| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Carbs op 3.2 of 3.0 http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=21437 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | michael911 [ 07 jan 2009 21:41 ] |
Berichttitel: | Carbs op 3.2 of 3.0 |
Heren, Eindelijk rijdt de porsche. Momenteel met een 2.7 waar ik toch wel tijdje mee bezig ben geweest om hem weer in goede staat te krijgen. Na dit leerzame project is het tijd voor iets nieuws. Zoals ik al eerder aangaf, ga ik mijn 2.7 nu verkopen en wil ik een 3.2 aanschaffen. In eerste instantie wilde ik deze compleet met computer inbouwen, maar nu begin ik toch te twijfelen. Ik wil namelijk zo min mogelijk electronica in mijn auto. Het plan is nu om een 3.2 of 3.0 in te bouwen en hier carbs op te bouwen. Nu heb ik een aantal vragen: - Maakt het uit of ik een 3.2 of 3.0 blok gebruik? - Welke carbs (merk type grootte) kan ik gebruiken op een 3.2? - Zijn huidige brandstofpomp en ontsteking bruikbaar? - Is er een boek waar men ingaat op het bouwen van carbs op een 3.0 of 3.2 blok? - Wie heeft er ervaring en is dit zelf te doen (ivm afstelling) - Wat doet het brandstof gebruik Genoeg voor discussie . Hopelijk is er ervaring hier met het gebruik van carbs. |
Auteur: | Marco [ 07 jan 2009 21:43 ] |
Berichttitel: | |
ik heb Erwin van Renntech weleens zo'n blok op zien bouwen was volgens mij een 3.2 |
Auteur: | michael911 [ 07 jan 2009 21:49 ] |
Berichttitel: | |
Ik wil juist graag zelf een blok opbouwen. Met de 2.7 is dit gelukt (met dank aan de hulp van aantal mensen hier). Maar gevoed door dit succesje wil ik nu meer. Zelf eerst nogmaals een blok reviseren en vervolgens met carbs opbouwen lijkt me echt super. |
Auteur: | Bertroex [ 07 jan 2009 21:54 ] |
Berichttitel: | |
PMO carbs. Za-lig. Heerlijk gorgelend inductie geluid and all the rest of it. Maar een SC dat, als je doortrapt wel eens aan 12,6l/100km komt met de K-jet, doet plots 19,6 l/100km. Je wil geen electronica, maar heb je als een gedacht aan ITB of Individual Trottle Bodies http://forums.pelicanparts.com/showthread.php?t=427451&highlight=throttle+bodies Ik zou mijn ziel willen verkopen aan de duivel voor zo'n set-up, maar hij heeft me geinformeerd dat het alleen maar 2 eurocent waard is. Groetjes, Bert |
Auteur: | Renntech [ 08 jan 2009 0:02 ] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Carbs op 3.2 of 3.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ja en nee. Een 3.2 heeft een motronic en het is het voor de hand liggendst om een stroomverdeler van een 2.7 of SC te nemen. Alleen kun je deze stroomverdeler niet in een 3.2 monteren. Wel als je eerst ook het ontstekingstanwiel van een oudere 911 op de krukas monteerd. En dat kan alleen als je de motor toch reviseerd. In dat geval is de 3.2 weer in het voordeel. ook door de grotere cilinderinhoudt zal de motor beter oppakken met een iets te grote carburateur.
Weber 's zijn 40 mm en PMO's 46 mm. 0 is eigenlijk iets te klein, ook al rijdt een 40 mm carburateur wat soepeler. Boven de 6500 omw/min gaat een 3.0 / 3.2 motor met 40mm carburateurs vermogen verliezen. PMO levert momenteel alleen de 46mm en kan goed gebruikt worden op een 3.2 motor (en op een 3.0, maar dan liever met andere nokkenassen etc.)
Op een 3.0 dus wel, ook al moet je een verdeler van een 180 / 188 pk hebben. Bij een 204 pk stroomverdeler moet eigenlijk het karakter veranderd worden.
Net als het vermogen Toenemen. |
Auteur: | 58GT [ 08 jan 2009 23:39 ] |
Berichttitel: | |
Mijn '69 is natuurlijk wel wat ouder maar je loopt volgens mij ook nog tegen een paar andere dingen die de kosten doen oplopen. Naast de wijzigingen in de motor zal je ook e.e.a. rond de motor moeten wijzigen om hem te kunnen inbouwen. Volgens mij moet je ook rekening houden met; Past een 3.2 qua hoogte wel in de motorruimte van een een eerder model, (lagere hoedenplank) Upgraden naar aandrijfassen van SC en achterste (stalen, korte) draagarmen vervangen of is het mogelijk een '69 aandrijfas aan te passen? Installeren extra externe oliekoeler+leidingen in rechtervoorscherm Kan het oude type uitlaat worden overgezet op de 3.2, alleen uitlaattapeinden inkorten of meer? 915 bak gebruiken in plaats van 901 bak, heeft de 915 bak een mechanische of electrische telleraansluiting, andere teller of ombouwen. Aanpassen DME? Aanpassen middentunnel om 915 passend te krijgen Aanpassen/uitbreiden kabelboom? Moet je het schakelmechanisme aanpassen om een 915 in te bouwen. Trek- of druk koppeling ombouwen Oliekoeler 2.2 gebruiken om geschroefde olieslang aan te sluiten i.p.v. geklemt. Zie ik nog dingen over het hoofd? Al met al best een hele ingreep, maar dan heb je wel wat.. |
Auteur: | max du sab [ 10 jan 2009 9:16 ] |
Berichttitel: | |
carbs is toch van vroeger.....? (grapje) er zitten verder toch geen voordelen aan carbs buiten om het geluid? ik heb in het verleden voor het (zelfde) dilemma gestaan. (KEUZE MANAGEMENT OF CARBS) vergeet ook niet dat nokkenassen en zuigers van de 3 en 3.2 ontworpen zijn voor injectie. hij rijdt er overegens wel op. heb ook eens 40mm op 3.2 gezet. is idd wat aan de kleine kant maar hij is dan wel soepel onderin. overigens heb ik gekozen voor DTA met nieuwe hoogcompressie zuigers (3.4L) en rsr nokkenassen en 6 gaskleppen. dit maakt ook mooi geluid hoor. een breedbandlambda sensor in je uitlaat en je kan zelf eea inregelen met een laptop opschoot. ook leuk hoor. probeer dat maar eens met carbs. tevens moet je jezelf met carbs denk ik niet afvragen wat het verbruik zal zijn, met een motormanagement systeem kan je zelf bepalen zuinig of vermogen met één druk op de knop. Verder sluit ik me aan met de eerder geschreven opmerkingen, ga je een aanpassing op welk vlak dan ook uitvoeren kom je gegarandeerd dingen tegen waar je brein (hopelijk) lekker door gestimuleerd wordt. maar dit was niet de vraag, zo min mogelijk electronica, dan is een carb natuurlijk ideaal. |
Auteur: | lagel [ 10 jan 2009 18:05 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
wat dacht je van vermogen |
Auteur: | max du sab [ 10 jan 2009 20:16 ] |
Berichttitel: | |
heren heren even lezen, met een managent is eea toch net wat fijner af te stellen? dat zal toch niemand ontkennen? het verbruik is met een management veel gustiger en op elk toerengebied bestaat de mogelijkheid voor een optimale mengverhouding. (lees vermogen) door onduidelijkheid van mijn kant; mijn keuze was tussen een DTA of carbs, de orginele DME was voor mij geen optie. zwart? niet meer gelukkig na de keuze van de DTA! lekker met het lap toppie. |
Auteur: | Renntech [ 10 jan 2009 20:29 ] |
Berichttitel: | |
Natuurlijk is een goed geprogameerd injectiesysteem beter dan een carburateur. Maar een goed afgestelde carburateurmotor kan ook erg leuk zijn. . |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |