Auteur |
Bericht |
BS
ex '73 911, ex 964 C4.
997 carrera S 2008Haarlem
|
911T '73 wat wel/niet voor meer pk
zoals jullie inmiddels weten grijns ik sinds kort constant vanwege mijn jeugddroom werklijkheid: een 911 uit begin 70!
Wat zouden jullie wel/ niet doen om wat een beetje/ heel veel pk's erbij te halen? ik lees van alles over drukgorepen/ vliegwielen etc. en uiteraard over webers maar ik ben er niet uit of en wat ik wil doen. Vaak zijn er natuurlijk gevolgen voor remmen, onderstel etc.
Alvast bedankt!
|
04 jan 2005 18:14 |
|
|
jeff_911
Voorlopig op de motor :).
ex: Cayman S - 987Den Haag
|
Als je harder rijdt moet je harder remmen, dus wil je ook snel tot stilstand komen zijn betere schijven/remblokken een must.
Verder kan je een lichtervliegwiel nemen, dat beinvloed niet aantal pk's maar wel de reactiesnelheid van je blok (zeg maar de felheid). Andere nokkenassen leveren meer vermogen en omdat je carb's hebt helpen betere carb's zeker, webers bv zoals je zelf al aangaf.
Voor de rest weet ik weinig van zulke oudere motoren. Je kan natuurlijk ook altijd grotere cilinders nemen. Hoeveel Pk heeft je porsche nu eigenlijk en hoeveel liter 2.7?
gr JF
|
04 jan 2005 18:21 |
|
|
BS
ex '73 911, ex 964 C4.
997 carrera S 2008Haarlem
|
thanks voor je antwoord
tis een 2,4 liter met 130 PK en solex carbs. aan wat voor kosten en hoeveel pk's moet ik denken bij de ideen die je had?
|
04 jan 2005 18:31 |
|
|
jeff_911
Voorlopig op de motor :).
ex: Cayman S - 987Den Haag
|
oei geen idee: vliegwielen en nokkenassen zijn niet zo duur evenals remschijven. Het zit hem niet zozeer in de onderdelen als wel in de manuren. Bv voor een vliegwiel zit bij de koppeling daarvoor moet je versnellingsbak open.
Neem anders contact op met renntech (de forumtechniker)
http://www.renntech-porsche.nl/
En op Albertweb hebben ze ook veel onderdelen tekoop.
http://www.albertweb.de/1-main.htm
Maar ik zou even met rentech bellen of een PB sturen, dan weet je het meteen.
Jeff
|
04 jan 2005 18:39 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Is het niet mogelijk om er een 3.0 in te steken?
Op gebied van betrouwbaarheid zal je dan in ieder geval beter zitten dan met een getunde 2.4.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
04 jan 2005 20:12 |
|
|
classiccarl 2.4
993 coupe ex-2.4 targa 1972Achterhoek
|
Hallo BS
Significant meer pk's uit een T halen kost behoorlijk wat werk.
Op Pelican kun je eea nalezen (misschien heb je dat wel al gedaan)
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... ng+AND+2.4
Mijn T/E heeft weliswaar aanpassing bij de motorrevisie gekregen, maar wat een wereld van verschil is, is een optimale afstelling van de motor door een goede Porsche specialist. Mijn ervaring is overigens dat niet iedere Porsche specialist dat even goed kan.
|
04 jan 2005 20:38 |
|
|
912
|
Remmen zijn al genoemd en kan je zeker niet vergeten.
Heb je al een boven de 160, 170 gereden met je 2.4? en toen willen remmen.... succes
|
04 jan 2005 20:43 |
|
|
classiccarl 2.4
993 coupe ex-2.4 targa 1972Achterhoek
|
Heb al boven de 200 gereden zonder remproblemen
Ook op Zandvoort geen remproblemen gehad tijdens een circuitavond
De vier inwendig geventileerde schijven zijn hetzelfde als de 2.4S met 190 pk, en lijken me derhalve niet onderbemeten.
De vertraging is volgens car and driver ruim boven 0,9g hetgeen slechts fractioneel minder is dan een carrera 4 uit 91 (auto, motor und sport)
Ik vraag me af of de 911 die jij hebt gereden wel in orde was
Overigens is het remsysteem van een 912 niet identiek (aan een 911)
|
04 jan 2005 21:21 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Moet je es doen met een kever (ja, met 4 trommels ja)....
(sindsdien zijn niet voor niets de remmen aangepast!)
|
04 jan 2005 22:00 |
|
|
912
|
Van een 2.4 wellivht niet. Maar het remsysteem van een 2.0 wel. MAAR daar hadden we het niet over.... foutje van mij volgens mij....
|
04 jan 2005 22:08 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Ik heb pas een artikel gezien in Motor Klassik over het opwaarderen van een oudere 911.
Kern van het verhaal daar was dat je'm goed kunt opwaarderen zonder te veel afbreuk te doen aan originaliteit en resterende techniek door 'm de motor van het volgende model toe te bedelen.
Ga je verder dan moet je ook aan een sterkere versnellingsbak denken die het koppel / vermogen aankan, aanpassen onderstel etc etc
Ik zoek het artikel wel even voor je op vanavond.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
04 jan 2005 22:55 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Staat een erg goed artikel in Motor Klassik over upgraden van oudere 911's, nummer 11/2004. Ik kan je wel aan een kopie helpen als je wilt.
Kern van betoog van de specialist aan het woord:
- vermogenswinst door andere carb's/uitlaatsysteem staat niet / nauwelijks in verhouding tot de hoge kosten/moeite
- advies is eerder om een 911T te upgraden naar de techniek van een 911S met originele P. onderdelen, of zelfs naar een 2.2 of 2.4; tot 200 pk zou bestaande bak kunnen voldoen, daarboven is 915 bak nodig
- betere oliekoeling dringend aanbevolen (koeler in wielkast voor zoals bij latere modellen)
- upgrade remmen naar gescheiden circuits of zlefs naar 911S remmen
Verder is nog veel te optimaliseren door electronische ontsteking (ook bij handhaving van bestaande motor).
Kwa wegligging: maatje bredere velgen en stabalisatorstangen voor & achter monteren indien nog niet aanwezig en goede schokdempers; eventueel gering (20 mm) verlagen.
Doe je dit alles, dan ben je een EUR 20.000 verder zo meldt het artikel; waarvan 13.000 alleen al voor de ombouw van de motor naar een 911S, 2.2 of 2.4. Van het jaren 60 gevoel is dan niet veel meer over.....
Dus.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
05 jan 2005 1:40 |
|
|
BS
ex '73 911, ex 964 C4.
997 carrera S 2008Haarlem
|
dank voor alle berichten
zou graag dat artikel eens lezen, mijn t (130pk) verschilt van een e (150pk) alleen wat inspuiting betreft, voor de rest op interieur/ exteriuer na identiek. dat zou een optie zijn toch?
|
05 jan 2005 10:10 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
De 911 van vóór ca. 1975 (dus zonder de harmonica rubbers in de bumpers) zijn wel de echte klassiekers.
Mij stelling is dat je de waarde het best overeind houd als je geen afbreuk doet aan originaliteit.
Technisch optimaliseren zolang je uiterlijk niks geks doet is voor de echte originaliteits-freaks al helemaal fout, ik vind dat nog prima kunnen.
Het ombouwen van bv een model 1985 naar een Carrera-2 look van begin jaren 90 vind ik echt helemaal zonde, maar anderen vinden dat weer prima (al ben ik van menign dat dat kapitaalvernietiging is doordat de waarde van de auto daalt, terwijl je er heel veel geld in pompt).
Blijft dus allemaal heel erg persoonlijk.
Met het oppeppen van het motortje naar een nivo van een model dat verder technisch gelijk is gebleven destijds doe je mi weinig of nauwelijks afbreuk aan de stijl van de auto, geeft je wel veel meer rijplezier denk ik.
Vraag is of je niet beter dan toch een goede e of s moet kopen.
Hangt ook een beetje vanaf of je de T al hebt en hoezeer je daar al aan bent gehecht.
Stuur me even een mailtje mt je adres, dan stuur ik je een kopie van het artikel uit Motor Klassik.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
05 jan 2005 11:34 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Laat eerst maar eens kijken of je motor wel helemaal gezond is en goed staat afgesteld. Veel succes verhalen aangaande tuning ontstaan omdat men van een slecht afgestelde versleten motor gaat naar een vers gereviseerde 'getund' exemplaar. De meeste winst (zo niet alle) zit dan in het reviseren van het geheel.
Verder vind ik dat je de zaak gewoon orgineel moet houden.
Peter
|
05 jan 2005 13:13 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Voordat je je verdiept in de theorie van tunen en veel informatie haalt is het als eerste belangrijk om te weten wat jouw budget is. En daarna wat de staat van de motor is. Pas als je dat weet kun je gericht gaan zoeken of denken over wat je wilt. Je mag mij ook E-mailen over hoe en wat; info@rebelengineering.nlErwin.
_________________________________________ Rebel engineering
|
05 jan 2005 23:27 |
|
|