|
Auteur |
Bericht |
Adriaan
|
vragen over 928 motor...
Oké, ik denk dat het op deze manier moet (hoop ik) ; een technische vraag:
Van de 928 die op mijn paadje kwam was dus het onderste distributietandwiel door stukken distributiesnaar die eromheen gewikkeld waren zo dik geworden dat met starten te horen was dat de compressie wegviel, om vervolgens weer terug te komen en weer weg te vallen.
Dàt is dus inmiddels verholpen. Nu de oorzaak zien te vinden dat de snaar naar voren liep en daardoor afgeknabbeld werd.
De auto heeft 275.000 kilometer gereden.
De spanrol was op zich niet echt slecht; had wel wat speling maar liep zonder geluiden. Waterpomp ziet er nieuw uit en voelt ook zo aan.
De oliepomp heeft wat speling; het tandwiel kan iets omhoog en omlaag bewogen worden, ca. 0,6 mm. Axiaal is er geen speling voelbaar.
Met het installeren van de snaar, betekent dit dat de pompas ietwat scheefgetrokken wordt, en daarmee dus ook het tandwiel, en wellicht door deze ietwat schuine stand, hoe gering ook, "wandelt" de snaar naar buiten, om vervolgens door de ring op de krukas weer te worden tegengehouden, wat natuurlijk weer met enige slijtage gepaard gaat, totdat de snaar zo smal wordt, dat ie meer en meer kan oprekken, dus slap gaat hangen, zo slap dat ie over de rand van de waterpomp heengaat lopen met als gevolg dat nu werkelijk de stukken eraf vliegen, naar beneden vallen en zich daar ophopen totdat ze tussen riem en poelie komen. Zo is het klokje naar mijn idee rond.
Waar ik nu benieuwd naar ben is: Mag of moet de oliepomp een (heel) klein) beetje speling hebben (het is geen kogellager, maar een bronzen busje met smeeropening) of is deze speling juist normaal, bedoeld om het bronzen lager te kùnnen smeren en heeft in mijn geval de snaar gewoon al heel lang veel te slap gestaan -er werd immers geen onderhoud gepleegd-
en is dit het logische gevolg er van want, dàt kan natuurlijk ook...
|
15 nov 2008 23:59 |
|
|
oldi
|
Hallo, een bronzen gleibus mag geen speling hebben, ze zou anders bij een wisseelende belasting uigeslagen worden en nog meer speling krijgen.
Het probleem van de smering word opgelost door een groef of meerdere in de as te maken, zo is er ook plaats voor vet.
Een oliepomp is een tandradpomp in kan redelijk wat druk maken, om dit te kunnen mag de speling op de tandwielen maar zeer miniem zijn en mag er dus op de as ook geen speling zijn.
Er is mischien een extern iets wat de riem beschadigd heeft en dan verder versleten is.Als de nieuwe riem aan de zijkanten met krijt wit maakt kan je snel zien of en waar de riem raakt.
ik hoop je hiermee iets geholpen te hebben.
GRTS
|
17 nov 2008 9:51 |
|
|
Adriaan
|
Kijk, zo kun je elkaar helpen; géén speling dus...Nu hopen dat Porsche een los huis verkoopt want de Trocoïdepomp zelf is nog perfect.
Er zit overigens (heel slim) halverwege het lager wèl een smeergat wat gevoedt wordt door de oliedruk van de pomp zelf; de "lekolie" wordt vlak voor de askeerring weer door een kanaaltje afgevoerd naar het drukloze carter. Op zich denk ik dat de slijtage niet komt door een smeringtekort maar wellicht gewoon door de kilometerstand gecombineerd met te weinig verversingen de afgelopen 10 jaar...
De snaar loopt zijwaarts tegen 2 objecten aan; de wangetjes van de krukaspoelie en/of die van de wateropomp en het lijkt mij dat dat ook de bedoeling van het ontwerp is; hij mag er natuurlijk niet te hard langslopen want dan is er een oorzaak en zoals gezegd, denk ikzelf dat dat dus de speling van het oliepomplager is.
Wat heel grappig is, is dat van welke Porschegarage ook, Niemand weet precies of en hoeveel speling op dit tandwiel mag zijn, net als dat niemand echt weet of de kleppen nu wel of niet geraakt worden en hoe het kan dat als alles staat zoals het zou moeten, de motor niet wil starten, tenzij de ontsteking veel vroeger gezet wordt, terwijl als je beide nokkenassen 2 tanden vroeger zet, de motor als nieuw loopt... Als er nou een mogelijkheid was om te zien hoe de nokken op de stoterbussen staan, zou ik nieteens een merkteken nodig hebben maar klepdeksel is tevens nokkenashuis dus visuele inspectie is niet mogelijk; je moet maar blind vertrouwen op de merktekens...Het zou leuk zijn om eens te kunnen vergelijken met een andere 928; Je zit toch niet toevallig in de buurt van Zaanstad?
Ben je trouwens verder gekomen met je eigen motor en weet je al of het een brandstoftekort is of iets electrisch? Hopelijk heeft m'n laatste advies je niet afgeschrikt; het is serieus, mischien wat onorthodox, maar het is een razendsnelle manier om een diagnose te stellen.
Nou, groetjes maar weer
|
17 nov 2008 11:49 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Als de bronzen bus is versleten dan kun je er toch een nieuwe in persen?
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
17 nov 2008 18:36 |
|
|
Adriaan
|
Nou, zover ben ik nu; ik heb de oliepomp eruit gehaald, viel -nu alles er toch voor vandaan is- best mee, maar er zit dus helemaal géén bronzen busje in; het asje draait gewoon in het aluminium huis, net zoals een nokkenas dat ook kan, mits uiteraard voldoende gesmeerd.
Nu ziet zowel de pomp als de as en het huis er zeer goed uit; géén "gladde" of ingesleten gebied te zien dus ik begin langzamerhand te denken dat deze -overigens zeer geringe- speling er in hoort te zitten want er moet natuurlijk ook ruimte zijn voor smering.
Voor de zekerheid zet ik er een nieuwe keerring in; moet wel origineel want een keerring bij de vakhandel is minder hittebestendig (max 80 graden) en olie moet om van de condens af te komen boven de honderd komen.
Wat zal ik vreeeselijk blij zijn als ik de boel weer kan monteren; als iets voor mij zó onbekends uit elkaar ligt, word ik er bloednerveus van omdat ik dan denk dat ik het na te lange tijd niet meer in elkaar weet te krijgen...
Nu schijnt een ruim busje van de arm waar de spanrol op zit ook een oorzaak te kunnen zijn van "wegwandelende" snaar en, nu ik het e.e.a. heb schoongemaakt, zie ik dat er inderdaad een schuine kant zit aan dit -overigens roestige stalen- busje; zal straks dit de oorzaak geweest zijn?
Nu hoop ik een ervaring rijker te zijn! Ik laat het weten zodra de motor weer loopt.
Er liggen echter nog enkele andere probleempjes op de loer zoals de timing; als ik die volgens de merktekens zet, liep ie niet maar wel als ik de nokkenassen 2 tanden vroeger had staan...
ps. leuke close up foto van die dynamo
|
17 nov 2008 20:43 |
|
|
Bert928
928S4/GTlandgraaf
|
Hallo Adriaan,
ik ben toevallig een kennis aan het helpen met een distributiewissel van een 928S2. Ik zal vrijdag eens bij de oliepomp kijken of er speling zit.
Wat heel belangrijk is dat de riemspanning goed is anders gaat het mis.
De riem wordt inderdaad gestuurd/gericht door de waterpomp en de krukaspoeliering. Wat bedoel je met condens boven de 100 ???
Als de motor warm is mag er echt geen condens uit je uitlaat komen, anders is er een koppakking lek of nog erger.
groet Bert928GT
|
17 nov 2008 22:37 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Adriaan, zoals mn pa zegt: 'assumption is the mother of all verrek'.
Die oliepomp mag beslist geen voelbare speling hebben, jou aanname zal alleen maar weer tot een revisie leiden als je zo doorgaat. Je constateert nota bene zelf dat door de speling je distributie opzij wegloopt.
Dat de zaak direct op het alu loopt verbaast mij niet helemaal, da's bij de 944 ook zo (alleen daar wordt de pomp direct aangedreven). In geval van een SOHC blok dan heb je bijna precies dezelfde koppen en nokkenaandrijving als ik, en daar loopt ook de nokkenas zonder iets extra's in het huis.
Al die merktekens zijn wel goed, dat is gewoon zo gemaakt dat het maar op 1 manier in elkaar kan. Als je daar geeneens vertrouwen in hebt moet je gewoon geen sleutel in de hand nemen, en vooral geen porsche kopen
Maar die speling is gewoon veel te veel omdat de asjes ook hydrodynamisch gesmeerd zijn, hetzelfde als de kruk zeg maar. Met teveel speling verliest de oliefilm zijn draagvermogen en is het snel kaputt.
Tenzij je de fabrieksmaten van zowel het asje als de behuizing hebt zit er voor jou niks anders op dan een nieuwe / goeie 2e hands te kopen. Dikke kans dat alleen het huis opgevreten is omdat die van zachter metaal is als de as maar als je het niet kan achterhalen, geen risico lopen (misschien jippie maar waar, hier herken je wel de goeie sleutelaars van de minder goede).
Ik kan wel heel even in de 928 reparatiehandleiding loeren morgen of die maten er uberhaupt in staan (lijkt me stug), maar als ik ze tegenkom laat ik het wel even weten.
|
17 nov 2008 23:35 |
|
|
Adriaan
|
Hallo Bert,
Dank voor je aanbod, ik heb nog nooit eerder aan een 928 gewerkt dus alles is nieuw voor me en ik rol van de ene verbazing in de andere met deze auto, aangenaam tot nu toe overigens!
Dat het met de riemspanning erop aankomt kan ik me bij een riem die lang genoeg is om mee touwtje te springen wel voorstellen. De mazzel die ik heb is dat er een nieuwe -althans zo lijkt het- waterpomp op zit. Vanavond heb ik de spanrolhouder gecontroleerd en die heeft meer weg van een wc rol houder; ik denk dat dáár het probleem zit...
Wat betreft die olie, die moet heter worden dan 100 graden wil de onvermijdelijke condens er uit vandaan verdreven worden, immers water kookt pas bij die temperatuur. Wanneer bijvoorbeeld veel korte stukjes gereden wordt, zie je soms onder het hoogste punt van de motor, meestal onder de olievuldop wat wittige smurrie, zelfs bij een luchtgekoelde motor.
80 graden is in principe een aangename bedrijfstemperatuur maar dan als gemiddelde voor de gehele motor maar plaatselijk kan het tientallen graden schelen, te zien met een laser thermometer (heel handig ook om bv per uitlaatpijp te controleren of elke cylinder gelijk verbrandt of het effect van het koelsysteem te controleren)
Als er bij 100 condens uit de uitlaat komt, denk ik dat het tijd is om te sparen...javascript:emoticon(':cry:')
Crying or Very Sad
Blijft natuurlijk dat ik andermans verwaarloosde ellende heb gekocht wat natuurlijk even zal duren voordat alles "op acceptabel niveau" is.
Nog even over die oliepomp: Die speling voel je niet meteen; je moet dat tandwiel echt stevig omhoog en omlaag bewegen wil je die speling bemerken. Voelen doe je het niet maar je ziet gewoon dat het een fractie kan bewegen.
Nu lees ik net hieronder een wat belerend stukje over dit zelfde probleem; het maakt mij zo nieuwsgierig dat ik nu ook een kennis van mij die zo'n motor heeft staan (in goede staat en met weinig kilometers) eens ga bezoeken en ook die motor eens voelen met ontspannen snaar...
Ik hoor graag van je bevindingen na vrijdag! Groetjes, Adriaan
|
18 nov 2008 0:35 |
|
|
Adriaan
|
| | | | 944 guy schreef: Adriaan, zoals mn pa zegt: 'assumption is the mother of all verrek'. Die oliepomp mag beslist geen voelbare speling hebben, jou aanname zal alleen maar weer tot een revisie leiden als je zo doorgaat. Je constateert nota bene zelf dat door de speling je distributie opzij wegloopt. Dat de zaak direct op het alu loopt verbaast mij niet helemaal, da's bij de 944 ook zo (alleen daar wordt de pomp direct aangedreven). In geval van een SOHC blok dan heb je bijna precies dezelfde koppen en nokkenaandrijving als ik, en daar loopt ook de nokkenas zonder iets extra's in het huis. Al die merktekens zijn wel goed, dat is gewoon zo gemaakt dat het maar op 1 manier in elkaar kan. Als je daar geeneens vertrouwen in hebt moet je gewoon geen sleutel in de hand nemen, en vooral geen porsche kopen Maar die speling is gewoon veel te veel omdat de asjes ook hydrodynamisch gesmeerd zijn, hetzelfde als de kruk zeg maar. Met teveel speling verliest de oliefilm zijn draagvermogen en is het snel kaputt. Tenzij je de fabrieksmaten van zowel het asje als de behuizing hebt zit er voor jou niks anders op dan een nieuwe / goeie 2e hands te kopen. Dikke kans dat alleen het huis opgevreten is omdat die van zachter metaal is als de as maar als je het niet kan achterhalen, geen risico lopen (misschien jippie maar waar, hier herken je wel de goeie sleutelaars van de minder goede). Ik kan wel heel even in de 928 reparatiehandleiding loeren morgen of die maten er uberhaupt in staan (lijkt me stug), maar als ik ze tegenkom laat ik het wel even weten. | | | | |
Goedendag Guy,
Voor de duidelijkheid; ik heb een auto gekocht met een verwaarloosde distributie met als gevolg dat deze "van tijd" gelopen is.
Navraag bij een voormalig Porsche monteur van garage A point leerde dat het probleem meestal in de spanrol zit en/of in het waterpomplager.
Nieuwe span en geleiderol erin, eventueel de waterpomp, nieuwe snaar erop en de klus zou weer voor lange tijd geklaard zijn.
Omdat de techniek mij al ruim 40 jaar boeit en ik verder probeer te kijken dan mijn neus lang is, wilde ik niets aan het toeval overlaten en heb ik gaandeweg alles wat er de oorzaak van kon zijn dat de snaar wegwandelde onderzocht.
Ruimte op een oliepompas van dien aard dat hierdoor de snaar zou wegwandelen was voor zover hij wist nog nooit voorgekomen maar hij adviseerde mij om ook het draaipunt van de spanrolhouder te controleren, hetwelk ik na grondig schoonmaken heb gedaan en geconcludeerd dat het daar zonder enige twijfel niet goed zit.
Wat betreft de oliepomp heb ik nog geringe twijfel die ik op zeer korte termijn hoop te ontzenuwen. Je kunt er overigens 100% vanuitgaan dat ik het werkingsprincipe van deze pomp begrijp.
Wanneer je mijn verhaal van begin af hebt gevolgd, en begrepen, lijkt het mij dat je niet anders kan dan constateren dat ik met deze prachtige auto zéér serieus te werk ga, zij het met een vleugje humor,waar ik, geloof me, ècht mijn redenen voor heb.
Het moet mij dan ook van het hart dat ik je ietwat belerende toon wat voorbarig vind.
Ik neem liever de tijd om dingen uit te vissen dan snel in elkaar zetten en knallen; iets wat ik natuurlijk het liefst zou doen maar deze auto en diens ontwerp hebben mijn diepe respect gekregen dus ik ga voor zeker, maar niet overbodig.
Wat betreft de merktekens nog even het volgende; als een motor goed liep voordat distributie van tijd liep, zou -wanneer niets beschadigd is- de motor weer net zo goed moeten lopen met een nieuwe snaar gemonteerd op de fabrieksmerktekens.
Vraag rijst nu waarom de motor niet wilde aanslaan in die stand en wel met de nokkenassen 2 tanden vroeger; immers de stroomverdeler zit aan die zelfde nokkenas.
Theoretisch zou het mogelijk zijn dat tòch iets geraakt is, hoe rampzalig ook, en dat bv de spie(tjes) van de nokkenas(sen) gebroken zijn; iets wat wanneer deze motor klepdeksels zou hebben onmiddelijk vast te stellen zou zijn door de daadwerkelijke stand van de nokkenas t.o.v. de stand van het merkje op het aandrijftandwiel.
Wel leuk is dat inderdaad onze motoren erg op elkaar lijken; op die van mij staat ook P O R S C H E (grapje)
|
18 nov 2008 1:45 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Ah, excuus, maar je kwam soms over alsof je niet geheel wist waar je aan begon
Als ik het zo hoor zit er voor jou denk ik niks anders op dan een gedeeltelijke revisie te doen, op zijn minst de koppen los om alles te controleren. In dit blok is het mogelijk dat de kleppen in contact komen met de zuigers als de afstelling onjuist is dus als die ook slecht loopt nadat je'm wel aan de praat hebt, dikke kans dat de boel krom is. Hier kom je alleen achter door de koppen eraf te halen.
Als je het juiste gereedschap hebt kun je dit nog NET voor elkaar krijgen zonder het blok er helemaal uit te halen.
Het klinkt alsof er wel iets flink mis moet zijn, als de merktekentjes idd goed staan en hij loopt niet, dan moet de zaak naar mijn mening grondig onderzocht worden, voor je't weet doe je meer kwaad dan goed.
Trouwens: de originele spanner is ook niet de beste met zn schotelveren pakket. Op rennlist is een gozer die een spanner van audi heeft aangepast die veel beter is, zoek eens naar de 'porkensioner', schijnt erg goed te zijn. Misschien is dat het overwegen waard (waarschijnlijk ook wat goedkoper!).
|
18 nov 2008 9:18 |
|
|
Adriaan
|
Excuus aanvaard, ik waardeer je bezorgdheid en deel die ook...
Dat er kans is dat de kleppen geraakt zijn en dat dit bekeken moet worden ben ik volledig eens; ik heb inmiddels met een "endoscoop" in de verbrandingsruimte gekeken van de eerste cylinder en aan de gehele bovenkant van de zuiger is niets te zien wat lijkt op contact met de kleppen.
Vervolgens met een haaks opzetstukje gekeken naar de kleppen, zetels en
onderzijde van de kleppen, echter niets wees erop dat contact geweest is met de zuiger.
Bovendien heeft de motor met het restant van de oude snaar -nadat ik de rommel er tussenuit gehaald heb en weer netjes gespannen- gelopen en met goede compressie op alle 8; heel vreemd dus, maar dat ik nog verder moet zoeken ben ik van overtuigd.
Wordt vervolgd...
|
18 nov 2008 11:46 |
|
|
Bert928
928S4/GTlandgraaf
|
Hallo Adriaan,
ik weet niet welk type 928 je hebt , maar bij de eerste 928 types kunnen de kleppen de zuigers nooit raken, bij de 928S en S2 gaat het ook nog meestal goed en bij de 32 kleppers gaat het altijd mis als de timing echt fout is. Verder is het zo dat bij alle types tot en met S2 de motor eruit moet om een kop eraf te krijgen, deze auto's hebben nog tapeinden, de 32 kleppers hebben kopbouten en dan kan het blok blijven zitten.
Als ik jou was zou ik die speling op de oliepomp wel opheffen maar het zal niet de oorzaak van het probleem zijn. Je moet gewoon een nieuwe riem +spanrol +looprol en vooral de kunststof lagertjes van de spannerarm vervangen. Als deze kapot zijn klappert de spanrol maar wat heen en weer. De spanner moet je even open maken en de rubber afdichtring vervangen en de rolbalg (rubberdop) met klemring vernieuwen. Als je niet zeker bent van de waterpomp vervang deze dan ook, hij kost in duitsland bij www.autoahrens.de 175 euro ex BTW.
Stoom uit de uitlaat mag alleen even bij de koude start en moet echt weg zijn bij warme motor. Als je koelvloeistof op peil blijft en er goed uitziet en er geen CO in zit is er niets aan de hand. Ook smurrie aan de olievuldop hoort niet. Bij de S2 die ik nu onderhanden neem zag alles er nog piccobello uit, maar omdat de auto lang gestaan heeft wordt echt alles aangepakt. Vrijdag voel ik toch even aan de oliepomp en bericht ik je.
Het spansysteem van de 928 is probleemloos en storingen komen bij normaal onderhoud absoluut niet voor. Riem vervangen na 6 jaar of 60 a 80 K. Hier verschillen de meningen over. Een nieuwe riem dient na 3000 km nagespannen te worden en vervolgens om de 20000km. Dan gaat er echt niets mis.
Groet Bert928GT
|
18 nov 2008 14:41 |
|
|
Adriaan
|
| | | | Bert928 schreef: Hallo Adriaan, ik weet niet welk type 928 je hebt , maar bij de eerste 928 types kunnen de kleppen de zuigers nooit raken, bij de 928S en S2 gaat het ook nog meestal goed en bij de 32 kleppers gaat het altijd mis als de timing echt fout is. Verder is het zo dat bij alle types tot en met S2 de motor eruit moet om een kop eraf te krijgen, deze auto's hebben nog tapeinden, de 32 kleppers hebben kopbouten en dan kan het blok blijven zitten. Als ik jou was zou ik die speling op de oliepomp wel opheffen maar het zal niet de oorzaak van het probleem zijn. Je moet gewoon een nieuwe riem +spanrol +looprol en vooral de kunststof lagertjes van de spannerarm vervangen. Als deze kapot zijn klappert de spanrol maar wat heen en weer. De spanner moet je even open maken en de rubber afdichtring vervangen en de rolbalg (rubberdop) met klemring vernieuwen. Als je niet zeker bent van de waterpomp vervang deze dan ook, hij kost in duitsland bij www.autoahrens.de 175 euro ex BTW. Stoom uit de uitlaat mag alleen even bij de koude start en moet echt weg zijn bij warme motor. Als je koelvloeistof op peil blijft en er goed uitziet en er geen CO in zit is er niets aan de hand. Ook smurrie aan de olievuldop hoort niet. Bij de S2 die ik nu onderhanden neem zag alles er nog piccobello uit, maar omdat de auto lang gestaan heeft wordt echt alles aangepakt. Vrijdag voel ik toch even aan de oliepomp en bericht ik je. Het spansysteem van de 928 is probleemloos en storingen komen bij normaal onderhoud absoluut niet voor. Riem vervangen na 6 jaar of 60 a 80 K. Hier verschillen de meningen over. Een nieuwe riem dient na 3000 km nagespannen te worden en vervolgens om de 20000km. Dan gaat er echt niets mis. Groet Bert928GT | | | | |
Hallooo Bert!
Wàt een fijne berichten over die kleppen!
Op dit moment heb ik even geen tijd, maar ik kom er nog even op terug
Groetjes, Adriaan
|
18 nov 2008 21:46 |
|
|
Bert928
928S4/GTlandgraaf
|
Speling??
Hallo Adriaan,
bij de S2 had de oliepomp geen voelbare speling, we hebben hem dan ook niet uit elkaar gehad. Deze auto heeft 8 jaar niet gereden maar alles zag er nog heel goed uit. Ook de spanrol en looprol hadden beide geen speling.
Voor alle duidelijkheid, alles incl. rollen en waterpomp is toch vervangen. Spanner is gereviseerd (O-ring+ rolbalg+klemring). De S2 heeft net geen 2 ton gelopen.
Groet Bert928GT
|
21 nov 2008 22:44 |
|
|
Adriaan
|
Re: Speling??
Hallo Bert,
Dank voor de info; een geluk voor de eigenaar dat in elk geval de oliepomp er goed uit zag/voelde.
Hoe bestaat het dat zo'n auto 8 jaar heeft stilgestaan zèg! Had dat een bepaalde reden?
Die van mij heeft gewoon steeds gereden, zij het slechts af en toe, en dan nog korte stukjes ook...
Nou, bij mijn motor was dus inderdaad de arm van de spanrol kaduuk; er zat een RVS bout in gedraaid, op het punt waar ie scharniert, door de looprol heen.
Toen ik die bout eruit haalde, liep er koelvloeistof uit het schroefdraad en het blijkt dat er dus een open verbinding is met het koelwatercircuit; lijkt mij vreemd en ik ben ook van plan dit te veranderen.
Om die bout zat een stalen bus die -aan het eind waar ie tegen een soort dikke ring kwam- losgezeten heeft en schuin afgesleten.
Het blijkt dus dat dit al eens eerder door iemand is "gephlabuleerd" maar niet correct.
Het gat in de spannerarm was ook uitgelubberd en nadat ik het met een ruimer had opgezuiverd bleek het ook nog scheef...
Géén nood, ik heb een stukje 6 kant 19 mm laten afdraaien zodat ik een "prop" kreeg met een stukje 6 kant eraan. Vervolgens de arm EXACT in positie gefixeerd en in de in de arm gefixeerde "prop" een gat geboord, wat dus in feite schuin in de prop zit maar recht tov de spanrol.
Waarom deze moeite? nu heb ik een spanrol waarmee ik de snaar een heel klein beetje kan "sturen" zowel naar voren als naar achteren.
Eerst met een "rij" rechtgesteld, met een hulpgereedschap (gemaakt van diverse stukken plasticpijp) de getande poelie gefixeerd op de krukas, zodat ie er niet afwandelt, de nieuwe snaar gemonteerd en gestart...
Nou, dat liep meteen en goed ook en, de snaar liep slechts 2 millimeter naar voren. Toen de truuk speciaal; de centrale M8 bout iets gelost, de 6 kant iets gedraaid, stukje de andere kant op, en de snaar liep keurig over de nog open krukaspoelie. 6 kant vastgezet door de centrale M8 bout weer aan te trekken en klaar om af te bouwen!
Natuurlijk is dit een experiment en ik ben ook van plan om uiteindelijk een nieuwe spannerarm met busjes (totaal ca. e. 200,-) te kopen als de snaar toch weer aan de wandel gaat maar het is weer een leuke uitdaging geweest en zoals het nu zit slijt de snaar minimaal.
Overigens heb ik dus ook de krukaskeerring vernieuwd EN die van de oliepomp; beide waren verhard en voor zover het laat aanzien, is er geen enkele olielekkage meer.
Wanneer ik weer even tijd heb, pak ik de waterpomp er af, maak dat ie niet meer lekt als je de spannerbout loshaalt en reviseer ik ook het inwendige van de spanner.
|
21 nov 2008 23:33 |
|
|
Bert928
928S4/GTlandgraaf
|
Spannerarm
Hallo Adriaan,
het is volkomen normaal dat er koelvloeistof weg loop bij de oudere modellen als je de spannerarm losdraait. Een nieuwe waterpomp zal dit ook hebben. De oorzaak van jouw riemproblemen zitten voor 100% in die zelfgefabriekte spannerarm met bout erdoor. Vandaag zag ik een blok waar dit ook mee was gebeurd en waarbij de riem eraf was gelopen, resultaat een hoop kleppen krom en 2 gebroken. Let wel als jouw motor een S of S2 is kunnen jouw kleppen ook krom slaan of erger. Je moet gewoon een nieuwe of gebruikte spannerarm met vooral een goede originele bevestigingsbout en heel belangrijk twee nieuwe kunststof lagertjes voor de looprolrichtinggeving, een nieuwe looprol en spanrol kopen. Bij de latere types is de spannerarm, looprol en waterpomp anders. De spanrol is wel uitwisselbaar. Let dus op dat je de goede spullen monteert anders verandert je blok in oud ijzer.
Succes ermee,
Bert928GT
|
22 nov 2008 21:50 |
|
|
Adriaan
|
Re: Spannerarm
Hallo Bert,
Gaandeweg toch een hoop vragen opgelost; m'n motor loopt perfect, de nokkenassen staan nu gewoon netjes "op tijd" al scheelt het met het tandwiel aan de rechterzijde van de auto een halve tand; geen ramp.
Dat ie in eerste instantie niet helemaal lekker liep kwam denk ik doordat de ontsteking niet goed stond omdat de nokkenas waarschijnlijk al veel langer fout heeft gestaan. Alles werd nog duidelijker toen ik ontdekte waarom de motor met ontsteking op tijd niet lekker oppakte; een lek membraan van de vacuümvervroeger; nou, dat is ook te overzien.
Afgelopen woensdag heerlijk wezen knallen op Zandvoort tijdens de vrije training voor de licentiedag en na 9 ronden had ik em zover door dat alleen nog een deelnemende Donkervoort sneller was!
Eindelijk eens een auto die heel blijft en -dankzij de Hawk remblokken- ook nog eens bleef remmen...
Nou Bert, we horen nog wel van elkaar denk ik,
Groetjes, Adriaan
|
28 nov 2008 0:58 |
|
|
Bert928
928S4/GTlandgraaf
|
Hoi Adriaan,
heb je ook nog andere Porsches het snot voor de ogen gereden??
Zo'n 928 wil best vooruit he. Succes verder met je aanwinst.
Groet Bert928GT
|
28 nov 2008 23:16 |
|
|
Adriaan
|
Hoi Bert,
Er was één 911 van een collega, maar die ging vanwege het ietwat vochtige weer tè dwars in de Huegenholz; hij vergat helaas te remmen met "links" dus moest even stoppen om erger te voorkomen...javascript:emoticon(':shock:')
Shocked
Zelf (ik durf het haast niet te zeggen) ging ik maandagmiddag met dochterlief achter het stuur met uitaccelereren op de Hunserug eraf; heb daarom de halve dinsdag even gesleuteld om tenmindste woensdag weer te kunnen rijden, en dat ging dus boven verwachting; ik begin meer en meer op deze auto gesteld te raken en de nog enige wens wordt binnenkort vervuld; een SPER
javascript:emoticon(':twisted:')
Twisted Evil
Het is toch niet zo dat jij er ergens ééntje weet te liggen? Zo ja, dan hoor ik dat evengoed nog heel graag! (uiteraard billijk geprijsd)
Groetjes maar weer hè,
Adriaan
|
29 nov 2008 0:54 |
|
|
Bert928
928S4/GTlandgraaf
|
Hoi Adriaan,
voor jouw auto zou de mechanische sper de eenvoudigste oplossing zijn. je kunt het eens bij van Kessel of van Zweeden proberen. Daar hebben ze er vast wel een. Succes.
groet Bert928GT (met PSD sper)
|
29 nov 2008 21:16 |
|
|
Adriaan
|
Hoi Bert,
Dank je voor de tip, ik ga die lui bellen; een losse sper, zeker een mechanische die ik zelf op sterkte kan zetten zou het meest ideale zijn; in mijn situatie denk ik dat een sper, afgesteld op 35% er binnen de kortste keren uitgefikt is; zal dus wellicht opgevuld met shim's naar de 80% moeten.
Nu heb ik van GUY 944 een CD met alle werkplaatshandelingen etc. erop; tot nu toe heb ik alles op het gevoel gedaan maar wat backup kan geen kwaad; ik moet bv. de toerenteller nog aan de praat krijgen en de verbruiksmeter die er direct onder zit (ik denk een plaatselijke massakwestie) en zo heb ik nog wel meer vraagtekens, bijvoorbeeld hoe de achterkant van deze auto geventileerd wordt naar buiten toe want met natte kleren erin, beslaan de ramen en dat hoort volgens mij ook niet...
Groetjes maar weer,
Adriaan
ps. mijn vrouw, die echt wel wat gewend is, vindt em zwaar sturen en moeilijk schakelen (patroon) en ik kan mij voorstellen dat er een hoop van deze auto's verkocht zijn met (voor mij niet wenselijke) automaatbak!
|
29 nov 2008 22:37 |
|
|
Bert928
928S4/GTlandgraaf
|
Hallo Adriaan,
90% van de verkochte 928's zijn automaten.
Eerst 3 traps en naderhand (1983) 4 traps. Het zijn mercedesautomaten. De handbakken zijn zeldzaam, ik ben ook geen fan van de automaten.
Voor circuitgebruik zijn ze minder geschikt.
Ik dacht dat de mechanische sper maximaal 40% is. Het vanaf 1990 geleverde PSD spert traploos van 0 tot 100%. Dit is echter komplex en niet zomaar even over te zetten, er zit een hoog elektronika in.
groet Bert
|
30 nov 2008 16:17 |
|
|
Adriaan
|
Oeps, dan heb ik dus een zeldzame auto...
Het opvijzelen van een mechanische sper gaat zoals gezegd met het verhogen van de voorspanning op de plaatjes.
Zo'n PSD zal aangestuurd worden door een aantal metingen, via een soort computertje en geeft voor zover mij bekend een signaal als een groen lampje op het dashbord. Het betekent evenwel dat iets in het differentieel door een toenemende of weer afnemende stroom wordt aangedrukt of juist weer gelost; je zou dit dus, wanneer dit onder de auto past ook kunnen aansturen middels een soort "potmeter" afhankelijk van onder welke omstandigheden wordt gereden...
Uiteraard is het mooi dat bij een auto als de jouwe dit automatisch gebeurt
Ik zou wel eens willen weten hoe zo'n dif er van binnen uitziet!
Groetjes maar weer, Adriaan
|
30 nov 2008 17:00 |
|
|
Bert928
928S4/GTlandgraaf
|
Hallo Adriaan,
PSD werkt traploos hydraulisch met een hoge drukpomp op remolie. Ook zit er een Gyrosensor midden in de auto die eveneens bepaalt wat de mate van Sper is. Het systeem is behoorlijk komplex en zeker niet zomaar even om te bouwen. De aansturing is elektronisch. Inderdaad brandt er een groene lamp op het Dashboard als PSD in werking treedt.
Er zijn leuke filmpjes van te vinden op internet.
Groet Bert
|
01 dec 2008 18:59 |
|
|
Adriaan
|
Hoi Pieter,
Die CD's doen het denk ik wel, maar ik snap er helemaal niets van dus ik heb er maar een paar kopietjes van laten maken en die geef ik nu weg, oa aan een dorpsgenoot van me, die heeft een '80 er S in de "spetterende" kleur matzwart. Aardige vent overigens, ik ga bij hem een versnellingsbakwissel doen; best klusje denk ik...
Motorisch is mijn auto nu 100%
Groet, Adriaan
|
20 dec 2008 21:47 |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|
|