| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
boxster lekkage rechtsachter http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=19920 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | sixpack1963 [ 01 sep 2008 19:09 ] |
Berichttitel: | boxster lekkage rechtsachter |
Na een lange snelle rit zaterdag loopt er vloeistof onder de motor vandaan Het loopt over de wielophanging rechtsachter. Na parkeren werd het van druppelen echt met stralen lopen en toen ik een bakje gevonden had om eronder te zetten stopte het ook ineens weer.(ca. 3 minuten) Nog even in de wijk rondgereden en waar ik even gestopt was lag ook een spoor van vloeistof. Het ruikt vaag naar koelvloestof maar waar kan het vandaan komen? Koelvloeistof reservoir lijkt nog vol... Er slaat ook niet echt de stoom vanaf, als het erg warm zou zijn (koelvloeistof uit de motor) dan zou ik toch wel een grote stoomwolk in de garage zien? Wie heeft een idee? (boxster 2.5 1997 tip met airco) |
Auteur: | horn [ 01 sep 2008 19:29 ] |
Berichttitel: | |
rij eens een stuk met de airco uit en kijk wat er dan gebeurt... |
Auteur: | Hans Luna [ 01 sep 2008 19:31 ] |
Berichttitel: | |
Het zou een klepdeksel kunnen zijn, lekkage daar komt vaker voor en inderdaad lekt het dan precies boven je wielophanging. Klinkt ernstig maar is geen drama, reparatie kosten vallen ook wel mee, let wel goed op je oliepeil...! even langs de garage en je weet meer, succes! |
Auteur: | wathr [ 01 sep 2008 19:42 ] |
Berichttitel: | |
Had ik zaterdag ook. Ook na een vlotte rit. Bij benzinepomp leek er wel een kraantje open te staan. Ik heb aan de vloeistof geroken en meer dan water kon ik er niet van maken (weinig reuk, niet vettig). Olie pijl gemeten, en hoeveel koelvloeistof gecontroleerd. En na een stukje rijden weer kijken of het nog lekt, plus vloeistoffen checken en temperatuur van motor. Nix aan de hand. Overigens had ik geen airco ingeschakeld. |
Auteur: | sixpack1963 [ 01 sep 2008 20:05 ] |
Berichttitel: | |
[quote="wathr"]Had ik zaterdag ook. Ook na een vlotte rit. Bij benzinepomp leek er wel een kraantje open te staan. Ik heb aan de vloeistof geroken en meer dan water kon ik er niet van maken (weinig reuk, niet vettig). Olie pijl gemeten, en hoeveel koelvloeistof gecontroleerd. En na een stukje rijden weer kijken of het nog lekt, plus vloeistoffen checken en temperatuur van motor. Nix aan de hand. Overigens had ik geen airco ingeschakeld.[/quote] Had je dat echt op dezelfde plek? Over de wielophanging rechtsachter? |
Auteur: | wathr [ 01 sep 2008 20:10 ] |
Berichttitel: | |
Yep, aan de bij-rijders-kant. Overigens kwam mijn auto net bij de dealer vandaan. Die ga ik morgen even bellen. |
Auteur: | barolo [ 01 sep 2008 20:24 ] |
Berichttitel: | |
Klinkt als de airco. Met dit warme weer verliest hij veel vocht. |
Auteur: | sixpack1963 [ 01 sep 2008 22:04 ] |
Berichttitel: | |
[quote="wathr"]Yep, aan de bij-rijders-kant. Overigens kwam mijn auto net bij de dealer vandaan. Die ga ik morgen even bellen.[/quote] Ik heb'm net in de garage warmgestookt( duurt wel erg lang..) Koelvloeistof stond op min. bij het begin, stijgt ong. 1,5 cm.(niet teveel denk ik) Ik ben tot iets boven de 85 graden gegaan en heb de ventilator aan en uit horen gaan, hij blijft helemaal droog. Ik begin weer een beetje vertrouwen te krijgen Het ruikt wel vaag naar koelwater. Wat er zaterdag nog uitgestroomd is in het bakje is een soort van oranje spul. Als je het tussen je vingers wrijft is het wel zo droog (geen olie) Misschien gekleurt van het vuil op de wielophanging? Binnenkort maar eens een stukje gaan rijden... Geef de verklaring van je dealer nog maar even op dit draadje. |
Auteur: | Jos Targa [ 01 sep 2008 22:16 ] |
Berichttitel: | |
Is condenswater van de aircopomp. zeker met warm weer heeft bijna elke auto met een airco daar last van. kan een aardige plas zijn die dan onder de auto ligt. de kleur kan zijn dar er wat vuil mee word weggespoeld. zou me niet te veel zorgen maken. |
Auteur: | W.Koen [ 02 sep 2008 16:38 ] |
Berichttitel: | lekkage |
De overloop van het koelvloeistof reservoir loopt ook met een slangetje boven de RA wiel ophanging. (is er pas iets met het koelsysteem gebeurt.) |
Auteur: | wathr [ 02 sep 2008 20:18 ] |
Berichttitel: | |
Ik heb het nagevraagd bij mijn dealer (PC Gelderland). Het is de koelvloeistof geweest. Bij mij was koelvloeistof tot maximum bijgevuld. Bij zware belasting (hoge temperatuur) kan dan een 'overschot' ontstaan. Het reservoir zit rechts en daar wordt het dan ook afgevoerd. De stand van mijn koelvloeistof is nu ook aanzienlijk lager dan max. Hiermee zijn de oorzaak en de locatie verklaard. Een probleem is dit niet. Vloeistof moet 'tuurlijk niet onder min komen. Maar dan wordt je gewaarschuwd door lampje bij je temperatuur meter. Beter niet wachten tot het brand omdat bijvullen niet verstandig is als de koelvloeistof warm is (gevaar). |
Auteur: | horn [ 02 sep 2008 20:31 ] |
Berichttitel: | |
William |
Auteur: | WdePundert [ 03 sep 2008 16:12 ] |
Berichttitel: | |
Als leken denken we het vaak allemaal goed te weten, blijkbaar is het PC er toch aan te pas moeten komen. Gelukkig is alles nu opgelost. |
Auteur: | Anton [ 03 sep 2008 16:37 ] |
Berichttitel: | |
Bij een lekkende koppakking kan de druk hoog worden in het koelsysteem, zal het overdrukventiel in de dop op het reservoir open gaan en koelwater gaan lozen. Als de dop niet goed meer werkt kan die bij normale druk ook koelwater verliezen. Met andere woorden, waarom moest de koelvloeistof in eerste instantie worden bijgevuld? |
Auteur: | sixpack1963 [ 03 sep 2008 18:56 ] |
Berichttitel: | |
[quote="Anton"]Bij een lekkende koppakking kan de druk hoog worden in het koelsysteem, zal het overdrukventiel in de dop op het reservoir open gaan en koelwater gaan lozen. Als de dop niet goed meer werkt kan die bij normale druk ook koelwater verliezen. Met andere woorden, waarom moest de koelvloeistof in eerste instantie worden bijgevuld?[/quote] Wat ze bij Wathr gedaan hebben met de beurt weet ik niet. Ik rij sinds 2,5 jaar met mijn boxster en in 2,5 jaar is geen vloeistof bijgevuld of gelekt. Het niveau staat nu na een pittige rit en de vermeende lekkage op minimum. (en stijgt ca. 1,5 cm als ik'm nu in de garage warmdraai) Ik hou jullie wel op de hoogte. Binnenkort als het weer een keertje droog wordt ga ik de auto een rondje warmdraaien en kijk wat er dan gebeurd. Ik ben er nog niet helemaal gerust op. Binnenkort gaat 'ie weer voor een beurtje en mogen ze daar ook naar kijken. Je koppakking idee is er niet een die ik graag hoor maar wel een reeele mogelijkheid....... Aan een gescheurde cilinder wat ik diverse draadjes tegenkom wil ik al helemaal niet denken. beide opties worden voor een '97 met 93K km's wel een beetje moeilijk verhaal..... Wat wel positief klinkt is dat de motor 100% gezond klinkt en dat is bij deze 2 mogelijkheden wel mogelijk, maar meestal zal het torretje met een beetje met "onbalans" draaien en een beetje stoom uit de uitlaat produceren, en dat is zeker (nog) niet het geval. |
Auteur: | Yer986S [ 09 sep 2008 0:26 ] |
Berichttitel: | |
Ey Sixpack, Ik heb exact hetzelfde probleem gehad toen ik mijn Boxster S (uit 2000) bij de Porsche centrum ging halen bij aflevering Nadat ik een stukje had gereden stroomde het er uit. Direct teruggereden naar de Porsche dealer, wagen op de brug en toen bleek dat er teveel koelvloeistof was toegevoegd. Het teveel aan koelvloeistof gooit hij er dan uit rechtsachter. Maak je geen zorgen, wel even je koelvloeistof nivo in de gaten houden. Groet Yer |
Auteur: | sixpack1963 [ 12 jul 2009 12:14 ] |
Berichttitel: | Re: boxster lekkage rechtsachter |
Voor de zekerheid heb ik de boxster dit voorjaar op laten halen. Na inspectie en een lange proefrit door de Porsche dealer is geen lekkage meer vastgesteld. De verklaring dat er waarschijnlijk ergens een luchtbel in het systeem heeft gezeten lijkt onwaarschijnlijk, ook al omdat ik met de koelvloeistof ca. 2,5 jaar gereden heb zonder dat bijgevuld of ververst is. Maar na nu ca. 2500 km gereden te hebben zonder lekkage ga ik er weer in geloven....! Alles goed afgelopen dus. Na een setje nieuw frans rubber en een APK´tje zijn weer helemaal tevreden. [color=#80FF00][/color] |
Auteur: | LCVM [ 29 jul 2009 17:59 ] |
Berichttitel: | Re: boxster lekkage rechtsachter |
Ik had met de Boxster S lekker gereden in de bergen. Ongeveer 1 minuut nadat ik hem had geparkeerd bij het hotel begon er er koelvloeistof te lekken bij het rechterachterwiel. En niet een beetje, maar een paar liter. Er stroomde een klein beekje tot 5 auto's verder. Auto laten ophalen met sleepauto, want dit zag er ernstig uit. Bleek een noodoverloop te zijn opengegaan wat weer werd veroorzaakt door een verstopte ontluchting (ik praat de monteur na). Kwestie van noodklep weer dichtduwen, dop vervangen en de koelvloeistof bij vullen. Maar het zag er zeer onprettig uit, zo'n stroom koelvloeistof...... |
Auteur: | horn [ 30 jul 2009 7:09 ] |
Berichttitel: | Re: boxster lekkage rechtsachter |
poe.... gelukkie! Ik denk altijd als eerste bij alles dat niet normaal is bij de Porsche - katsjieng.... Gelukkig heb jij een meevaller |
Auteur: | LCVM [ 30 jul 2009 10:07 ] |
Berichttitel: | Re: boxster lekkage rechtsachter |
Het leukste was het volgende: De auto werd afgeleverd bij de Porsche dealer in Dies (Duitsland). Er gingen 2 monteurs aan het werk, de auto ging aan de computer en alles werd gecontroleerd. Thermostaat wel op tijd open / ventilator op de juiste temperatuur aan etc. En omdat ze toch moesten wachten terwijl de auto warm liep, meteen maar de rest ook uitgelezen, compleet met uitleg over wat al die mooie computergegevens voorstelden. Kortom een leerzame uurtje. Bovendien hadden ze een open dag en kon je alle modellen bewonderen, mocht je erin zitten en kon je zelfs proefritten maken. Kreeg bovendien sleutelhangers en allerlei ander speelgoed ivm de open dag (naast de nodige lekkere hapjes en gratis Spa rood). Toen ik moest afrekenen was ik wel nieuwsgierig wat deze grap ging kosten. Nieuwe dop, flinke sloot koelvloeistof, 2 man een uur arbeid. Ik werd keurig uit de werkplaats opgehaald door een prettig uitziende blonde mevrouw die me vervolgens de rekening presenteerde van.......... 25, 40 Euro. Ja, je leest het goed. Dat zijn nog eens voordeoorlogse prijzen !!!! Neem daar ook nog bij, dat ik daar zo maar op een zaterdagmorgen kwam binnen vallen met de Boxster op de sleepauto en dat er meteen aan het werk werd gegaan, dan kan de service van deze dealer in ieder geval nooit meer stuk. Toen ik de werkplaatschef bedankte voor de snelle service, zei hij dat dit vanzelfsprekend was, want "ik was immers lid van de internationale Porsche familie" . Dat heb ik in Nederland wel eens anders meegemaakt. |
Auteur: | sandelow [ 30 jul 2009 10:13 ] |
Berichttitel: | Re: boxster lekkage rechtsachter |
Wow, dit klinkt als een goede reden om de Boxster in zijn thuisland te laten onderhouden! |
Auteur: | LCVM [ 30 jul 2009 11:17 ] |
Berichttitel: | Re: boxster lekkage rechtsachter |
Het enige vervelende is dan, dat je steeds in de showroom rondloopt en ziet wat de nieuwprijzen zijn in Duitsland. Ga je steeds chagrijnig terug naar Nederland.................. |
Auteur: | Dimitri-Turbo [ 31 jul 2009 17:06 ] |
Berichttitel: | Re: boxster lekkage rechtsachter |
tja..... dan denk je bijna "was ik maar Duitser" Maar helaas ben ik hollander en ga dan maar in Duitse autos rijden. hahaha Maar de service in DL is IK heb ook 1x pech gehad met mijn bus (nw. vw) een kapotte turbo na 2500km en ben perfect geholpen! Andere bus als vervanging meegekregen en dag later was mijn eigen auto klaar, incl. gewassen, binnen schoon gemaakt en bijna overdreven vriendelijke mensen van receptioniste tot monteurs. |
Auteur: | Ber [ 03 sep 2009 20:26 ] |
Berichttitel: | Re: boxster lekkage rechtsachter |
Het is niet de airco. Dan komt het afscheidingswater onder de voorkant vandaan. En dat kan veel zijn met warm en vochtig weer. Berrie |
Auteur: | suikerbroer [ 11 aug 2010 21:23 ] |
Berichttitel: | Re: boxster lekkage rechtsachter |
Zojuist terug van een redelijk rustig toer ritje. Kom bij huis en geef een dot(je) gas. Resultaat: stoom wolken en een hele bak koelvloeistof onder de auto. (Ik vermoed dat de stoom veroorzaakt is door het terecht komen op de warme uitlaat.) Stop voor de garage en kijk nogmaals en weer een plas eronder. Het ruikt eigenlijk nergens naar en is niet vet dus lijkt me koelvloeistof. Enfin de laatste 5 meter de garage in en opnieuw een plas eruit. het lijkt erop dat het van rechtsachter komt. Op contact gaat het vloeistof niveau lampje nu branden. Ik zal morgenochtend het vloeistof peil eens controleren als ie afgekoeld is, maar het lijkt me dat ie er minstens 3-4 liter vloeistof heeft uitgegooid. Durf er zo niet mee te rijden. Wie kan me adviseren? |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |