Auteur |
Bericht |
Jays
Boxster 987 S 3.4
|
Boxster de-snork / desnorkeling
Op sommige Amerikaanse en Duitse fora reeds uitgebreid behandeld, hier vind ik het niet zo meteen terug in detail, maar de luchtinlaat van een Boxster is licht problematisch : achter de linkse zijdelingse luchthapper zit de luchtinlaat. De lucht gaat via een rubberen buis naar de luchtfilter en zo (uiteraard...) naar de motor. Alleen... zit er tussen de zijdelingse luchtinlaat en de rubberen buis een grote zwarte plastic plaat die de rechtstreekse luchtstroom volledig afsluit en enkel langs de zijdelingse randen lucht toelaat. Officieel zit die plaat daar om het binnenzuigen van sigarettenpeuken die je buitengooit e.d. te vermijden die dan de luchtfilter en de moter in brand zouden kunnen laten vliegen...ben niet roker dus..so what ??? Met andere woorden, de luchtstroom wordt serieus gehinderd en hoe groter het vermogen van de motor, dus hoe grotere motor (3.4 bij mij) en hoe meer de rest geoptimaliseerd is (chiptuning en sportluchtfilter) hoe meer die restrictieve luchtinlaat de lucht hindert en dus vermogen kost. Nog met andere woorden, om de luchtinlaat te optimaliseren verwijderen onze Amerikaanse en Duitse collega's die zwarte plaat en vervangen ze door b.v. een metalen gaas. Men noemt dit de-snork of de-snorkeling. Hiertoe dient het zijdelingse rooster verwijderd te worden, wat een delicate klus is met risico op lakbeschadiging en bevestigingsclips die afbreken... Heel dit verhaal om jullie ervaringen terzake te vernemen...en anderzijds mijn creatief alternatief te melden : ipv de hele boel te demonteren, plaat te verwijderen, gaas bevestigen, terug monteren...en risico's terzake te nemen, heb ik het volgende bedacht en uitgevoerd : Men neme een boormachine en een splinternieuwe, dus zeer scherpe boor met diameter 8 mm en boort tussen de uitsparingen van de lamellen van de zijdelingse luchthapper gaten in de plastic plaat. Dat gaat heel vlot, want het is een soepele soort platic waar je zo doorheen boort. Je kan zo met een beetje handigheid een aantal rijen gaten maken, telkens 5 mm plaats laten tot elk volgend gat enzovoort. Tussen twee lamellen kan je ook met wat handigheid twee rijen gaten maken. Om te vermijden dat boorslijpsel naar binnen valt, heb je iemand nodig die met een smal opzetstuk van de stofzuiger alles naar buiten wegzuigt. Dus, niks demonteren of beschadigen, en een hele reeks gaten in de plaat die er de facto een rooster van maken. Resultaat : mooier en luider inlaatgeluid, vrijere luchtstroom en meer vermogen. Een Amerikaan met rollenbank meldt 5 pk winst met hun systeem, dus mijn oplossing kan niet veel slechter zijn.... Reacties ?
|
10 mei 2010 14:50 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
Re: Boxster de-snork / desnorkeling
klinkt plausibel in ieder geval
_________________________________________ Got coffee?
|
10 mei 2010 15:39 |
|
|
cees
ex 997 4S
-ex 993C2-ex Cayenne S0165
|
Re: Boxster de-snork / desnorkeling
Daar wil ik nou weleens een foto van zien. Zou dat kunnen?
_________________________________________ Geluk is geen reisdoel, maar een manier van reizen.
|
10 mei 2010 16:27 |
|
|
Jays
Boxster 987 S 3.4
|
Re: Boxster de-snork / desnorkeling
Foto kan uiteraard, maar heb ik even tijd voor nodig, vraag me ook af of er veel gaat te zien zijn op die foto, want het is achter die lamellen een donker gat ("zwarte" gaten in zwarte plastic...) Ik vind mijn oplossing daarom ook de meest estetische, bij de oplossingen met plaatsen van een metalen gaas valt dat veel meer op, daarvan heb ik foto's op Amerikaanse sites gezien, dit is meestal metaalkleurig gaas dat je heel duidelijk ziet zitten achter de lamellen...
|
10 mei 2010 16:40 |
|
|
Jays
Boxster 987 S 3.4
|
Re: Boxster de-snork / desnorkeling
Ik vind het in ieder geval de goedkoopste en simpelste mod voor een Boxster 987 (bij een 986 verwijderen ze blijkbaar de "snorkel" zelf) met mooier geluid en nog een tikje gratis vermogen erbovenop - en dat voor een Porsche "newbie"
|
10 mei 2010 16:46 |
|
|
Jip
997 4S HP, ex
Boxster S, ex BoxsterZoetermeer
|
Re: Boxster de-snork / desnorkeling
ff los van de vermogenswinst en de manier van aanpakken: als ik je auto zou overnemen en zien dat er 'gaten' zijn geboord of gaas geplaatst .....loop ik door naar een ander exemplaar....
|
10 mei 2010 17:47 |
|
|
Jays
Boxster 987 S 3.4
|
Re: Boxster de-snork / desnorkeling
Hij is niet te koop spijtig genoeg )) "Gaten geboord", zo gezegd klinkt het slecht natuurlijk, maar...dit is nauwelijks zichtbaar en volgens de forums van specialisten in US en Duitsland een ten zeerste aan te bevelen mod. voor de Boxster, vooral S versies. Trouwens de jongens die het met gaas doen, leveren ook mooi werk, het is wel meer werk en nogal delicaat en het valt veel meer op met gaas. Ik heb alleen een alternatief hiervoor gevonden...
|
10 mei 2010 18:00 |
|
|
WB
Boxster '98; daarvoor 911 3.0 en 3.2
|
Re: Boxster de-snork / desnorkeling
Zo veel werk en zo moeilijk is het de-snorken nochthans niet. Alvast niet bij een 986 en je kan er een foto van vinden in mijn album. Kzou precies ook geen gaten boren want vermogenswinst ondervind ik niet, wel n ietsiepietse zwaarder geluid.. gr Wim
|
10 mei 2010 18:47 |
|
|
Jays
Boxster 987 S 3.4
|
Re: Boxster de-snork / desnorkeling
Wat betreft 986 heb je gelijk, die handleiding ziet er "simpel" uit, vijsje los en wat wrikken en de zijdelingse luchtinlaat komt los, dan de snorkel loswringen en wegnemen en klaar is Kees )) . Bij de 987 is de handleiding en uitvoering tot losmaken veel delicater blijkbaar, hoeft de snorkel niet weggenomen, maar de restrictor plaat moet eigenlijk weg. Sommigen blijken het zo gedaan te hebben, maar dan bestaat inderdaad het gevaar tot opzuigen van allehande dingen, brandende sigarettenpeuken blijken het gevaarlijkste te zijn, maar zelfs vogeltjes zijn blijkbaar door collega's al teruggevonden in de luchtfilter.... Om toch dezelfte veiligheid te blijven hebben wat betreft het opzuigen van allerhande hebben ze dan het metalen gaas bedacht... ik heb ook poging daartoe ondernomen, maar gestopt uit schrik om bevestigingsklemmen kapot te maken en anderen (op US fora) zijn er van miserie mee naar een technieker gegaan. Maar bij het bestuderen van hoe dat ding los te maken bedacht ik ineens mijn alternatief van gaten boren in de bestaande plasticplaat terwijl alles netjes op zijn plaats blijft ))
|
10 mei 2010 20:14 |
|
|
Jays
Boxster 987 S 3.4
|
Re: Boxster de-snork / desnorkeling
Allez vooruit, de foto's :
Eerste foto is als van opzij - schuin naar beneden naar de luchthapper kijkt, dus zoals je hem in normale omstandigheden ziet : "gaten" niet zichtbaar, alles ziet er standaard uit : ja verdorie, heb ik de foto's klaar en nu zegt het systeem dat de bestanden te groot zijn...sorry jongens, niet meer voor vandaag ((
Laatst bijgewerkt door Jays op 11 mei 2010 20:14, in totaal 1 keer bewerkt.
|
10 mei 2010 20:46 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Boxster de-snork / desnorkeling
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
11 mei 2010 19:23 |
|
|
Jays
Boxster 987 S 3.4
|
Re: Boxster de-snork / desnorkeling
Bedankt Horn, voor het oplossen van mijn fotoprobleempje ))
Voor de lezers : foto 1 is genomen van schuin opzij - laat ons zeggen iemand die gebogen naast de auto staat ziet dit : dus eigenlijk niets...
foto 2 is genomen gehurkt zittend naast de auto met ingeschakelde flits, pas dan zie je de gaten in de afdekplaat - op de hoge definitie foto zag je het duidelijker, maar dit geeft een goed idee )
|
11 mei 2010 19:49 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Boxster de-snork / desnorkeling
Sorry, maar 5 pk meer op het standaard vermogen, plus ziet er niet uit, maar dat is mijn mening.
|
11 mei 2010 20:28 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Boxster de-snork / desnorkeling
tja, als ik foto 1 bekijk, zie ik inderdaad niets bijzonders. ik kan me zomaar voorstellen dat je deze auto verkoopt en dat de nieuwe koper dit pas jaaaaaaren later opmerkt.
Ik had denk ik wel een wat meer uitgemeten patroon gemaakt. Geen idee of je die plaat er zo uit kan halen, maar ik had hem het liefst op de werkbank in een netjes constant patroon geboord... maar als je er toch geen ruk van ziet, who cares?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
11 mei 2010 20:31 |
|
|
Jays
Boxster 987 S 3.4
|
Re: Boxster de-snork / desnorkeling
Uiteraard liefst fijn werk, maar idd je ziet het niet en het lastige karwei is het lamellenrooster verwijderen vooraleer je de plastic op de werkbank zou kunnen leggen - tussen haakjes, als ik ooit een handige collega tegenkom die dit rooster zonder beschadigen kan verwijderen en terugplaatsen, kan de doorboorde plasticplaat er nog altijd uit en vervangen worden door een metalen gaas - maar het moet dan wel een zwart gaas zijn ipv de metaalkleurige die ik tot nu toe gezien heb. Dus : je ziet het niet, makkelijk te doen en het werkt !
|
11 mei 2010 21:05 |
|
|
cees
ex 997 4S
-ex 993C2-ex Cayenne S0165
|
Re: Boxster de-snork / desnorkeling
Bedankt voor de uitleg, die gaatjes zitten idd niet erg uitgemeten, maar normaal ziet niemand het.
_________________________________________ Geluk is geen reisdoel, maar een manier van reizen.
|
12 mei 2010 12:13 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
Re: Boxster de-snork / desnorkeling
voor 5 pk zou ik persoonlijk ook de moeite nemen dit op een makkelijke manier te winnen.
Wellicht een andere oplossing: horizontale lamellen frezen(5mm opening) die overeenkomen met het patroon van de lamellen.
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
13 mei 2010 12:41 |
|
|
Glas_Boxster
|
Re: Boxster de-snork / desnorkeling
En dit is totaal niet schadelijk voor de motor? Lijkt mij dat er meer bende naar binnen word gezogen... Ik rij zelf een boxster 2.5 zou het bij mij ook nut hebben? Groetjes
|
13 mei 2010 22:50 |
|
|
BOXTUR
ex Boxster 2.5 ('98)
ex Boxster 3.2 S TT ('01)
ex 964C4 ('90)Papendrecht
|
Re: Boxster de-snork / desnorkeling
Heb het Amerikaanse draadje hierover gelezen en de meningen zijn er over verdeeld. Ik concludeer daaruit voorzichtig dat het geluid vaak wel beter wordt boven de 3500 rpm, en dat het vermogen soms ook iets toeneemt (enkele PK's). Het gevaar voor invliegende voorwerpen cq water lijkt mee te vallen. Maar he, dat is wat ik er net over heb gelezen ...
_________________________________________ Een echte marine-blauwe 964 C4, jetzt kaputt!!!
|
13 mei 2010 23:13 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
Re: Boxster de-snork / desnorkeling
Zit neem ik(zou wel heel erg raar zijn indien niet) gewoon nog een filterelement achter dus de dirt die door de gaatjes komt, moet dan door het filter element.
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
14 mei 2010 15:45 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Boxster de-snork / desnorkeling
tja, dat is hetzelfde verhaal als de gaten-boren-in-je-luchtfilter-box modificatie op een 964. Zit ook nog een filter achter en toch schijn je er een hoop problemen mee te kunnen krijgen...
maar het verhaal dat je kleine vogeltjes, hondjes en kinderen tot 3 jaar naar binnen zuigt door die gaten, ik geloof het niet.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
14 mei 2010 17:23 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Boxster de-snork / desnorkeling
Wat was nu eigenlijk het uitgangspunt, vermogensverlies door 'afgeknepen' ademhaling toch? De 'geclaimde' winst van 5 pk is echt verwaarloosbaar (bovendien: gemeten voor en na de mod. of alleen er na, want meestal leveren de motoren standaard meer...). Blijft geluid, ok: relevant punt bij een Boxster
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
14 mei 2010 17:44 |
|
|
Jays
Boxster 987 S 3.4
|
Re: Boxster de-snork / desnorkeling
Het desnorkelen is vooral op Amerikaanse fora een hot topic omdat er nogal wat Amerikanen zijn die met Boxsters en Caymans gaan racen op circuit. Zij maken een lijstje van mods die meer vermogen opleveren. Het desnorkelen alleen lijkt weinig op te leveren, maar hoe groter de motor (grotere motor heeft meer lucht nodig..) en hoe meer door Porsche ingebouwde restricties worden weggenomen, hoe meer de restrictorplaat een issue wordt. Desnorkelen wordt ook steevast als een "to do" opgevoerd, 5-6 pk lijkt weinig, maar op circuit misschien belangrijk, het wat diepere, grollende en bij hoge toerentallen in huilend overgaande geluid is ook best leuk btw )) Schade is hierbij nog niet vastgesteld (ik heb het over de 987 waar men alleen de restrictorplaat wegneemt en door gaas vevangt of zoals ik...er gaten in te boren - niet over de 986 waar men de hele te smalle snorkel wegneemt wat al to brand heeft geleid...) Mijn enige point is en was : spotgoedkope en efficiente mod waar je niets van ziet )
|
14 mei 2010 20:11 |
|
|