| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Cruisesnelheid 911 http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=23973 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | brian951 [ 26 jul 2009 21:53 ] |
Berichttitel: | Cruisesnelheid 911 |
Hallo, Als voormalig kever-rijder (en dan bedoel ik de echte... ) weet ik nog dat de topsnelheid van de kever tevens zijn cruisesnelheid was. Aangezien een flat-six natuurlijk veel overeenkomsten heeft, vooral qua filosofie, met het keverblok bekroop mij de vraag of de topsnelheid van een 911 ook de cruisesnelheid is.. roep vast iets heel doms nu dus laat maar komen |
Auteur: | amandus [ 26 jul 2009 21:57 ] |
Berichttitel: | Re: Cruisesnelheid 911 |
Altijd topsnelheid gereden en het maximale rendement eruit gehaald , was tevens altijd de cruissnelheid , hij geen krimp Allen gaven geen krimp , topspul dat Porsche van Volkswagen |
Auteur: | rob964.c4 [ 26 jul 2009 22:17 ] |
Berichttitel: | Re: Cruisesnelheid 911 |
hoe lang kan je de topsnelheid van een 911 rijden? (wat betreft verkeer en weg) robert |
Auteur: | Renntech [ 26 jul 2009 22:22 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Cruisesnelheid 911 | |||||||||
Kever draait bij 130 km/h ongeveer 4500 omw/min afhankelijk type versnellingsbak. Vele Porsche's halen op topsnelheid bijna maximaal toerental, ik zou dit niet langer dan een paar minuten rijden, zeker niet bij een motor die meer dan bijvoorbeeld 180.000 km heeft gedraaid. Als je vindt dat dit wel moet kunnen, rij dan eens eens een minuut of langer net onder de toerenbegrenzer in bijvoorbeeld de tweede versnelling. Nu heb je nog niet het overheersende windgeruis dat je wel hebt bij topsnelheid. Wedden dat je dit niet aangenaam vindt klinken, dat volgas rijden in zijn twee |
Auteur: | horn [ 27 jul 2009 9:39 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Cruisesnelheid 911 | |||||||||
Ik denk dat ik de vraag niet goed begrijp, maar de topsnelheid (op de teller dan) van mijn 911 is 285 km/u. Die heb ik twee keer gereden, op een lege snelweg op zondagochtend in Duitsland. Van 180 km/u naar deze snelheid toerijden, dan iets van 1-2 minuten 285 rijden en weer terug naar 200 km/u. Ik moet er niet aan denken om de topsnelheid als cruisesnelheid te rijden... a. zou ik dat niet durven, b. kan ik me niet bedenken wáár dat zou kunnen en c. kan ik me niet voorstellen dat het goed is voor mijn auto. Als de weg en de omgeving zich ervoor lenen (lees leeg, droog en goed zicht) rij ik als cruisesnelheid rond de 200 km/u. Meestal kom ik echter niet boven de 160 km/u uit, omdat ik ook niet met 200 een auto in wil halen die 120-130 km/u rijdt met het risico dat ze plotseling naar links komen omdat ze mijn snelheid verkeerd inschatten. |
Auteur: | Devils son [ 27 jul 2009 21:46 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Cruisesnelheid 911 | |||||||||
In mijn geval is dat een cruisesnelheid van ruim 320 km/u (GPS...). Nou, die snelheid haal ik in het verkeer maar hoogst zelden (lees: het is me één keer gelukt om een zodanig lege weg te treffen in Duitsland). |
Auteur: | Devils son [ 27 jul 2009 21:49 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Cruisesnelheid 911 | |||||||||
Bij Porsche zelf denken ze dat hun auto's zo zijn ontworpen dat ze dit weldegelijk aankunnen... De beperking zit echter in dezen in de mens. Het is ronduit vermoeiend om in het huidige verkeer, zo het al kan, continue op topsnelheid te rijden. |
Auteur: | rob964.c4 [ 28 jul 2009 12:00 ] |
Berichttitel: | Re: Cruisesnelheid 911 |
mmmwahh valt mee toch, we hebben het erover of je die snelheid ook continue kan rijden, renntech geeft aan van niet, althans niet te lang. ik geef aan dat je het toch niet vaak kan rijden en zoals devil zegt als je het dan haalt hoe lan kan het dan. robert 250 constant lijkt mij geen probleem. |
Auteur: | horn [ 28 jul 2009 12:23 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Cruisesnelheid 911 | |||||||||
gesplitst en apart topic van gemaakt... |
Auteur: | Diablo [ 28 jul 2009 12:28 ] |
Berichttitel: | Re: Cruisesnelheid 911 |
Vraagje die ik mij ook altijd afstel is hoeveel top zou zijn van een 3.2 met 231 pk (met chip), dan bedoel ik op de teller , Iemand al uitgetest? Ik heb de teller van een 964 en weet niet in hoeverre deze te vertrouwen is , maar heb toch al met gemak de 270 km/h gehaald ,harder durfde ik niet. haal ook gemakkelijk meer dan 7200 t/m (sinds chip) iemand ??? gr Diablo |
Auteur: | Devils son [ 28 jul 2009 13:49 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Cruisesnelheid 911 | |||||||||
Daar ben ik het dus wezenlijk mee oneens. Renntech meent dus kennelijk dat Porsches vrij matig van kwaliteit zijn, want ik heb in de tijd dat ik b.v. een 205 GTI reed (in de tijd dat nog veel snelwegen zodanig rustig waren dat doorknallen makkelijk kon) hele stukken topsnelheid gereden (200 km/u). Niet af en toe, nee... als het verkeer het toe liet en dat was vaak zo. Motorische problemen heb ik nooit gehad, ook niet boven de 200.000 km. En dan zou een 911 dat niet aan kunnen? Natuurlijk geeft het verhoogde slijtage en als de motor al op het randje staat kan het de druppel zijn, maar verder... Nee. |
Auteur: | Devils son [ 28 jul 2009 13:50 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Cruisesnelheid 911 | |||||||||
Je kan het uitrekenen... Makkelijkste is om een keer met b.v. de performancebox te testen. Dan weet je het exact. Die schijn je ook te kunnen huren. |
Auteur: | Diablo [ 28 jul 2009 16:47 ] |
Berichttitel: | Re: Cruisesnelheid 911 |
Mag geen geld kosten he |
Auteur: | horn [ 28 jul 2009 16:58 ] |
Berichttitel: | Re: Cruisesnelheid 911 |
Hoezo, je bent toch een belg en geen Ollander? Bij Ollanders mag het nooit geld kosten... |
Auteur: | Diablo [ 28 jul 2009 17:02 ] |
Berichttitel: | Re: Cruisesnelheid 911 |
Klopt ik ben Italo/Belg maar.......... ik chat wel veel met Hollanders |
Auteur: | cabrio wim [ 28 jul 2009 17:22 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Cruisesnelheid 911 | |||||||||
Op de Duitse autobaan op de teller dik over de 250, maar dan weet je het niet meer hoe hard je gaat. Maar volgens tomtom ging ik toen 263 km/h, ging echt niet meer harder, dus maar even gedaan. |
Auteur: | Gert Nagtegaal [ 28 jul 2009 18:24 ] |
Berichttitel: | Re: Cruisesnelheid 911 |
Heb het een keer uitgeprobeerd.Na precies een uur rijden gekeken hoeveel kilometer ik had gereden.Kwam op 207 KM en dan moet je toch echt doorrijden |
Auteur: | Renntech [ 28 jul 2009 21:43 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Cruisesnelheid 911 | |||||||||
Volgens mij heb ik dat helemaal niet gezegd.... Zoals bijna alles dat op het PDF geschreven wordt kun je ook mijn stukje weer op verschillende manieren uitleggen. Ik bedoel: Bij de kever waar de topicstarter mee begon is topsnelheid ook kruissnelheid. Dat kan omdat het maximaal haalbare toerental in de hoogste versnelling zo laag ligt dat de constructeur weet dat dit toerental uren achter elkaar gereden kan worden zonder dat de techniek zover belast wordt dat deze kapot gaat. Daarom kan ook veilig gezegd worden dat topsnelheid en kruissnelheid gelijk zijn. Ik heb met de meeste type porsche's wel eens lang achter elkaar volgas gereden op de snelwegen. Ik heb dus met een SC en een 3.2 Carrera wel eens in de vijfde versnelling de toerenbegrenzer gehaald. Dat zal zo rond de 6800 omw/min. zijn geweest. Een 3.6 haalt dat toerental ook wel bij volgas rijden in de vijfde versnelling. Ik heb ook wel eens een 911 gereden waarbij de motor begon in te houden net onder de 7000 omw/min omdat de klepveren het niet meer konden bijbenen en de inlaatkleppen begonnen te zweven. Dat was achteraf te zien aan de zuigers waarbij alle kleppen duidelijk de zuiger hadden geraakt. Als ik nu weer denk aan de topicstarter en zijn vraag en daarbij weet dat je bij langdurig volgas gewoon tegen de toerenbegrenzer aanrijdt vind ik de kruissnelheid zoals VW dat bedoelde niet vergelijkbaar met een Porsche. De Porsche haalt wél het maximaal toerental wat bij de kever niet mogelijk is. Ik vindt niet dat je dan over topsnelheid= kruissnelheid kunt spreken. Bij de kever kun je dus urenlang volgas rijden zonder extra slijtage die de levensduur verkort. Ik kan me niet voorstellen dat urenlang 7000 omw/min rijden met een 911 geen overmatige slijtage geeft. Ik denk wel dat een frisse 911 motor daar heel lang tegen kan. Ik heb het nooit uren lang geprobeerd, dus echt ervaring heb ik niet, ik heb hooguit een paar keer een paar minuten lang tegen het maximale toerental aan gereden en weet nog wel dat ik ook langzamer moest gaan rijden om de olietemperatuur weer te laten zakken. Dat heb ik bij de kever niet, want ook daar rijdt ik nog steeds regelmatig volgas mee op de snelweg ( 130 km/h ) Eerlijk gezegd ben ik bij de kever wel bang dat er dan een keer een uitlaatklep de geest geeft, want dat gebeurde nog al eens boven de 100.000 km, en dat heeft mijn 1302-tje net gedraait. Het nadeel van een monteur die ook wel eens een motor reviseert is dat hij weet wat er allemaal gebeurt als een motor constant vol belast wordt. Niet alleen theoretisch, maar ook in de praktijk. Soms is het makkelijker dat je niet alles weet. |
Auteur: | Devils son [ 28 jul 2009 22:20 ] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Cruisesnelheid 911 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ik zet het graag lekker scherp neer...
Ik weet dat dat een risico is bij b.v. een 964 waar de grens van de toerenteller is opgeschoven. Maar een toerenbegrenzer hoort natuurlijk ook in te grijpen voordat de kleppen gaan zweven. En als je kleppen na 30 minuten zweven, zweven ze ook na een minuut... Kortom: het is beter om niet te veel te schuiven met de toerenbegrenzer. Overigens geldt dat niet alleen voor Porsches...
Dat ben ik met je eens.
Ook eens. Zoals ik al schreef: hoge toerentallen geven verhoogde (overmatig vind ik iets te klinken...) slijtage en als de motor goed is kan het geen kwaad.
964 ging iets omhoog in temperatuur, maar niet anders dan op het circuit. 996 kan ik natuurlijk niet zeggen...
Ik weet zeker dat als je de motor in mijn 964 uit elkaar haalt je een hele hoop ellende ziet. Maar ook op het eind draaide de motor perfect. Haalde gewoon nog de topsnelheid, draaide perfect, enz. Motoren slijten. Hoge toerentallen zorgen ervoor dat dat sneller gaat. Zo lang je de boel goed warm rijdt, netjes onderhoud pleegt, kortom met gevoel voor techniek rijdt, dan kun je een Porsche enorm op zijn flikker geven en ze houden het vol. Niet eeuwig, maar het eeuwige leven heeft niemand. |
Auteur: | Renntech [ 28 jul 2009 22:31 ] |
Berichttitel: | Re: Cruisesnelheid 911 |
Owh, wat ben ik blij dat jij het met mij eens bent, had geen zin in de hele avond argumnten te moeten onderbouwen . |
Auteur: | Henk [ 28 jul 2009 22:32 ] |
Berichttitel: | Re: Cruisesnelheid 911 |
Auteur: | Devils son [ 28 jul 2009 22:39 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Cruisesnelheid 911 | |||||||||
Beetje flauwe reactie... |
Auteur: | Henk [ 28 jul 2009 22:44 ] |
Berichttitel: | Re: Cruisesnelheid 911 |
Maar wanneer je de smiley in acht neemt wel een hele humorvolle en Erwin kennende goed bedoelde reactie.... |
Auteur: | coolfan [ 28 jul 2009 23:54 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Cruisesnelheid 911 | |||||||||
Is het niet zo dat alleen de Clubsport meer toeren mag draaien ivm holle inlaatklepen; 6840 ipv ong 6500? Ik zie ook vaak in Duitlsand auto's met achteraf aangebrachte katalysator maar met een vermogen van 237 PS; is dit ook die chip? |
Auteur: | Diablo [ 29 jul 2009 0:08 ] |
Berichttitel: | Re: Cruisesnelheid 911 |
Naar wat ik weet zijn deze chippen allemaal eender = kloon van chip 2.7 rs, verbetert iemand mij als ik verkeerd ben !! gr Diablo |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |