Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 5:30



Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
964 wil niet starten 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
911 carrera 4
Bericht 964 wil niet starten
Eindelijk heb ik de tijd en middelen om onze 964 C4 uit 1989 onder handen te nemen :)

Het probleem is dat hij al een jaar of 4 heeft stil gestaan. Nu wil hij niet meer aanslaan.

Na het monteren van een nieuwe accu hebben we dit inmiddels geconstateerd:
    * Geen vonk (bougie verwijderd en tegen massa aangehouden)
    * Het DME relais schakeld in (onderste relais bij contact aan en bovenste bij starten)
    * Er staat spanning op de bobines


Na wat rondvragen hebben we het evrmoeden dat het 'm zit in de hall sensor. Maar zeker weten doe ik het niet :(

Hoe kan ik dit nu het beste ervder aanpakken?


20 dec 2008 15:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
geen vonk, is dat aan 1 bougie geconstateerd of meerdere?


wie weet is het riempje van de dubbele ontsteking wel verdroogd en gebroken en vandaar geen vonk op 6 van de 12 bougies.
of een bobine stuk/niet goed aangesloten.

de auto reed wel goed voordat deze werd stil gezet?

robert
_________________________________________
remmen is angst


20 dec 2008 16:02
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
911 carrera 4
Bericht 
Alleen de bougie aan de rechter kant (waar je goed bij kan) is getest. Ik zal morgen gelijk even proberen bij een andere bougie.

De auto reed altijd perfect en is ook minimaal 1 keer per jaar gestart en even mee gereden. Eigenlijk elke keer starten en gelijk lopen.


20 dec 2008 18:13
Profiel
PorscheForum Rakker
911 carrera 4
Bericht 
Oh trouwens, als de bovenste deel van het DME wordt geactiveerd, moet je dan de brandstofpomp horen lopen?


20 dec 2008 18:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
volgens mij al bij contact aan dat de brandstof pomp loopt,


robert
_________________________________________
remmen is angst


20 dec 2008 19:16
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Volgens mij wordt DME-relais pas bekrachtigd nadat tijdens de startprocedure de DME-box/electronica alles 'in orde' vindt en dan gaat dus ook pas tijdens het starten de pomp lopen :idea:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


20 dec 2008 19:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
Een DME relais is een 'dubbel relais' waarbij één gedeelte spanning geeft aan de computer en één gedeelte spanning aan de brandstofpomp. Het gedeelte dat de pomp aanstuurt wordt pas bekrachtigd als de startmotor ook van spanning wordt voorzien en / of als de bdp sensor een signaal aan de computer geeft.

De bobine's zelf zullen de spanning rechtstreeks vanaf het contactslot krijgen.

Als je het bovenste relasigedeelte van het DME relais zelf even doorverbindt door het juiste contactje even richting het spoeltje te drukken gaat de brandstofpomp lopen als:
Het DME relais van spanning wordt voorzien.
De zekering van de brandstofpomp goed is.
Als de brandstofpomp kan werken.
Als de brandstofpomp ook aan de massa is aangesloten.

In dit geval lijkt het me sterk dat het riempje gebroken is en je het daar ergens moet gaan zoeken. Je hebt altijd nog het andere gedeelte van de verdeler over dat kan werken.

Spanning op de bobine's is goed, maar krijgen ze ook aansturing vanuit de computer, anders geven ze nooit een hoogspanning om de bougie's te laten vonken.

Erwin.
_________________________________________
Rebel engineering


20 dec 2008 20:06
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
kijk daar heb je wat aan :thumleft:


robert
_________________________________________
remmen is angst


20 dec 2008 20:08
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
911 carrera 4
Bericht Re: 964 wil niet starten
Laatste stand van zaken: de brandstofpomp blijkt vast te zitten. Hiervoor is nu een nieuwe besteld.

Er is ook geen vonk, maar mogelijk komt dit doordat de computer in storing gaat door de vastzittende brandstofpomp?


21 jul 2009 20:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: 964 wil niet starten
Das n lange tijd terug 964, Is je accu nog wel ok na zo 'n tijd?
Ik kan het me eigenlijk niet meer voorstellen :?: :roll: :wink:


21 jul 2009 20:48
Profiel
PorscheForum Rakker
911 carrera 4
Bericht Re: 964 wil niet starten
Haha, ja zit een nieuwe accu in.

Zijn ff wat andere prio's geweest, maar nu moet ie maar 'ns aan de praat :)


21 jul 2009 20:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht Re: 964 wil niet starten
4 jaar stilgestaan :shock: maby voeltie zich verwaarloosd :cry:
_________________________________________
WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:


21 jul 2009 21:03
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 964 C4
Bericht Re: 964 wil niet starten
Je zal het vast weten,

maar stel dat hij straks weer loopt met een nieuwe brandstofpomp, dan zou ik alsnog voorzichtig doen
en sowieso het een en ander vervangen voordat je er serieuze kilometers op gaat zetten(als ze je de lange tijd stilstaan kan vergeven).

-Hoe zit het met alle olie leidingen? en aansluitpunten van de olieleidingen op het blok etc.? Als een 964 lang niet heeft kan deze gaan lekken, net als bij je pakkingen(toch?).
-Banden kunnen ook te leiden hebben van veel stilstaan net als remmen.
-Alle rubberen riempjes kunnen hun flexibiliteit en sterkte hebben verloren.
-Blokrubbers zijn misschien ook aan vervanging toe?
-Bougies misschien sowieso vervangen?
-Niet motorisch, maar misschien wel belangrijk voor je. Indien de lederen delen in het interieur in de 4 jaar niet soepel gehouden zijn met middeltjes, lijkt het mij dat het nu heel hard kan gaan slijten. Zou de stoelen etc. ook sowieso eerst goed behandelen voordat je weer veel gaat rijden.
-Remolie vervangen. Geloof dat dit na 2 jaar vaak teveel vocht heeft opgenomen(of is dit enkel bij gebruik?)


Ps:Is het stellen van kleppen na een dergelijke tijd verstandig om te doen? of wordt dit enkel beinvloedt door gebruik en niet door stilstaan?
PS2: Foto's? :D

Succes!
_________________________________________
Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.


23 jul 2009 15:13
Profiel
PorscheForum Rakker
911 carrera 4
Bericht Re: 964 wil niet starten
Ja da's een goeie Jasje, bedankt voor het lijstje, super :)

Zodra hij loopt gaan we alles nalopen en krijg hij een beurt. De brandstof pomp is inmiddels binnen en van de week gaat hij erop. Ik houd jullie op de hoogte.


25 jul 2009 13:13
Profiel
PorscheForum Rakker
911 carrera 4
Bericht Re: 964 wil niet starten
Het is gelukt, het bleek uiteindelijk de benzinepomp te zijn. Deze zat volledig vast waardoor de computer alles uitschakelde. Na vervanging was het starten lopen :)

Enige probleem nu is dat bij het storingzoeken de hall sensor bij het vliegwiel is geprobeerd los te halen. Hierbij heeft de monteur het oog ligt verbogen. Toen de motor lekker liep was het dus alleen nog zaak deze weer vast te zetten. Na vastzetten starte de motor ineens niet meer. Na het loshalen van de montage bout vd sensor weer wel. Het lijkt nu dus dat hier een beschadiging in zit :( :(

Iemand enig idee hoe dit te verhelpen of hoe/waar ik voordelig een hall sensor kan bemachtigen?


07 aug 2009 20:49
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: 964 wil niet starten
jij? of de monteur? :? wel goed dat het probleem is opgelost.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


07 aug 2009 21:19
Profiel
PorscheForum Rakker
911 carrera 4
Bericht Re: 964 wil niet starten
Monteur


09 aug 2009 21:26
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: 964 wil niet starten
964 schreef:
Hierbij heeft de monteur het oog licht verbogen. Toen de motor lekker liep was het dus alleen nog zaak deze weer vast te zetten. Na vastzetten starte de motor ineens niet meer. Na het loshalen van de montage bout vd sensor weer wel. Het lijkt nu dus dat hier een beschadiging in zit :( :(
Iemand enig idee hoe dit te verhelpen of hoe/waar ik voordelig een hall sensor kan bemachtigen?

Wat ik bedoel is - toch niet jouw probleem maar dat van de monteur. potje breken potje betalen. monteur sourcet een nieuwe hall sensor en vervangt deze. zijn kosten. toch? :?
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


09 aug 2009 21:49
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 18 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.