Auteur |
Bericht |
rse
porsche 944S2
|
Chiptuning door wie??
Ola,
Ik ben even op zoek naar wat advies/ervaring over hoe de chiptuning voor mijn 944S2 aan te pakken. Ik vermeld vooraf even dat ik geen spectaculaire winsten verwacht in vermogen, want ik weet dat dat beperkt zal blijven tot een Pk-tje of 10-15. Dus daar hoef je me niet van te overtuigen.... Verder wil ik geen risico lopen op schades door een of andere "internet-chip" via e-bay ofzo te bestellen.
Waarom dan wel? Het program van de fabriek is ook maar een standaard. De S2 werd oorspronkelijk geleverd met 211 Pk maar het laatste modeljaar is er ook een 225Pk versie geleverd met enkel aangepaste software. Dus er zit nog potentie in!!
Ik heb de wagen al eens op de rollenbank gehad en heb de AFM klep wat soepeler ingesteld (dan staat die eerder helemaal open=meer lucht) en ik heb een uitlaat met absorptiedemper (ipv schotten). Ik kwam op de rollenbank destijds op 226Pk. Ik wil de boel nu eigenliojk gewoon goed ingeregeld hebben voor mijn wagen met deze aanpassingen met als bonus misschien een 10pk erbij...
Ik heb twee bedrijven op het oog: Beek racing...rekent 500euro en zeggen dat het niet echt nodig is om de rollenbank te gebruiken (ze hebben diverse programs liggen voor de S2). Ze kunnen de rollenbank gebruiken om het geheel nog even te testen...
Of Cartronic motorsport in Duitsland. Bieden ook een standaard geoptimaliseerd prgram voor 365 euro en regelen hem als ik dat wil verder in op de rollenbank voor totaal 570 euro.
Iemand ervaring met deze bedrtijven en voorkeuren of advies? ik weet niet goed of dat rollenbankdeel in Duitsland ook gewoon een "nameting" gaat zijn en wat nut en noodzaak ervan is??
Beek racing is in mijn beleving namelijk ook een erg ervaren club, terwijl mijn gevoel zegt dat een rollenbank nodig is voor optimale afstelling??
Graag advies
_________________________________________ Indisch rode 944S2, 1991
http://home.tiscali.nl/porsche944s2
|
17 maart 2010 13:28 |
|
|
barolo
3.2S010
|
Re: Chiptuning door wie??
Over Beek hoor je alleen maar zeer positieve verhalen. De vraag blijft of jij 10 - 15% vermogens winst ook echt gaat merken. Hou ons op de hoogte van je bevindingen.
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
17 maart 2010 13:43 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Chiptuning door wie??
Beek Tuning en Riva in Wateringen zijn volgens mij twee adressen waar mensen goede ervaringen mee hebben hier.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
17 maart 2010 13:46 |
|
|
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
Re: Chiptuning door wie??
Riva = Rica
Naar mijn idee kun je hem echt goed krijgen op de rollenbank en alleen op de rollenbank, meten is weten
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
17 maart 2010 14:59 |
|
|
58GT
993 2S, "59" 911 IROC RSR, Carrera GT Speedster 1958, 911ST 1969 replicaDelfgauw
|
Re: Chiptuning door wie??
Beek Racing, fijne club en een berg ervaring!
_________________________________________ Het leven is te kort om in een saaie auto te rijden.
|
17 maart 2010 15:06 |
|
|
Drewster
944 S2 en 944 N/A Sky Limit 2.5 liter klasse racerNijmegen
|
Re: Chiptuning door wie??
Tunen naar een bepaald vermogen zonder test op een rollenbank is zinloos. Hoe weet je hoeveel vermogen je hebt als je alleen de software aanpast? Zuiver theoretisch t.o.v. het originele vermogen kun je een computerberekening maken, ja. Maar je zult op een rollenbank willen meten hoeveel aandrijfverlies je hebt op je aandrijflijn (krukas vs wielen). Daarnaast verlies je vermogen door slijtage aan het blok, brandstoftoevoer, luchttoevoer etc. Pas als je dit weet kun je de auto optimaliseren, zorgen dat er zoveel mogelijk van het beschikbare vermogen ook daadwerkelijk bij de wielen terecht komt. Alleen maar chiptunen en aan de borrelpraat roepen dat je wagen naar 225 pk is gegaan is onzin. Als je echt geinteresseerd bent in tunen bekijk je de auto als geheel. Mijn advies; chiptunen + rollenbank
_________________________________________ 'live like there is no tomorrow'
|
17 maart 2010 15:23 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Chiptuning door wie??
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
17 maart 2010 20:14 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Chiptuning door wie??
Mijn advies: rollenbank - tunen - rollenbank
|
17 maart 2010 20:18 |
|
|
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
Re: Chiptuning door wie??
+ 1
eerst een goede nulmeting, dan pas wijzigen en weer meten. De enige juiste manier om de dingen aan te pakken.
Alle algemene chips zonder rollenbank zijn gebaseerd op ervaringsgegevens, kan per auto wat verschillen en is dus geen waarheid op zich.
Succes ermee!
enne, wel 98ron tanken he...
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
18 maart 2010 12:37 |
|
|
JoeBar_S2
944 S2 Targa M220Belgie (Oost-Vlaanderen)
|
Re: Chiptuning door wie??
vraag me af of je dat echt gaat merken, dus ik ga de post wat in het oog houden om eventueel te kijken wat het eind resultaat is
|
18 maart 2010 14:00 |
|
|
Wimpie77
|
Re: Chiptuning door wie??
En niet over een tijdje een nieuw draadje openen met: "Hoelang duurt het voordat ik mijn rijbewijs terug heb?"
_________________________________________ * * *
|
18 maart 2010 14:05 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Re: Chiptuning door wie??
Cartronic Motorsport is een goed adres. Hebben eigen rollenbank. Dus situatie voor en na.
|
18 maart 2010 14:10 |
|
|
rse
porsche 944S2
|
Re: Chiptuning door wie??
Hey, Bedankt voor de input!! Bij cartronic komt het totaal (incl rollenbank) prijstechnisch wat beter uit en kwalitatief zit er volgens mij niet veel verschil als ik het zo lees en na wat eigen research... Beek zal ook ongetwijfeld prima zijn, maar ik ga 8 april een ritje Duitsland maken Ik ben zelf ook erg benieuwd naar het resultaat, maar ik schat in dat je zoiets zeker gaat merken. Is het niet in piekvermogen, danwel in het doortrekken of de kracht onderin. Zoals ik al aangaf heb ik mijn S2 al eerder op de rollenbank gehad en dan zie je dat ie maar op een beperkt aantal plekken van het toerengebied in de optimale lucht-brandstofverhouding zit. Dat suggereert dus ruimte tot verbetering! To be continued............
_________________________________________ Indisch rode 944S2, 1991
http://home.tiscali.nl/porsche944s2
|
19 maart 2010 10:55 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Re: Chiptuning door wie??
Doe Thomas de groeten.
|
19 maart 2010 11:38 |
|
|
rse
porsche 944S2
|
Re: Chiptuning door wie??
Jouw P is daar ook onder handen genomen begrijp ik?? Resultaat?
_________________________________________ Indisch rode 944S2, 1991
http://home.tiscali.nl/porsche944s2
|
19 maart 2010 12:33 |
|
|
JoeBar_S2
944 S2 Targa M220Belgie (Oost-Vlaanderen)
|
Re: Chiptuning door wie??
@rse: 8 april is alweer tijdje geleden? en iets veranderd?
|
03 jun 2010 12:13 |
|
|
saya
Snoopy 3.8Madurodam
|
Re: Chiptuning door wie??
zeker de weg kwijtgeraakt...................................................... of zich bedacht of de rollenbank niet overleefd.
_________________________________________ het genie wees naar de maan en de zot keek naar zijn vinger........
|
18 aug 2010 22:43 |
|
|