Auteur |
Bericht |
RSB
Nog niet, wel orienterendUtrecht
|
compressie en slijtage
Na veel gelezen te hebben over de meest uiteenlopende 911 kwaaltjes met het bijbehorende jaartal ben ik eigenlijk op zoek naar informatie over compressiegegevens in verhouding tot km standen. Ik begrijp dat e.a erg afhankelijk is van de manier van een motor gebruiken, maar kan me ook voorstellen dat er "standaarden"te vinden zijn.
Wanneer ik een 911 koop, en dat moment komt langzaam dichterbij, wil ik uiteraard en idee hebben over de mate van slijtage in het blok van een auto die verder wel ok is gebleken.
|
17 jul 2005 22:02 |
|
|
Valentijn
911/964 Carera 2 BJ 1992
|
Re: compressie en slijtage
Naar wat voor een 911 gaat je voorkeur van welk bouwjaar en type?
Grt.
_________________________________________ Porsche 911/964 Carrera 2 Bouwjaar 1992
|
17 jul 2005 22:11 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
Re: compressie en slijtage
dat probeert hij met zijn vraag helder te krijgen schat ik zo in
_________________________________________ Got coffee?
|
17 jul 2005 22:16 |
|
|
Valentijn
911/964 Carera 2 BJ 1992
|
Re: compressie en slijtage
Snap ik maar een Revisie en km stand .
Met een goed onderhouden 3.6 motor kun je gemakkelijk 300.000 km rijden maar het ligt er met alle motoren aan hoe is deze gebruikt en onderhouden .
Maar als ik in advertentie's zie staan complete motor revisie bij 125000 km krap ik mezelf wel achter de oren .
Of het moeten 125.000 km circuit km zijn.
_________________________________________ Porsche 911/964 Carrera 2 Bouwjaar 1992
|
17 jul 2005 22:30 |
|
|
RSB
Nog niet, wel orienterendUtrecht
|
compressie en slijtage
Op het moment kijk ik vooral naar de modellen 3.0 t/m 3.2 (vooral budgettair verhaal)
Ik kwam laatst een amerikaanse import tegen uit '78. 56.000 miles op het klokje. Kort rekensommetje leert 27 jaar is ietsje boven de 2000 miles per jaar. Dat is natuurlijk zeer onwaarschijnlijk. Km stand zegt me weinig, wel de staat van de motor. Niet onbelangrijk daarin lijkt me o.a. een compressietest?
|
17 jul 2005 22:50 |
|
|
912
|
Compressietest zeg niet zo veel. Het enige wat je er mee kan zeggen is of de cylinders onderling een beetje in verhouding zijn. Het resultaat van zo'n test is nogal afhankelijk van de tester...
_________________________________________ There are those who love 912’s... and those who have never driven one...
|
18 jul 2005 8:40 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Ah, compressie.......interresant onderwerp
Ik begrijp uit het eerste bericht van dit Topic dat compressie een belangrijk argument kan zijn voor de staat van een motor.
Misschien wel van een motor maar niet zozeer voor een Porsche motor
Dat komt doordat de cilinders van een Porsche van een zeer goede kwaliteit zijn. ( op de ' T ' motoren na, die zijn van gietijzer )
Compressie einddruk wordt verkregen door de zuiger bij gesloten kleppen van rechts naar links te bewegen. ( aan de rechterkant van de motor van links naar rechts. )
Natuurlijk noem je het eigenlijk van het onderste dode punt naar het bovenste dode punt.
Nu zijn de afdichting van de zuiger in de cilinder belangrijk ( met behulp van zuigerveren) en de afdichting van de kleppen in de klepzitting.
Ook de kleppen en zittingen zijn van de beste kwaliteit.
Waarom zeg ik dit.?
Bij elke motor is de compressie einddruk te meten. Soms is het zinvol om een bepaalde diagnose te stellen maar veel vaker zegt het niet zoveel.
Stel dat je een compressiemeting laat uitvoeren voor bijvoorbeeld een aanschaf dan weet je alleen of de compressie drukken hoog genoeg zijn en of ze per cilinder niet te veel verschillen. Wat je dan niet weet is de gehele staat van de motor.
Als een Porsche motor 250.000 km heeft gedraaid is de kans op een goede compressie erg waarschijnlijk. Zekers als de motor goed loopt. Maar met deze km stand kunnen de lagers, kleppen met hun geleiders en het distributie systeem incl. nokkenassen helemaal op zijn. De motor kan dan nog heel mooi lopen.
Compressie laten meten voor de aanschaf van een Porsche is meestal niet erg zinvol.
Net zo min als dat de bandenspanning iets zegt over de staat van de auto. Met één half lege band weet je dat de auto niet echt goed kan rijden, maar alle banden op de juiste spanning is geen garantie voor een strak sturende auto.
_________________________________________ Rebel engineering
|
18 jul 2005 8:53 |
|
|
M.
993 2S
|
Dank Erwin! Altijd interessant te lezen en door de aanwezigheid van (echte) kenners als jij krijgt het Forum duidelijke meerwaarde.
|
18 jul 2005 13:48 |
|
|
John
Cayenne
|
Wise words Grashopper.
|
18 jul 2005 14:53 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Vraagje aan " M ",
Zie dat jij ook een 2S bezit, als ik op mijn achterkentekenplaat klop (weet klinkt raar) rammelt het wat.
Heb jij dit ook?
Het net of er nog een steuntje aan moet.
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
18 jul 2005 15:04 |
|
|
M.
993 2S
|
Ik heb de platen er zelf opgeschroefd na import vanuit DL. Er zit geen steuntje achter oid. Je moet ze gewoon even eraf draaien om te bekijken hoe het bij jou zit.
|
18 jul 2005 15:08 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Het is net of de hele bumper wat rommelt, heb jij dit niet?
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
18 jul 2005 15:17 |
|
|
M.
993 2S
|
Het is me nog niet opgevallen, maar het lijkt me ook niet kloppen. Het viel me dit weekend nog op hoe goed deze sportwagens gebouwd zijn; strak geveerd en laag op de weg, terwijl als ik over hobbels/drempels rij ik geen enkele vervelende losse onderdelen hoor (ook geen losse bumpers )
|
18 jul 2005 15:22 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Mss zit het hitteschild los
Dit vind ik nogal een gewaagde uitspraak lees een paar lijntjes hoger het stukje van Erwin (Renntech) nog maar even door IMO mag je je handen boven de 200K dichtknijpen
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
18 jul 2005 15:48 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Het hitteschild!!!!!, dat zou best eens kunnen bedankt.
PS
Die 300.000 km lijkt mij wel erg veel, denk ook dat het bij 200.000 km aardig opschiet.
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
18 jul 2005 16:04 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: compressie en slijtage
Zou jouw beeld en verwachtingspatroon aanpassen, dan valt het straks niet zo tegen.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
19 jul 2005 10:30 |
|
|
Valentijn
911/964 Carera 2 BJ 1992
|
Re: compressie en slijtage
Dan heb ik nog langs tijd om mijn beeld en verwachtingspatroon aan te passen want hij heeft nog lang geen 200.000 km gereden.
Maar jullie zullen wel gelijk hebben echter ken ik een aantal mensen 1x met een 3.2 met dik 2 ton en een iemand met een 3.6 met 2 ton welke alle twee zonder revisie echt nog in top conditie zijn maar wellicht is het toeval?
_________________________________________ Porsche 911/964 Carrera 2 Bouwjaar 1992
|
19 jul 2005 23:47 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Als je voor het eerst in een Porsche rijdt, rijdt zelfs een matige al geweldig omdat het gewoon geweldige auto's zijn.
De 911's met de 3.0 e 3.2 motor zijn kwa basis (krukas, zuigers, cilinders) buitengewoon zwaar gedimensioneerd en daarom erg standvastig.
Die auto's stammen uit de tijd dat een doorsnee auto na 80-120.000 km al aardig naar zn end-of-life toe liep; de 911 motor die bij net gebruik makkelijk 2 ton aan kan is alleen daarom al een enorme prestatie.
Maar zoals Renntech al aangaf, een motor die op zich nog prima loopt kan kwa toleranties op lagers, nokkenassen etc wel aan een grote opknapbeurt toe zijn. Dat zie je en merk je er van buiten niet altijd aan af.
Vuile / slechte olie kan slijtage op lagers enorm versnellen; onderhoudshistorie zegt wel iets over zorgvuldigheid van vorige eigenaars hierin.
En echt, als je aan de beurt bent kost het gewoon heel veel geld; dus enige reserve is raadzaam; anders staatie bij de eerste beste tegenvaller weer te koop met manco's en schrijf je alsnog net zoveel af.
Een auto met 2 ton op de klok kan niet als nieuw zijn, ook al looptie nog zo lekker; kun je nagaan hoe lekker dat geweest moet zijn bij 60.000 op de klok jaren terug......
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
20 jul 2005 0:06 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: compressie en slijtage
_________________________________________ Rebel engineering
|
20 jul 2005 7:53 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Erwin: Hiermee zeg je dan dat je een prima lopend blok bij 250.000 km toch maar eens open moet gaan trekken, al was het maar preventief !?
Zijn er forummers die inmiddels dik over de 300.000 km zitten en het blok nog nooit open hebben gehad ?!
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
20 jul 2005 13:36 |
|
|
ome piet
993 C2Svechtdal
|
Re: compressie en slijtage
Zou dan lekker doorrijden dunkt me ipv druk maken
_________________________________________ t beste maar weer...
|
20 jul 2005 13:55 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Niks moet
Maar die enkeling die zonder revisie meer dan 250.000km rijdt moet niet als maatstaf genomen worden voor de levensduur van een 911 motor.
Ik heb nu al meer dan 10 jaar lang elke dag minimaal 4 911 blokken gedemonteerd in de werkplaats liggen. Als de éne klaar is dan staat de volgende al weer te wachten op een reparatie of revisie.
Het komt maar zelden voor dat ik een motor uit elkaar heb die meer dan 220.000 km gedraaid heeft, dat betekent dus dat zo goed als alle motoren die ik uit elkaar haal (voor wat voor een reden dan ook) veel minder dan 250.000 km gedraaid hebben.
En ik ben nog nooit een motor tegen gekomen waarbij de lagers er goed uitzagen bij een km. stand van meer dan 180.000 km.
In de '70er jaren was het heel gebruikelijk dat een 911 motor met ongeveer 80 á 100.000 km een deelrevisie kreeg.
Toen ging een Kever motor ook hooguit 100.000 km mee.
Tegenwoordig zijn de moderne automotoren zo sterk verbeterd dat ze makkelijk 300.000 km of meer draaien.
Onze 911 motor draait dat niet, in ieder geval niet makkelijk.
Maar er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.
_________________________________________ Rebel engineering
|
20 jul 2005 18:31 |
|
|
Valentijn
911/964 Carera 2 BJ 1992
|
Re: compressie en slijtage
Ach ja bij Renntech zullen ze het echt wel goed weten, trouwens ik zou het ook niet tegen praten als ik in de reparatie van Porsche's mijn geld kon verdienen.
_________________________________________ Porsche 911/964 Carrera 2 Bouwjaar 1992
|
20 jul 2005 18:32 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: compressie en slijtage
Valentijn ..... ..... maar als je wat langer hier "rond loopt" zul je ervaren dat de opmerkingen & adviezen van Renntech niet commercieel gericht zijn
Als Porsche-specialist heb je natuurlijk altijd die schijn, net als auto verkopers , hoe eerlijk ze het ook bedoelen.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
20 jul 2005 18:50 |
|
|
Joost993
ex 997 Carrera S, ex 3,2 ex 993 C2 PF#233Limburg
|
Niks moet? Ik denk dat de meeste mensen met een 911 waarvan de motor nog goed loopt en een hoge km stand heeft hier niet zoveel mee kunnen.
Ook wordt in dit verhaal geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende 911 blokken kunnen we die wat betreft slijtage allemaal over 1 kam scheren?
|
20 jul 2005 19:07 |
|
|