Auteur |
Bericht |
Sheila3
928 S4Den Haag
|
Porsche 928, 240.000 km op de teller, te veel of niet ?
Hoi,
Ik ben me aan het orienteren voor de aanschaf van een Porsche 928.
De meeste van deze 928 modellen hebben tegen de 200.000 of zelfs 240.000 km op de teller, kan je zo'n auto nog gerust kopen ?
Hoe lang gaat zo,n porsche motor een beetje mee ( natuurlijk afhankelijk ) hoe je er zelf mee omgaat.
Ik heb nog niet zoveel ervaring met porsches, vandaar mijn vragen.
ben zelf helemaal weg van een Porsche 928, ongeveer bouwjaar 1989,1990.
kan iemand me wat tips geven waar ik op moet gaan letten en wat het ongeveer gaat kosten qua verzekering enzo ?
Alle info is meer dan welkom
|
05 okt 2007 16:38 |
|
|
BJ964
Porsche 964 C2 1991
|
Allereerst van harte welkom op het PF! Alles valt of staat met het onderhoud van de motor/auto. Mijn 964 heeft bv 211.000km gelopen zonder enige vorm van revisie, terwijl je ook exemplaren tegenkomt die bij 140.000km al een (deel-)revisie hebben ondergaan. Ik weet verder erg weinig van de 928 technisch gezien, maar andere op dit forum hebben meer kennis over de 928
Heel veel succes met je zoektocht
_________________________________________ Porsche 964C2 Nachtblauw
|
05 okt 2007 19:36 |
|
|
erwin996
M140i
|
Zo'n achtcilinder moet zes ton kunnen draaien zonder revisie...
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
06 okt 2007 12:18 |
|
|
KEV-911
928,911 targaDestelbergen
|
die km stand is van weinig betekenis bij de 928. Heb zelf ene van 80 met +-250000km en alles is nog perfect in orde
|
06 okt 2007 13:02 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
De 928 met zijn lekkere kont was ook altijd mijn droomauto.....
En nu zit ik met zo'n flauwe 911 cabrio te kijken......
Het enige nadeel van een 928 lijkt me zijn verbruik.
Ik denk ook dat een goed onderhouden 928 8-cilinderblok een half miljoen kilometers kan maken en meer.
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
07 okt 2007 21:32 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Als de auto altijd netjes is onderhouden en nog belangrijker goed is warm gereden dan is ie met 240.000 km pas halverwege zijn leeftijd.
Is het een auto die met koude motor flink op zijn staart is getrapt dan kunnen het de laatste kilometers wel eens zijn.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
07 okt 2007 22:33 |
|
|
Ad928
928 1978 #1100
911S 1971Capelle aan den IJssel
|
Re: Porsche 928, 240.000 km op de teller, te veel of niet ?
Hallo Sheila,
Ik heb zelf een 928 uit 1978 en heb ondanks de lage km stand (140 dkm) al heel grote onderhouds en reparatieklussen (moeten) doen. Het beste advies wat ik je kan geven is: abonneer je op www.rennlist.com en lees je in op de problemen met deze auto's. Lees ook de aankooptips Als je niet zelf aan de auto kunt werken dan worden de garagerekeningen mega-groot. Er zijn echt een aantal heel belangrijke zwakke plekken aan deze auto's, heel kostbaar om te laten herstellen.
Lees de pre-purchase inspection tips in de Tech-area onder "928 FAQ"
Het is echter wel zo dat de 928 in Amerika een ander slijtagepatroon heeft dan hier in NL. Er zijn in het hete klimaat meer kunststof en rubber delen die stuk gaan dan hier in ons gematigde klimaat.
Nog een tip: http://www.nichols.nu/tips.htm
Dit is een site met ongeveer 800 reparatietips voor de 928
Belangrijke onderdelen leverancier:
http://www.928intl.com/
Heeft ook veel reparatietips
Verder is er een heel goed duits boekje van uitgeverij HEEL genaamd " Praxisratgeber Porsche 928".
Verder zijn er nog wat sites met overzichten waarop te letten bij aanschaf.
Verder: wordt lid van de 928 club. Zie: www.porscheclub928.nl
Heel vriendelijke mensen met vele kennis van de 928
Tot slot: Als je zelf gaat sleutelen heb je de CD-ROM nodig met de workshop manuals er op. Als je de reparaties door een garagebedrijf laat uitvoeren moet je heel zeker weten dat ze ervaring hebben met de 928. Meestal is dat niet zo en ga je betalen voor reparaties die niet nodig waren waardoor het probleem waar je voor kwam niet wordt opgelost.
Succes ermee
Ad van der Lee
_________________________________________ Ad
Porsche 911S 1971 (ontmanteld)
Porsche 928 4.5L oakgrün handbak 1978
www.ad928.punt.nl
|
08 okt 2007 21:47 |
|
|
Ad928
928 1978 #1100
911S 1971Capelle aan den IJssel
|
Re: Porsche 928, 240.000 km op de teller, te veel of niet ?
Oh ja, het allerbelangrijkste:
DOE EEN AANKOEPKEURING!!!
Heb ik ook niet gedaan. Was toch wel beter geweest!!
Voor je het weet ben je na de aanschaf EUR 10.000 aan reparaties kwijt om een auto over te houden die nog EUR 5.000 waard is.
Ervaringsdeskundige:
Ad
_________________________________________ Ad
Porsche 911S 1971 (ontmanteld)
Porsche 928 4.5L oakgrün handbak 1978
www.ad928.punt.nl
|
08 okt 2007 22:10 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Beste Ad928, je kunt behalve via 'Quote' beter de knop 'Nieuw antwoord' gebruiken als je niet echt het vorige antwoord wilt quoten
mod by horn - de quotes van ad verwijderd. laat je post wel staan want je hebt gelijk
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
08 okt 2007 22:18 |
|
|
Sheila3
928 S4Den Haag
|
Bedankt voor de tips weer, ik ha eens goed alles doorlezen.
Wat me wel enige zorgen geeft is dat ik in Den haag woon en erg bang ben dat de wagen wat gaat overkomen.Misschien klinkt dit erg stom maar hier in de stad gunt men elkaar niks en zijn ze snel jaloers op hetgene wat ze zelf nooit kunnen betalen en maken ze expres schade.
Ik heb helaas geen garage waar ik de auto zonder zorgen kan stallen.
Ook ben ik wel wat geschokken van de reacties hier op het forum wat zoals dekosten kunnen worden bij onderhoud en dat de auto erg dorstig is.
Misschien beetje negatief allemaal, maar wat rijplezier betreft en het plezier wat je aan deze auo kan beleven maken deze eerder genoemde punten deels of nog meer goed.
Ik ga me nog flink hierin verdiepen, want je koopt niet even een pak melk maar bent wel voor een 928 even een kleine 15000 euro kwijt, je hebt ze ook voor minder maar goed.
tot nu toe bedankt voor de tips en ik blijf hier geregeld komen
|
09 okt 2007 20:22 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Topkar inderdaad. Maar als je een budget hebt is een 928 er erg goed in om die te doen slinken.
Een cilinderkop vervangen waren wij anderhalve dag mee bezig omdat je werkelijk NERGENS bij kan. En van wat ik heb gelezen, is dat bij de 32 kleps versie NOG veel lastiger (sterker nog, dan moet het blok eruit).
Verder heb je bij de latere S modellen (eind jaren tachtig) problemen met transaxles die breken, ook prijzig. En met een km stond van +2ton kan dat best wel problemen opleveren. Uiteraard zijn dit 2 voorbeelden die niet vaak voorkomen, maar als ze voorkomen en je hebt 2 linker handen, mag je je vakantie voor dat jaar wel even cancellen.
En wat de stalling betreft: ik zou zelf nooit een porsche altijd aan de straat parkeren. Al kon ik m op een binnenplein parkeren dan kun je er nog een zeil overheen gooien bijv.
Maarja, als je de reparatie zelf kan, GASSEN MET DIE BAK!
|
09 okt 2007 23:58 |
|
|
TheoJ
1992 928gtsVenlo
|
Hallo allemaal,
ik ben bevooroordeeld en ook bevoorrecht... ik rijd een 928GTS. Ik las net de verschillende bijdragen. Tja, deels waar en deels ook wat overtrokken. Daarom deze reactie.
De 928 is echt een geweldige auto. Ik ben fan van de latere modellen, de 32v motoren. De S4 is er vanaf 1987, en in de daarop volgende jaren is elk jaar weer wat extra uitgebreid in uitvoering, features, en performance. Rijden met een 928 is een feest. Perfecte wegligging. Heerlijk rustig grommend bij 120, maar ook bij hoge snelheden is ie een klasse apart. 275 haalt ie zonder veel problemen, en ook bij 290 gaat ie nog lekker
Het is een auto die iets meer brandstof verbruikt dan gemiddeld
200.000 is best veel. Reken ermee dat de motor niet versleten is maar toch ook zijn slijtage kent. De motor van de 928 is gemaakt van aluminium, en gebruikt Alusil techniek in de cylinders om een bijzonder harde en slijtvaste laag te krijgen. Bedenk wel dat alles 200k gereden heeft, dus alles eens aan vervanging toe zal zijn. Het hangt dus af van de staat van de auto, cq wat allemaal al vernieuwd is.
Onderhoud? Klopt. Een 928 vraagt onderhoud. Elke auto heeft dat. De 928 net iets meer omdat ie nogal BIG is. Meer olie, meer koelvloeistof, grotere remmen, twee verdelers, 8 bougies, groter filter, dikke banden enz enz. Als je het allemaal zelf kunt gaat het over materiaalkosten, en daar kom je wel overheen. De 928 is een complexe auto, en naarmate het bouwjaar later is neemt dat alleen toe. Het is ook wel iets van hobby, aan zo'n complexe auto sleutelen. En er is inmiddels zoveel over te vinden, dat je nooit alleen staat. Er is een aktieve community op het internet.
Aankoop keuring: doen. Zoek een echte 928 specialist op en niet een pseudo kenner. Op mijn website staat een checklist voor kopers.
Kosten van een 928? Prijzen varieren van 7000 tot 28000 afhankelijk van model en staat van onderhoud. Het is waar, je bent zo 10k kwijt als er allerlei grote revisies nodig zijn. Uitgesteld onderhoud. Ik betaal per jaar niet meer dan 1000E voor alles behalve brandstof. Dat is echt alles inc. Dan heb je wel een sportauto van wereldklasse. Een ferrari of lambo is niet goedkoper. Afschrijving op deze auto? Nihil. Dus waar wacht je op?
Auto buiten laten staan? Zonde !!! Echt geen goed idee als je hem in orde wilt houden.
Theo
http://928gts.jenniskens.eu
Over 800 blz met tech tips en informatie
|
09 nov 2008 11:02 |
|
|
Sheila3
928 S4Den Haag
|
Hoi allemaal,
Is wel weer eens leuk om dit stukje te lezen.
Tijdje geleden heb ik inderdad een posting gedaan en alles wat jullie hierboven schrijven klopt inderdaad.
Ik heb nu zelf een Porsche 928 s4 uit bouwjaar 1991.
tijdens aankoopkeuring kwamen een aantal dingen naar voren die op korte termijn gedaan moesten worde en wat andere dingen in de toekomst dus op de wat langere termijn.
op dit moment heb ik de auto bijna 1 jaar en staat er nog net geen 200.000 km op de teller, geloof 198000 ofzo
Ik wist bijvoorbeeld niet wanneer de distr.riem voor het laatst was vervangen en dat heb ik meteen 2 weken na aankoop van de auto laten vervangen.Meteen ook grote beurt en wat dingetjes vervangen.
Na een aantal maanden kreeg ik problemen en bleek een wiellager te zijn en wat lagers binnenin het differentieel, 1 1/2 dag werk voor de specialist en wat centjes armer maar probleem opgelost.Tijdje terug alweer problemen met de remcilinder, had opeens geen druk meer, dus deze ook maar laten vervangen en toen de auto toch bij de specialist stond meteen maar andere schokbrekers eronder, wel zo makkelijk.Meteen weer opgelost en auto met andere brekers meteen veel stugger aanvoelen en ligt nog beter op de weg.De auto reed al lekker maar met andere schokbrekers merk je dat dit toch weer een vooruitgang is.
de auto is dus nu in goede staat maar er moeten nog wel wat dingetjes gebeuren.Motorsteunen moeten vervangen worden en er moeten andere banden onder want de huidge banden zijn best versleten.Er zitten nu Continental sportcontact 2 banden onder, met de maten ZR17255-40 en ZR17205-45, en mijn raam gaat aan mijn kant niet meer nara benee, dat moet ik nog even bekijken ( nou nog steeds, haha )
Verder ben ik een trotse eigenaar en ben er erg zuinig op.
gr.
Fabian
|
28 nov 2008 17:07 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Mooie site Theoj. heb al een aantal jaren een 911 en twijfel regelmatig om deze weg te doen voor een 9284s. Maar blijft tot nu toe bij deze twijfels
|
28 nov 2008 21:10 |
|
|
Bert928
928S4/GTlandgraaf
|
Hallo Jos,
als je eenmaal in een 928 gereden hebt ben je om.
Als je zelf kunt sleutelen is het ook nog betaalbaar.
Groet Bert928GT
|
28 nov 2008 23:22 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Dat is het hem juist, Ik heb er al eens in gereden. Rijd enorm goed. Echter de looks en het gevoel van de 911 heeft toch nog altijd de voorkeur. Ik denk dat ik er spijt van krijg als ik de 911 verruil voor een 928 ( alhoewel)
|
28 nov 2008 23:34 |
|
|
Bert928
928S4/GTlandgraaf
|
Hallo Jos,
iedereen zijn eigen Porsche voorkeur , als je hart bij de 911 ligt moet je hem gewoon houden.
Porschegroet,
Bert928GT
|
29 nov 2008 21:20 |
|
|
Robbierob
Ex. 911 Carrera 3.2 Moosgrün metallic,
nu Alpine A110 Legende IriswitRegio 077
|
Hallo Jos,
Ben het geheel eens met Bert928, "ieder zijn eigen voorkeur".
En over smaak of voorkeur valt sowieso niet te twisten
Maar ik begrijp niet direct jou twijfel want de 911 blijft toch,
al zeg ik het zelf, de enige echte Porsche
Groet,
Rob
_________________________________________ Less is more !
|
29 nov 2008 21:48 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Rob, dat alhoewel, moet je met een heeeeeele grote knipoog zien. Ik ga mijn 911 echt niet verruilen voor een 928. Maar ik vind wel dat deze auto door vele word ondergewardeerd.
|
29 nov 2008 22:28 |
|
|
Robbierob
Ex. 911 Carrera 3.2 Moosgrün metallic,
nu Alpine A110 Legende IriswitRegio 077
|
Hoi Jos,
Zo wou ik het horen
Ik denk dat Porsche destijds ook meer gehoopt/verwacht had van de
928, (944, 924 en de 968), maar uit eindelijk zijn het toch de consumenten die bepalen of een bepaald model een succes wordt ja of te nee
_________________________________________ Less is more !
|
29 nov 2008 23:38 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Alleen jammer dat die quote van clarkson goed fout is Hij zei: 'it's the kind of car that would go out and... eat a tracTOR!'
|
30 nov 2008 0:12 |
|
|
TheoJ
1992 928gtsVenlo
|
Hi,
ok, ik heb het aangepast, je had gelijk. Maar waar die term"eat a tractor" nou op slaat is me nog niet geheel duidelijk.
Theo
|
26 jan 2009 13:40 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Typisch Britse uitdrukking maar slaat toch volledig op het enorme koppel dat het apparaat heeft en daarmee figuurlijk een grotere last zou kunnen sleuren dan een tractor.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
26 jan 2009 23:35 |
|
|
erwin996
M140i
|
240.000km te veel? Sinds ik vorig weekend een 13 jaar oude 993 Carrera S heb gezien (en gehoord) met 532.000km op de teller, heb ik wel vertrouwen in het uithoudingsvermogen van de Porsche motoren
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
26 jan 2009 23:41 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
@ Ad928 / TheoJ: mooi om deze verhalen te lezen, maakt ook mij opnieuw enthousiast! Ook de 928 is voor mij echt een jeugd/eighties icoon. Naar mijn idee een volkomen andere auto dan de 911 (maar dat heb ik mogelijk mis), door de V8, superbrede banden (vooral achter), grote aandeel automaten in totale 928 bestand en natuurlijk het uiterlijk. Gewoon flink sparen denk ik, want een 911 èn een 928 beide bezitten (OK, OK, dat wordt mogelijk dan wel het bezit van een oude grijsaard ) is denk ik geweldig!
|
27 jan 2009 8:41 |
|
|