| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Kettingspanners op 3.2 -- De omgekeerde wereld???
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=2928
Pagina 1 van 1

Auteur:  GRUWEZ [ 21 jan 2005 18:25 ]
Berichttitel:  Kettingspanners op 3.2 -- De omgekeerde wereld???

Heeft er iemand enig idee waarom op een originele 3.2 motor (930/20 -- 63E) de hydraulische kettingspanners zouden verwijderd zijn? Bij controle blijkt dat de motor uitgerust is met de kettingdeksels zonder het extra gat voor de olieleidingen en dat ook de olieleidingen naar die kettingdeksels ontbreken. Ik neem aan dat dit de deksels zijn van een SC motor.

Waarom zou iemand zoiets doen, behalve dan uit puur sadomasochistische beweegredenen? :twisted:

Rik Gruwez
Brugge
België

Auteur:  yves [ 21 jan 2005 20:49 ]
Berichttitel: 

hier heb ik nogal van gehoord.
verklaring hiervoor zou de prijs kunnen zijn , de mechanische spanners zijn veel goedkoper.
Meestal zijn ze dan wel voorzien van een extra veiligheidsbrugje, dit voorkomt dan het verspringen van de ketting als de spanner het opgeeft.
In tegenstelling tot wat iedereen denkt zijn de mechanische spanners heus zo slecht niet( met de veiligheid!).

't is niet noodzakelijk slecht, mr 't geeft wel een indicatie naar bezuinigingen... :roll:

grtz,
Y.

Auteur:  GRUWEZ [ 21 jan 2005 21:04 ]
Berichttitel: 

Citaat:
hier heb ik nogal van gehoord.
verklaring hiervoor zou de prijs kunnen zijn , de mechanische spanners zijn veel goedkoper.
Meestal zijn ze dan wel voorzien van een extra veiligheidsbrugje, dit voorkomt dan het verspringen van de ketting als de spanner het opgeeft.
In tegenstelling tot wat iedereen denkt zijn de mechanische spanners heus zo slecht niet( met de veiligheid!).


Misschien heeft die kerel dan wel wat bespaard met die mechanische spanners, maar dan heeft hij wel moeten de deksels van een SC moeten kopen, dus daar was hij dan weer centen aan kwijt.

Ik heb eens bij Pelican Parts gekeken om een idee te krijgen wat die onderdelen kosten. Een "oude" kettingspanner:

Standard Spring Loaded Chain Tensioner, 911 (1974-83) up to engine # 64 D 3716. up to engine # 640 0450, use spacer # H-105-513-00.
Prijs: $236.25

Carrera Pressure-Fed Chain Tensioner, 911/911 Turbo (1983-89) from engine # 64 D 3717
Prijs: $198.50

Dus... de hydraulische spanners zijn daar goedkoper dan de mechanische.

Heeft er iemand enig idee wat nieuwe hydraulische spanners hier in België kosten? Koop ik die best origineel bij Porsche, of kan ik ze ook in "namaak" kopen?

Thanks,
Rik Gruwez

Auteur:  Hansv [ 22 jan 2005 14:08 ]
Berichttitel: 

Ha, die Yves;

Dat van die veiligheidsbrugjes klinkt als een goed alternatief voor SC-rijders die nog met de mechanische spanners rondrijden en wat extra zekerheid zoeken. Heb je daar wat meer info over?

Auteur:  yves [ 22 jan 2005 19:20 ]
Berichttitel: 

hello Hans,

doe is een search op
http://forums.pelicanparts.com/forumdis ... &forumid=8

zeer leerrijk voor DIY 8)

ik denk dat ze op de 930 ook gemonteerd zitten... not sure..

doe gewoon de search , 't zou een vrij goedkope upgrade zijn, mét 100% zekerheid, i.t.t. de hydraulische spanners. :shock:

grtz,
Y.

Auteur:  Hansv [ 22 jan 2005 23:27 ]
Berichttitel: 

Ha, die Yves;

Ik denk dat je dit bedoelt;

" Chain Tensioner Guards
Protect your engine from premature failure by installing a set of failure prevention guards. The guard slips around the tensioner shaft and prevent complete failure and collapse of the chain. NOTE: Not for pressure-fed tensioners. "

http://www.pelicanparts.com/catalog/ima ... rastop.jpg

Als dit het is, inderdaad een zeer betaalbaar alternatief voor het ombouwen op 3,2-spanners.

Auteur:  Peter [ 23 jan 2005 12:03 ]
Berichttitel: 

Misschien hebben ze de hydraulische spanners vervangen door zgn. 'solid' spanners. In de USA is dat in sommige kringen een 'upgrade' tov hydraulische spanners.
Heeft iemand aldaar verzonnen in een vlaag van verstandverbijstering :roll: :roll: :roll:

Peter

Auteur:  yves [ 23 jan 2005 14:58 ]
Berichttitel: 

@hans : dat zijn ze idd.


"Heeft iemand aldaar verzonnen in een vlaag van verstandverbijstering"

-> nt echt , dit systeem biedt immers 100% zekerheid vr de ketting, hydraulische kunnen het ook opgeven hoor, en dan....... :cry:

Met de 'guard' is dit gewoon onmogelijk!

grtz,

Y.

Auteur:  Nicolò [ 23 jan 2005 21:03 ]
Berichttitel: 

Gruwez,
Weet je wel zeker dat 't een echte 3.2 is?

Auteur:  Peter [ 23 jan 2005 22:58 ]
Berichttitel: 

Citaat:
Met de 'guard' is dit gewoon onmogelijk!


Ik bedoel niet de 'guard' (wel een aardig idee) maar de zgn. 'solid' spanners. Dit zijn spanners zonder veer. De ketting wordt gewoon op spanning gezet zonder dat deze nog kan varieren. Aangezien een 911 motor een lichtmetalen blok van bijna een meter breed is zal de uitzetting bij ware motor aanzienelijk zijn (100 cm aluminium zet bij een temp verhoging van 100 C 2 mm uit). Al die ruimte moet door de ketting opgenomen kunnen worden, wanneer er vaste spanners gebruikt worden dan heeft de ketting geen ruimte en zal onder spanning komen te staan. Lijkt mij niet gezond.

Peter.

Auteur:  Nine-eleven [ 25 jan 2005 0:00 ]
Berichttitel:  Re: Kettingspanners op 3.2 -- De omgekeerde wereld???

GRUWEZ schreef:
Heeft er iemand enig idee waarom op een originele 3.2 motor (930/20 -- 63E) de hydraulische kettingspanners zouden verwijderd zijn? Bij controle blijkt dat de motor uitgerust is met de kettingdeksels zonder het extra gat voor de olieleidingen en dat ook de olieleidingen naar die kettingdeksels ontbreken. Ik neem aan dat dit de deksels zijn van een SC motor.


Is het geen ouder type motor (SC of nog ouder) waar een 3.2 injectie opgebouwd is?
Dit zou de afwezigheid van de hydraulische spanners kunnen verklaren, ergo check het motornummer.

Overigens, maar dit terzijde, is het monteren van hydraulische spanners een absoluut aan te raden upgrade.
Een van de eerste verbeteringen die ik aan mijn SC heb gedaan was het monteren van deze spanners, safety first.

Auteur:  GRUWEZ [ 15 maart 2005 13:47 ]
Berichttitel: 

Citaat:
Is het geen ouder type motor (SC of nog ouder) waar een 3.2 injectie opgebouwd is?
Dit zou de afwezigheid van de hydraulische spanners kunnen verklaren, ergo check het motornummer.


Het motornummer is gecontroleerd en de motor zelf ook. Het is een originele 3.2 motor. Ondertussen heb ik de eigenaar teruggevonden die de "conversie" gedaan heeft. Hij beweert dat de originele hydraulische kettingspanners verdacht begonnen te ratelen en dan heeft hij maar besloten er mechanische op te zetten, omdat "ze dat in de racerij ook doen en omdat ze betrouwbaarder zijn".

Anyway, ik heb nieuwe hydraulische kettingspanners klaarliggen. Ik zal meteen ook de warmtewisselaars vervangen, want ik krijg nu en dan verdachte geurtjes in mijn interieur als de verwarming werkt en ik het gas los.

Groetjes,
Rik

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/