| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Motor SC 3L 1980, Problemen opgelost, BEDANKT Forummers!
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=24426
Pagina 1 van 9

Auteur:  JMS [ 25 aug 2009 10:58 ]
Berichttitel:  Motor SC 3L 1980, Problemen opgelost, BEDANKT Forummers!

Hallo iedereen, ben hier nieuw en heb al een vraagje.
Heb een porsche 911 TARGA uit 1980 is helemaal opgeknapt , mag nu eindelijk de weg op maar de motor loopt warm.
Ik heb de oliekoelers schoongemaakt, ontsteking staat juist, bougies vervangen, oliefilters en bezinefilter vervangen bedrading nagezien, nieuwe uitlaat (laatste pot).Zou het kunnen dat de alternator niet meer goed werkt, en dat daarom heel de motor en dus ook de oliepomp niet meer draait zoals het moet zijn wegens te weinig stroom voor bv de bezinepomp enz? Kortom ik weet het even niet meer. Alvast bedankt voor jullie eventuele antwoorden!!

MVG JM

Auteur:  Olaf [ 25 aug 2009 11:14 ]
Berichttitel:  Re: warm lopen van motor

Oliepomp is mechanisch aangedreven - en zit IN het blok.

Als je 'goed' olie kunt peilen, werkt de pomp ... als de druk goed is bij bedrijfstemperatuur (RPM +1) is de pomp MI ook goed.

Hoe snel loopt de motor warm - en wat is warm ??

Auteur:  JMS [ 25 aug 2009 11:20 ]
Berichttitel:  Re: warm lopen van motor

Ik kan oliepeil perfekt meten, maar na een 15 TAL KM loopt de motor heel warm en oliedruk valt weg naar 2 bar, moet hem aan de kant zetten om te laten afkoelen

Auteur:  Diablo [ 25 aug 2009 11:23 ]
Berichttitel:  Re: warm lopen van motor

Mijn oliedruk zakt bij (heel) warm motor zelfs tt 1,5 !!
is toch gans normaal ,nee?

Auteur:  Olaf [ 25 aug 2009 11:23 ]
Berichttitel:  Re: warm lopen van motor

2 bar bij stationair :?:

... heeft de SC ook 'n thermostaat-klep tussen de olieleidingen in het rechter-achterscherm :?:

:oops: ... kan het me niet meer herrinderen van de tijd dat ik nog 'n SC had ...

:@: Diabolo :arrow: zoals ik eerder schreef RPM/1000 plus 1 is ongeveer de druk die je moet zien bij warme motor ...

1000 RPM = 2 Bar
2000 RPM = 3 bar

etc .

Auteur:  lindemans [ 25 aug 2009 11:32 ]
Berichttitel:  Re: warm lopen van motor

Is het motortje ook (deels) gedemonteerd geweest ?
Als het blikwerk rond de cilinders niet goed is gemonteerd of de beplating rond de fan niet goed zit, dn kan je daar koeling tekort komen.

Op het moment dat de motor warm loop zoals je zegt, voel dan ook eens aan de olieleidingen die naar de oliekoeler rechtsvoor in de wielkast lopen. Als die koud blijven dan is er iets mis met de thermostaat.

Ik zou het niet zoeken in electriek of brandstoftoevoer.

Auteur:  JMS [ 25 aug 2009 11:41 ]
Berichttitel:  Re: warm lopen van motor

Motor is niet gedemonteerd geweest en die oliedruk waar ik het over had is al rijdend , vraag vol vermogen maar krijg maar 2 bar druk. ps stationair draait die als een zonnetje

Auteur:  Diablo [ 25 aug 2009 11:48 ]
Berichttitel:  Re: warm lopen van motor

Olaf schreef:
:@: Diabolo :arrow: zoals ik eerder schreef RPM/1000 plus 1 is ongeveer de druk die je moet zien bij warme motor ...

1000 RPM = 2 Bar
2000 RPM = 3 bar

etc .


Hoi Olaf,
doet die ook doorgaans ,
maar als olie op minimum peil staat heeft die het een paar keer gehad (bij zeer warme motor) dat die eens weggezakt tt bijna 1,5 bar
doorgaans staat die zelfs hoger dan 2bar bij stationair toerental (gewoon warme motor)
Koude motor staat die gewoon op max. 5 bar
gr Diablo

JMS schreef:
Motor is niet gedemonteerd geweest en die oliedruk waar ik het over had is al rijdend , vraag vol vermogen maar krijg maar 2 bar druk. ps stationair draait die als een zonnetje


Al rijdend !!!
motor meteen afzetten en zoeken naar probleem ,
volgens mij is oliepomp naar de vaantjes ,
is deze ook demonteerd geweest?
apropoz !!
olie gecheckt bij warm draaiend motor?

Nog een vraagje ?
Je checkt toch wel degelijk oliedrukmeter en niet oliepeilmeter?

Auteur:  JMS [ 25 aug 2009 12:44 ]
Berichttitel:  Re: warm lopen van motor

Oliepeil gecontroleerd bij warme en draaiende motor, staat tussen min en max wat mij goed lijkt, oliepomp is niet gedemonteerd geweest.Hoe kan ik nagaan op oliepomp kapot is en dat is waarschijnlijk veel werk om die te vervangen.Ik ben nog maar een beginner in het sleutelen aan de Porsche maar heb hulp van bevriende garagist.
groeten JM

Auteur:  Diablo [ 25 aug 2009 12:48 ]
Berichttitel:  Re: warm lopen van motor

Ik zou olieDRUK apart testen !!
het zou maar kunnen zijn dat metertje stuk is , of niet naar behoren werkt !
testen op plaatst waar sensor oliedruk nu staat , ff demonteren en een aparte meter monteren,

Auteur:  JMS [ 25 aug 2009 13:03 ]
Berichttitel:  Re: warm lopen van motor

OK diablo zal ik eens proberen, word er een beeetje depri van na wat sparen heb ik mijn jongensdroom kunnen realiseren, heb er een half jaar aan gewerkt hij is gekeurd verzekerd, heb mijn platen en kan er nog niet mee rijden.Deze Targa is een groot misterie je maakt het ene en het andere gaat weer kapot.Maar ze is wel Bloedmooi, zal eens een fototje plaatsen!
Greetz JM

Auteur:  lindemans [ 25 aug 2009 13:55 ]
Berichttitel:  Re: warm lopen van motor

Kun je uitleggen hoe de auto liep vóór het opknappen en wat je prcies allemaal gedaan hebt ik het kader van opknappen ?

Misschien dat dat wat meer houvast geeft naar een mogelijke oorzaak.

Ik zou anders ook overwegen om m op een aanhanger naar een specialist te kruien.
Kan eenvoudig een sensor probleem zijn ergens die onterecht suggereert dat de zaak te heet wordt; maar als je echt ergens een probleem hebt met oliedruk / flow / temperatuur dan is dat te fundamenteel om als leek via trial en error mee te spelen.

Auteur:  JMS [ 25 aug 2009 14:20 ]
Berichttitel:  Re: warm lopen van motor

Ik heb zonet even gereden en zal proberen uit te leggen wat er gebeurd.Start motor,linker oliepeilmeter in het midden, oliedruk 1,5. Beetje rijden voor redelijke temp. te verkrijgen, duw gas in oliedrukmeter gaat naar max 4, dus niet volledig naar 5 na een 15 tal km begint oliepeil naar rood te gaan en temp gaat de hoogte in en de oliedruk gaat niet meer boven de 3, kom net op tijd thuis om met de motortemp niet in het rood te laten gaan draait stationair perfekt maar oliedrukmeter geeft maar 0.5 aan.Ik hoop dat iemand van jullie er wijzer van is geworden!!

Groeten JM

Auteur:  Olaf [ 25 aug 2009 14:38 ]
Berichttitel:  Re: warm lopen van motor

JMS schreef:
Start motor,linker oliepeilmeter in het midden ..


Bij 'n koude motor :?:

Olie gepeilt op de peilstok - of alleen maar naar de meter gekeken :?: :roll:

JMS schreef:
.. na een 15 tal km begint oliepeil naar rood te gaan



Bij hoeveel RPM :?: ... hopelijk bij stationair :|

Auteur:  JMS [ 25 aug 2009 14:53 ]
Berichttitel:  Re: warm lopen van SC motor

olie al gemeten op peilstok dat is ok met warme draaiende motor en wat oliepeil op meter betreft bij het starten staat hij in het midden en na een 15 tal km gaat hij naar rood rijdend en stationair

Auteur:  Olaf [ 25 aug 2009 15:04 ]
Berichttitel:  Re: warm lopen van SC motor

Olie op de peilstok OK .... gok dat je 'n electrisch probleem hebt ...

... geen Porsche-specialist in de buurt :?:

Auteur:  felix bahama 912 [ 25 aug 2009 15:07 ]
Berichttitel:  Re: warm lopen van SC motor

Vooral niet blijven proberen en (proef)rijden met deze oliedruk!!

Als je zo doorgaat heb je straks nog meer ellende....

Laat er a.u.b. iemand met kennis van P. naar kijken.

Auteur:  JMS [ 25 aug 2009 15:13 ]
Berichttitel:  Re: warm lopen van SC motor

Wat raden jullie mij aan, hem naar de Porschegarage op 17 KM afstand rijden? kalm rijden wel te verstaan.
Groeten Jean-Marc

Auteur:  Olaf [ 25 aug 2009 15:30 ]
Berichttitel:  Re: warm lopen van SC motor

Geen idee wat het probleem is - dus daarbij ook onmogelijk om te adviseren of je er goed aan doet om er 17 Km mee te rijden :|

... maar aangezien je er zelf al (steeds) 15 Km mee hebt gereden, maakt MI die 2 Km extra ook niet (meer) uit :idea:

Auteur:  JMS [ 25 aug 2009 15:45 ]
Berichttitel:  Re: warm lopen van SC motor

Das een goeie Olaf van die 2 km extra, had zelf zover nog niet gedacht, in ieder geval iedereen alvast bedankt voor de antwoorden en ideeen en het is en was een leuke kennismaking met het Porscheforum!!! Als iemand nog een mogenlijke oplossing heeft, altijd welkom.Ik hou jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groeten JM

Auteur:  Bertroex [ 25 aug 2009 15:49 ]
Berichttitel:  Re: warm lopen van SC motor

Oliedruk meten- aan het blok.

Bij warme motor: Opent de thermostaat in het rechter achterwiel zodat de oliecooler vooraan aan het rechter voorwiel kan werken? Zijn de twee pijpen warm onder de rechter deur dorpel?

Indien niet voldoende oliedruk, doe eens een compressietest en meet het drukverschil. Cylinder #6 durft wel eens meer dan normaal drukverlies te hebben.

Indien de oliepomp eraan is, sja....da's knudde. De pomp zit in het onderblok van je motor.

Bert

Auteur:  felix bahama 912 [ 25 aug 2009 15:53 ]
Berichttitel:  Re: warm lopen van SC motor

Zou het niet riskeren, zullen maar de laatste 17 Km zijn, als de oliedruk werkelijk zo gaat zou ik er geen Km meer mee rijden! (zegt de man die net vorige week zijn motor stuk heeft gereden) :oops:

Auteur:  cabrio wim [ 25 aug 2009 15:55 ]
Berichttitel:  Re: warm lopen van SC motor

Bertroex schreef:
Indien de oliepomp eraan is, sja....da's knudde. De pomp zit in het onderblok van je motor.


Is volgens mij ook het probleem.
Koud redelijke druk, warm (olie dunner) druk weg. :idea:

En zou er zeker niet meer met rijden.

Auteur:  wolf [ 25 aug 2009 16:24 ]
Berichttitel:  Re: warm lopen van SC motor

thermostaat gok ik.

overigens is P=rpm/1000+1 bij een warm blok een hele mooie druk. P=rpm/1000 is ook goed.

Auteur:  JMS [ 25 aug 2009 16:31 ]
Berichttitel:  Re: warm lopen van SC motor

Hallo Felix,
wat voor probleem had jij dan juist voordat je motor in de prak reed?

JM

Pagina 1 van 9 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/