Auteur |
Bericht |
GerbenJ
Porschûh
|
Nieuwe rijden, goed voor verbruik, slecht voor cilinders?
|
07 jul 2008 21:35 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
... hogere toeren = betere smering
|
07 jul 2008 21:53 |
|
|
968mint
Panamera 970 GTS, 996 GT3 CS, ex 968 cabrio, ex Porsche Standard 218 (1959), ex 944, ex 944 Turbo S, ex Boxster 986Friesland
|
zere knieen
Lijkt mij niet echt goed voor de moter, zeker niet voor "hochleistungsmotoren" . Weet niet precies hoe het zit maar wel eens iets gelezen over smeringsproblemen. Bij veel kracht/druk kan de smeer/olie film het eerder begeven dan bij wat meer toeren en minder druk. Tegen de berg op fietsen in de hoogste versnelling is ook niet goed voor de knieen.
|
07 jul 2008 21:54 |
|
|
Danny
3.2 carrera cabrio "88stein lb
|
ik heb wel eens ergens gelezen dat bij te lage toeren de zuigersnelheid te klein zou zijn , hierdoor zouden de zuigers kunnen kantelen en in de cilinderwand in kunnen vreten. Zoals gezegt ergens gelezen , of het klopt weet ik niet maar klinkt aannemelijk.
_________________________________________ Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "
1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst
en hier voor de foto`s
|
07 jul 2008 22:21 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
ik heb wel eens geleerd (zonder onderbouwing erbij te horen) dat je een auto langzaam moet inrijden en dan, zeg na 5.000km, de elasticiteit bij warme motor af en toe moet opzoeken om de auto optimaal in te rijden en snel te maken. Gevoelsmatig ben ik het hier ook wel mee eens ( ); immers, als je jezelf uitsluitend het neie rijden oplegt, wordt met 200km/h+ door een bocht gaan ook een stuk hachellijker dan wanneer je je wat regelmatiger je eigen elasticiteit oprekt..
|
07 jul 2008 22:23 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Hangt helemaal van de koppel toeren kromme af volgens mij.
Maar wat betreft smering kan ik me wel iets bij een boxer motor voorstellen bij lage toeren.
Overigens zou een tip dan eerder problemen moeten hebben want dan rijd je met 80 al in de hoogste versnelling
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
08 jul 2008 0:15 |
|
|
Lydia
|
Het neie rieden pas ik niet eens toe in mijn Twingo. Dus laat staan in de 4S. In ieder geval is het neie rieden niet goed voor mijn Porsche-gevoel
|
08 jul 2008 7:58 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
"de elasticiteit bij warme motor"
Kan iemand mij uitleggen wat dit is......
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
08 jul 2008 8:04 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Klinkt aannemelijk
G%$#d wat een onzin, daarom gaan alle grote dieselmotoren die 1500 rpm draaien allemaal zo snel stuk
Een motor op ondertoeren rijden heeft een aantal nadelen:
- minder oliedruk dus in theorie minder olie. In de praktijk valt dit bij een gezonde motor wel mee. Het is ook niet zo 2 x zo veel druk is twee keer zoveel olie.
- Lage toeren en vol gas betekent erg veel druk op de bovenkant van het drijfstanglager en krukas. Hier kan het in potentie mis gaan.
- Lage toeren en vol gas betekent gevara voor detonatie, de ontsteking moet dus niet te vroeg staan. Hier gaan oude motoren de mist in. De moderne motoren met moderne ontsteking hebben hier geen probleem meer mij. Vandaar ook het nieuwe rijden.
Een motor altijd hoog in de toeren rijden heeft ook veel nadelen:
- Zware belasting op de onderkant van het drijfstang lager. Eigenlijk worden door de hoge zuigersnelheden (en dus g-krachten) alle lagers zwaar belast.
- Temperatuur in de motor en kop hoger, daardoor meer slijtage
- Zeker als de motor door slijtage ruim in z'n toleranties zit is de kans dat er bij hoge toeren iets stuk gaat hoger dan bij lage toeren.
|
08 jul 2008 8:18 |
|
|
LeoH
Amsterdam
|
resumerend : dus stand van het gaspedaal recht evenredig met slijtage
|
08 jul 2008 8:39 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
wisten we dat allemaal al niet allang....
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
08 jul 2008 8:44 |
|
|
GerbenJ
Porschûh
|
Dus 50 km/u in de derde versnelling met iets meer dan 2000 toeren of 50 km/u in de vierde versnelling met iets minder dan 2000 toeren, het maakt voor de moderne motor niet uit?
|
08 jul 2008 14:35 |
|
|
stoekie
911 SC ombouw 964 carrera 2Zuid-limburg
|
Ik kan bij 50 echt de auto niet in de 4 zetten, in de 3 stottert hij al als een bezetene. Ik rijd dan eigenlijk altijd in de 2. Lekker 2500/2600 toeren dan loopt hij het mooist.
Als ik onder de 2000 toeren duik dan gaat de auto echt stotteren en reageerd dan ook niet meer goed op het gas. Mischien dat het bij de nieuwere porsches niets uitmaakt, maar dan nog is het leuker qua geluid en acceleren om in de 2de versnelling 50 te rijden, dan pakt hij hem goed op en wat extra lawaai is ook nooit weg.
_________________________________________ Huidig wagenpark:
peugeot 307 Opel Corsa Hobby auto Porsche 911 SC Ford Mustang 5.0 V8
|
08 jul 2008 15:17 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
... dat staat ook in de kleine lettertjes van de "het nieuwe rijden" campagne
|
08 jul 2008 15:30 |
|
|
GerbenJ
Porschûh
|
Eens beter naar de toerenteller gekeken: 50 km/u in de derde versnelling rond de 2000 toeren en 50 km/u in de vierde versnelling rond de 1500 toeren.
|
08 jul 2008 19:11 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Porsche in principe boven de 3000 toeren houden.
_________________________________________ oud is beter
|
08 jul 2008 19:12 |
|
|
P-911
964 C2
|
Ik betrap er weleens op (heeeeeel weing maar) dat ik zo'n 30 km/u rij en de versnelling dan in z'n 5 staat. Dan draait de motor ongeveer 1200 toeren. Bij licht gas geven trekt de Porsche probleemloos zonder horten, stoten of andere gekke geluiden.
Ik waande mezelf in een soort automaat en dacht wat is die motor toch soepel en pakt bij ieder toerental perfect op.
|
08 jul 2008 19:22 |
|
|
Auke231
996 GT3 Mk1Het Oosten
|
50 in de 4 druist tegen al mijn gevoel in.. , daarom past 50 in de 2 beter bij het rijden in een P en het klinkt ook beter , 50 is toch geen fijne snelheid voor zo'n wagen . Bij een "weekend-auto" maakt het verbruik toch niet zo veel uit, er moet toch iets leuks overblijven in het leven, he?.. Dat gedoe met die CO uitstoot luister ik al helemaal niet meer naar wink:
|
08 jul 2008 19:27 |
|
|
sixpack1963
boxster 986 1997 2.5 tiptronic
|
Voor de rijders die het echt willen weten:
Misschien dat er een aantal tiptronic rijders een beetje kunnen aangeven hoe Porsche er zelf mee omgaat bij lage/middel/hoge belasting............
Ik denk dat de meeste schakel rijders meer toeren rijden dan dat Porsche zelf nodig vind.
Maarreh waarom zuinig rijden....het regend de hele dag pijpenstelen dus een beetje extra opwarmen vinden wij niet erg!
En als je het voor je portemonnaie doet....lekker een klein auto'tje gaan rijden,toch?
Of een politiek correcte Prius,Aygo,C1,Civic hybrid,.....
(slurpen wij wel lekker verder..!)
|
08 jul 2008 20:28 |
|
|
jeroenoop
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
|
Antwoord op jou vraag sixpack1963 , en correctie op het antwoord van
maurice , bij een tipt met koude motor in auto zit zij bij 58 p/u al in 5 .
_________________________________________ porsche is een virus,maar je voelt je beter.
|
08 jul 2008 20:45 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
Maar goed dat Porsche de introductie van de Tip tot eind jaren tachtig wist uit te stellen destijds .
|
08 jul 2008 20:47 |
|
|
GerbenJ
Porschûh
|
|
08 jul 2008 21:33 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
is ie voor gemaakt. heb je net wat koppel. meer oliedruk. betere koeling. minder belasting onderblok.
_________________________________________ oud is beter
|
08 jul 2008 21:41 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Dat wordt dan nooit in z'n zes in Nederland (als ik me aan de regels houd). Een wat nieuwere 911 kan rustig omstreeks de 2500 rpm gehouden worden (mits je het pedaal niet vloert). ik heb dan al ruim voldoende oliedruk.
|
08 jul 2008 22:10 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Oliedruk heb ik bij mij al vanaf 1500 toeren dus daar zit het probleem niet in. In ieder geval niet in de nieuwere motor concepten.
En inderdaad geeft de motor ook bij lage toerentallen al voldoende koppel om de zaak voort te bewegen.
@Jeroen, heb je gelijk in. Het P motormanagement zorgt dat de tip bij koude motor sneller opschakelt.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
08 jul 2008 23:25 |
|
|