Auteur |
Bericht |
Woutje
'77 924 2.0 CoupeTilburg
|
Motor 924 valt iedere keer uit
Hallo mensen.
Ik ben begonnen aan de restauratie van de motor van mijn 924, en hij blijft maar niet lopen. Als hij al start. Hij valt iedere keer weer uit.
Ik dacht eerst dat hij te weinig brandstof kreeg, of dat het filter verstopt was (hij heeft tenslotte 10 jaar stil gestaan). Maar een blik in Haynes en het loskoppelen van het filter e.a. bleek dit niet het geval te zijn. De benzinelucht bij het onsuccesvol starten had voldoende indicatie moeten zijn, maar toch.
De startmotor doet het gewoon wel, het branstofsysteem doet het ook, dus wellicht de ontsteking. Na het doormeten van de bougiekabels en de bobinekabel kwam ik er achter dat deze aan vervanging toe waren. Zo gezegd zo gedaan. Bougies ook vervangen en even de rest doorgemeten.
Toen ontdekte ik dat er maar 8 volt op de bobine binnenkwam, en ik dacht dat dit 12 moest zijn. Hier wordt Haynes een beetje onduidelijk. Ik kon ook de transistorgestuurde ontstekings-unit niet vinden (heeft deze auto dat wel?). Zou het hier dan aan kunenn liggen?
Ik zou ook voor de zekerheid de injectoren kunnen vervangen, maar hoe doe je dat? Deze zij er namelijk niet ingeschroeft maar juist geplugd. En Blijven erinzitten omdat de druk in de motor lager is dan de buitendruk. Moet ik dan voorzorgsmaatregelen nemen om de druk constant te houden wanneer ik deze vervang? Of is het gewoon een kwestie van trekken met5 een tang, en er nieuwe in drukken?
Ik hoop dat jullie hier je licht even over willen laten schijnen, want ik heb enige moeite om haynes hierin te volgen.
Groet en dank,
Wouter.
_________________________________________ Nee, ik ben 'm niet aan het mollen..... Dat heet restaureren!
|
23 jun 2008 19:46 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Dat ontstekingskastje zit op het linker voorscherm, net achter de koplamp.
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
27 jun 2008 12:03 |
|
|
ReMo
Gerlderland
|
Injectors kun je er zo uit trekken. Mooiste is om ze ultrasoon te laten reinigen, en meteen even de rubberen O-ringen vervangen.
Vonken je bougies wel?
Controleer alle luchtslangen op lekkage i.v.m. valse lucht.
|
27 jun 2008 12:09 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Injectors demonteren nog nooit gedaan bij de 924, maar bij een Audi (zelfde systeem) is het makkelijk met twee grote platte schroevendraaiers aan weerszijden van de injector, even wrikken en je hebt 'm eruit.
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
27 jun 2008 14:36 |
|
|
Woutje
'77 924 2.0 CoupeTilburg
|
Allereerst, dank voor jullie reacties. Ik kan Haynes redelijk goed volgen, maar heb af en toe wat feedback nodig. Dus lang leve dit forum!!
Over de injectoren: Ik heb eerst geprobeerd om middels een goedje door de benzine alles te reinigen. Maar de motor blijft niet lopen, dus dat plan stierf een snelle dood. Maar ik ga proberen ze te verwijderen.
Over de ontsteking: Ik heb ook de bobine doorgemeten volgens de methode in Haynes, en ik kwam steevast op een veel te hoge weerstand uit. 9.5 ohm, waar deze maximaal 4.5 mocht zijn. Dus deze zou wel eens kapot kunnen zijn?!
Ik heb ook geprobeerd om de draad van de bobine naar de verdeelkap los te maken en op het blok te leggen. Als je dan het contact omdraait zou er een (zichtbare) vonk van de bobine doorde kabel naar het motorblok moeten schieten, maar neen. Dus wellicht vandaar dat er ook geen vonk naar de bougies schiet. En de auto dus niet bepaald goed start, laat staan goed blijft lopen. Verdeelkap en rotor zijn nieuw en funtioneren goed, dus daar zou het niet aan kunnen liggen.
Kan ik er nu vanuit gaan dat de bobine kapot is?
_________________________________________ Nee, ik ben 'm niet aan het mollen..... Dat heet restaureren!
|
27 jun 2008 21:08 |
|
|
Woutje
'77 924 2.0 CoupeTilburg
|
Ik heb net gekeken, maar helemaal niks. Is het mogelijk dat het er bij mij niet inzit (porsche 924 uit 1977)? Zonder zo'n kastje zou hij toch ook helemaal niet starten? Zou mooi pijnlijk zijn, ga ik even een babbeltje houden met de vorige eigenaar.[/quote]
_________________________________________ Nee, ik ben 'm niet aan het mollen..... Dat heet restaureren!
|
27 jun 2008 21:33 |
|
|
ReMo
Gerlderland
|
Volgens mij heb jij zo'n kastje niet. Dat is een electronische ontsteking die later is gekomen. Jij hebt contactpunten. Staan deze wel goed?
Je kunt natuurlijk even een bobine op de sloop halen en vergelijken.
Maar ik zou toch eerst kijken of de injectors mooi sproeien. (een voor een er uit, in een jampotje hangen en starten)
Onsteking afstellen, contactpunten en tijdstip.
Eventueel kleppen controleren.
Laatst bijgewerkt door ReMo op 27 jun 2008 22:54, in totaal 1 keer bewerkt.
|
27 jun 2008 22:08 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Bobine lijkt me stug. Het kan hoor maar 9,5 ohm is niet een waarde waar ik direct bedenkingen bij heb.
Als een bobine stuk gaat is er of een oneindg hoge weerstand of hij is ergens doorgeslagen en maakt sluiting tussen primair en secundair.
Is bij het vervangen van rotor en verdeelkap alles weer goed gemonteerd?
Ik zou inderdaad de contactpunten en injectoren eerst eens goed nakijken.
Lastig te beoordelen zo want als je niet ziet en hoort wat er gebeurd is een oordeel vellen lastig.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
27 jun 2008 22:45 |
|
|
mooiweerrijder
968 still going strong since 2006.Utrechtse heuvelrug
|
moet haast een draadbreuk zijn.
er is een verbindingsstekker 30 cm vanaf de electrische pomp. deze kan dit soort symptomen geven.
ik zou de pomp doorverbinden en kijken of ie uitvalt als je de draadboom gaat bewegen.
|
28 jun 2008 12:55 |
|
|
Woutje
'77 924 2.0 CoupeTilburg
|
Met contactpunten bedoelen jullie toch hetgeen dat onder de verdeelkap en rotor zit? Deze zijn goed, geen scheuren of vervuiling. maken netjes contact en laten los wanneer dat moet.
Maar ik zal de injectoren eens nakijken.
Dank voor jullie reacties.
_________________________________________ Nee, ik ben 'm niet aan het mollen..... Dat heet restaureren!
|
28 jun 2008 12:58 |
|
|
ReMo
Gerlderland
|
Daar zitten inderdaad de contact punten. Volgens mij moeten ze open staan bij het bovenste dode punt. Als cylinder 1 boven staat. Met een voelermaatje even de afstand meten.
|
28 jun 2008 14:21 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Precies, de contact punten moet je redelijk precies afstellen. Het is niet zo dat ze ongeveer wel contact moeten maken of open staan
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
28 jun 2008 23:43 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Dat gaat helemaal goed komen.
Ontsteking afstellen doe je met een lamp (nadat je de contactpunt afstand, of beter de contacthoek hebt afgesteld).
|
29 jun 2008 12:11 |
|
|
ReMo
Gerlderland
|
Tja dat had ik er inderdaad niet bij verteld.
Zelf heb ik voor mijn slecht starten volgende dingen gedaan;
Eerst gekeken of alles wat er mee te maken heeft getest, gereinigd en zonodig vervangen. Dus zowel alle onderdelen van de brandstof voorziening als van de ontsteking (Dus ook gekeken of de krukas/nokkenas timing in orde is).
Daarna heb ik hem af laten stellen bij mijn garage, dus de ontsteking en het CO.
|
29 jun 2008 13:51 |
|
|