| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Welke olie in 3.2 "86
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=21654
Pagina 1 van 2

Auteur:  mb carrera [ 25 jan 2009 17:38 ]
Berichttitel:  Welke olie in 3.2 "86

Welke olie in 3.2 "86 ?

En hoe moet ik em precies peilen?
Staat wel in de boekjes maar me duits is niet zo best.

Auteur:  horn [ 25 jan 2009 18:02 ]
Berichttitel: 

als je de zoekfunctie gebruikt op olie en peilen (soms ook pijlen :cheesy: maar daar mag ik niks van zeggen) krijg je een hoop info. :idea: Maar zoals Elven hierboven al uitgebreid :wink: beschrijft is het helemaal.
Eén aandachtspunt. Je oliehoeveelheidsmeter 'móet' in het rood staan als je rijdt, dat betekent niet dat je moet bijvullen!!!!

Auteur:  wolf [ 25 jan 2009 18:31 ]
Berichttitel: 

halfsyntheet.

Auteur:  pommeke0031 [ 25 jan 2009 20:14 ]
Berichttitel: 

niet peilen met een stropdas om.... :lol:

Auteur:  jack-in-the-box [ 25 jan 2009 22:38 ]
Berichttitel: 

Elven schreef:
Een normale 10W40 doet het werk....peilen bij draaiende motor en 80 graden olietemperatuur...that's all!


idem

Auteur:  lindemans [ 26 jan 2009 15:04 ]
Berichttitel: 

In ieder geval niet van die hele dunne 0W40 of 0W50.

Goede 10W40 of 15W40 halfsysntheet is prima

Auteur:  mb carrera [ 26 jan 2009 16:57 ]
Berichttitel: 

danke , komt goed!

Auteur:  WdePundert [ 26 jan 2009 18:40 ]
Berichttitel: 

jack-in-the-box schreef:
Elven schreef:
Een normale 10W40 doet het werk....peilen bij draaiende motor en 80 graden olietemperatuur...that's all!


idem

+1

Auteur:  NordRack2 [ 31 jan 2009 3:21 ]
Berichttitel: 

Wat is mis met 0W40?
Als je blok droog is?

Auteur:  hans 3 [ 31 jan 2009 19:39 ]
Berichttitel: 

Bij officiele Porsche dealer doen ze er OW-40 in. Gewoon van het grote vat... Zij beweren dat het het beste is. Ook al confronteer ik ze met wat er hier gezegd wordt...
We zullen het maar geloven zeker..
P.S. Motor rijdt al 3 jaar op deze olie; 1 liter verbruik op 3000 km.
Toch niet slecht.

Auteur:  mb carrera [ 31 jan 2009 21:00 ]
Berichttitel: 

ik heb ook niet een helemaal froge motor dus word 10w 40 denk ik
:D

Auteur:  WdePundert [ 01 feb 2009 11:25 ]
Berichttitel: 

Froge :o

Auteur:  Panic [ 01 feb 2009 11:54 ]
Berichttitel: 

Enne uitkijken met olie bijvullen.
Ik had laats de bril niet op en gooide de helft ernaast :-(
Dat vulhalsje zit ook niet op de meest handige plaats.....

Auteur:  alfa [ 01 feb 2009 17:56 ]
Berichttitel: 

In eerste instantie moet je weten dat die 15W50, 10W40 en 5W40 aanduidingen ENKEL slaan op de vloeibaarheid van de olie. Niets meer en niets minder. Het zijn dus GEEN kwaliteits aanduidingen.

Het eerste getal slaat op de vloeibaarheid bij koude temperaturen (belangrijk dus voor de koude start). Een 15W kan gebruikt worden tot -15°c, een 10W tot -20°c en een 5W tot -25°c. Het getal na de W (40 of 50) is de dikte van de olie bij 100°c (zeg maar warme motor). Een 50 is beduidend dikker dan een 40.

Dat wil zeggen dat een 5W bij extreme koude veel vlotter zal starten, en ook beduidend minder grandstofverbruik zal geven bij koude start. Een 50 olie wordt zo goed als nergens gebruikt (wegens het dikke karakter gaat de wagen meer verbruiken wegens energieverliezen om die dikke olie rond te pompen). 50 oliën zul je alleen nog aantreffen in motorfietsen of race toepassingen waar het motorblok warmer wordt dan "normale" toepassingen, en men dit gaat compenseren met een dikkere olie (50 of 60). 50 oliën worden ook wel eens gebruikt op oldtimers om de lekken wat tegen te gaan.

Nu de discussie wat te gebruiken. De oorspronkeijke specificaties van auto X raden inderdaad een mineraal (Helix super) of halfsyntheet (Helix plus) aan. Persoonlijk verkies ik een Helix plus : kwalitatief beter, betere oxydatie stabiliteit en kan langer op de motor blijven.

Niets weerhoudt je ervan om naar een volstyntheet als de Helix Ultra over te stappen. Integendeel : je gaat er op alle karakteristieken op vooruit.

Qua mengbaarheid is er geen énkel probleem : minerale en syntheten zijn perfect mengbaar (anders zou je geen half-syntheet kunnen maken......).

Qua reiniging hoef je je geen enkele zorgen te maken. Het verhaal klopt

Op mijn 3,2 gebruik ik HELIX-ULTRA 5W40 (vol syntheet)

Auteur:  mb carrera [ 01 feb 2009 18:35 ]
Berichttitel: 

dus shell helix 10w 40 is ook een goede olie voor de auto?

Auteur:  WdePundert [ 02 feb 2009 17:12 ]
Berichttitel: 

En wat blijft er dan over van de verhalen over lekkende auto's als je van mineraal naar synthetisch overgaat?

Auteur:  alfa [ 02 feb 2009 20:03 ]
Berichttitel: 

Klopt het maakt niets uit, het lekken blijft gelijk! en gaat ook niet lekken als er voorheen ook geen lekkage was! 10W40 zal ook geen probleem zijn.
Maar ik gebruik 5W40 daar ik die ook op mijn BMW gebruik daar schreef de fabriek ook 15W50 voor terwijl ik 5W40 gebruik.

Eerst gebruikte ik op de BMW 5W40 half syntheet en nu de ultra dus voll.
Maar omdat ik voor een vat voll het zelfde moet betalen als voor half syntheet ben ik overgestapt (ben nu 30.000km verder zonder problemen en kurkdroog!)

Hier info betreffende oldtimers

Het klopt dat op oldtimers, die door de jaren heen altijd op niet gedopeerde oliën gereden hebben, men geen hedendaagse technologie mag gebruiken (losstaand van het feit als het een mineraal of syntheet is. Dat doet er niet toe. Het gaat hier over de detergente additieven. Deze additieven kunnen op oude motoren (>40 jaar oud !!) plots veel vuil losmaken, zodat de motor plots meer olie en brandstof gaat verbruiken). Sinds de jaren 60 zijn alle motoroliën reinigend, dus in deze discussie niet relevant.

Hedendaagse motoren hebben in hun hele bestaan die detergente additieven meegemaakt, dus in regel zou er geen of weinig afzetting mogen zijn. In ieder geval is het de bedoeling om die afzettingen zo laag mogelijk te houden, dus overschakelen naar de nieuwe generatie Helixen met een hoog detergentie niveau is geen enkel probleem. Integendeel.

Auteur:  WdePundert [ 02 feb 2009 20:20 ]
Berichttitel: 

Klinkt plausibel, maar ik waag me er toch maar niet aan.

Auteur:  Rad911 [ 02 feb 2009 20:23 ]
Berichttitel: 

Mijn 3.2 loopt zijn hele leven al op 0W40 Mobil 1. Dat blijft er dus ook in gaan...

Auteur:  alfa [ 02 feb 2009 20:28 ]
Berichttitel: 

niets mis mee!!!!

Auteur:  NordRack2 [ 04 feb 2009 0:39 ]
Berichttitel: 

Voordeel van een 0W40 tov een 15W40 is wel dat de slijtage agv een koude start (veel) minder is.
De olie is koud gewoon veel dunner en zal na de start sneller overal in voldoende mate aanwezig zijn.
Bij een auto met 10,5 l olie die zo traag opwarmt nogal belangrijk lijkt me.

Auteur:  alfa [ 04 feb 2009 21:09 ]
Berichttitel: 

Is er ook een nadeel anders kunnen we gewoon de 5/10/15W40 uit de handel laten nemen, ik verheug me op het antwoord. oja je hebt ook motoren met hydraulische klepstoters! of warmere landen!

Auteur:  WdePundert [ 06 feb 2009 15:55 ]
Berichttitel: 

WdePundert schreef:
Klinkt plausibel, maar ik waag me er toch maar niet aan.

Je brengt me nu wel weer aan het twijfelen. :cry:

Auteur:  alfa [ 07 feb 2009 0:22 ]
Berichttitel: 

jammer dat NordRack 2 nu staakt, als de motor op bedrijfstemperatuur is maakt het niet meer uit of er nu een 0/5/10/15W40 wordt gebruikt daar de visco dan van elke olie het zelfde is! en 0W kan ik me voorstellen als je in Canada s'winters moet starten ik die zou gebruiken, maar we wonen toch in Nederland!

Auteur:  Rad911 [ 07 feb 2009 0:28 ]
Berichttitel: 

alfa schreef:
niets mis mee!!!!

Maar er kan dus net zo goed 5W40 volsyntheet in in NL?

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/