Auteur |
Bericht |
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Schade? Diesel in 911 getankt!
Ik heb diesel in mijn 911 3.2'tje getankt. Ik dacht 98 te tanken maar de tank van het tankstation was verkeerd gevuld.
Het tankstation ontkent; volgens de wegenwacht die me geholpen heeft de standaardreactie. Ik was die dag niet de eerste die de wegenwacht moest helpen na "verkeerde" 98 te hebben getankt.
Er is door de wegenwacht alle brandstof afgetapt, opnieuw getankt en de 911 rijdt weer. Maar de ellende in de tussentijd was groot. Roken op een ongelofelijke manier, langs de weg stil komen te staan, zeer, zeer slecht lopen, terugslag door luchtfilterhuis.
Nu mijn vragen:
1.
Wat voor schade kan er aan mij 911 zijn. Uiteraard 90 liter brandstof, maar de ANWB adviseert al om de motorolie ook te laten verversen wegens mogelijke vervuiling. Inderdaad staat het oliepeil een stukje hoger dan voorheen.
Luchtfilter gemold? LMM vervuild? Wat kan er allemaal mis zijn? Lagerschade door die vervuiling van de motorolie?
2.
Hoe nu aansprakelijk te stellen? Tankstation ontkent voorlopig en wilde niet eens die tankzuil sluiten om verdere ellende voor anderen te voorkomen. Heb bon met naam van de wegenwachter waarop uiteraard een en ander goed is omschreven. Heb tankbonnetje van kort daarvoor.
Neem zelf morgen contact op met de eigenaar. Mogelijk is dat een redelijker persoon dan het onwillige personeel (alhoewel, personeel mag waarschijnlijk niet eens fouten toegeven).
Overigens: alle lof voor de wegenwacht. De medewerker had pijlsnel de juiste diagnose. Ik dacht zelf aan een olieschraapveer o.i.d. Ben super goed geholpen.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
07 dec 2008 22:48 |
|
|
Robbierob
Ex. 911 Carrera 3.2 Moosgrün metallic,
nu Alpine A110 Legende IriswitRegio 077
|
Wat een horror verhaal
Heb je eventuele getuigen
_________________________________________ Less is more !
|
07 dec 2008 22:51 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
wat een verhaal, balen zeg.
hoop dat iemand je hier van het forum misschien wil bijstaan in rechtshulp als je daar niet voor verzekerd bent.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
07 dec 2008 22:54 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Goed balen joh, sterkte met de oplossing.
LMM, luchtfilter e.d. gewoon controleren.
Motorschade lijkt me niet gelijk. Door het slechte lopen heb je de motor ook niet zwaar kunnen belasten.
Diesel wil niet goed ontbranden in een benzinemotor, daardoor het slechte lopen, wel erg onregelmatig. Katalysator aan boord? Die zou schade kunnen hebben door de troep in het uitlaatgas.
Omgekeerde verkeerd tanken is slopender!
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
07 dec 2008 23:05 |
|
|
Q&A
964 RS | 964 Cup | 996 Cup | 996 GT2 CSAmsterdam
|
wat staat er op je kassa bon ?
|
07 dec 2008 23:19 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Op de kassabon staat dat ik 98 loodvrij heb getankt.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
07 dec 2008 23:23 |
|
|
Rad911
718 Cayman SLoosdrecht
|
Wat een ongelooflijke ervaring. Heb dit nog nooit gehoord, stond er niet bij stil dat het mogelijk was.
Zou het mogelijk zijn om meerdere automobilisten met dezelfde ervaring bij dit tankstation op te sporen? Misschien advertentie in de plaatselijke krant? Dat verhoogt de bewijslast, lijkt me?
Ben even benieuwd, hoeveel (kilo-)meter heb je na de tankbeurt gereden met de diesel?
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
07 dec 2008 23:28 |
|
|
john's Porsches
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
|
klote zeg gelukkig dat je goed geholpen bent.
zal vast werk van te maken zijn al is het alleen al om dat je opgelicht bent
goedkope brandstof leveren en dure afrekenen
hopelijk geen verdere nadelige gevolgen
succes iniedergeval
_________________________________________ http://www.HVK-hogere-veiligheidskundige.nl
|
07 dec 2008 23:29 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Heb er 13 kilometer mee gereden na dat diesel tanken.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
07 dec 2008 23:29 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Bougies zullen wel vetgeslagen zijn ...
... zoals gezegd -denk ook ik dat je geen schade aan het blok hebt opgelopen .. je zult inderdaad wel het een en ander moeten reinigen/spoelen ...
Succes !
|
07 dec 2008 23:29 |
|
|
Q&A
964 RS | 964 Cup | 996 Cup | 996 GT2 CSAmsterdam
|
Elke oliemaatschappij en pomphouder is hier heel erg dik voor verzekerd dus gewoon pro forma factuur laten opstellen door je local dealer en het even met je aankoop bon en ANWB rapport (alles als kopie natuurlijk) aangetekend opsturen naar eigenaar met verzoek om volledige schadevergoeding Met als laatste regel dat als het niet op deze manier kan worden geregeld je je genoodzaakt ziet juridische bijstand in te schakelen.
|
07 dec 2008 23:36 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Ja, mijn dochterje van 8 die eerst in een prima rijdende 911 meereed naar het tankstation waar na het tanken de auto niet echt meer wilde rijden.
Overigens, de diagnose is wel heel simpel te stellen (achteraf).
Brandstofslang aan inlaatzijde van de brandstofpomp afhalen en dan de brandstofpomp uit een jerrycan laten drinken. Wel eerst wat benzine uit de tank laten, anders loopt de tank over. Na flink doorstarten (ughe, ughe) draaide de motor weer redelijk goed rond.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
Laatst bijgewerkt door Nicolò op 08 dec 2008 7:41, in totaal 1 keer bewerkt.
|
07 dec 2008 23:58 |
|
|
horn
PF #57
|
als je rechtsbijstandsverzekering hebt zou ik de tape op laten vragen. Kan je altijd bewijzen dat je vlak voor de ellende gewoon aan de 98 pomp hebt getankt en kan de wegenwachter getuigen dat hij vlak daarna een tank vol diesel geleegd heeft Voor het geval dat ze de tape per ongeluk wissen. Gebeurt nogal eens in Nederland dat er plotseling niets op het filmpje staat...
On topic: ik dacht dat diesel in een benzinemotor veel slechter is dan benzine in een dieselmotor. Vandaar dat dieseltankpistolen dikker zijn dan benzinetankpistolen. Daardoor kan - als de pompen goed gevuld zijn uiteraard - je de dieselnozzle niet in een benzinevulopening krijgen.
Heb zelf wel eens de bmw turbodiesel volgegooid met benzine (4/5 tank) en gewoon van Zeist naar Oosterbeek gereden. Tank leeggeheveld (door de wegenwacht hoor ), diesel erin gegooid en nooit meer iets van gemerkt.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
08 dec 2008 0:41 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
wat een drama.eerst netje proberen op telossen.als ze opeens geen tape meer hebben en ontkennen komt er bij mij nog maar een gedachte op.
daar weer 98 tanken en heel hard bedankt roepen en weg wezen.
anton964
|
08 dec 2008 0:59 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Idd vaag zeg. Achteraf had je met een expert ZSM daar weer heen moeten gaan, tanken in een jerrycan, analyseren wat erin zit. Desnoods met een videocamera erbij. De expert had dan kunnen verklaren wat er getankt is uit de 98 pomp. Maar ja, da's achteraf.
|
08 dec 2008 1:25 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Ik heb dit jaren geleden ook eens gehad met een opeltje. Motor liep gewoon maar rookte ontzettend. Na vanalles gecheked te hebben bleek dat mijn vader dezelde klachten had. Toen zijn we erachter gekomen dat het aan de benzine lag. Bij Navraag bij de pomp bleek dat de chauffeur die de tanks vulde, verkeerd aangekoppeld had. Hij kwam er tijdens vullen achter, wisselde de slang en dacht dat het niet merkbaar zou zijn.
De pomphouder (die ook een garage had) heeft van alle mensen die zich meldde, netjes het brandstof syteem geleegd en de juiste brandstof in de auto's gedaan. Ik heb toen van niemand gehoord dat er schade was. Overigens was het slechts een relatief geringe hoeveelheid en ik had niet eens injectie laat staan een kat. De auto van mijn pa had wel injectie maar geen kat geloof ik. Een kennis met een BMW 6 serie (oud model) had ook geen schade. Staat me vaag iets voor de geest van injectoren reinigen.
Kan me voorstellen dat de pomphouder volledig verantwoordelijk is.
Zo heb ik ooit tijdens het tanken (wel met de porsche) gehad dat de tankgreep van een andere brandstofsoort spontaan tegen mijn auto viel. Iemand had em niet goed terug geplaats. Het uitdeuken zonder spuiten van het pitje in mijn deur hebben ze toen netjes betaald.
_________________________________________ http://www.dstt.fr
|
08 dec 2008 2:55 |
|
|
maarten-944
2x944 na 1x 944 S2Zwiep
|
Diesel heeft een smerende werking, benzine een reinigende. Als je benzine in een diesel gooit worden de brandstofpomp en de verstuivers niet meer gesmeerd en lopen deze vast. Gevolg hiervan is dat je met een beetje pech je volledige brandstofsysteem moet vervangen.
Bij mijn weten heeft diesel in een benzinemotor minder schadelijke gevolgen.
_________________________________________ FAST CARS
FAST BIKES
FAST FOOD
|
08 dec 2008 3:24 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Volgens de wegenwacht is benzine in een diesel erger dan andersom omdat dan de pomp niet meer gesmeerd wordt en beschadigd raakt. Is erg duur. Ook de mogelijkheid van metaaldeeltjes van de pomp in het systeem.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
08 dec 2008 7:43 |
|
|
horn
PF #57
|
aha, duidelijk. maar waarom hebben ze dan niet het pistool van de benzine groter gemaakt zodat die niet in een diesel opening past, maar precies andersom????
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
08 dec 2008 8:43 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Je hebt best kans dat je na een goede servicebeurt gewoon weer kunt rijden, zonder verdere gevolgen. Oudere motoren zijn minder gevoelig voor verkeerde brandstof dan nieuwe.
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
08 dec 2008 8:50 |
|
|
John
Cayenne
|
Jeetje Jan, wat een drama....
enfin je hebt de bewijzen in handen.....
|
08 dec 2008 9:03 |
|
|
Mauk
Vergane glorie: 993 2S VesuvioZwijndrecht
|
Omdat de theorie is ingehaald door de tijd.....
Vroeger was het niet zo erg om benzine in een dieselauto te doen, inmiddels is de dieselmotor zo verfijnd dat er meer schade optreedt door benzine te tanken dan wanneer je diesel in een benzinemotor gooit.
Plotseling het formaat tankpistol wijzigen zal op menig probleem gaan stuiten.... Of wil je de economie een beetje ondersteunen door het gehele wagenpark te vervangen......
Mauk
|
08 dec 2008 10:39 |
|
|
maarten-944
2x944 na 1x 944 S2Zwiep
|
Nee hoor,
Omdat je je nu eenmaal sneller vergist tussen loodvrij en loodhoudend als tussen benzine en diesel.
Omdat loodvrije benzine in een motor die op loodhoudend loopt geen kwaad kan maar loodhoudende benzine in een auto met kat wel, hebben ze destijds de vulpistolen voor loodvrije benzine kleiner gemaakt dan die voor loodhoudend.
Volgens mij hebben de vulpistolen van diesel en loodhoudend nog altijd de zelfde afmetingen als vroeger en is met de komst van loodvrije benzine het tankgat (en dus ook het vulpistool) voor betreffende auto's verkleind.
_________________________________________ FAST CARS
FAST BIKES
FAST FOOD
|
08 dec 2008 14:03 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
welk tankstation is dat?
dan weet ik waar ik voorlopig uit de buurt moet blijven
_________________________________________ Got coffee?
|
08 dec 2008 14:48 |
|
|
Wimpie77
|
Dat is nog eens een goede Marco!
_________________________________________ * * *
|
08 dec 2008 16:21 |
|
|