| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
968 variocam http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=22152 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | kevertje [ 03 maart 2009 22:35 ] |
Berichttitel: | 968 variocam |
Volgens mij is mijn vraag niet goed op het forum gearriveerd, weet iemand of een 968 bouwjaar 1992 voorzien is van het variocamsysteem, of heeft elke 968 die zoieso ? prettige avond, Jan |
Auteur: | HV [ 03 maart 2009 22:44 ] |
Berichttitel: | |
Volgens mij alle 968s. Even gezocht en e.e.a. gevonden op Autoweek.nl: De 968 heeft als bijzonderheid een zogenaamd VarioCam-systeem. Dat is een techniek waarbij de stand van de nokkenas gedurende het opklimmen in toeren verandert. Dat betekent weer dat de klepbediening vlotter verloopt en dat betekent: méér kracht. Elke cilinder telt twee inlaat- en twee uitlaatkleppen. Het zijn enorme potten, daar voorin de Porsche 968. De boring meet meer dan 10 centimeter. De slag is bijna 9. Volgens de fabriek levert dat 240 paardekrachten op, die 1370 kilogram (+ bestuurder) moeten voortsleuren. Voordat u met zakrekenmachine en deze cijfers aan het rekenen slaat: de Porsche 968 is een snelle auto. De trekkracht is zelfs indrukwekkend te noemen. Meer dan 300 Nm (bij 4100 tpm) komen ook wij niet dagelijks tegen. De motorpower wordt via een zesversnellingsbak aan de achterwielen doorgegeven. In de tweede versnelling haal je al 100 km/h... en dan heb je er nog vier te gaan! Je zult die zes in Nederland dan ook nauwelijks inleggen. Wij deden het natuurlijk wel en, inderdaad, ook dan is er nog trekkracht beschikbaar. |
Auteur: | kevertje [ 03 maart 2009 23:01 ] |
Berichttitel: | Porsche 968 |
Dank voor de snelle reactie, ik heb vandaag proefgereden en ben inderdaad onder de indruk ! Indien ik tot aanschaf wordt het mijn dagelijkse auto, max 20000 km per jaar. Ik heb 2 auto's op het oog die ca.90000 hebben gereden de een is van 92 de ander van 94, ik doe aankoopkeuring en volgens mij als aan die auto's niet veel achterstallig onderhoud is cq. word uitgevoerd dan kan ik toch nog een tijd vooruit met zo een 968 toch ? Ik heb ca. 10 jaar met een Volvo 480 turbo gereden, ca. 15000 euro aan onderhoud / reparaties, ik schat dat ik met de 968 voordeliger uit ben. Dat van die Volvo wilde ik even kwijt, dat ik wel legitiem op het forum ben mag blijken uit de 993 cabriolet die ik heb, maar die dient niet als vervoermiddel, staat de hele winter binnen, voorjaar mag beginnen van mij ! Gr. Jan |
Auteur: | HV [ 04 maart 2009 9:03 ] |
Berichttitel: | |
Hoi Jan, en 993 cabrio, klinkt erg goed!!! Overigens, ook zonder die Porsche ben je hier helemaal legitiem hoor. Enne.. genoeg Volvo liefhebbers ook hier (mijzelf incluis ). Ik kan niet genoeg vertellen over de 968 qua betrouwbaarheid, maar er zijn hier volgens mij diverse daily drivers met een 968. Ik vind het een bijzondere auto, de uitontwikkeling van de 924/944 serie met toch een eigen gezicht en een heel bijzondere sportmotor, nl. een 3 liter 4 cylinder (met ca. 240pk, niet mis dus; maar dat had je al gemerkt inmiddels!). Een AKK kan jou niet gaan behoeden voor een plotseling hoog uitvallende onderhoudsrekening, maar neemt de grootste zorg wel weg. Om de staat van de motor te controleren, zou het wel goed zijn om vooraf te vragen of die aankoopkeuring ook een compressiemeting bevat. Een onvoldoende compressie kan duiden op een motorblok dat zijn beste tijd heeft gehad. Risico kan je soms ook nog afkopen met garantie, indien je bij een specialist koopt, al is de aanschafprijs daar dan ook wel weer naar. Naar mijn idee doe je met een goede 968, die goed uit de AKK komt, een redelijk veilig, en vooral een hele leuke en levensvreugd verhogende aankoop! Veel succes met de keuze en het eventuele testtraject. |
Auteur: | mooiweerrijder [ 04 maart 2009 20:50 ] |
Berichttitel: | |
Fantastische auto voor dagelijks gebruik. goede wegligging. en een geweldig koppel en vermogen voor een auto uit begin jaren 90. Daarnaast is het zo dat je wel goed en tijdig de ketting tussen de nokkenas moet controleren. Dit gebeurd niet met een AKK. Let op als het mis is kost het geld. Maar ja dat heb je met een P. Vervang altijd tijdig de distributieriemen in combinatie met een waterpomp. Oja voor dagelijks gebruik is het ook wel fijn dat je zuiniger kunt rijden als 1 op 10! Alleen een 968 heeft een hekel aan stationair draaien in de file. Dan zie je de meter zakken! Dit even de ervaringen van een zeer tevreden 968 rijder. |
Auteur: | HV [ 04 maart 2009 21:00 ] |
Berichttitel: | |
mooie info Mooiweerrijder; je naam doet trouwens vermoeden dat je niet direct een 968 daily driver bent . Los van dit alles, begerenswaardige auto, de 968! |
Auteur: | racebeus [ 04 maart 2009 21:04 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Sorrie hoor , maar het 1 heeft niets met de ander te maken Misschien in de war met de 944 ? |
Auteur: | Jaap911 [ 05 maart 2009 8:15 ] |
Berichttitel: | |
Kan alleen maar 100% beamen dat de 968 een fantastische auto is. Zeker als je er dagelijks in gaat (kan) rijden is dat iedere dag een beetje feestvreugde! Succes met de aankoop en foto's zijn altijd welkom. |
Auteur: | mooiweerrijder [ 06 maart 2009 21:16 ] |
Berichttitel: | |
In de war met een 944, neen zeker niet. Waterpomp is cruciaal en een kostbaar ding bij een 968l Nieuw bij Pon 700 euro. Rebuild 380 euro. Echter als de lagering er uit loopt, en tja dat gebeurd helaas. Heb ik gehad dan is een nieuwe pomp een betere verzekering dan geen pomp. Dat ding heeft een leven van maximaal 2 riemen. En als je hem koopt vervang hem maar. Anders zit je met geknepen billen in de auto. Tja zoals mijn nickname vermoedt ben ik een mooiweerrijder geworden. Heb er wel dagelijiks mee gereden echter bij verandering van baan kwam er ook een derde auto bij. En dan lukt het niet meer om er dagelijks mee te rijden. maar elke keer als ik er in kruip heb ik een brede grijns en vergeeft hij mij dat ie weer te lang stilstond. |
Auteur: | racebeus [ 06 maart 2009 21:22 ] |
Berichttitel: | |
Leuk verhaal. Begrijp ook de tweede alinea niet? |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |