| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Rookontwikkeling wit/grijs Boxster 2.7
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=24337
Pagina 1 van 1

Auteur:  PORSCHE2211 [ 27 aug 2009 22:28 ]
Berichttitel:  Rookontwikkeling wit/grijs Boxster 2.7

Beste Porsche-liefhebbers,

Mijn Porsche Boxster 2.7 heeft het volgende probleem:

Bij koud starten hevige rook ontwikkeling wit/grijs ca. 1 minuut
Daarna tijdens de eerste 15 minuten rijden is er geen rook ontwikkeling.
Na deze 15 minuten rijden als de motor warm is treed weer opnieuw regelmatig rook ontwikkeling wit/grijs op, dit hoofdzakelijk bij wegrijden en accelereren.

De koelvloeistoftemperatuur blijft goed en ook het niveau. Het olieniveau is wel tijdens de laatste rit gezakt, waarna 1-2 liter bijvullen nodig was. Olie en koelvloeistof is schoon. Bij de garage is het koelsysteem afgeperst en er is geen drukverlies.

Wat is de oorzaak van dit probleem?

Graag jullie reacties!

Auteur:  porscherob [ 27 aug 2009 23:01 ]
Berichttitel:  Re: Rookontwikkeling wit/grijs Boxster 2.7

Ik gok op de olie separator die zorgt er voor dat de olie die mee komt met de karterontluchting niet weer mee wordt gezogen het blok in, en zo verbrand wordt en blauwe rook tot gevolg geeft.

gebruik de zoekfunctie eens, is al meer over geschreven of gooi het in Google

Auteur:  porscherob [ 27 aug 2009 23:39 ]
Berichttitel:  Re: Rookontwikkeling wit/grijs Boxster 2.7

Ik lees nu dat je na je laatste rit 1-2 liter olie bij moest vullen, dit lijkt mij best veel ik zou hem dan als ik jou was ook niet meer starten. als er teveel olie in de verbrandingsruimte wordt gezogen kan het samengeperst worden en tot ernstige motorschade lijden.

Ik zou eerst de olie separator controleren. Dit is zeer eenvoudig, boven op het blok loopt een j-vormige buis, klik deze los en kijk of er geen olie in staat. Een lichte waas van olie is ok, naar het moet er zeker niet uitlopen dan is je olie sep. kapot. Deze bevind zich aan het lange eind van de j- buis.

Auteur:  PORSCHE2211 [ 30 aug 2009 14:06 ]
Berichttitel:  Re: Rookontwikkeling wit/grijs Boxster 2.7

Bedankt voor je reactie. Gisteren heb ik de olie separator verwijderd. Er zat inderdaad veel olie in enkele buizen. Ik heb ook bij draaiende motor de oliedop eraf gehaald ter controle, deze werd te veel vacuum gezogen dan normaal gebruikelijk is. Dit zou ook een kenmerk zijn van een defecte olie seperator. De bougies waren ook erg vuil en vochtig van olie. Morgen ga ik een nieuwe olie separator monteren en hoop dat dan het probleem is opgelost. Ik hou jullie op de hoogte.

porscherob schreef:
Ik lees nu dat je na je laatste rit 1-2 liter olie bij moest vullen, dit lijkt mij best veel ik zou hem dan als ik jou was ook niet meer starten. als er teveel olie in de verbrandingsruimte wordt gezogen kan het samengeperst worden en tot ernstige motorschade lijden.

Ik zou eerst de olie separator controleren. Dit is zeer eenvoudig, boven op het blok loopt een j-vormige buis, klik deze los en kijk of er geen olie in staat. Een lichte waas van olie is ok, naar het moet er zeker niet uitlopen dan is je olie sep. kapot. Deze bevind zich aan het lange eind van de j- buis.

Auteur:  PORSCHE2211 [ 31 aug 2009 23:31 ]
Berichttitel:  Re: Rookontwikkeling wit/grijs Boxster 2.7

PORSCHE2211 schreef:
Beste Porsche-liefhebbers,

Mijn Porsche Boxster 2.7 heeft het volgende probleem:

Bij koud starten hevige rook ontwikkeling wit/grijs ca. 1 minuut
Daarna tijdens de eerste 15 minuten rijden is er geen rook ontwikkeling.
Na deze 15 minuten rijden als de motor warm is treed weer opnieuw regelmatig rook ontwikkeling wit/grijs op, dit hoofdzakelijk bij wegrijden en accelereren.

De koelvloeistoftemperatuur blijft goed en ook het niveau. Het olieniveau is wel tijdens de laatste rit gezakt, waarna 1-2 liter bijvullen nodig was. Olie en koelvloeistof is schoon. Bij de garage is het koelsysteem afgeperst en er is geen drukverlies.

Wat is de oorzaak van dit probleem?

Graag jullie reacties!


Beste Porsche-liefhebbers,

Mijn Boxster 2.7 is weer in orde .

Het was inderdaad de olie separator (olie/lucht afscheider) die defect was. Er is nu gelukkig geen rook ontwikkeling meer en de auto rijdt weer geweldig. De prijs van de olie separator was 69euro excl.BTW bij de Duitse Porsche-dealer. Het vervangen heb ik zelf gedaan, demontage van de oude was ca. 1,5uur werk. Het plaatsen van de nieuwe ca. 1uur werk. Daarnaast heb ik nog alle bougies vervangen, kosten ca. 60euro en ca. 1uur werk, aangezien die door de defecte olie separator erg vuil en vochtig van de olie waren.

Bij rookontwikkeling controleer altijd eerst of de olie separator defect is:

Controle punten:
1. Olievuldop bij draaiende motor verwijderen, indien deze hevig vacuum wordt gezogen is dit verkeert.
2. Hevige rookontwikkeling bij koude start.
3. Hevige rookontwikkeling bij warme motor, hoofdzakelijk bij belasting van motor(starten, wegrijden, accelereren).
4. Olie-niveau wordt minder.
5. Koelvloeistof niveau blijft wel op niveau.

Groeten van een tevreden Porsche-rijder

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/