Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 16:54

Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
kleppen stellen doc 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht kleppen stellen doc
hallo,
ik ben van plan om mijn olieretour leidingen te gaan vervangen, nu heb ik eea ander via pelican al gelezen en uitgeprint, helaas aleen in engels of duits te vinden,maar goed dit is nog wel te doen.
nu wil ik ook de kleppen gaan stellen(ook met behulp van bevriende automonteur) maar ben ik op zoek naar een artikel in het nederlands of duits(is net ietsie beter dan mijn technisch engels) weet iemand waar ik eea kan vinden, heeft iemand linkjes/tips/adviezen enz. en wat dien ik allemaal te bestellen? zelf dacht ik aan de speciale moertjes en 4x pakking.

graag jullie hulp

gr richard911sc :scratch:

18 jan 2010 21:57
Profiel
PorscheForum Rakker
ex-911 3.2 Carrera coupé 1986
Oosterhout nb
Bericht Re: kleppen stellen doc
Hoi Richard,

Aan een document kan ik je niet helpen; wel kan ik je eens aanraden een workshop bij Renntech te volgen.
Ik ben absoluut geen techneut, maar sinds afgelopen zaterdag weet ik wel hoe ik kleppen kan stellen. Of ik het daadwerkelijk ga doen, da's een tweede. Maar andere deelnemers aan de workshop gaan het zeker doen.

Check deze draadjes eens:
Workshop tunen Luchtgekoelde 911
Workshop motortechniek

18 jan 2010 22:17
Profiel
PorscheForum Rakker
sharky,

bedankt voor je reactie, heb ik idd overwogen alleen was ik voor de ene te laat en voor de andere ben ik niet in de gelegenheid.
zo snel er een nieuwe cursus komt ga ik me zeker anmelden.
gr richard911sc :salut:

18 jan 2010 22:55
Profiel
PorscheForum Rakker
964 c4
hoogvliet
Kleppen stellen gaat net zoals (je bevriende automonteur dat doet) bij alle auto's die geen hydraulische stoters met stelplaatjes hebben. Gewoon moertje los, 0,1 voelermaatje tussen klepsteel en tuimelaar, schroevendraaiertje, afstellen, moertje vast en klaar.
Het enige probleem is dat je er (bij ingebouwde motor) nauwelijks bij kunt. Inlaatkant stellen=brug omlaag, van bovenaf werken. Uitlaat stellen= brug omhoog, van onderaf werken en dat dus zeker 12 keer, reken maar op een uur of 3 werk en pijn in je rug.
Natuurlijk kan je het met een gewoon voelermaatje doen, maar er is een speciaal (haaks) maatje te koop, waarmee je er wat beter bij kunt komen.
Dat is feitelijk het enige wat je nodig hebt, met natuurlijk nieuwe klepdeksel pakkingen.
O en nog een tip: maak de binnenkant van je klepdeksel heel goed schoon, daar zit troep op, die je niet in je oliekanalen wilt terugvinden.
Je ziet, de workshop was inderdaad geweldig leerzaam, maar er zijn dingen die ik graag laat doen, helaas heb ik geen brug.... :res:

18 jan 2010 23:12
Profiel
PorscheForum Rakker
924 80 wit EX. 924 80 rood
Amersfoort
hydraulische stoters met plaatjes??

bedoel je hydraulischeklepspeling begrensers of

klepstoters die je met plaatjes afstelt of net als een 924 met conische inbusjes.

of tuimelaars met schroefjes.

18 jan 2010 23:25
Profiel
PorscheForum Rakker
964 c4
hoogvliet
Ik bedoel dat de 911jes t/m de 964 gewone tuimelaars met schroefjes hebben.
Allerhande andere systemen w.o. afstellen d.m.v. plaatjes e.d. kom je tot de 993 niet tegen bij de (standaard) 911, evenmin als hydraulische klepstoters etc.

18 jan 2010 23:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Porsche 911 3.2 Heusden - Zolder Belgie (Limburg)
Met zoiets lukt het ietjes beter !!
43413

19 jan 2010 8:52
Profiel
PorscheForum Junkie
Porsche 964 C4
Dat is het meest handige 'dingetje' om kleppen te stellen.
Ga niet zelf zitten inschatten wanneer kleppen goed staan, als je het nog niet eerder hebt gevoeld. Ik heb met die cursus van Renntech een 10 tal keren gevoeld en nagevraagd :oops: voordat ik met zekerheid durfde te zeggen wanneer ze goed stonden.

19 jan 2010 11:21
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Zoals al gemeld is het kleppen stellen opzich niet moeilijk, gewoon met de speciale porsche tool P213 en de cylindervolgorde en de 120 graden streepjes op de pully volgen.

Het grootste probleem is de ruimte, of gebrek aan, die je hebt. Dan valt de uitlaat kant nog wel mee, maar cylinder 3 en 6 aan de inlaat kant is gewoonweg een ramp. Je kan het niet goed zien, lastig om de klepstelbout vast te houden en de moer aan te draaien, etc. Als perfecte porsche monteur moet je de kracht hebben van een bodybuilder, maar handen van een klein kind :bang:

Oh ja, vergeet niet eerst de olie te verwijderen voor je de onderste kleppendeksels eraf haalt :mrgreen:

19 jan 2010 23:12
Profiel
PorscheForum Rakker
mannen, bedankt voor jullie tips.
we gaan het zeker proberen, heb de pakkingen,moertjes en plaatjes al besteld.
samen hebben we de kleine handjes en technische kennis, moet wel goed komen dus.

gr richard911sc :cheers:

20 jan 2010 21:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Kocht altijd de complete onderhoudsset als het onderhoud aan de orde was.
Daar zitten de pakkingen, moertjes en ringen in.

Niet apart kleppenstellen en apart bougies en apart olie/-filters en apart benzine-/luchtfilter, interieurfilter, ... :wink:

20 jan 2010 22:23
Profiel
PorscheForum Rakker
911 3.0SC coupe 1979
Landsmeer
op pelicanparts tech staan 2 artikelen hierover:

"normale procedure":
http://www.pelicanparts.com/techarticles%5C911_valve_adjust%5C911_valve_adjust.htm

"Backside procedure" (moet h.e.a. makkelijker maken):
http://www.pelicanparts.com/techarticles%5C911_backside_valveadjust%5C911_backside_valveadjust.htm

Is echter wel engels maar misschien heb je er wat aan.

20 jan 2010 22:36
Profiel
PorscheForum Rakker
heb ik idd al van het net gehaald, staan ook foto's bij en met mijn engels en de plaatjes moet het lukken.

kaarsjes zijn pas geleden vervangen net als de olie en filter, luchtfilter is k&n.
toch maar besloten om olieretourbuis te vervangen en gelijk kleppen te stellen.
lekt niet veel maar, vind het irrie dat er elke keer een olievlek ligt.

dank voor de reacties, richard911sc :thumleft:

23 jan 2010 0:39
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ]