| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Lambda sondes of kettingspanner?
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=19956
Pagina 1 van 1

Auteur:  Douwe Minkema [ 04 sep 2008 21:19 ]
Berichttitel:  Lambda sondes of kettingspanner?

De auto:
Porsche 996 4S 2de generatie km stand 75000.
Sportuitlaatsysteem (uitschakelbaar)

Het euvel:
Bij ongeveer 65000 km, na een koude start en na maar even gelopen te hebben begon het lampje "Motor Check" te branden (eerst knipperen, daarna constant) bij stationair draaiende motor. Laten uitlezen bij de P-specialist. Foutcode 304 (iets met de katalysator) Een visuele inspectie gaf aan dat de bobines aangetast waren (plastic coating beschadigd) en de warmtegraad van de bougies niet klopte. Theorie: ontsteking klopt niet, verkeerde uitlaatgassamenstelling, Lambda sonde reageert; foutmelding.
Bobines en bougies vervangen. Na 5000 km doet zich hetzelfde euvel voor.
Weer dezelfde code na uitlezen. Theorie: erg gevoelige Lambda sonde, katalysator is iets mee (maar gaan we niet vervangen), auto rijdt als een speer, geen pk verliezen. Vervelend dus maar niet onoverkomelijk. Het lampje gaat na +/- 5 keer starten vanzelf weer uit. Daarna heb ik nog vele malen het lampje aan zien gaan, altijd bij stationair draaiende motor.

Op Porsche Motion gaat de motor ineens op 5 cylinders lopen, weliswaar na een heftig sprintje door de tunnel op Assen, maar daar zijn Porsche's toch voor gemaakt nietwaar? Na wat flink wat toeren gedraaid te hebben komt de zesde cylinder er ook weer bij.
Afgelopen zaterdag loopt hij weer op 5 cylinders en blijft dat doen.
P staat nu bij de specialist. Is uitgelezen. Zelfde foutcode (304) maar nu ook het bericht dat beide Lambda sondes vervangen moeten worden.
Bijzonder is dat de sportuitlaat niet meer uitschakelbaar is. De kleppen zitten blijkbaar vast.

Een andere theorie is -al door een paar 996 rijders bevestigd- de volgende:
Lambda sondes kunnen niet kapot. Lambda sonde vervangen is een gevolgschade met veelal als oorzaak de kettingspanners. De sondes vervangen helpt dus niet.

Voordat ik nu weer heel veel geld uit ga geven aan iets wat toch niet helpt, zou ik het op prijs stellen als ik een second opinion van het Forum zou kunnen krijgen, dus:
Welke 996 rijder heeft met een dergelijk euvel te kampen gehad?
Welke symptomen?
Wat was de uiteindelijke oorzaak?
Hoe is het opgelost?

Hartelijk dank alvast, met sportieve Porsche groeten

Auteur:  zuugnap [ 04 sep 2008 21:32 ]
Berichttitel: 

ga je toch gewoon even naar de garage en laat de stekker erin steken
kijken ze alles na.... is toch niet zo moeilijk?

Auteur:  Douwe Minkema [ 04 sep 2008 21:37 ]
Berichttitel: 

Citaat:
laat de stekker erin steken


Misschien niet goed uitgelegd: hij is vandaag al compleet uitgelezen (de stekker erin dus) en daar kwam uit dat de Lambda sondes vervangen moeten worden.

Auteur:  zuugnap [ 04 sep 2008 21:44 ]
Berichttitel: 

zou die doos liegen dan? dus dan lijkt me dat er niet veel anders op zit ....je kan nog een keer naar een andere uitlezer hollen en daar een 2nd opinion vragen ....

Auteur:  TD (zonder I) [ 05 sep 2008 9:01 ]
Berichttitel: 

Even naar de specialist in jou woonplaats :idea: (als ie daar al niet staat)

Auteur:  rob964.c4 [ 05 sep 2008 9:26 ]
Berichttitel: 

Een andere theorie is -al door een paar 996 rijders bevestigd- de volgende:
Lambda sondes kunnen niet kapot.
[color=#]Lambda sonde vervangen is een gevolgschade met veelal als oorzaak de kettingspanners.[/color]
De sondes vervangen helpt dus niet.

kan je dit voor mij nog even toe lichten, ik begrijp niet helemaal de link met ketting spanners.


robert

Auteur:  Peter [ 05 sep 2008 9:31 ]
Berichttitel: 

Ik begrijp de relatie lambda sonde en kettingspanner niet, wat hebben die met elkaar te maken?

Auteur:  944 guy [ 05 sep 2008 9:41 ]
Berichttitel: 

zuugnap schreef:
zou die doos liegen dan? dus dan lijkt me dat er niet veel anders op zit ....je kan nog een keer naar een andere uitlezer hollen en daar een 2nd opinion vragen ....


Die doos doet wat hem is ingeprogrammeerd dus een 2e keer zal hem hetzelfde bericht leveren. Het KAN waar zijn, maar autos zijn niet zo simpel als dat een garagehouder voor wil doen stellen. Die kijken natuurlijk altijd ook met het oog op knaken, onderdelen vervangen doen ze maar al te graag!

Peter 993 schreef:
Ik begrijp de relatie lambda sonde en kettingspanner niet, wat hebben die met elkaar te maken?


Verkeerd afgesteld (bijv uitlaatkleppen iets te vroeg open) waardoor de sondes te hoge temperaturen krijgen, is het eerste wat bij mij opkomt.

Auteur:  rob964.c4 [ 05 sep 2008 9:47 ]
Berichttitel: 

[color=#]katalysator is iets mee (maar gaan we niet vervangen), auto rijdt als een speer[/color], geen pk verliezen.


dan deze uitspraak,
ik lees de kat, lekt of heeft een deuk of..... er is iets mis mee.
maar die gaan we niet vervangen omdat de auto lekker loopt.

Als je kat beschadigd ,versleten is zijn je uitlaat gas waarden ook niet juist meer.
Vandaan eventueel het oplichtende lampje.

lampje eruit probleem opgelost :twisted:

robert

Auteur:  Peter [ 05 sep 2008 9:53 ]
Berichttitel: 

Als de spanners niet meer werken dan moet dan hoorbaar zijn. Het op vijf poten lopen is natuurlijk heel verdacht maar hoeft niet direct onstekings gerelateerd te zijn, kan ook met de verstuivers te maken hebben. Verder de kleppen van de sportuitlaat werken niet meer. Volgens mij werkt het systeem op het vacuum van de inlaat, dit moet snel gevonden kunnen worden.

Auteur:  Paul II [ 05 sep 2008 10:37 ]
Berichttitel: 

Waarschijnlijk zijn er 4 Lambda sondes: links en rechts 1 voor en 1 na de katalysator. Men bedoelt de 2 voor de kat.?
Deze worden het heetst, dus hebben het het zwaarst. Kunnen zeker wel de geest geven. Controleren of de uitgassen de standaard 14,6 : 1 lucht/brandstof verhouding bevatten welke nodig is voor juiste werking van de katalysator(en).
Die 2 na de kat. controleren de reinigende werking van de kat's en zorgen dat een lampje aangaat wanneer de uitlaatgaskwaliteit niet in orde is.
Wanneer de garage zegt dat de kat niet in orde is - maar men daar niets aan doet - dan wordt het zo dus nooit meer wat met de uitlaatgaskwaliteit...
Na de (koude) start en bij stationair zijn de omstandigheden voor goede kwaliteit uitlaatgas het moeilijkst dus niet vreemd dat dan het systeem 'piept' over problemen.

Die verkeerde (warmtegraad) bougie's is wel heel slordig. Kan schade veroorzaken en verkeerde uitlaatgassen.
Bobines die de geest geven is geen onbekend euvel.
Sinds welke km. stand heb je deze P.?

De samenloop met de vastzittende kleppen in de sportuitlaat is zuiver toeval. Hoorde laatst dit probleem ook van iemand. Gaan vastzitten door de hitte. Bediening door bestuurde via schakelaar/electrisch.
De vacuumbediening betreft het standaard tijdelijk sluiten bij bepaald toerental op de 997 zonder invloed van bestuurder.

Met kettingspanner problemen wordt gedoeld op verspringen van de nokkenastiming :?: :roll: Geeft geen lopen op 5 pitten. En lopen op 5 pitten lijkt me niet te wijzen op problemen met lambda sondes.

Uitlezen van het systeem is zeker niet zaligmakend. Beide keren is de melding dezelfde code maar de oplossing is verschillend!
Als je bedoelt met vervolgschade dat de oorzaak ergens anders ligt dan in de genoemde component dat kan dat zeker het geval zijn.

Als de specialisten zeker zijn dat het de sondes zijn dan kunnen ze deze toch gewoon op hun risiso vervangen, en dus oude weer terugzetten als het niet de oorzaak is :idea:

Auteur:  Peter [ 05 sep 2008 11:29 ]
Berichttitel: 

Douwe,

Volgens mij moet je niet in de valkuil stappen om te denken dat alle symptomen met elkaar te maken moeten hebben. Het op vijf poeten lopen kan gewoon niks te maken hebben met het 'lampje' probleem en puur toeval zijn, zo ook het probleem met de uitlaat. Het feit dat er 'iets is' met de kat kan verdacht zijn, aan de andere kant, mogelijk komt deze melding veel vaker voor bij 996'en en is daarom niet direct verdacht. Dat weet ik gewoon niet.

Auteur:  Douwe Minkema [ 07 sep 2008 1:15 ]
Berichttitel: 

Dank voor al jullie reacties en suggesties. Laatste nieuws is dat de "Ventilhub sensor" de geest heeft gegeven in de rechter cilinderrij. Die wordt maandag vervangen. Kijken wat dat oplevert.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/