| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Verschil Turbo-motoren warm en koud weer
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=23736
Pagina 1 van 1

Auteur:  brian951 [ 03 jul 2009 10:13 ]
Berichttitel:  Verschil Turbo-motoren warm en koud weer

Vroeg me af of er meer mensen deze ervaring hebben..vooral bij deze hoge temperaturen merk ik gewoon dat mn 944Turbo merkbaar minder presteert, en ja de theorie er8er begrijp ik wel.. hoge temperaturen = lagere luchtdichtheid dus minder lucht in de verbrandingskamers.. Vraag me af of dat ook bij oudere 911jes merkbaar is..en of t bij de nieuwere modellen misschien minder merkbaar is?

Grtzz
Brian

Auteur:  tvanbroekhoven [ 03 jul 2009 10:39 ]
Berichttitel:  Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer

Ik merk dat zelfs bij mijn (recente) Golf TéDéI.

Kan ook allemaal in mijn hoofd zitten natuurlijk :scratch: :mrgreen:

Auteur:  Paul Broere [ 03 jul 2009 10:44 ]
Berichttitel:  Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer

ook hier!

een keer in de lente met al 25 graden gereden.
Later op de acvond afgekoeld tot 15 graden, de auto voelde gelijk merkbaar sneller aan.

Met mijn S70 heb ik er midner last van volgens mij.

Toch snap ik het niet helemaal, de maximale turbodruk is eigelijk altijd begrenst door een turbodrukregelklepje of iig een wastegate... bij een lagere luchtdruk is er dus altijd nog reserve??
BLijkbaar werkt het niet zo simpel, want ik voel dus idnerdaad midner vermogen.

Auteur:  The Dude [ 03 jul 2009 10:51 ]
Berichttitel:  Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer

Volgens mij is het verschil met motoren zonder turbo nog groter. Luchtvochtigheid heeft overigens ook een positive impact op vermogen bij zowel geblazen als ongeblazen motoren. Vandaar dat je later op de avond, 's nachts en in de ochtend ook iets meer vermogen lijkt te hebben.

Auteur:  Paul Broere [ 03 jul 2009 11:01 ]
Berichttitel:  Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer

ik heb inderdaad ook bij atmosferische motoren het gevoel dat ze meer vermogen leverenbij lageren temperatuur.
inderdaad luchtvochtigheid hoger = vermogen hoger

echter, mijn PERSOONLIJKE ervaring is dat er bij turbomotoren meer verschil is, echter... het is allemaal gevoelsmatig...

Maar motorvermogen is sowieso van zoveel factoren afhankelijk... als je rollenbank metingen wilt vergleijken moet je ze eigenlijk ook vlak achter elkaar doen. Anders knunen alelen andere omstandigheden al voor flinke vershcillen zorgen

Auteur:  PaulusdB [ 03 jul 2009 11:16 ]
Berichttitel:  Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer

Vergeet ook het verminderde effect van de intercooler niet op de diverse motoren.
Mijn Audi 2.5 TDI doet het ook minder lekker, nog versterkt door de airco pomp
die ook nogal moet werken, natuurlijk.

Auteur:  tvanbroekhoven [ 03 jul 2009 11:46 ]
Berichttitel:  Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer

bon

Wie hier heeft een vermogensbank en wil zijn (turbo) wagen op een warme dag deze zomer testen en een tweede keer ergens rond januari ? :mrgreen:

Auteur:  diggler_911 [ 03 jul 2009 11:59 ]
Berichttitel:  Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer

Viel me gisteren echt op (zonder turbo uiteraard). Dak open, ramen open, airco aan, 32 graden celcius, gas geven met slippers aan; de motor pakt veel minder snel op.

Rondrijden met dit weer is wel stukken beter dan in de winter, dat dan weer wel :wink:

Auteur:  Ewout [ 03 jul 2009 13:21 ]
Berichttitel:  Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer

Heren, hebben jullie allemaal gereden met de airco aan?
Als zelfs ik al weet dat dat ten koste gaat van de motorische prestaties.... :wink:

Auteur:  PaulusdB [ 03 jul 2009 14:13 ]
Berichttitel:  Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer

diggler_911 schreef:
...slippers...
Ja, dat helpt natuurlijk niet bij de spreekwoordelijke loden rechtervoet. :wink:

Auteur:  Diablo [ 03 jul 2009 19:03 ]
Berichttitel:  Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer

Ik vind de mijne het beste rijden :drive: als de zon goed schijnt met lagere temperaturen (+- een 19 gr C,
gr Diablo

Auteur:  Diablo [ 03 jul 2009 19:04 ]
Berichttitel:  Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer

sorry , moet zijn 10 tt 15 gr

Auteur:  Rad911 [ 03 jul 2009 19:11 ]
Berichttitel:  Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer

diggler_911 schreef:
...slippers...

Heb dat deze week voor het eerst gedaan...
Nooit meer, wat mij betreft... Ik kon absoluut niet overweg met de pedalen...

Auteur:  klefroid [ 14 aug 2009 13:01 ]
Berichttitel:  Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer

Ik merkte dat een paar jaar geleden goed met een crx v-tec , in de avond reed hij beter en als het heel warm was niet zo goed meer.
een merkbaar verschil. ik denk dat het te maken heeft met luchtdruk en luchtvochtigheid. Ik herinner me mijn vader nog vertellen
over een water-injectie. dus een extra inspuiting van water in de cil. deed de motor meer presteren. veel weet ik er zelf niet van ...

Auteur:  dynamic [ 14 aug 2009 15:53 ]
Berichttitel:  Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer

Paul Broere schreef:
ook hier!

een keer in de lente met al 25 graden gereden.
Later op de acvond afgekoeld tot 15 graden, de auto voelde gelijk merkbaar sneller aan.

Met mijn S70 heb ik er midner last van volgens mij.

Toch snap ik het niet helemaal, de maximale turbodruk is eigelijk altijd begrenst door een turbodrukregelklepje of iig een wastegate... bij een lagere luchtdruk is er dus altijd nog reserve??
BLijkbaar werkt het niet zo simpel, want ik voel dus idnerdaad midner vermogen.


Is idd niet zo simpel, je spreekt over temperatuur en druk deze staan in de buitenlucht gedeeltelijk los van elkaar.
Lagere druk (bijvoorbeeld in de bergen kan een turbo compenseren maar hogere temperatuur niet. En hogere temperatuur is niet per definitie lagere druk van buitenlucht.
Korte versie van de uitleg:
Hogere temperatuur=minder zuurstof in lucht --->niet lineair
stel buitenlucht temp is 0 graden:
bij atm motor inlaat lucht voor het gemak 5 graden
Bij Turbo inlaat lucht 5 graden--> na lader 110 graden--> na intercooler 25 graden

stel buitenlucht temp is 30 graden:
bij atm motor inlaat lucht voor het gemak 35 graden
Bij Turbo inlaat lucht 35 graden--> na lader 130 graden--> na intercooler 55 graden

Nu zeg je aha allebei een verschil van 30 graden (heb ik bewust gedaan) warmere lucht, dus waarom een verschil turbo-non turbo. Dat komt doordat het zuurstof gehalte onder invloed van temperatuur niet lineair loopt. Het effect van vermindering van zuurtof gaat harder bij hogere temperaturen.
Bij een turbo motor kun je (of het motor management) dat niet zomaar compenseren door de druk te verhogen (gaat de temp nog verder omhoog) omdat een hogere temperatuur al meer nadelen heeft op een turbo motor is dit niet goed. Bij een turbo motor zijn er vele effecten die van invloed zijn, meer dan even zo aan te geven.

(later nog toegevoegd)
Eigelijk gaat het natuurlijk niet om de druk maar de hoeveelheid zuurstof rijke lucht (in massa) die je naar binnen wilt pompen, door bij een hoge temperatuur een kleinbeetje lucht extra toe te voegen verhoog je de druk--> stijgt de temperatuur--> gaan de moleculen nog sneller trillen en hebben nog meer volume nodig--> dreigt de druk over de ingestelde max heen te gaan (dus soort kettingreactie)--> waste gate grijpt in--> minder lucht-->en wordt de druk aangepast. Per saldo maakt die paar tiende bar dan niet zoveel uit. Je creert meer druk maar tussen de muleculen ook meer lege ruimte (klinkt raar maar vacuum) door een hogere temperatuur.

Ikzelf merk weinig verschil, misschien, als het effect erg groot is kun je overwegen een grotere intercooler te monteren.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/