Auteur |
Bericht |
fransk
Tijdelijk Porsche-loos; Jaguar XJ8;Maastricht
|
Koude motor 911 warm rijden
Er is me verteld dat je je 911 motor goed warm moet rijden alvorens flink de gaspedaal in te trappen.
Wat is jullie ervaring hiermee ?
Hoeveel km moet je dan gereden hebben ?
Ik moet minstens 20 km hebben gereden voordat de temp. wijzer niet meer verder gaat......
Frans.
|
06 nov 2003 19:56 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Yep, effe geduld tot 'ie warm is (onder de 4000 toeren houden)
Als 'ie warm is kan je 'em met een gerust hard genadeloos op z'n donder geven, dus alleen nog BOVEN de 4000 toeren
Zodra het wijzertje van de temeratuurmeter uit het witte vlakje is kan het gas er op
Kijk even in de handleiding van je auto, daar staat e.e.a. precies in
gr.
Jeroen
ps. dit geld trouwens voor elke auto hoor, niet alleen voor de 911
|
06 nov 2003 20:01 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Ah, da's een handige tip, zal die eens doorgeven aan een vriend van me, die wil hem tot de olie-temp op nivo is altijd niet boven de 3000 laten komen (daarna inderdaad overigens alleen maar daarboven, dat terzijde )
Even geheel terzijde, bij een "normale" auto ontbreekt vaak het olie-temp-metertje, die moet je dus ff langer doorrijden tot je hem mag "stampen"...
EN een Turbo ZEKER altijd ook "koud-rijden", dus de laatste 10-20km niet meer te hard aanspreken... Of na het rijden ff een minuutje ofzo door laten draaien...
|
06 nov 2003 20:26 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Advies van Car Care: de eerste 15 kilometer niet boven de 3200 toeren, maar ook niet veel minder . Gewoon "vlot" doortrekken naar 3200 en dan schakelen. Overigens is dat warm rijden niet echt een straf hoor .... met de beperking van 3200 toeren ben je nog altijd sneller dan (bijna) al het andere verkeer.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
06 nov 2003 20:58 |
|
|
Shark
Middelburg
|
Hee Jeroen, bedoel je het wijzertje van de koelvloeistof of de olie?
Ik heb altijd geleerd naar de olietemperatuur te kijken. In m'n vorige auto zat die meter. Bij mijn S4 ontbreekt ie Ik weet nu ook niet zo goed wanneer ik op het gas kan gaan staan. Ik denk het wel aan de motor te kunnen horen. Als ie echt lekker soepel en smooth klinkt keur ik het voor mezelf goed. Dit is inderdaad meestal na ongeveer 15 tot 20 km. Koelvloeistof ligt dan al geruime tijd rond de 80 graden Celcius.
Groeten,
SharkS4 (die blij is met de grote belangstelling voor PorscheForum )
|
07 nov 2003 2:33 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Hey Shark,
Ja, dat is het metertje voor de olie temperatuur...
Dat metertje wat jij in je 928 hebt zit niet in een 911
Ik denk inderdaad dat de koelvloeistof eerder op temperatuur is dan de olie.
gr.
Jeroen
|
07 nov 2003 3:19 |
|
|
John
Cayenne
|
Jongens jongens weet je hoeveel liter zwart goud er in een Porsche zit en hoe belangrijk dat is dat het niet warm is maar heet, tis een dry sump systeem (althans bij de boxers) een wereld systeem maar niet geschikt om ff lekker te knallen als ie al aan geeft dat het mag.
Mijn advies (je hoeft het niet te doen hoor) is minimaal 10 minuten na dat je denkt dat ie warm is te knallen, en dan lopen ze zo lekker.
|
07 nov 2003 8:50 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
warm rijden
doe er nog maar enkele km's bij om de dik 11 liter olie op "heet" te krijgen !!!!
en gebruik 0w40 full syntetic .... ook niet onbelangrijk .... wel niet goedkoop ....
Greetz Dirk
|
08 nov 2003 6:47 |
|
|
Shark
Middelburg
|
Welkom op het forum Dirkie
Wat je zegt. Beter het zekere voor het onzekere. Bij mij ligt er trouwens maar dik 8 liter olie in.
Groeten,
SharkS4
|
08 nov 2003 11:34 |
|
|
fransk
Tijdelijk Porsche-loos; Jaguar XJ8;Maastricht
|
In m'n 911sc gaat maar liefst 13 liter olie.
Advies van mijn garage tot ie echt warm is niet meer als 3500 toeren maken. Volgens de porsche handleiding vd 911 rustig rijden in het witte vlak daarna is ie warm....
Zelf ga ik nu uiteindelijk maar in het witte vlak tot 3000 toeren, komt ie daar uit tot ie warm is tot 4000 toeren (rijd ik hem sneller warm), daarna maakt het niks meer uit Dus toch zeker 20 km rijden voor je kunt planken
Allemaal bedankt voor de reactie's !!!
|
08 nov 2003 11:59 |
|
|
negenelfje
911 / 2,4 literwolvega
|
Ik stap altijd een paar keer uit en voel even aan de kleppendeksels !!
|
21 nov 2003 22:18 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Briljant ! ! !
gr.
Jeroen
|
22 nov 2003 17:41 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Hmmm ..... wel erg subjectief . Ik zou een oorthermometer gebruiken ..... snel en nauwkeurig .
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
22 nov 2003 17:46 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Re: warm rijden
en gebruik 0w40 full syntetic .... ook niet onbelangrijk .... wel niet goedkoop ....
Ook een zondagsrijder?
5W-50 volsynthetisch, allerbeste.
Circuitjongens gebruiken niet anders.
|
22 nov 2003 18:08 |
|
|