Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 3:38

Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Na revisie, motor 1 keer laten lopen of niet? 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Bericht Na revisie, motor 1 keer laten lopen of niet?
Een tijdje geleden heb ik mijn 2.2T motor gereviseerd (Helemaal uit elkaar, nieuwe lagers, pakkingen, ringen, nieuwe kleppen, etc) nog voor ik met de body restauratie ben begonnen. Nu krijg ik de auto over zo'n 3 weken terug van de spuiter en wil ik dus eigenlijk de motor starten en hem horen lopen.

Nu weet ik dat de eerste keer dat je de motor start je hem 20 minuten op relatief hoge toeren (2000 tpm) moet laten draaien om alles weer op elkaar te laten inslijten en om te zorgen dat de olie overal komt. Daarna meteen olie verversen en dan in een paar keer rustig inrijden en steeds een stukje verder.

Mijn vraag is, kan je na deze eerste start en de motor olie te hebben vervangen, de motor weer een paar maanden laten staan OF moet je verder met inrijden omdat de nieuwe delen verder onder last op elkaar moeten inslijten? Ik hoor verschillende verhalen, maar wordt er niet echt heel veel wijzer van.

Badankt voor jullie hulp!

26 feb 2009 11:10
Profiel
Bericht 
Ik zou wachten tot gehele auto klaar is. :idea:

26 feb 2009 11:20
PorscheForum Super Junkie
964.c4
assendelft
Bericht 
ik zou ook wachten:

imo als de auto dan weer lange tijd stil staat word de olie laag heel dun en zal er tijdens de koude start meer slijtage optreden.

dat zegt mijn gevoel misschien klopt dat technisch wel helemaal niet.

robert

26 feb 2009 11:27
Profiel WWW Facebook 
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
rob964.c4 schreef:
ik zou ook wachten:

imo als de auto dan weer lange tijd stil staat word de olie laag heel dun en zal er tijdens de koude start meer slijtage optreden.

dat zegt mijn gevoel misschien klopt dat technisch wel helemaal niet.

robert

Hij is helemaal uit elkaar geweest en heeft nog niet gelopen; er zit dus nergens olie "van de laatste rit".

Inlopen van mn de zuigerveren vereist dat de eerste draaiuren met wisselende belasting plaatsvinden. Je moet daarvoor dus kunnen rijden.
Dat neemt niet weg dat je hem natuurlijk best even kunt starten om te kijken hoe (en OF ?) hij loopt. De motor "onthoudt" immers echt niet of de rit die je op enig moment moet gaat maken kort of lang na dat "even starten" plaatsvindt.

Ik zou hem alleen niet lang stationair laten draaien. Pas als je echt kunt gaan rijden het inloop ritueel zoals het hoort uitvoeren.

26 feb 2009 12:31
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
volgens mij wil hij de auto starten en dan 2000 toeren laten draaien zo als aanbevolen word maar dan weer weg zetten en enkele maanden later weer starten.

dan lijkt het mij beter om het eerste start moment uit te stellen totdat de auto regelmatig gebruikt gaat worden.

26 feb 2009 13:01
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Bericht 
Een andere reden dat ik de motor even wil laten draaien is dat ik alle onderdelen wil " Primen" met olie. Die 2000 tpm is alleen om ervoor te zorgen dat de olie overal komt en dus ook voldoende druk opbouwd. Verder om onderdelen op elkaar te laten inslijten. (lagerschalen, pakkingen, etc)

Die zuiger ringen zal je mijn inziens pas echt gaan inrijden als je echt kan gaan rijden onder belasting. Maar ik wil de motor natuurlijk niet laten lopen als ik daarmee dit gehele inloop process verkloot. Is het een te dure grap voor.

26 feb 2009 13:22
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2T 997 C2
Bericht 
Ik zou wachten totdat je echt kan gaan rijden :!:

27 feb 2009 10:30
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
+ 1.

27 feb 2009 11:06
Profiel WWW
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Ik neem aan dat tijdens de revisie 'n aantal kanalen zijn gevuld - en onderdelen zijn ingesmeerd met (de juiste) olie :arrow: ... en zou net als de meerderheid hier, het blok gewoon wegzetten totdat je het echt kunt gaan gebruiken :idea:

Die 3 weken maken echt geen verschil :wink:

27 feb 2009 11:09
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Bericht 
ok, overtuigd! :wink:

Alles is inderdaad met assembly lube gemonteerd en ik draai de krukas eens per maand om hem draaiend te houden. Zal dus wel loslopen.

Maar een 911 opnieuw opbouwen in 3 weken? Denk dat dit wel ietsje langer gaat duren :cry:

Thanks!

27 feb 2009 11:50
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Hessel schreef:
ok, overtuigd! :wink:

Alles is inderdaad met assembly lube gemonteerd .......

Helemaal zelf gedaan ? Ook blokhelften uit elkaar gehad ?
Beetje te doen ?

27 feb 2009 12:28
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Hessel schreef:
Maar een 911 opnieuw opbouwen in 3 weken? Denk dat dit wel ietsje langer gaat duren :cry:

Maak er 'ns 3 maanden van .... dan nog ... :wink:

En anders 'n donor-auto zoeken om je blok mee in te rijden :idea:

27 feb 2009 12:32
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Bericht 
Revisie heb ik zelf gedaan, behalve het revisie werk aan de onderdelen (krukas, koppen, drijfstangen, etc) Heb ik laten doen.

Maar demontage, meetwerk, opbouwen, op tijd zetten, allemaal zelf. Wel met een boekje erbij (How to rebuild a 911 engine van Wayne dempsey (pelicanparts) en natuurlijk het PP engine rebuild forum)

Is zeker te doen, maar je hebt er wel goed gereedschap voor nodig (kwaliteit en speciaal gereedschap) Ik heb redelijk wat moeten kopen.

Maar zeer intressant en leerzaam. Hoeveel mensen kunnen nu zeggen dat ze de binnenkant van hun blok hebben gezien?

27 feb 2009 17:13
Profiel
Bericht 
weer een goed antwoord van elven :D

01 maart 2009 1:05
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 15 berichten ]