Auteur |
Bericht |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Startproblemen C1: oorzaak?
Vraag voor de enkele echte specialist hier(Erwin!).
Een C1 van '88 met 165.000 km draait wel rond, maar slaat niet aan. De (voeding van de) brandstofpomp is overbrugd in de zekeringkast en draait dan rond - dus alle ''andere'' specialisten hoeven niet te beginnen over HET relais . Een extra bougie is even aangesloten, en vonkt vrolijk(in de 'open lucht' dus..).
De NTC en verdeler/-kap zijn voor 10.000 km vervangen.
De auto heeft in de afgelopen maanden 2 keer gesputterd bij een warme start 'alsof verzopen' maar deed het dan uiteindelijk wel. Nu dus dood tijdens koude start.
Mogelijke oorzaak?
Zie uit naar een goede reactie!
Paul
|
26 sep 2004 10:53 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
Lucht
Hoi Paul, geen specialist maar ik gok dat het met zuurstof te maken heeft. En nu hopen dat Erwin reageerd om te kijken of ik in de goede richting zat.
|
26 sep 2004 11:02 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Morgen GizM,
Je hebt ongetwijfeld ook véél verstand van auto's... verzekeren... en zo, maar ik ken deze auto goed(zie li. in de achtergrond) en hij loopt beslist niet op LUCHT
Groetjes
Paul
|
26 sep 2004 11:26 |
|
|
John
Cayenne
|
Paul,
Specialist ben ik niet, maar het ziet er naar uit (volgens een leek) dat alles okay is.
- Brandstoftoevoer
- Spanning
- Ontsteking
- etc. etc.
Maar toen ik nog (heel heel heel heel lang geleden) is sleutelde aan een auto (ja zelfs mijn Zundapp) en dit probleem kwam bovendrijven, zat het euvel altijd in de afstelling.
Nou kan je met een C1 niet veel veranderen aan de afstelling, maar wellicht is er toch op de een of andere manier een afwijkend ontstekingstijdstip.
Vroegah heh, kon je dat nog zo lekker met zo'n ouderwetse stroboscoop (heb jij vast wel is van gehoord tijdens je Apeldoorn studie) regelen.
Maar zeker het gevoelige IMS Lager getuigd in die richting.
Laat het tuurlijk wel weten of je er uit komt, bel anders ff Rob Leeuwenburg in Scheveningen, die is een kei met een C1.
John (specialist in .................)
|
26 sep 2004 11:54 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Groot Den Haag is al aardig wakker
Wacht nu nog op het oosten van NL: daar gaat de zon toch eerder op
|
26 sep 2004 12:03 |
|
|
horn
PF #57
|
Ja, maar alle wijzen zijn reeds jaren geleden uit het Oosten weggetrokken...
Misschien moet je effe een kort emailtje ( info@renntech-porsche.nl) aan Erwin sturen. Leest hij vaker dan het forum.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
26 sep 2004 12:19 |
|
|
plh
Voorlopig niet !Friesland
|
"De wijzen komen uit het oosten" (en het noorden !!)
_________________________________________ Steel niet !, onze overheid duldt géén concurrentie !
|
26 sep 2004 12:52 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Nou vooruit dan, ik kan niet achterblijven zie ik...
Paul, ik voel me vereerd dat je mij de enige echte specialist noemt, maar er zijn natuurlijk veel meer mensen hier en elders die meer dan gemiddeld van een Porsche afweten.
En ik denk dat jij er daar ook een van bent, gezien jouw antwoorden in het verleden op oa. het prikbord van p. pagina.
Jouw benzine pomp draait dus en de bougie's vonken. Dat zijn twee voorwaarden om een motor aan het 'lopen' te krijgen , maar er zijn er meer. Een motor loopt zoals iedereen weet op een mengsel van benzine met lucht, tractoren en vrachtwagens uitgezonderd natuurlijk.
Máár dan moet de benzine eerst wel in de cilinders kunnen komen.
Het zou kunnen dat het hem hier in zit. Want vonken dóét de motor volgens jou!
Ik ga er in dit geval vanuit dat de 6 bougie's ook vonken als de bougie's in de motor gemonteerd zijn en dat er niks aan de ontstekingsvolgorde ect. gewijzigd is. Voorlopig zoeken we tot een tegenbericht alleen in de injectie.
Feit ; De benzine pomp doet het. Maar verpomt deze ook benzine? Jij bent er volgens mij niet zo één die nu een lege tank heeft, dus hier heb ik het verder niet over.
Ik vind het logisch om eerst te controleren of er op de ring leiding van het brandstofsysteem benzinedruk staat, controleer dit door de afsluitmoer links in de motorruimte iets los te draaien, (sleutel 19 ) er moet nu benzine uitkomen. Als dit goed is kun/ moet je controleren of er ook genoeg druk op staat, ik doe dit zelf met een benzine druk meter, voor een exacte waarde. Je kunt ook wel een beetje gokken of er druk is of bijna niet. Als dit goed is kan er alleen benzine in de motor komen als ook de injectoren opdracht krijgen om te openen, anders gezegd: krijgen de injectoren een signaal vanuit de computer?
Op een injector staat altijd spanning als de auto loopt of gestart wordt, ik doe dit uit mijn hoofd maar volgens mij staat er ook een spanning op als de auto alleen al op contact staat. De injector werkt pas als de andere kant geen spanning maar een massa krijgt. Je kunt dit controleren door een led-spanningszoeker over de injector aan te sluiten, welke injector maakt niet uit. Tijdens het starten moet de led gaan knipperen.
Als de led knippert en er stond druk op de benzine ring leiding dan is de kans zeer groot dat de injectie naar behoren werkt. Verontreinigde injectoren sluit ik uit, anders had er altijd wel één of meer ingespoten.
Als de motor niet werkt terwijl het voorgaande ok. was kan het zijn dat de motor veels te veel benzine krijgt, en daardoor niet aanslaat. Alleen is deze kans klein omdat jij niet schreef over benzine stank.
Ik vermoed dat de injectoren niet aangestuurd wordt, controleer nu eerst de stekker van de injectoren, deze zit voor de motor op de balk tussen de twee schokdempers. Heel soms maakt deze slecht contact.
Paul, probeer eerst de genoemde eventuele storingen te testen / zoeken.
Als je dit gedaan hebt lees ik het wel, en wil jou dan wel verder helpen. Anders moet ik zoveel schrijven en eventuele oorzaken bedenken, terwijl ik nog eens niet weet of er wel benzine in de tank zit
Groeten, Erwin
|
26 sep 2004 13:02 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
Verzekeren
Zie je wel benzine en lucht, oke oke ik heb erwin er nog niets over zien schrijven. Maar wel succes Paul.
|
26 sep 2004 14:31 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Wellicht even een opmerking van een "leek" tussendoor, maar ik had exact hetzelfde met mijn SC een tijd terug. Alles gecontroleerd met Erwin aan de telefoon, alles klopte...
Weggebracht naar de lokale autoboer, die heeft alle elektrische aansluitingen voorin (dus bij HET RELAIS inderdaad) gecontroleerd en een paar 'donkere' zekeringen vervangen en ik geloof 1 draadje opnieuw erop gezet... En sindsdien loopt (en start!) hij weer als een zonnetje...
Even terzijde, meer voor mijn eigen lering in deze, dat grapje met die lucht-pomp-klep omhoog duwen gaat niet op in een 3.2 toch? Dat was toch alleen bij de K-Jettronic? (dat je dan de injectoren hoort)
|
26 sep 2004 14:37 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Erwin,
Dank voor de reactie: je stelt me weer niet te leur. En ik bedoel dan de technische inhoud, niet je opmerking over andere personen met enige kennis van...
Dat jij een zeker een echte bent, komt door de rustige, analyserende benadering. Geen geschreeuw over dure units die we eerst maar eens gaan uitwisselen, waarbij na het uitwisselen van bijna al die dure boxen de OORZAAK dan nog steeds niet is gevonden, dus! Zo zijn wij leken in staat om het kaf van het koren te scheiden
Je uiteenzetting lijkt me erg zinvol: je hoort nog van me! Al was het alleen maar omdat ik zelf goed weet hoe frustrerend het kan zijn als je niets meer hoort van een probleem waaraan je hebt proberen bij te dragen.
Groetjes,
Paul
|
26 sep 2004 14:39 |
|
|
horn
PF #57
|
Doet me denken aan een broodje papegaai...
Succes Paul, hoop dat je het probleem vindt en zelf kan oplossen.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
26 sep 2004 15:25 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
Re: Startproblemen C1: oorzaak?
Heb je hem dan nog, heb je er weer eentje, of is de auto niet van jezelf?
Anne -nietnieuwsgierigofzo- 2.7
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
26 sep 2004 21:49 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
And the WINNER IS!!
Alle vaste bezoekers hier hadden niet anders verwacht, Erwin van Renntech had de spijker weer 100% op de kop geramd
Het probleem zat dus in de inspuitventielen. Tijdens het starten even de aansluiting los/vast en de naald in het ventiel begon weer te bewegen. Eén ventiel wilde nog niet echt en moest door een tik met een houtje in beweging worden gezet. P. specialist Volkert Wisman in Achterveld had de oorzaak snel door: naar zijn mening blijven bij wat oudere types de ventielen soms 'hangen'. Mogelijk (mede) veroorzaakt door een andere samenstelling van de benzine en/of het gebruik van loodvervanger.
Had recent wel eens gehoord over problemen van inspuitsystemen met momenteel verkochte benzine: wat is jouw ervaring Erwin?
Het gaat dus om de 3.2 waarbij ik nog steeds erg betrokken ben (Anne 2.7!) omdat ik er 8 jaar erg van genoten heb. En de nieuwe eigenaar na een jaar gelukkig ook, ondanks dit hikje! Mijn ervaring met loodvervanger - één keer wel, drie keer niet tijdens het tanken - is er een zonder problemen. En met aanzienlijk meer kilometers dan de huidige eigenaar.
Zelf dacht ik voor dit probleem weer aan veel te 'moeilijke' onderdelen: typisch geen echte specialist in mijn eigen woorden.
Begrijp wel iets van de techniek en vond in een Bosch Technische Unterrichtung van 30 jaar terug de beschrijving van de K-Jetronic, waardoor ik PAscAL wel een antwoord kan geven.
De 'K' is een mechanisch systeem waarbij de luchthoeveelheid-metende-schijf direct de toevoer van benzine naar de ventielen vrijgeeft/regeld waardoor het door je genoemde effect merkbaar/hoorbaar is.
De opvolger L-Jetronic is gebaseerd op electronica. De hoeveelheid langsstromende lucht wordt gemeten door de afkoeling van een weerstandsdraad om te zetten in een weerstand die aan de DME(Digitale Motor Electronica) wordt doorgegeven. De DME bepaalt vervolgens zelf of, bijvoorbeeld alleen bij draaiende motor!, en zo ja hoelang hij de ventielen open zet.
Oh ja, Gizmo: jij had het OOK bij het goede eind. VEEL TE VEEL LUCHT!!!
Paul
|
29 sep 2004 20:47 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Zag net dat de oorzaak al eens eerder is genoemd door Lou: http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?p=29290#29290.
Sorry Lou, wilde niet de wijsneus uithangen die met iets nieuws komt
Jammer dat ik het nu pas las, had anders wel de wijsneus kunnen uithangen bij de gestrande auto
|
29 sep 2004 21:01 |
|
|
Lou
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs,
bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart,
EX Boxster 1999 zwartWachtebeke
|
No prob, als je hier nieuw bent is het onmogelijk om alle items te kunnen lezen, vooral omdat ze soms diep verstopt zitten bij (in) een ander titeltje.
Bij mij is uiteindelijk de benzinetank eruit gehaald en gereinigd en nu loopt alles perfect. Laat eens met een endoscoop in je tank kijken en dan zien ze wel of je er iets moet aan doen.
suc6
_________________________________________ La vie est nulle sans bulles.
|
29 sep 2004 21:39 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Paul was hier een maandje of 3 eerder dan Lou
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
30 sep 2004 8:32 |
|
|
Lou
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs,
bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart,
EX Boxster 1999 zwartWachtebeke
|
Was hem dus nog niet echt tegengekomen
_________________________________________ La vie est nulle sans bulles.
|
30 sep 2004 21:31 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Re: And the WINNER IS!!
Dus als ik bovenstaande goed lees (20x gedaan nu), werkt het 'truukje' met het optillen van die schijf en het horen van de injectoren dus niet bij een 3.2? En dus alleen bij een K-Jetronic? Toch?
Ik geef toe dat het er niet precies staat, maar ik maak het er wel uit op. Gelukkig ben ik geen techneut, maar klopt dit nu wel of niet?
|
02 okt 2004 13:54 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Helemaal 100% goed begrepen Pascal
|
02 okt 2004 14:30 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Precies Pascal.
En dat snap jij zonder overallen te gebruiken
|
02 okt 2004 20:00 |
|
|
Jack
911 SC targa '79Amsterdam
|
Jongens wat een fantastisch forum toch
Mijn sc uit 78 heeft weer wat en nu is het precies waar deze discussie om gaat: Hij slaat niet aan. Hele dag fijn mee gereden en geen hoestje of boertje gehoord/gevoelt. Startmotor draait als een gek (net een nieuwe accu) als ik contact aan doe hoor ik het relais voorin klikken (heb er twee zitten en heb ze voor de zekerheid nog even verwisseld), en ik hoor een zacht gezoem (vermoedelijk de benzinepomp) maar hij slaat niet meer aan en staat nu letterlijk in de poep bij een boer in Assendelft (waren een commercial aan het opnemen op locatie.) Eerst dacht ik dattie verzopen was, ook al is dat nog nooit een echt probleem geweest want dan sloegie na een paar tegenstibbelingen pruttelend toch wel aan. Deze keer echter helemaal niets. Geen pruttel, nog niet het kleinste pufje of plofje maar ook geen benzinelucht die normaal toch echt heel dominant aanwezig is als hij niet aanslaat.
Denk dus dattie nix te drinken krijgt en ga jullie berichtjes allemaal goed lezen om te weten wat te doen voordat ik hem laat opslepen.
Zijn die relais eigenlijk om te wisselen? De ene is zwart en de andere is rood. Misschien allebei kaduuk?
Jack
|
02 okt 2004 21:26 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Hallo Jack,
De rode en zwarte relais kun je niet uitwisselen, althans het past wel maar werkt niet.
Controleer in jouw geval eerst of de benzine pomp tijdens het starten wel werkt. Misschien verwar jij wel het gezoem met het ontstekingskastje achterin de motorruimte . Deze moet een hoog frequent gezoem geven als de auto op contact staat. De benzine pomp zit voor onder de auto en de zekering voor in de zekeringkast zou wel eens een slechte verbionding kunnen hebben. Probeer dat eerst maar eens.
Groeten, Erwin.
|
02 okt 2004 23:42 |
|
|
Lou
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs,
bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart,
EX Boxster 1999 zwartWachtebeke
|
Re: And the WINNER IS!!
Er bestaat gelukkig wel een eenvoudige manier om de injectoren te horen functioneren bij een 3.2. Namelijk het gebruik van een stethoscoop, waar het membraan vervangen is door een soort naald. Als je deze naald tegen de injectoren plaatst, hoor je duidelijk welke injectoren werken of niet. Bij werking hoor je een zeer snel gerikketik. Bij de niet werkende helpt dan wel eens een droge tik met een hamer en een houtje.
Wat nog beter is, is gebruik te maken van een hamer met vertraagde impact, zodat je minder kans loopt dat je de injector van zijn plaats ramt, c.q. beschadigt.
_________________________________________ La vie est nulle sans bulles.
|
03 okt 2004 7:53 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: And the WINNER IS!!
Onbekend voor mij, maar klinkt wel interessant
Beweegt er een massa in die hamer?
Kan je het nog een beetje toelichten?
|
03 okt 2004 17:37 |
|
|