| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Stoterende en knallende 928s
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=20737
Pagina 1 van 1

Auteur:  oldi [ 14 nov 2008 23:06 ]
Berichttitel:  Stoterende en knallende 928s

Hallo, ik ben een 928s aan het opknappen en heb eindelijk de motor aan de praat gekregen, dit na een normaal onderhoud en een nieuwe onsteking
met kabels, rotor en verdeler.Het volgende doet zich voor, motor start zeer goed,koud stationair draait goed, warm een beetje te laag maar is niet zo erg, boven de 3000 trmin draait de auto zeer goed alleen knalt hij af en toe, in de 1000 tot 3000 trmin loop de motor slecht wil niet doortrekkennet of er cylinders niet werken.Compresie is goed en geen olie verbruik. Alle voorstellen welkom.

Auteur:  Adriaan [ 15 nov 2008 1:48 ]
Berichttitel:  Re: Stoterende en knallende 928s

oldi schreef:
Hallo, ik ben een 928s aan het opknappen en heb eindelijk de motor aan de praat gekregen, dit na een normaal onderhoud en een nieuwe onsteking
met kabels, rotor en verdeler.Het volgende doet zich voor, motor start zeer goed,koud stationair draait goed, warm een beetje te laag maar is niet zo erg, boven de 3000 trmin draait de auto zeer goed alleen knalt hij af en toe, in de 1000 tot 3000 trmin loop de motor slecht wil niet doortrekkennet of er cylinders niet werken.Compresie is goed en geen olie verbruik. Alle voorstellen welkom.



Hallo collega! (ben ook met zo'n exoot bezig)

Dat gevoelige IMS Lager en aarzelig lopen tussen 1000 en 3000 toeren klinkt als een wat te schraal mengsel in combinatie met een voor dat toerental te late ontsteking;
Werkt de vacuumvervroeging goed? Probeer eens de ontsteking op het gevoel vroeger te zetten; stukje tegen de klok indraaien en dan gas geven.
Mischien heb jij hetzelfde inspuitsysteem als die van mij; K tronic zonder electronische shit; kun je met een lang imbussleuteltje net voor de luchtfilter rijker zetten en dan kijken of ie nog inhoudt.
Wanneer je voor de auto staat en de letters en cijfers op de krukaspoelie gewoon kunt lezen, staat deze goed om. Als de letters OT op de poelie bij het (meestal rode) pijltje staan, zouden de nokkenastandwielen ook op hun merk moeten staan; te zien als je de plastic kappen van de nokkenastandwielen afhaalt. Er zitten minuscuul kleine keepjes in de achterzijde van de tandwielen en de merktekens staan -je moet het maar net weten- op de aluminium behuizing van de nokkenastandwielen.
Is jouw auto een "S" pas dan extra op want als de nokkenas timing niet klopt kunnen de kleppen de zuigers gaan raken wanneer de timing teveel
afwijkt; je krijgt dan een zelfvernietigingsproces met als gevolg de "jackpot", althans voor de gene die hem dan moet gaan repareren...
Mocht géén van deze dingen fout staan dan moet ik eerlijkheidshalve erkennen dat ik zo 1 2 3 niet weet wat dan de oorzaak van jouw probleem is; soms MOET je wel eens naar een specialist, alleen zou ik nog niet weten bij wie je met zo'n oudere Porsche terecht kunt zonder dat het financieël meteen uit de klauwen giert... Er moeten toch lui zijn die dit soort dingen vaker hebben meegemaakt. Suggesties? Ben benieuwd!

Sterkte, en succes, Adriaan

Auteur:  oldi [ 15 nov 2008 10:17 ]
Berichttitel: 

Hallo Adriaan

Bedankt voor de vele en duidelijke tips, ik ga die dingen proberen en nazien. Kan even duren maar ik hou je op de hoogte.Heeft er al ooit iemand de sproeiers van de injectie gereinigd en hoe doe je dat?

GRTS

Auteur:  Richard 964 [ 15 nov 2008 15:52 ]
Berichttitel: 

De sproeiers kun je het beste ultrasonoor reinigen.

Bosch service dealers kunnen dit doen voor je.
Naast het reinigen kun je ze daar ook nog laten testen op opbrengst en sproeipatroon.

Auteur:  oldi [ 15 nov 2008 16:07 ]
Berichttitel: 

Hallo, het zijn wel injectoren zonder elektrische aansluiting, ik heb een centrale injectiepomp zoals vroegere diesels en heb je enig idee van de kosten voor de 8 sproeiers.

Auteur:  Adriaan [ 16 nov 2008 1:17 ]
Berichttitel: 

oldi schreef:
Hallo, het zijn wel injectoren zonder elektrische aansluiting, ik heb een centrale injectiepomp zoals vroegere diesels en heb je enig idee van de kosten voor de 8 sproeiers.


Ehh, centrale injectiepomp, oké maar er is geen vergelijk met oudere diesels;
deze injectoren spuiten constant, echter de "scheermesklep" van de inspuitregelaar, aangestuurd door de hoeveelheid lucht die erlangs loopt, regelt hoeveel er constant wordt ingespoten.
Bij jouw auto begrijp ik dat hij goed start, goede koudloop, en wat lage maar goede warme stationair. ALS er al iets aan de injectie zou mankeren zouden dàt de momenten zijn waarbij je dit goed merkt. Alleen in deellast tussen 1000 en 3000 toeren rot lopen en bij hogere toeren gevoelige IMS Lager duidt zoals gezegd op òf een te schraal mengsel, wat natuurlijk veroorzaakt kan worden door verstopte injectors, òf een te late ontsteking voor dat moment, of een combinatie van beide of, en nu komt het: een progressieve ongelijkheid van inspuiting; kom ik later op terug.

Nu heb je 1 mazzel; het inspuitsysteem zelf maakt het mogelijk om zonder electronische uitleesapparatuur aan de gang te gaan.
Zelf zou ik beginnen met controleren van nokkenastiming maar je kunt ook even de luchtfilterdeksel en element eraf halen. Als je dan in de diepte kijkt, zie je de "scheermesklep". Als de motor loopt, staat ie iets naar beneden, nauwelijks zichtbaar, maar zodra je gasgeeft, zie je deze klep een eindje zakken. Om nu héél snel te controleren of verhoudingsgewijs voldoende brandstof wordt ingespoten, kun je de motor zeg, 1500 toeren laten draaien en vervolgens met je VINGER de "scheermesklep"iets verder omlaag drukken; er wordt dan meer ingespoten en als de motor hierdoor beter gaat lopen, betekent dit dus dat de primaire instelling te schraal is.
Dit afstellen kun je, mits je het weet, gemakkelijk zelf; je hebt er alleen een lang smal imbussleuteltje bij nodig.

Wat ik ook wel gedaan heb, is zèlf de injectors controleren op de motor...
DIT IS EEN LEVENSGEVAARLIJK KLUSJE en moet je nóóit alleen doen, ALS je het al gaat doen.
Benzine is nl brandbaar en in fijnvernevelde toestand zelfs explosief.

Voordeel van deze wijze van testen is dat je onmiddellijk weet of de injectors goed zijn of verstopt of vervuild of dat er iets met de centrale brandstofverdeler mis is. Het is een z.g visuele test en het moet vanwege het brandgevaar met koude motor, buiten worden uitgevoerd.
Grootste voordeel is dat behalve de injectors nagenoeg niets hoeft te worden gedémonteerd en dus ook prijstechnisch erg interessant is.
Er zijn echter een aantal veiligheidsmaatregelen nodig; er mag geen vonk ontstaan; niet wanneer het contact wordt aangezet maar ook niet wanneer het contact wordt UITGEZET, dus de één van de draden moet van de bobine los en geisoleerd. Ook moet er een goede koolzuurblusser (in godsnaam géén poederblusser) gereed staan voor het geval bv. een nerveuse assistent toch besluit een sigaretje op te steken op het "moment suprème" .
Je sleutelt de injectors eruit en schroeft ze vervolgens weer op hun leidingen die een ietwat omgebogen zijn zodat de injectornozzle zichtbaar is. Vervolgens laat je de brandstofpomp lopen; dit doe je door het relais wat de brandstofpomp aanstuurt met een speciaal draadje door te verbinden en vervolgens het contact aanzet.
In principe gebeurt en nu nog niets! Pas wanneer je NU met je vinger de "scheermesklep" wat indrukt, hoor je de brandstof met een als het goed is piepend geluid door de injectors gaan, de vrije ruimte in! Als je met het indrukken van de "scheermesklep" tegelijkertijd de vorm en hoeveelheid brandstof van de injectors (nu beter gezegd Ejactors) observeert, kun je, als je er verstand van hebt een oordeel vellen.

Toen ik 30 jaar geleden bij Saab werkte en zich een raadselachtig probleem voordeed bij een Saab Turbo wat niemand begreep, heb ik deze test voor het eerst gedaan en, met succes! Er was toen iets met de "spinnekop" De ene injector kreeg meer brandstof toegediend dan de andere en naarmate de belasting werd opgevoerd, werd de ongelijkheid groter; zoek dat maar eens snel uit zonder voorgaande test; onmogelijk.
Lang leve de mechanische technologie!

Nu weet ik niet hoe handig en hoe koelbloedig jij bent, maar als je ook maar enigszins twijfelt: NIET DOEN en bel mij desnoods even of mail naar:
bruynzeel4boats@hotmail.com
Groetjes, Adriaan

Auteur:  mayonaise [ 16 nov 2008 16:54 ]
Berichttitel: 

oldi schreef:
Hallo, het zijn wel injectoren zonder elektrische aansluiting, ik heb een centrale injectiepomp zoals vroegere diesels en heb je enig idee van de kosten voor de 8 sproeiers.


een 928S heeft Kjetronic oftewel CIS, en heeft geen aparte injectie pomp zoals de oude diesels, enkel een gewone pomp die de benzine van de tank op een bepaalde druk richting de CIS verdeler pompt...

Enkel de oude 911 tussen 69 en 73 (en nog enkele anderen buiten normale productie) had een echte mechanische injectie pomp, zoals de oude diesels.
Dan had je eerst de electrische pomp die een basis druk leverde, aan de injectie pomp, die dan met individuele zuigers de injectoren aanstuurde, alles op timing met de motor via een riem.

een 928 is qua injectie niet anders dan een 924 of een 911 (tussen 73 en de 3.2 Carrera)...

Een CIS die slecht loopt, kan van alles zijn
benzine druk
benzine verdeler
injectoren
electrische toestanden...

Als ie lang heeft stil gestaan, kun je best eerst een paar pullen injectie cleaner aan je tank toevoegen en die er eens door laten draaien... CIS is heel gevoelig aan vervuiling in de benzine componenten... Porsche zelf raade vroeger aan om geregeld eens Techron in te kappen...
Als je deze auto na lang stilstaan, zonder de tank leeg te maken hebt gestart... zal je gegarandeerd vervuiling hebben... De Benzine van tegenwoordig, gomt al na enkele maanden de componenten op...

Auteur:  oldi [ 16 nov 2008 19:36 ]
Berichttitel: 

Ok, ik ga de injectoren ultrasoon laten reinigen en laten controleren.
Dan ga ik de oude benzine eruit pompen en een nieuwe filter plaatsen.
Bij de eerste tankbeurt doe ik dan een reiniger voor het brandstof systeem.
Is dit zo voldoende, is de volgorde goed en met welke reiniger heb je goede ervaring.
Grst

Auteur:  mayonaise [ 16 nov 2008 20:06 ]
Berichttitel: 

Ik zou eerst de techron of ander additief voor injectie systemen bijkappen (op een 1/4e tot 1/3e gevulde, verse bak benzine, niet op de oude)


Het helpt enorm op CIS, en met wat geluk hoef je de injectoren niet meer los te maken...

Je kan het nog altijd doen als het niet zou helpen...

Verder kun je dan
de injectoren nazien
Benzine druk
lambda (ik denk dat een 928S die heeft, kheb de boek niet bij)
temperatuur sensor
vacuum lekken (bv de injector seals, maar ook andere rubbers tussen inlaat en meterklep)
lekkende koudestart injector
en uiteindelijk ook de benzine verdeler/meter...




maar zowieso... eerst die benzine en injectie lijnen eens iets geven wat die gumming kan oplossen... ik heb het al zien gebeuren dat een motor van 60% naar 90% ging met niets meer dan dit...

Auteur:  944 guy [ 18 nov 2008 13:38 ]
Berichttitel: 

Mayo: lijkt me stug dat een mechanisch geregeld injectie systeem actief stuurt via een lambda sonde ;)

Auteur:  mayonaise [ 18 nov 2008 14:17 ]
Berichttitel: 

944 guy schreef:
Mayo: lijkt me stug dat een mechanisch geregeld injectie systeem actief stuurt via een lambda sonde ;)


ik zeg net dat het geen mechanische injectie pomp is, maar K(E)-Jetronic. Al dan niet met of zonder Lambda, dat weet ik niet van buiten voor de 928S variant.


http://en.wikipedia.org/wiki/Jetronic#K ... 8Lambda.29

Jetronic is niet puur mechanisch... probeer maar eens je Jetronic motor te doen draaien zonder stroom op de draadboom.. dat zal moelijk gaan.

Auteur:  Bert928 [ 22 nov 2008 21:54 ]
Berichttitel:  928S Lambda?

Hoi,

de 928S heeft geen lambdaregeling.

Groet Bert928GT (met lambda)

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/