Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 1:20



Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
knarsende tandwielen bij tweede versnelling 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster S
Bericht knarsende tandwielen bij tweede versnelling
Soms heb ik bij het schakelen naar de tweede versnelling dat hij niet goed grijpt lijkt het wel. Bij het loslaten van de koppeling knarsende tandwielen. Koppeling weer intrappen en opnieuw schakelen is dan de workaround. Ik heb het idee dat het alleen voorkomt als de motor nog koud is. Ik lees ook in het boekje dat het altijd van belang is de koppeling helemaal goed in te trappen, maar ondanks dat komt dit soms voor bij alleen de tweede versnelling. Iemand ook wel eens gehad? Wat zou het kunnen zijn en wat zou er aan te doen zijn?
Ik hoor het graag.


14 nov 2008 12:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht 
Ik ben geen expert, maar ik denk dat er een koppelingsplaat versleten is... :?:

Als je het snel wil weten dan moet je http://www.renntech-porsche.nl even bellen! Als je geen haast hebt dan komen de antwoorden hier zelf wel! :wink:
_________________________________________
* * *


14 nov 2008 12:28
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
In iedergeval even (laten) controleren of de koppeling helemaal vrij komt en(of) mogelijk de olie van bak verwisselen. Dat een bak wat hakkerig schakelt wanneer die koud is komt wel vaker voor, echt kraken is niet goed.


14 nov 2008 12:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster S
Bericht 
voor de duidelijkheid, het komt alleen voor bij de 2e versnelling. Hij zit dan niet goed in z'n versnelling (even plastisch uitgedrukt) waardoor ik opnieuw moet schakelen. Resultaat is dus gierende tandwielen omdat het simpelweg geen aandrijving heeft op dat moment. Koppeling helemaal intrappen en opnieuw in 2e zetten is dan oplossing.


14 nov 2008 13:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 951, Porsche Boxster S, Porsche Cayman S
Laakdal
Bericht 
Wordt het beter als de bak warm is ?
ik denk eerder aan versleten synchromesh ring, of aan verkeerde(te dikke) olie in de bak
_________________________________________
This is the strangest life i've ever had...


14 nov 2008 14:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster S
Bericht 
Yabba951 schreef:
Wordt het beter als de bak warm is ?
ik denk eerder aan versleten synchromesh ring, of aan verkeerde(te dikke) olie in de bak

Verkeerde olie zal wel niet. Auto is altijd alleen bij Porsche in beheer geweest. Daarnaast, waarom zou dan alleen versnelling 2 problemen hebben?


14 nov 2008 14:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
In eerste instantie zou ik ook zeggen een koppelingsprobleem en als dat het niet is blijft eigenlijk alleen een versleten synchro over.
Dat het alleen bij één versnelling voor komt is niet zo gek, maar ja dat is lastig uit te leggen. Een versnellingsbak zit complex in elkaar om dat zo even op te schrijven.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


14 nov 2008 15:44
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 2.5
Utrecht
Bericht 
Of lucht in hydraulische leiding naar de koppeling. Ook dan ontkoppel je niet goed en dit is iets wat bij de tweede keer intrappen beter wordt. Versleten synchromesh lijkt me sterk maar het kan.

Ik zou de P lekker naar de garage brengen. Op dit forum blijft het koffiedik kijken.
_________________________________________
De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten


14 nov 2008 15:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 951, Porsche Boxster S, Porsche Cayman S
Laakdal
Bericht 
Als je nou even op het tweede deel van mijn vraag ook antwoord, kan ik weer wat uitsluiten :D : gebeurt het alleen als de bak koud is , of ook na bvb een rit van een uur? is het vooral bij koude motor erg of alleen bij warme motor?
De meeste dealers gaan je al snel het standaard antwoord geven : Eerst koppeling vervangen , als dat nog niet helpt : Ruilbak erin. Porsche Dealers (mogen?)/werken meestal niet aan versnellingsbakken en zijn ook niet zo'n echte specialisten.

Daarom de vraag ivm wanneer. als het een synchromeshring zou zijn, zou het eigenlijk bij warme bak erger moeten zijn dan bij koude bak.
Wat ook kan : eens nakijken of alle clips over de hele leiding van de versnellingsbakbedieningskabels ( 3x woordwaarde :shock: ) nog op hun plaats zitten.
Wat ook nog kan : neem de hoes rond de pook er eens af, je zal niet de eerste zijn die een versnelling verliest omdat er mettertijd wat muntjes via de openingen van de asbak of het opbergbakje tussen de bedieningselementen van de versnellingspook hebt zitten.
Je kan natuurlijk ook meteen naar de dealer hollen, maar het Forum is er om zelf ook al eens iets bij te leren , niet? En deze dingetjes zijn zondermeer redelijk goed zelf te controleren en evt te herstellen.

Anders maken we best gewoon een standaard autoreply in de topics over techniek: GO SEE THE DOCTOR! :twisted:
_________________________________________
This is the strangest life i've ever had...


14 nov 2008 17:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster S
Bericht 
Yabba951 schreef:
Als je nou even op het tweede deel van mijn vraag ook antwoord, kan ik weer wat uitsluiten :D : gebeurt het alleen als de bak koud is , of ook na bvb een rit van een uur? is het vooral bij koude motor erg of alleen bij warme motor? Lijkt inderdaad minder te worden bij warme motor.

De meeste dealers gaan je al snel het standaard antwoord geven : Eerst koppeling vervangen , als dat nog niet helpt : Ruilbak erin. Porsche Dealers (mogen?)/werken meestal niet aan versnellingsbakken en zijn ook niet zo'n echte specialisten.
Heb ik inderdaad ook al gehoord van mijn broer. Die kent gelukkig wel de juiste monteurs. Ik geloof ergens in Hilversum. Toch is het niet heel erg of zo hoor. Komt alleen soms voor en dan alleen in 2 dus.

Daarom de vraag ivm wanneer. als het een synchromeshring zou zijn, zou het eigenlijk bij warme bak erger moeten zijn dan bij koude bak.
Dat is zeker niet het geval.

Wat ook kan : eens nakijken of alle clips over de hele leiding van de versnellingsbakbedieningskabels ( 3x woordwaarde :shock: ) nog op hun plaats zitten. Kan ik dat van onderen zien? Dan zal ik hem eens boven de smeerput rijden.

Wat ook nog kan : neem de hoes rond de pook er eens af, je zal niet de eerste zijn die een versnelling verliest omdat er mettertijd wat muntjes via de openingen van de asbak of het opbergbakje tussen de bedieningselementen van de versnellingspook hebt zitten.
Dat zou natuurlijk het mooiste zijn... haha.

Je kan natuurlijk ook meteen naar de dealer hollen, maar het Forum is er om zelf ook al eens iets bij te leren , niet? Zeker. Ik vind zo'n auto niet alleen leuk om maar wat mee te planken. Hoewel alles eigenlijk wel erg mooi en goed werkt. Als dit ook is opgelost, samen met het door mijn broer gesloopte knopje voor achterklep, is er niet veel meer mis mee :-)

En deze dingetjes zijn zondermeer redelijk goed zelf te controleren en evt te herstellen.
Anders maken we best gewoon een standaard autoreply in de topics over techniek: GO SEE THE DOCTOR! :twisted:


Bedankt. Zie aanvulling hierboven.


14 nov 2008 18:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster S
Bericht 
maurice schreef:
In eerste instantie zou ik ook zeggen een koppelingsprobleem en als dat het niet is blijft eigenlijk alleen een versleten synchro over.
Dat het alleen bij één versnelling voor komt is niet zo gek, maar ja dat is lastig uit te leggen. Een versnellingsbak zit complex in elkaar om dat zo even op te schrijven.

Kan ik me voorstellen. Zou het niet zo kunnen zijn dat er iets bij versnelling 2 niet goed zit? Volgens mij heb ik het probleem niet als ik me concentreeer op het volledig intrappen van de koppeling (zal er eens extra op letten). Daarbij, ik heb geleerd om vlak voor het schakelen even heel kort de toeren niet op te laten lopen maar op gelijk niveau te laten. Daarmee wordt het schakelen vergemakkelijkt maar ik weet niet of dat voor Porsche ook geldt. Is je dat bekend?


14 nov 2008 18:23
Profiel
Bericht 
bartjanmeijer schreef:
waarom zou dan alleen versnelling 2 problemen hebben?


#2 synchro's zijn altijd de eerste om te plooien
om dat het de laagste versnelling is waar wordt in opgetrokken, dus de meest brute load moet verwerken

#1 synchro wordt enkel bij neerschakelen aan de lichten gebruikt ( of zo zou het toch moeten, #1 is enkel om vanuit stilstaan of toch zogoed als stilstaan, te vertrekken)

bij #3 gaat het al een stuk minder brutaal aan toe, de rest nog minder..

Dus #2 gaat bijna altijd eerst, gevolgd door #3


18 nov 2008 23:59
PorscheForum Rakker
Bericht 
ik denk dat je synchro ring op je tweede versnelling een grootte kans heeft om versleten te zijn .
deze is ook de versnelling die het meest belast en gebruikt wordt.
je kan de olie eens aflaten en controleren of er abnormaal veel vijlsel in zit van slijtage.zo krijg je waarschijnlijk een betere kijk op de zaak.


19 nov 2008 22:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Het is niet de koppeling want dan hebben alle versnellingen het probleem.
(Opmerking van Maurice in dat verband kan ik niet plaatsen.)

Het lijkt mij (ook) de synchromesh van de 2e versnelling. Hoeveel km heeft de P. gelopen :?:
Heb al een 996 (zelfde bak?) meegemaakt waarbij ruim voor de 100.000 de 2e versnelling er uit sprong: synchrom.!

Een laatste optie is toch ook wel (de afstelling van) het schakelmechaniek d.w.z. de kabels :idea:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


20 nov 2008 11:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Pfff, ik wed 2 kratjes bier op de synchro ring hoor ;) Dat is namelijk het enige wat geluid KAN maken, zonder dat andere versnellingen dat doen.
De afstelling vd pook heeft namelijk invloed op alle versnellingen. En de daadwerkelijke schakelstructuur (de H patroon zeg maar) volgt alleen maar uit de bak zelf omdat die stikt van de nokjes en pieletjes die ervoor zorgen dat er nooit 2 versnellingen tegelijk ingeschakeld kunnen worden.
Dus hoe je het ook wendt of keert, die bak moet open en die ring moet vervangen worden.


20 nov 2008 13:43
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster S
Bericht 
klinkt allemaal heel logisch.
Gelukkig komt het niet vaak voor dus een reparatie is nog niet noodzakelijk. Ik merk wel dat ik goed moet koppelen en eigenlijk moet aanvoelen of hij goed in de tweede versnelling staat. Het is ook iets aan de versnellingspook te merken soms. Dan voel je al aan dat hij niet goed in de versnelling staat. Vreemde is wel dat het maar af en toe voor komt maar zoals gezegd uitsluitend bij versnelling 2. Zal dat een kostbare zaak zijn om die zgn. synchro-ring te vervangen?


21 nov 2008 12:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Hoor je niet vaak meer :idea: , bakken zijn de laatste jaren veel sterker/beter geworden.
Maar heb van mijn toenmalige SC de ringen (ook van 2) laten vernieuwen :!:
Weet dat ze zelfs de ringen wel eens omdraaien en dan is het ook over, maar wel héél véél werk hoor :shock:
Vroeger bij mijn 2002 en Alfa GTV wel gedaan (had ik wat minder te besteden) :wink:
Jammer hoor, kost weer veel muntjes :cry:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


21 nov 2008 12:46
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex 986 S '01, 981 PDK '12
PF# 1732
Bericht 
Eh, wellicht een domme opmerking....................heb je de vloermat ook al eens weggehaald?

Als die nl naar voren is geschoven, dus onder het koppelingspedaal ligt kan het zijn dat je de koppeling net niet ver genoeg kunt indrukken :shock:


21 nov 2008 20:52
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Elven schreef:
Synchroonringen die geluid maken :roll: tandwielen die kraken :roll:
piefjes en palletjes die schakelen :roll:

Blablablaha...haha....laat de wisselbakken techniek maar over aan zij die er verstand van hebben!

Er knarsen geen tandwielen, want zij zijn in constant-mesh! :!:

Ok Elven, ik zal het je uitleggen :!: :P :wink: :cheesy:

En voor alle anderen: het is de fijne vertanding van het synchronisatiemechaniek - de zgn. Hundezähne in goed Nederduits - die kraken, niet de versnellings-/vertragingstandwielen want die zijn constant met elkaar in aangrijping.


En als het de mat zou zijn, dan zouden ook alle versnellingen hetzelfde probleem hebben.
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


21 nov 2008 22:39
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 19 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.