Auteur |
Bericht |
Marcabrio3.2
911 3.2 carrera cabrioDruten
|
Tikken 3.2 motor
Gisteren dak er af en een heerlijk stukje wezen rijden. Motor klonk zoals vanouds. In mijn geval is dat prima..... Na een uurtje stilgestaan te hebben start ik hem weer en ik hoor meteen een tikkend geluid uit de motor komen. Klonk echt niet goed. Even geluisterd en toen maar snel de motor uitgezet. Toen besloten om de auto maar de garage in te rijden en op een andere manier te gaan. Om hem de garage in te rijden start ik hem weer en......weg geluid. Niets meer te horen!!! Iemand een vermoeden? Het tikken was duidelijk hoorbaar en toerentalafhankelijk, maar voor mijn gevoel te langzaam om een klep te kunnen zijn..... Vermoedens en tips verneem ik graag!! Marc
_________________________________________ Ik ben gek op tunnels.....
|
30 apr 2010 19:12 |
|
|
911ofyesteryear
911 Carrera 3.2Overveen
|
Re: Tikken 3.2 motor
Zit er wel genoeg olie in ? heb het zelfde meegemaakt na een lange rit uit Spanje, al rijdend met het dak open door een tunnel en duidelijk een ander soort tik. Olie erbij: iets meer dan een halve liter en probleem opgelost! Nu 10.000 km verder nog steeds happy! groet Jan
|
30 apr 2010 21:27 |
|
|
sanderv
'88 928 S4
|
Re: Tikken 3.2 motor
Ik heb dat ook een keer gehad. Een duidelijke tik een week na de aankoop, dus ik schrok mij kapot. Klonk mij toen als een krukas lager, en dat is nooit leuk/goedkoop.
Na een half uurtje dremmelen om de auto hem toch maar weer gestart, en toen was het ineens weg. Daarna in de gaten gehouden, maar nooit meer gehoord (nu 2,5 jaar geleden). Enige verklaring die ik ooit heb kunnen verzinnen, is dat er even een vuiltje in een oliekanaaltje was terecht gekomen, waardoor een lager eventjes te weinig/geen olie heeft gekregen.
Heb daarna nog wel de olie laten ' spoelen' (goedje erin dat vervuiling en aanslag oplost) en daarna laten vervangen. Hij klonk nogal rauw bij een koude start, maar daarna niet meer. Hij loop nu als een naaimachientje, ook als ' ie koud is.
Gewoon olie checken (moet toch altijd al), en gewoon goed in de gaten houden. Ik zou er verder geen slaap over verliezen.
_________________________________________ All good things come to those who wait (wacht alleen niet te lang...)
|
01 mei 2010 18:15 |
|
|
Rad911
718 Cayman SLoosdrecht
|
Re: Tikken 3.2 motor
Een 3.2 hoort te tikken. (tot op zekere hoogte natuurlijk). Ik dacht in het begin ook dat al die geluiden niet veel goeds zouden betekenen, maar ga maar eens bij een andere pré-964 luisteren, er tikt altijd wel wat.
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
01 mei 2010 19:19 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Re: Tikken 3.2 motor
Bij oudere motoren zou een keer flushen geen kwaad kunnen. Er kan zoveel vervuiling in de motor zitten dat er wel een keer een klep en/of stoter blijft hangen omdat e.e.a. vast blijft zitten door teveel koolafzetting. Gebeurt nogal eens met oudere auto's waarmee (te) rustig wordt gereden....
@SanderV: Tikken doordat er geen smering bij een lager zou komen kan ik niet plaatsen, want ook al komt er geen smering dan mag een drijfstang- of krukaslager niet meteen tikken... en als ie dan eenmaal tikt is het ook te laat want dan zit er teveel speling en gaat dit niet meer uit zichzelf weg.
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
01 mei 2010 19:37 |
|
|
Danny
3.2 carrera cabrio "88stein lb
|
Re: Tikken 3.2 motor
Dan kan dat bij mij nooit voorkomen
_________________________________________ Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "
1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst
en hier voor de foto`s
|
01 mei 2010 20:01 |
|
|
sanderv
'88 928 S4
|
Re: Tikken 3.2 motor
@Marc. Op zich mee eens. Een erg plausibele (of prettige) verklaring heb ik het ook nooit gevonden. Toch was de tik er wel degelijk, en was het zeker geen klepstoter of iets dergelijks. Die hoor je altijd wel heel zachtjes tikken bij stationair toerental, dus dat herken ik wel. Deze tik was duidelijk anders en is daarna ook nooit meer teruggekomen. Nou zitten er nogal wat onderdelen in dit blok, dus het is dan ook wel weer een beetje koffiedik kijken wat er misschien aan het tikken was. Laten we het maar op karakter houden
_________________________________________ All good things come to those who wait (wacht alleen niet te lang...)
|
03 mei 2010 9:32 |
|
|
Cloaca
Porsche diversenOverijssel
|
Re: Tikken 3.2 motor
Bij gebrek aan smering mis je het dempend vermogen + "de dikte" van je oliefilm.... olie voorkomt dat er direct contact is tussen delen..... dat houdt dus ook in dat speling wordt gereduceerd...... dus zonder smering kunnen delen gaan tikken....... daarna draait het al snel kapot.....
_________________________________________ Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects
|
03 mei 2010 12:15 |
|
|
Michel Vaillant
993 C2 '95, Ex BMW 525e '83, Ex 911 3.2 cabrio '86, Ex TR6 '68, Ex Peugeot 505 Gti, Ex Kever 1200 '72, Ex Opel Rekord '70, Ex Golf I '78, Ex Peugeot 504 '76Amsterdam
|
Re: Tikken 3.2 motor
Ik heb hetzelfde meegemaakt een paar jaar terug. alleen dan na 2 uur stevig rijden = door en door warme motor = olie op mininale viscositeit lees 'olie hyperdun'. Toen de motor weer afgekoeld was klonk hij perfect. 2 maanden later weer dezelfde tik onder zelfde omstandigheden en toen direct bij Visser geparkeerd. Drijfstanglager aan het einde des levens. Motor opengehaald en compleet gereviseerd. Nu is het tikken weg Dus het kan helaas ook ernstiger oorzaken hebben. But, maybe it's your lucky day
|
03 mei 2010 12:16 |
|
|
Marcabrio3.2
911 3.2 carrera cabrioDruten
|
Re: Tikken 3.2 motor
Wat is dit toch een heerlijk forum. Bedankt voor al die reacties!! Ga binnenkort, als het verrekte rotweer opgedonderd is, de olie controleren en eventueel bijvullen. Vooralsnog ga ik voor de optie die ik een paar jaar geleden vernam van een duitse peugeotdealer, toen ik daar met mijn 3 weken oude 407 vol met storingen stond (geen commentaar graag ), " ein sporadischer fehler, Herr ". Mocht er zich op dit gebied nog wat voordoen, dan laat ik het weten. Nogmaals bedankt!
_________________________________________ Ik ben gek op tunnels.....
|
03 mei 2010 21:08 |
|
|
herheij
Porsche 911 3.2 SC Carrera (1986) en BMW 528i (2003)
|
Re: Tikken 3.2 motor
Even een vraagje tussendoor, ik heb namelijk ook een 3.2 uit 1986. Maar bij welke kilometerstand is dit allemaal gebeurd. Herman
|
08 mei 2010 12:24 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Tikken 3.2 motor
Ligt eraan wat voor bestuurden hij voorheen gehad heeft, en hoe je er zelf met omgaat. Mijne is gereviseerd op 210000 km.
|
08 mei 2010 13:48 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Tikken 3.2 motor
Het onderblok, waar de tik vandaan zou komen, moet langer meekunnen, is conform 930 turbo-onderblok. Meestal rond 180-250K een koprevisie.
_________________________________________ oud is beter
|
08 mei 2010 14:52 |
|
|
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
Re: Tikken 3.2 motor
Zelf zou ik voor het behoud van mijn 911 nooit op het advies van een Peug-dealert afgaan. Maar dat terzijde.
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
08 mei 2010 15:59 |
|
|
Marcabrio3.2
911 3.2 carrera cabrioDruten
|
Re: Tikken 3.2 motor
Ik stond niet met mijn Porsche bij de peugeotdealer, maar met een splinternieuwe 407 destijds. Ik vergeet alleen nooit de woorden die de chef van werkplaats tegen mij zei. Ik had in het vervolg bijna maandelijks " ein sporadischer fehler". Nee, er komen alleen Porsche monteurs uit Heteren aan mijn wagen. Ik hoop dus maar dat er even iets niet goed heeft gezeten, want ik wil nog wel op vakantie dit jaar
_________________________________________ Ik ben gek op tunnels.....
|
08 mei 2010 20:45 |
|
|
Michel Vaillant
993 C2 '95, Ex BMW 525e '83, Ex 911 3.2 cabrio '86, Ex TR6 '68, Ex Peugeot 505 Gti, Ex Kever 1200 '72, Ex Opel Rekord '70, Ex Golf I '78, Ex Peugeot 504 '76Amsterdam
|
Re: Tikken 3.2 motor
herman, gebeurde ergens rond de 190.000km dacht ik maar is zeer afhankelijk van de manier van berijden. ik rijd een auto altijd rustig warm maar wat je voorgangers ermee gedaan hebben is nooit zeker dus zegt een km-stand waarbij dit opgetreden is niet heel veel. blok is toen bij visser gereviseerd en loopt nu weer super. visser gaf aan dat ik precies op tijd was want er was verder geen schade aan de krukas of andere delen opgetreden. als ik was doorgereden had het ernstig kunnen worden. niet direct reden voor heftige stress denk ik maar wellicht toch goed even de porsche specialist te raadplegen. zou zonde zijn als een mooi 3.2 blok de vernieling in gaat
|
10 mei 2010 10:38 |
|
|
Cloaca
Porsche diversenOverijssel
|
Re: Tikken 3.2 motor
Is er al meer nieuws bekend..??
_________________________________________ Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects
|
18 mei 2010 11:12 |
|
|
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
Re: Tikken 3.2 motor
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
29 mei 2010 14:38 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Tikken 3.2 motor
En ondertussen gewoon lekker die hyperdunne olie blijven gebruiken....goed voor de omzet van Visser cs
_________________________________________ Wim
|
29 mei 2010 15:36 |
|
|
Marcabrio3.2
911 3.2 carrera cabrioDruten
|
Re: Tikken 3.2 motor
Wat mij aangaat:
Geen nieuws. Ik heb de laatste weken regelmatig gereden en geen moment diezelfde tik terug gehoord. Wel heb ik inderdaad na goed warmrijden het oliepeil gecontroleerd en dat stond op 1/4 boven het minimum. Dus daar heb ik wel wat bij gedaan voor de zekerheid.
Ik hou de motor nog meer in de gaten dan normaal, maar heb niets meer waargenomen.....
_________________________________________ Ik ben gek op tunnels.....
|
30 mei 2010 20:35 |
|
|
sanderv
'88 928 S4
|
Re: Tikken 3.2 motor
Goed nieuws dus. Ik zou er verder maar niet meer wakker van liggen en lekker blijven rijden.
_________________________________________ All good things come to those who wait (wacht alleen niet te lang...)
|
30 mei 2010 21:00 |
|
|
Rad911
718 Cayman SLoosdrecht
|
Re: Tikken 3.2 motor
Visser is zelf juist geen voorstander van dunne olie. 10W40 ipv 0W40.
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
31 mei 2010 17:05 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Tikken 3.2 motor
10W40 zal alleen dikker worden onder 10 graden C en 0W40 onder het vriespunt. Ga voor een goede volsyntheet, bijvoorbeeld Motul 300V Competition 15W50 of Castrol TWS 10W60. Je rijdt zomaar een tonnetje extra met je gekoesterde blok!! Tot zover mijn stokpaardje
_________________________________________ Wim
|
31 mei 2010 19:30 |
|
|
Marcabrio3.2
911 3.2 carrera cabrioDruten
|
Re: Tikken 3.2 motor
Wimpie,
Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat de ontwikkelingen op dat gebied de laatste 25 jaar ook niet hebben stil gestaan. Als ik nu de olie zou gaan vervangen is dan die TWS 10W60 de beste keus?
Ik heb de boekjes nog even nagekeken en die komt er nog niet eens in voor volgens mij.
Aangezien het je stokpaardje is, kun je er vast nog wel meer over vertellen....
_________________________________________ Ik ben gek op tunnels.....
|
31 mei 2010 21:20 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Tikken 3.2 motor
Zie onderstaand draadje: viewtopic.php?f=3&t=27007&start=0Lees 't 'ns helemaal door en vorm je mening!
_________________________________________ Wim
|
01 jun 2010 13:14 |
|
|