| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Koude motor (P996) warm laten draaien? http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=2103 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | klr33 [ 01 nov 2004 17:32 ] |
Berichttitel: | Koude motor (P996) warm laten draaien? |
Zal mij even voorstellen; Ik ben Rob heb sinds mei een 996, volg af en toe jullie forum en heb een vraag die wellicht al eerder gesteld is, maar kon na het zoeken op de website niets terugvinden. Hoe lang / Hoeveel KM rijden jullie de motor warm voordat je vol gas geeft? Of kan dit zodra de temperatuurmeter in het midden staat (80 graden?) Heb gezocht op de site maar kan niets vinden. Op voorhand bedankt voor de reacties! Rob |
Auteur: | André [ 01 nov 2004 17:47 ] |
Berichttitel: | |
Welkom Rob (KLR33)? Na ongeveer 10 km is de olie wel op "bedrijfstemperatuur" Viel spasssssss....... |
Auteur: | Jeroen914 [ 01 nov 2004 17:56 ] |
Berichttitel: | |
Rob... RTFM Maar inderdaad, bij 80 grad. kan 'ie open... |
Auteur: | Marcel [ 01 nov 2004 18:02 ] |
Berichttitel: | |
10 km lijkt me erg kort, bij 80 km/uur = 7,5 minuut |
Auteur: | Olaf [ 01 nov 2004 18:48 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Volgens mij kan 't al na 6 minuten ..... als je de testen in de Porsche-fabriek mag geloven Met de geldende snelheidsnorm in NL kom je toch nooit aan vol gas zelfs als je maar tot 4000 rpm gaat laat je het merendeel ver achter je Olie goed op temperatuur is toch circa 120 graden celsius mss dat 't bij waterkokers anders is |
Auteur: | Sjonnie [ 01 nov 2004 19:04 ] |
Berichttitel: | |
Hallo KLR33, welkom! Ben sinds vrijdag ook in het bezit van een 996 en ben nog niet helemaal door het saaie instructieboekje heen, maar wel wat tegen gekomen ivm "warme motor". Er staat: "wijzer in het linker gedeelte-motor koud. Wijzer in het middelste gedeelte-normale bedrijfstemperatuur" Het lijkt wel of Porsche bang is om getallen te noemen, maar bij een 996 begint het middelste gedeelte bij 80. Ik ben nog niet tegengekomen hoe hoog het toerental mag oplopen als je nog in "het linker gedeelte" staat, maar ik schat niet hoger dan 4000. |
Auteur: | RS-R [ 01 nov 2004 19:36 ] |
Berichttitel: | |
Rij de eerste koude kilometers tot een max.rpm 3500. Staat de meter dan op de goede plaats, dan mag er gas worden gegeven. plm. een kilometertje of 10 |
Auteur: | horn [ 01 nov 2004 20:24 ] |
Berichttitel: | |
Waterkoker vast anders dan echte Porsche... Overigens, welkom Rob! |
Auteur: | John [ 01 nov 2004 21:07 ] |
Berichttitel: | |
80 graden, is de watertemperatuur, en das niet je olie temp. en dat is de belangrijkste. Houd het maar op een dikke 5 minuten na bereiken van de 80 graden temp. Weet je hoeveel olie er in een Porsche zit, eer die van voor tot achter lekker heet is duurt behoorlijk lang. |
Auteur: | Airhead [ 01 nov 2004 21:12 ] |
Berichttitel: | |
Voor BMW: stelregel: bereiken juiste olietemperatuur duurt ongeveer 2 maal zo lang als het bereiken van de watertemperatuur. Maar een 996 heeft toch wel een olietemp. meter, mag ik hopen? |
Auteur: | John [ 01 nov 2004 21:14 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
nope |
Auteur: | Airhead [ 01 nov 2004 21:23 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
Mooi waardeloos is dat. Hoeveel winst maakt Porsche ook al weer per jaar? |
Auteur: | Vinny [ 01 nov 2004 21:27 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
krijg je die er niet bij voor dat geld. Dus die moet je bij halfords gaan halen??? |
Auteur: | EriC4C [ 01 nov 2004 22:04 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
|
Auteur: | plh [ 01 nov 2004 23:34 ] |
Berichttitel: | |
Vergeet NIET de buitentemperatuur !! |
Auteur: | Pascal [ 01 nov 2004 23:45 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Jamaar, een BMW heeft wat minder olie als een 996 toch? Alhoewel, hoeveel olie zit er eigenlijk in een 996? Minder als in een 993/964/911 of niet? Jeetje, geen olie-temp-meter in een 996... Wauw, waar moet het heen met de wereld. Die zit zelfs in een opgevoerde Leon Enne Sjonnie, ik zeg het nog 1 keer: RUSTIG WARMRIJDEN! (he, waar is dat belerende vingertje nou als je het nodig hebt ) |
Auteur: | Sjonnie [ 02 nov 2004 0:06 ] |
Berichttitel: | |
Auteur: | dirkie [ 02 nov 2004 9:07 ] |
Berichttitel: | |
zoals eerder gezegd ... ik rij mijn P'ke dik 15 a 20km voor ik alle registers opentrek ... en warmrijden das bij mij de eerste 5 km max 3000 t/min en dan tot de 20km max 4000 t/min ... (dan ben je al sneller dan elke "normale" auto) Beter een km'tje te ver dan tekort ... eneuuu in een 996 geen olietemp Idd watertemp heeft geen joda te maken met olietemp ... zeer veel voorkomende misvatting Vele denken ... "water heet ... motor heet " ... nix daarvan dus ... Dirk |
Auteur: | EriC4C [ 02 nov 2004 11:00 ] |
Berichttitel: | |
"Algemene stelregel" gehoord bij Car-Care vorig jaar: de eerste 15km vlot doortrekken tot 3000-3200 tpm, maar niet er boven gaan. Overigens idd niet echt een straf, want je bent daarmee nog altijd veel sneller dan veruit de meeste anderen in het verkeer. |
Auteur: | klr33 [ 04 nov 2004 15:48 ] |
Berichttitel: | |
Bedankt voor de reacties! Ik ben weer wat wijzer |
Auteur: | Beltar [ 04 nov 2004 22:42 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Koude motor (P996) warm laten draaien? | |||||||||
hallo rob, heb zelf 996cabrio, mijn advies , kijk niet naar de temp meter alleen. als je temp boven de 80 komt, duw dan even je koppelingspedaal in zodat de motor op ralentiniveau draait . Check op dat moment je oliedrukmeter , als die naar +/- 1, a max 1.5 bar zakt dà n is ie echt op temperatuur. Je zal zien dat het afhankelijk van buitentemperatuur, en manier waarop je rijdt, de ene keer 10km duurt en de andere 15km vooraleer hij echt warm heeft. Echt belangrijk om hierop te letten , want in tegenstelling tot mijn vroegere 965 en 993 (daar was de motor metaalachtiger van klank als ie koud had) , heeft een 996 helemaal geen last van een koude motor om vlot in de toeren te klimmen, de mechaniek heeft er echter geen deugd van! DUS letten op die oliedrukmeter is de beste manier! Gelukkig doet de olietemp op de 997 terug zijn intrede grtz beltar |
Auteur: | EriC4C [ 04 nov 2004 22:51 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Koude motor (P996) warm laten draaien? | |||||||||
Zeldzame misser word dus gelukkig onderkend. |
Auteur: | Kepeke1967 [ 15 nov 2004 10:15 ] |
Berichttitel: | |
Dit weekend voor de grap eens door het boekje bij mijn 993C4S geneusd... dit verklaart het volgende "na ca. 5 minuten is de motor op bedrijfstemperatuur en kunt u tot boven 4000 toeren doortrekken"... (Dit doe ik toch maar niet, deed ik al niet bij mijn oude Alfa 10 jaar terug... Echter: dit staat dus ECHT in het boekje... |
Auteur: | F@RGO [ 24 nov 2004 12:00 ] |
Berichttitel: | |
wou ook nog es een reactie kwijt, bij koude motor heb je ook nog een stroever schakelende bak, dat voel je gewoon, vooral in de winter, zolang die stroef is , zekers rustig aan, die moet toch ook opwarmen, anders krijg je olieverlies tussen de motor en boite, (denk ik) en 10 km snelweg en 10 stad is ook een verschil. en volgens mij is stationair warmdraaien heel slecht , vooral nooit doen tijdens inrijperiode. . |
Auteur: | Jeroen914 [ 24 nov 2004 19:46 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Verklaar je nader |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |