelf dacht aan vocht in de benzine tank, erwin van niet, toch benzine eruit gepompt en bekeken idd geen vocht.
ik ga niet zeggen gewoon doorrijden dat advies kan ik niet geven maar ik hoop dat het net zo gaat als bij mij.
inmiddels 40 000 hogesnelheids km verder.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
03 jun 2008 23:18 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Hoop dat het meevalt. Als ik op je website zie wat je totnutoe in de auto geinvesteerd hebt....
_________________________________________ oud is beter
|
04 jun 2008 9:21 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Gegeven het feit dat het na een redelijk lange rit was lijkt het me niet dat het te veel olie kan zijn. Ook omdat je nergens aangeeft dat je hebt bijgevuld. Hoop voor je dat het niets ernstigs is (en dat het anders onder de garantie van de revisie valt). Sterkte!
|
04 jun 2008 9:28 |
|
|
porscherulez
Porsche 912 (1966) en 911 cabrio (996)Leiden
|
(update)
Vanmorgen even gebeld met Visser.
Wordt vervolgd.....
_________________________________________ Porsche 911 Cabrio (996) C2 en '66er 912
Laatst bijgewerkt door porscherulez op 18 feb 2012 20:05, in totaal 4 keer bewerkt.
|
04 jun 2008 12:27 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
bezine lekage door de uitlaat?lijkt me niet.
het is vocht of olie.is na de revisie de olie als eens ververst?
anton964
|
04 jun 2008 13:37 |
|
|
Denniz C2
993 C2
|
Kan het niet zo zijn dat je veel kleine stukjes heb gereden? Kan het zijn dat er water (condens) in de olie is ontstaan die wanneer de olie goed warm wordt en na een bocht in de motor terecht gekomen kan zijn?
Ik heb het ook ooit eens gehad met mijn 964 en de uitleg was toen zoiets...maar dan net iets anders
Heb er verder nooit meer last van gehad.
_________________________________________ Ut et Zeeuwse
|
04 jun 2008 13:47 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Hangend inspuitventiel - mijn interpretatie van opm. PSH... - zou kunnen.
Geeft brandstof overdaad en (dus) ook nadieselen
Zou dus heel erg meevallen allemaal. Zoals het vaak doet, dit soort dingen, vaker minder erg, gelukkig
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
04 jun 2008 13:54 |
|
|
porscherulez
Porsche 912 (1966) en 911 cabrio (996)Leiden
|
Dennis, jouw verhaal zou heel goed van toepassing kunnen zijn. Ik rijd dagelijks korte stukken met de auto, ongeveer 5 dagen in de week 2x 15 km. Gister was eigenlijk de eerste dag dat de motor goed warm was en het was ook precies na een bocht. Goede tip i.i.g.
We gaan het horen. De auto wordt zo opgehaald.
_________________________________________ Porsche 911 Cabrio (996) C2 en '66er 912
|
04 jun 2008 13:59 |
|
|
porscherulez
Porsche 912 (1966) en 911 cabrio (996)Leiden
|
Volgens mij was het inderdaad iets met de brandstoftoevoer (inspuitventiel). Weet je toevallig of teveel brandstof een dikke rookpluim geeft?
Hoop dat het minder erg is
_________________________________________ Porsche 911 Cabrio (996) C2 en '66er 912
|
04 jun 2008 14:01 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Dat van die condens is echt onzin, vergeet het.
Ja, (veel) te veel brandstof geeft dit verschijnsel.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
04 jun 2008 15:04 |
|
|
porscherulez
Porsche 912 (1966) en 911 cabrio (996)Leiden
|
De auto is vandaag opgehaald door visser en gaat morgen de brug op voor een diagnose. Bij ophalen toch heel even gestart en zelfs bij koude motor kwam de witte rook behalve uit de uitlaat ook aan de linkerkant van het blok omhoog. We zullen het horen.....wordt vervolgd!
_________________________________________ Porsche 911 Cabrio (996) C2 en '66er 912
Laatst bijgewerkt door porscherulez op 18 feb 2012 19:15, in totaal 2 keer bewerkt.
|
04 jun 2008 19:25 |
|
|
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
Witte rook? Lijkt wel of iemand met een tuinslang je uitlaat heeft vol laten lopen
_________________________________________ Relax! Het is maar blik............
|
04 jun 2008 22:57 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Of een nieuwe Paus
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
05 jun 2008 0:03 |
|
|
aleh
ex-993 cabrio
ex-996 cabrio
ex-996 turbo
ex-Cayenne S
ex-Panamera S
993 cabrio
Haarlem
|
Per ongeluk ooit waterkoeling laten installeren? Het schijnt bij sommige types problemen op te leveren.
_________________________________________ http://www.autodisk.nl
|
05 jun 2008 0:21 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Tip: Doe dan een zomerinspectie voor € 99,-. Neem ik die espressokopjes wel van je over.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
05 jun 2008 10:10 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Lekke koppakking misschien of loopt de olie door een aparte pijp? Lekke klepgeleiders kan misschien ook. Maarja, afwachten
|
05 jun 2008 15:49 |
|
|
porscherulez
Porsche 912 (1966) en 911 cabrio (996)Leiden
|
update
Net even gebeld met de specialist en die wist me nog niet precies te vertellen wat er aan de hand is. Wel waren de bouchies verwijderd en die waren netjes schoon. Hij denkt dat het toch iets met de inspuiting te maken heeft waardoor door overtollige benzine met olie vermengd (?). Hij had het iig nog nooit meegemaakt. Positief punt is echter wel dat naar alle waarschijnlijkheid geen motorschade is ontstaan. Laten we het hopen!
Nog even afwachten dus.....
_________________________________________ Porsche 911 Cabrio (996) C2 en '66er 912
|
05 jun 2008 17:58 |
|
|