Auteur |
Bericht |
Mcbest
911SC TargaAxel (Zeeuws-Vlaanderen)
|
Olie komt niet op nivo
Ik heb het idee dat mijn olie niet op nivo/pijl komt en de meter geeft ook geen nivo aan(Werkt wel). Dit is al vanaf dat ik de porsche heb (3 jaar). Ik zorg wel steeds dat er genoeg olie in zit door met een langere pijlstok te controleren.
Olie is toch zeer belangerijk natuurlijk. Tot nu toe heb ik er nog nooit problemen mee gehad maar ik het toch graag in orde willen krijgen.
Als iemand hier tips of ervaring mee heeft hoor ik het graag.
Grz. Michel
_________________________________________ Don't drive faster than your guardian angel can fly.
|
05 sep 2010 21:51 |
|
|
Richard
ex 911 3.2 carrera "84,
ex Boxster 986,
ex996 cabrio c4
ex 996 4SLeiderdorp
|
Re: Olie komt niet op nivo
na 3 jaar zou ik er toch ook even naar kijken (laten)
|
05 sep 2010 21:57 |
|
|
Mcbest
911SC TargaAxel (Zeeuws-Vlaanderen)
|
Re: Olie komt niet op nivo
Dat doe ik telkens als ik er mee heb, op één of andere mannier lijkt het of het onderste puntje van mijn pijlstok de max is. Een halve liter erbij maakt dan geen verschil. Gebruik nu een eigen pijlstok een houd hem op voor mij het max nivo. Dit werkt dus prima maar ik wil het graag origineel hebben. Ik kan verschillende dingen bedenken wat het zou kunnen zijn, maar mogelijk heeft iemand hier ervaring mee. En DIE zoek ik. Grz. Michel
_________________________________________ Don't drive faster than your guardian angel can fly.
|
05 sep 2010 22:11 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Olie komt niet op nivo
Als je een langere peilstok gebruikt, zit er toch te weinig olie in, dus zal je meter ook niet uitslaan. Hoe meet je het peil van de olie.
Laatst bijgewerkt door cabrio wim op 05 sep 2010 22:15, in totaal 1 keer bewerkt.
|
05 sep 2010 22:13 |
|
|
Richard
ex 911 3.2 carrera "84,
ex Boxster 986,
ex996 cabrio c4
ex 996 4SLeiderdorp
|
Re: Olie komt niet op nivo
wilde inderdaad net zeggen ,wel eens je peilstok vergeleken met een een andere uit een sc ?
|
05 sep 2010 22:15 |
|
|
Mcbest
911SC TargaAxel (Zeeuws-Vlaanderen)
|
Re: Olie komt niet op nivo
Pijlen doe ik als hij warm is gereden en dan met draaiende motor of als hij net stil staat. Dit geeft echter weinig verschil. Oliedruk is in iedergeval altijd goed.
_________________________________________ Don't drive faster than your guardian angel can fly.
|
05 sep 2010 22:27 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Olie komt niet op nivo
Michel, als je in de buurt van Hulst bent, kom dan even aan bij ons met de Porsche, kijk ik er even naar voor je. (service) Adres gegevens zie je in mijn onderstaande link.
|
06 sep 2010 8:04 |
|
|
FirstPorsche
|
Re: Olie komt niet op nivo
Zonder iemand anders z'n topic te willen vervuilen (en anders zullen de heren moderators wel ingrijpen zeker?) Ik heb vandaag m'n olie ook nog eens bijgevuld. (stond op z'n meter in het rood en op peilstok zo'n 5mm boven minimum). In het verleden heb ik eigenlijk geen probleem gehad tot vandaag => ik giet er nu zo'n 1 à 1,2 liter bij en ik zie nog geen verschil op de peilstok (op het metertje een miniem verschil) Nu is het wel zo dat tijdens het bijvullen er ineens zeer veel rook verscheen waar de oliekoeler zit (rechtsvoor). Zo te zien en te ruiken ging dit gewoon om waterdamp die op de oliekoeler zat en waarschijnlijk ineens begon te verdampen van zodra de extra oliekoeling in werking trad. Mijn vermoeden is dus dat m'n extra toegevoegde olie voor een deel naar het andere circuit gelopen is; daar waar ik vroeger precies nooit heb gemerkt dat deze oliekoeler 'in actie' kwam (maar dit kon ik ook niet zien omdat het nu pas regent) Moest iemand het verhaal een beetje snappen...is moeilijk uit te leggen hoor Ik zou graag gewoon van de meer ervaren P-rijder weten of dit normaal is zodat ik er morgen alsnog wat meer olie in kap zonder dat m'n motor de geest geeft.
|
07 sep 2010 20:55 |
|
|
supercarrera
Sweatmaker
|
Re: Olie komt niet op nivo
Het verschil tussen min en max op de pijlstok is 2,5 liter.
Dit kan natuurlijk voor een behoorlijk verschil zorgen.
Enne...... die olieniveaumeter gaat omhoog -als het niveau goed is - bij een warme stationair draaiende motor (op een vlakke ondergrond); precies dezelfde omstandigheden waaronder je het oliepeil moet controleren. Als het toerental toeneemt, loopt het reservoir weer leeg en zakt de meter ook weer (tot vaak in het rood).
Hoeveel olie gooi je erbij na een verversing?
Groet, Theo
SC.
|
07 sep 2010 21:37 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Olie komt niet op nivo
| | | | FirstPorsche schreef: Zonder iemand anders z'n topic te willen vervuilen (en anders zullen de heren moderators wel ingrijpen zeker?) Ik heb vandaag m'n olie ook nog eens bijgevuld. (stond op z'n meter in het rood en op peilstok zo'n 5mm boven minimum). In het verleden heb ik eigenlijk geen probleem gehad tot vandaag => ik giet er nu zo'n 1 à 1,2 liter bij en ik zie nog geen verschil op de peilstok (op het metertje een miniem verschil) Nu is het wel zo dat tijdens het bijvullen er ineens zeer veel rook verscheen waar de oliekoeler zit (rechtsvoor). Zo te zien en te ruiken ging dit gewoon om waterdamp die op de oliekoeler zat en waarschijnlijk ineens begon te verdampen van zodra de extra oliekoeling in werking trad. Mijn vermoeden is dus dat m'n extra toegevoegde olie voor een deel naar het andere circuit gelopen is; daar waar ik vroeger precies nooit heb gemerkt dat deze oliekoeler 'in actie' kwam (maar dit kon ik ook niet zien omdat het nu pas regent) Moest iemand het verhaal een beetje snappen...is moeilijk uit te leggen hoor Ik zou graag gewoon van de meer ervaren P-rijder weten of dit normaal is zodat ik er morgen alsnog wat meer olie in kap zonder dat m'n motor de geest geeft. | | | | |
Rook re voor bij bijvullen olie? Ken ik niet. waterdamp lijkt me onwaarschijnlijk. De koeler voor wordt ingeschakeld iets boven de 90 gr, als je ervaring hebt met een luchtkoeler kun je dat precies zien op je oiltemp. Ook bij 10 of 11 liter blijft hij gewoon voorkoeler inschakelen. Oude P is overengineered stuff, ook met 4 liter olie kun je zonder schade rijden als je onder de 4K toeren blijft.
_________________________________________ oud is beter
|
07 sep 2010 21:53 |
|
|
FirstPorsche
|
Re: Olie komt niet op nivo
Thnx voor de snelle reacties Ik dacht dat er volgens het boekje trouwens 1,75l zat tussen min. en max. Vandaar mijn bezorgdheid na het bijvullen van meer dan 1l Ik had van m'n oliemeter wat meer niveau verwacht snap je In het verleden heb ik trouwens al meermaals olie bijgevuld zonder problemen (ik kon toen netjes op m'n meter volgen en op de peilstok ook) Enkel dus nu doordat die voorste koeler ineens in 'werking' kwam. Waar kan ik trouwens die 90graden zien op m'n olietemp-meter (welk streepje moet ik dan in het oog houden?) P.S. De rook moet waterdamp geweest zijn aangezien er bij mijn weten op die plaats enkel een oliekoeler zit. (als die oliekoeler lek is dan moet er olie op de grond liggen en geen water gaan verdampen) Kwestie van olieverversing => ik heb'm nog niet zolang dus ik moet m'n eerste verversing nog doen.
|
07 sep 2010 22:46 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: Olie komt niet op nivo
Bij mijn 964 gaat ie op het eerste streepje (1/4e meter) open. Kan misschien iets verschillen per auto.
|
07 sep 2010 22:51 |
|
|
bully
|
Re: Olie komt niet op nivo
Goed warm rijden dat je oliekoeler open is en dan stationair peilen, met lopende motor bijvullen tot meter bovenin staat
|
07 sep 2010 23:53 |
|
|
FirstPorsche
|
Re: Olie komt niet op nivo
Ik heb m'n P nooit veel verder weten gaan dan dat eerste streepje dus ik had al zo'n vermoeden. Als ik bijvul staat'ie trouwens altijd al tegen dat streepje aan te leunen dus ik blijf het een raar fenomeen vinden. Ik blijf het onlogisch vinden dat er in dat circuit olie 'verloren' zou gaan aangezien je dan toch ergens lekkage zou moeten zien. Deze morgen trouwens gewoon naar m'n werk gereden... (wel zo gezellig met een cabrio in de gietende regen ) en geen problemen ondervonden. Deze avond ga ik m'n licht ook nog eens opsteken bij m'n P-specialist dus wordt vervolgd.... P.S. Gewoon blijven gieten tot het olieniveaumetertje bovenaan aangeeft? Daar heb ik niet zoveel vertrouwen in hoor. Stel dat die meter op een dag eens stuk zou gaan dan heb je volgens mij wel een groot probleem. Ik had trouwens ook eens ergens wat gelezen dat een hoog oliepeil (tot tegen max.) een verhoogd olieverbruik in de hand werkt vandaar dat ik altijd max bijvul tot de helft. Andere ideëen zijn uiteraard altijd welkom. Olie en Porsche.... het blijft een geweldige combinatie voor eindeloze discussies
|
08 sep 2010 12:35 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
Re: Olie komt niet op nivo
kijk ook even of de thermostaat wel open gaat naar de voorste koeler.
het kan ook zijn dat de klok kapot is.
gr anton
|
08 sep 2010 13:09 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Olie komt niet op nivo
|
08 sep 2010 18:03 |
|
|
Mcbest
911SC TargaAxel (Zeeuws-Vlaanderen)
|
Re: Olie komt niet op nivo
Allen, bedankt voor de reacties. Vanavond ga ik er weer aan verder en het ziet er naar uit datik één een verkeerde pijlstok heb en twee de meter wel goed is maar het gedeelte in de olietank niet.
Hou jullie op de hoogte.
_________________________________________ Don't drive faster than your guardian angel can fly.
|
08 sep 2010 18:04 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Olie komt niet op nivo
|
08 sep 2010 18:10 |
|
|
Richard
ex 911 3.2 carrera "84,
ex Boxster 986,
ex996 cabrio c4
ex 996 4SLeiderdorp
|
Re: Olie komt niet op nivo
|
08 sep 2010 20:15 |
|
|
FirstPorsche
|
Re: Olie komt niet op nivo
Mijn probleem is ondertussen opgelost. Ik heb er nog eens een litertje bijgedaan (op aanraden van m'n P-specialist) en nu staat'ie netjes terug op het gebruikelijke niveau. voor zover ik kan inzien lag het probleem zowel bij mij als bij de Porsche : M'n olieniveaumeter is blijkbaar wispelturig dus toen deze in het rood stond was m'n echte olieniveau al te laag. Ook nu na het bijvullen staat'ie soms tegen max-aanduiding aan te leunen en enkele seconden later springt'ie even vrolijk zo'n 4mm naar beneden Ik ga nog effe afwachten of het probleem zich blijft voordoen en in afwachting daarvan peilen we maar op de klassieke manier met de peilstok. Kwestie van het peilen met de peilstok ben ik de eerste keer in de fout gegaan door de peilstok verkeerd af te lezen. Zoals gewoonlijk neem ik de peilstok eruit en veeg deze af; daarna terug erin om te peilen en wat zie ik? Niveau zit een beetje boven minimumgrens... tenminste dat dacht ik (temeer omdat m'n olieniveaumeter dit ook aangaf)... in werkelijkheid heb ik waarschijnlijk gewoon nog wat olie zien hangen die afkomstig was van het pijpje waar de peilstok in zit. Moraal van het verhaal: Ga niet blindelings af op je metertje en als je peilt, doe het dan goed (en niet zoals ik deed )
|
10 sep 2010 12:51 |
|
|