| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
vraagje http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=19704 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Proemstra [ 14 aug 2008 23:07 ] |
Berichttitel: | vraagje |
Hallo, Was laatst aan het cruisen in mijn 996 uit december 1997. Kreeg opeens een melding dat mijn koelwaterniveau aan de lage kant was. De motor loopt verder helemaal prima. Geen witte (of wat voor kleur dan ook) rook uit de uitlaten, geen vermogensverlies, wordt niet warmer dan normaal (temp meter stabiel net boven de 80 gr). De auto is overigens wel weer toe aan een beurt zag ik in het boekje. Het koelwater zit er denk ik al een poosje in. Enig idee wat het zou kunnen zijn? Bedankt! |
Auteur: | porschehenk [ 14 aug 2008 23:16 ] |
Berichttitel: | |
Hallo, Hoe ontstaat Sludge In de meeste gevallen onstaat Sludgevorming doordat er té korte ritten met een 4-T motor worden gemaakt. Door de volumeverandering in de motor doordat de zuiger beweegt wordt lucht in het carter gezogen en weer eruit geblazen. Doordat er vocht in de lucht zit ontstaat er condensvorming in de motor. Dit water vermengt zich met de olie waardoor (white) Sludge ontstaat (Het komt ook voor bij een lekke koppakking, zo kan er ook water in het smeersysteem komen). Het is gebleken dat in de zomer Sludgevorming veel minder snel optreed dat in de winter. (Dus is de luchttemperatuur meer van belang dan de luchtvochtigheid). Een andere reden is dat er in brandstoffen toevoegingen zitten die ook verbrand worden bij de expansislag. Deze stikstofgassen lekken soms langs de zuigerveren waardoor deze dampen ook vermengen met de olie. Hierdoor slijt (verouderd) de olie snel.(Meestal bij slechte brandstofkwaliteit.) (Black) Sludge. Een bijkomstigheid is dat de levensduur van moderne smeermiddelen zoveel langer zijn, door de kwaliteitsverbetering, de olie langer in de motor zit. Hierdoor wordt Slugdvorming vaak niet opgemerkt met de gevolgen van dien. Terwijl doordat bij kleine hoeveelheden, zoals bij motorfietsen, de olie veel te verduren heeft. Wat zijn de gevolgen Doordat er vocht uit de lucht met het de olie onstaat er dus Sludge. Hierdoor kan de olie gaan oxideren en additieven in de olie kunnen ongezet worden in zuren. Naast het afnemen van de smerende werking kan het zuur kan gevolgens metaal aantasten en het vocht in de olie voor oxidatie zorgen. En dat willen we niet. Een andere mogelijkheid is dat de zwarte aanslag hard wordt en oliekanalen en dergelijk gaat verstoppen. En dan smeert de motor niet meer en loopt alles vast. Als er water komt tussen de lagers, kan dit gaan opwarmen en gaan verdampen. Waardoor er dus helemaal geen smering meer is. Hierdoor kan de zaak extra snel gaan vast lopen. Verhelpen Ja, zou ik zeker doen. Als je het constateerd zou ik het zeker verhelpen. Als de Sludgevorming uithard kan lost het niet meer op in motorolie. Als er oliekanalen gaan verstoppen hoef ik de gevolgen waarschijnlijk niet uit te leggen. Bij de betere auto-/motorhandel zijn hier middeltjes voor te krijgen (dus niet je hele motor hoeft uit elkaar). "Engine Flush" van "Forte" is erg goed. Dit zou de Sludge op moeten lossen zodat er een schone motor overblijft. Het spoelen gaat eenvoudig, gooi de flush bij je oude olie en laat de motor een tijdje verhoogt stationair draaien. Tap hierna de warme motor olie af + het filter en vervang het door nieuwe olie + filter. Voeg hierna de threatment erbij, dan is je motor optimaal beschermd voor nieuwe slugde vorming. Het overstappen over Fully Synthetic is af te raden bij oude motoren, maar het schijnt dat als je ervoor spoelt dat het zaakje minder snel gaat lekken omdat het Full Syntheet olie het vuil wegvreet rond de pakkingen etc. Dit is ook een betere olie, die Slugde vorming tegen gaat. Hoe Sludgevorming te voorkomen Goede kwaliteit olie is zeker belangrijk. Bezuinig hier dus niet op. Goede olie merken zijn Shell Helix, Mobil 1, Castrol. Ook het goed warm rijden en op tijd olie wissel helpt heel veel. Niet dat straks je koppaking eruit vliegt en je motor verder kapot gaat. Hoop dus niet op een kapotte koppakking voor je |
Auteur: | Olaf [ 14 aug 2008 23:18 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: mayo achtige lichtbruine sludge in koelvloeistofdop | |||||||||
De door jou genoemde "mayonaise" duidt op water in olie .... wat gewoon condens zou kunnen zijn ... ... dit effect waarnemen in het koelvloeistof reservoir zou kunnen duiden op olie in je koelwatersysteem ... vraag me alleen af hoeveel olie dat dan wel niet zou moeten zijn Mijn idee alle koelvloeistof verversen - olie verversen - en dan weer 'ns verder kijken |
Auteur: | Proemstra [ 15 aug 2008 8:07 ] |
Berichttitel: | |
Bedankt voor jullie reacties. Maar er zit gelukkig geen sludge in de olie. Dat ziet er prima uit. |
Auteur: | Paul II [ 15 aug 2008 8:17 ] |
Berichttitel: | |
Zou naast het advies van Olaf, ook het koelsysteem laten afpersen, terwijl de olie er uit is Dan kan je zien of er koelvloeistof in het oliecircuit komt, en kan dit dan dus ook omgekeerd. Hoop voor je dat het loos alarm is. Helaas zeggen al je positieve waarnemingen echter niet dat alles goed is. |
Auteur: | Olaf [ 15 aug 2008 8:55 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Afpersen laat niet altijd alles zien - omdat dit meestal bij 'n koude motor gedaan wordt |
Auteur: | molen934 [ 15 aug 2008 9:24 ] |
Berichttitel: | |
Deed dat afpersen meest bij een warme draaiende motor. Pompte hem op wat druk en liet hem dan lopen, liep de druk op en de slangen werden dik was het vaak foute boel Enkele keer was het een thermostaat die niet openging. Die sludge is normaal voor in dit land met zijn file's en snelheidsbeperkingen |
Auteur: | Olaf [ 15 aug 2008 9:25 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
In het olie systeem JA .... maar in het koelvloeistof systeem |
Auteur: | molen934 [ 15 aug 2008 12:36 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
Klopt, dat is niet goed |
Auteur: | Bert928 [ 15 aug 2008 17:17 ] |
Berichttitel: | |
Prut in de koelvloeistof hoort gewoon niet. Dit, gekombineerd met het verdwijnen van de koelvloeistof duidt erop dat er echt iets mis is. Mogelijke oorzaken zijn een koppakking, scheur in cylinderkop, en het meest waarschijnlijke een scheurtje in een cylinderwand. Deze scheurtjes zijn vaak nauwelijks zichtbaar. Bij de 928 komt dit ook (gelukkig heeel zelden) voor. Een heel goede oplossing is een nieuwe bus in laten persen door een goed revisiebedrijf en veel goedkoper dan een nieuwe motor die toch ook weer kapot kan gaan. Niet doorrijden want koelvloeistof in je olie doet geen goed. Porsche heeft dit probleem gewoon niet onder de knie sinds de 70 er jaren van vorige eeuw. Mijn 928GT heeft een nieuwe bus van staal en rijdt sinds 2002 probleemloos. Groet Bert928GT |
Auteur: | EriC4C [ 15 aug 2008 17:30 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Ik hoop het niet voor je, maar bij de 996 helaas geen onbekend verschijnsel . Gebruik de zoekfunctie voor meer info. |
Auteur: | RonB [ 15 aug 2008 21:52 ] |
Berichttitel: | |
Kan ook je versnellingsbak olie na laten kijken.Als het een automaat is dan.Dan zou de koeler lek zijn. Gewoon een paar druppels eruit laten druppen.Dan ken je zien aan de kleur van de olie hoe en wat. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |