| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Auto stallen: Tank leeg of vol??
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=1982
Pagina 1 van 2

Auteur:  carrera32 [ 15 okt 2004 15:45 ]
Berichttitel:  Auto stallen: Tank leeg of vol??

Een vraagje aan mensen die hier misschien ervaring mee hebben:

Afgelopen april heb ik mijn 3.2 cabrio aangeschaft als auto voor erbij.
In de zomermaanden gebruikte ik de P natuurlijk regelmatig, maar dit zal de komende tijd met koud, nat en vies weer een stuk minder worden, tot het voorjaar weer komt 8) :D
Nu heb ik weleens gehoord dat als je een auto een tijd in de garage laat staan, het dan het beste is om de tank bijna leeg te houden.
Klopt dit, en waarom? Of is juist een volle tank beter om lucht in de leidingen tegen te gaan?

Groeten,

Auteur:  gerard 964 [ 15 okt 2004 15:50 ]
Berichttitel: 

Volle tank is mij altijd verteld, voorkomt ook condensvorming in de tank.
Groet,
Gerard

Auteur:  André [ 15 okt 2004 16:53 ]
Berichttitel: 

Altijd vol tanken en accu afkoppelen bij winterstalling.

André 3.0

Auteur:  ome piet [ 15 okt 2004 17:11 ]
Berichttitel: 

gerard 964 schreef:
Volle tank is mij altijd verteld, voorkomt ook condensvorming in de tank.
Groet,
Gerard


En voorkomt ook roest bij de oudjes.. :wink:

Auteur:  carrera32 [ 15 okt 2004 17:14 ]
Berichttitel: 

Dus toch vol?! Ik dacht dat zelf eigenlijk ook al, maar een buurman zei het tegenovergestelde, waardoor ik begon te twijfelen.
Ach ja, heb ik in elk geval weer een mooi ritje naar de pomp! (15 km verderop..) :lol:

Auteur:  horn [ 15 okt 2004 18:13 ]
Berichttitel: 

carrera32 schreef:
Ach ja, heb ik in elk geval weer een mooi ritje naar de pomp! (15 km verderop..) :lol:


DAN kan je met een Porsche dus NOOIT je auto met een volle tank wegzetten (of neem je wat extra benzine mee in een jerrycan :lol: )

Auteur:  carrera32 [ 15 okt 2004 18:30 ]
Berichttitel: 

horn schreef:
DAN kan je met een Porsche dus NOOIT je auto met een volle tank wegzetten (of neem je wat extra benzine mee in een jerrycan :lol: )


Nee hoor, rustig tuffend naar de pomp 15 km verderop, motortje ondertussen warm, lekker gassend terug rijden, en dan alsnog aftanken bij de pomp om de hoek! :drive:

Auteur:  Marco [ 15 okt 2004 19:28 ]
Berichttitel: 

misschien dat marcel er een ander licht op kan schijnen...
bij mijn bootje (die dus 's winters niet vaart want dat gaat zo moeilijk op de kade) haal ik aan het eind van het seizoen altijd de tank leeg, mij is nl. vertelt dat de benzine "arm" wordt na verloop van tijd :roll:
nou kan je mij bijna alles wijs maken als het over techniek gaat :?:

Auteur:  horn [ 15 okt 2004 19:31 ]
Berichttitel: 

Marco schreef:
nou kan je mij bijna alles wijs maken als het over techniek gaat :?:


Als je een bootje voor de winter weglegt is het het beste voor de motor om vlak voordat je hem voor de laatste keer uitzet, in een kippenpak drie rondjes om de boot te zwemmen. Heb ik gehoord van een oude kapitein. Doen hoor!!! :lol:

Auteur:  Marco [ 15 okt 2004 19:33 ]
Berichttitel: 

horn schreef:
Als je een bootje voor de winter weglegt is het het beste voor de motor om vlak voordat je hem voor de laatste keer uitzet, in een kippenpak drie rondjes om de boot te zwemmen. Heb ik gehoord van een oude kapitein. Doen hoor!!! :lol:

goed dat je het zegt :!:
-morgen maar even de bb-motorenboer die verantwoordelijk is voor de winterbeurt vragen of hij dat gedaan heeft-

Auteur:  EriC4C [ 15 okt 2004 19:45 ]
Berichttitel: 

Marco schreef:
.... haal ik aan het eind van het seizoen altijd de tank leeg, mij is nl. vertelt dat de benzine "arm" wordt na verloop van tijd :roll:

Heeft niet echt met techniek te maken :roll: .... een volle tank is het beste voor de tank ..... de benzine er in veroudert inderdaad, dus als de motor (echt) lang niet heeft gelopen kun je het beste Afbeelding de benzine vervangen door verse voor je de motor weer start ..... maar ja :wink:

Auteur:  Marco [ 15 okt 2004 19:55 ]
Berichttitel: 

juist, en tankje van het bootje is kunststof... dus ik doe het goed :D
en tank van Porsje niet, dus vol laten....

Auteur:  horn [ 15 okt 2004 19:57 ]
Berichttitel: 

Marco schreef:
juist, en tankje van het bootje is kunststof... dus ik doe het goed :D
en tank van Porsje niet, dus vol laten....


En de meeste Porsches hebben hun motor binnenboord, dus wellicht gelden andere regels... :wink:

Auteur:  EriC4C [ 15 okt 2004 20:04 ]
Berichttitel: 

Marco schreef:
juist, en tankje van het bootje is kunststof... dus ik doe het goed :D
en tank van Porsje niet, dus vol laten....

Niet :?: :shock:

:^:

Auteur:  Marco [ 15 okt 2004 20:08 ]
Berichttitel: 

EriC4C schreef:


carrera32 schreef:
Afgelopen april heb ik mijn 3.2 cabrio aangeschaft


:mrgreen:

Auteur:  EriC4C [ 15 okt 2004 20:11 ]
Berichttitel: 

Tuurlijk :bang: ..... we hadden het specifiek over jouw bootje en de Porsche van "carrera32" :roll: :wink:

:^:

Auteur:  Marco [ 15 okt 2004 20:15 ]
Berichttitel: 

EriC4C schreef:
Tuurlijk :bang: ..... we hadden het specifiek over jouw bootje en de Porsche van "carrera32" :roll: :wink: :^:

ja, tuurlijk
moeten wel on-topic blijven :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
anders loopt het uit de hand hier :shaking2:

Auteur:  carrera32 [ 15 okt 2004 20:24 ]
Berichttitel: 

EriC4C schreef:
... de benzine er in veroudert inderdaad, dus als de motor (echt) lang niet heeft gelopen kun je het beste Afbeelding de benzine vervangen door verse voor je de motor weer start


En wat is ECHT lang als ik vragen mag??
Na zeg een maand of 2 zal de benzine toch nog niet verouderd zijn? :scratch:

Auteur:  Denniz C2 [ 15 okt 2004 23:54 ]
Berichttitel: 

wrom moet die Porker eigenlijk op stal vraag ik me altijd af :?: ze kunnen tegen water heb ik me laten vertellen... :wink:

Auteur:  Sjonnie [ 16 okt 2004 0:43 ]
Berichttitel: 

Als je enkele maanden niet rijdt is het beste de tank vol te doen, het is beter voor de benzine en voor je tank. Er bestaan zelfs additieven om de benzine in nog betere conditie te houden.

Auteur:  dirkie [ 16 okt 2004 6:22 ]
Berichttitel: 

benzine "rot" :!: :!: :!:

Mij helemaal uitgelegd door de BOSCH specialist toen ik de injectoren ging laten reinigen ...
Benzine kan al na 4 maanden "slecht" zijn ... en na 6 maand heb je gegarandeerd prijs.

Annekdote hierop ... Dirkie met de benzine van de grasmaaier ... grasmaaier maaide niet meer ... nu loopt de grasmaaier op 0w40 "Porsche-olie" en 99 octaan ... wat een verschil :D :D :D grasmaaiertuning ... :wink: (wil er nog Speedline wielen onder hebbe :wink: )

Maar ehhh ... een auto zo lang laten stilstaan is niet echt gezond hoor ... voor allerhande redenen ... de banden ... olie ... etc etc etc ... om er maar enkele te noemen ...

Vraag maar es aan Lou ... die kan ervan meespreken :!:

Auteur:  De Geus [ 16 okt 2004 8:02 ]
Berichttitel: 

Op terug te komen op de benzine....
In de speciaalzaken is er een flesje te koop dat bij de benzine gevoegd moet worden dit om hem in de winter niet"om te laten gaan" of beter gezegd als benzine staat dan word hij op den duur slijmerig.
Dit spul word in de botenwereld op grote schaal toegepast. :thumleft:

Dus Marco heeft gelijk met zijn boot.Bij mij gaat het er ook altijd in. :mrgreen:

En als we dan verder gaan met de echte stalling van +- 4/5 maanden
bestaat er ook een spuitbus die men in de carborateur moet spuiten bij stationaire motor,de motor begint dan en beetje te kwalmen.
Men doet dit pas op plaats bestemming en zet hem dan uit.
De cilinders hebben nu een filmlaagje en kunnen niet aangetast worden door evt. vocht.
Word bij alle speedboten(V4,V6,V8<acht>) voor de winterstalling gedaan en bij oldtimers die lange tijd stilstaan.

het voordeel hiervan is dat hij beter start na een paar maanden en de motor in conditie blijft.
Enigste nadeel als men de motor na een paar maanden start ,dan verschijnt er heel even een zwarte zeer onschuldige pluim.eenmalig !!! :oops:


Dit is eigenlijk de normale gang van zaken voor een langdurige stalling .

Auteur:  EriC4C [ 16 okt 2004 10:12 ]
Berichttitel: 

Additieven tegen het "verouderen" :? ..... klopt :!: , heb ik er echter bewust niet bij vermeld. Over additieven aan benzine en het effect ervan :roll: is hier pas nog gesproken. :wink:

Auteur:  Marco [ 16 okt 2004 11:31 ]
Berichttitel: 

De Geus schreef:
En als we dan verder gaan met de echte stalling van +- 4/5 maanden
bestaat er ook een spuitbus die men in de carborateur moet spuiten bij stationaire motor,de motor begint dan en beetje te kwalmen.
Men doet dit pas op plaats bestemming en zet hem dan uit.
De cilinders hebben nu een filmlaagje en kunnen niet aangetast worden door evt. vocht.
Word bij alle speedboten(V4,V6,V8<acht>) voor de winterstalling gedaan en bij oldtimers die lange tijd stilstaan.

het voordeel hiervan is dat hij beter start na een paar maanden en de motor in conditie blijft.
Enigste nadeel als men de motor na een paar maanden start ,dan verschijnt er heel even een zwarte zeer onschuldige pluim.eenmalig !!! :oops:


Dit is eigenlijk de normale gang van zaken voor een langdurige stalling .

off/on-topic is dat het zgn. conserveringsmiddel wat ze ook bij een bbm gebruiken :?:

Auteur:  carrera32 [ 16 okt 2004 15:52 ]
Berichttitel: 

Bedankt voor de antwoorden allemaal! Hier heb ik tenminste wat aan!
De P. staat hier in de garage bij mijn huis, en ik denk niet dat ik hem echt voor een volle 5 maanden zal stallen, maar ik zal er in de winter ook niet wekelijks in rijden. Daarom denk ik dat additieven nog niet nodig zijn in mijn geval. Waarschijnlijk is het het handigste en het beste om de auto gewoon met volle tank in de garage te laten, en dan elke maand minimaal een keer een stukkie om, motortje warm laten worden, banden laten rollen ;) en weer terug op stal :cry:

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/