993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk laag
Auteur
Bericht
wiredgenius
993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk laag
Had afgelopen week een scheurtje in mijn oliefilter ontdekt en heel veel olie verloren. Vervolgens nieuwe oliefilter gekocht, gemonteerd en olie (Mobil1) bijgevuld. Vervolgens blijft mijn olie waarschuwing lamp branden, terwijl olie prima op peil is. Geen rare geluiden en rijd goed. Wat je ziet is dat de oliedruk niet boven de twee uitkomt, alleen als je het gas intrapt gaat deze gewoon door naar 5 en gaat het olielampje uit... Als ik dan weer terugzak in snelheid gaat het olielampje weer aan... Heel vreemd dus.
Ik heb zelf bedacht dat het lucht kan zijn in de motor en het vanzelf over zou moeten gaan. Het kan ook een tijdelijk storing zijn, maar dan maak ik me wel een beetje zorgen.
Komt dit bij iemand bekend voor of heb je enig idee, laat het dan hier even weten.
Laatst bijgewerkt door wiredgenius op 16 jul 2010 19:26, in totaal 1 keer bewerkt.
16 jul 2010 19:16
horn
PF #57
Re: 993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk
goede manier gepeild (peil ipv pijl )? ik denk dat er te weinig in zit... er hoort zoveel olie in dat je met een liter of twee ook niet meteen rare geluiden hoort. als je rare geluiden hoort door te weinig olie ben je volgens mij al te laat...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
16 jul 2010 19:19
wiredgenius
Re: 993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk
Jip, beide manieren gepeild. Had er doordat het lampje bleef branden zelfs even te veel olie inzitten en dit vervolgens op de brug er weer afgetapt. In het totaal een litertje of 8 erbij gedaan... 9 liter is maximum en na peilen is deze prima op pijl...
27 uur wakker geweest na rit naar Italie zet je peilen op scherp
16 jul 2010 19:23
-bassie-
924 80 wit EX. 924 80 rood
Amersfoort
Re: 993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk
Is er dan wel de zelfde viscositeit olie in gegaan dan?
Dat is de enge reden die ik kan bedenken dat na een olie wissel er te weing olie druk is.
_________________________________________ Www.924forum.nl Het 924 forum van nederland
16 jul 2010 20:38
Olaf
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Re: 993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk
Ik dacht eerst ook aan viscositeit - of het verschil tussen oude sterk vervuilde en hele verse schone olie - maar WG schrijft dat z'n olielampje blijft branden
16 jul 2010 20:47
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
Re: 993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk
Scheurtje in het filter ...
Het nieuwe filter is origineel van Porsche
Oliepeil en oliedruk heeft niets met elkaar te maken zolang er nog voldoende/beetje/'minder dan minimum' olie aanwezig is
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
16 jul 2010 20:51
piwis
Re: 993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk
En hoe kwam je erachter dat je zoveel olie was verloren? Zag je een spoor van olie of ging je lampje branden?
_________________________________________ "Das Leben ist eine Krankheit, die ganze Welt ein Lazarett, und mein Porsche ist mein Artzt"
16 jul 2010 21:02
Retep
2e prijs Jubileumrit 2013
Re: 993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk
8 liter olie erbij is best veel... Hoeveel zit er dan nog in?
16 jul 2010 21:31
Eric
Achter de duinen.
Re: 993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk
wiredgenius schreef:
In het totaal een litertje of 8 erbij gedaan...
Dat is wel erg veel. Zitten de lagers er nog wel in??
Re: 993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk
Retep schreef:
8 liter olie erbij is best veel... Hoeveel zat er dan nog in?
5 .. als'ie het goed heeft gedaan
16 jul 2010 22:21
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
Re: 993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk
Weet je zeker dat je het juiste oliefilter gemonteerd hebt?
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
16 jul 2010 22:24
Justin
Porsche 964 C4
Re: 993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk
Misschien oliedruk sensor kapot? Weet niet of dit op dezelfde plaats zit als bij een 3,2? zo ja, dan is deze rechts beneden naast je koelfan te vinden. In de vorm van een sensor die aangeeft of er uberhaupt oliedruk is, en een sensor die aangeeft hoeveel de druk bedraagt.
Daarnaast sluit ik mij graag aan bij bovenstaande eerdere antwoorden. Olie eruit met warme motor op 2 punten pluggen eruit auto horizontaal. Daarnaast juiste hoeveelheid van juiste olie erin. Ook het (juiste) filter op de juiste manier vastdraaien. Ik zou persoonlijk eens checken: 1. Welke olie je er exact in hebt gegooid (en liefst ook welke erin zat i.v.m. gezondheid van je pakkingen etc.)?, 2. Of het oliefilter de juiste is? 3. Of deze goed genoeg vastzit(keer los en weer vast draaien als olie eruit is), 4. Of er nergens olie lekt(heb jij de plastic bodemplaten erop of eraf?) Als ze erop zitten kan het even duren voordat je thuis een lek doorhebt...(geloof ik). Als dit in orde is, zou ik het richting olie druk sensor(die de hoeveelheid druk meet) eens vervangen/doormeten(?).
Zolang er geen grote plassen onder de auto liggen, het filter niet lekt, de juiste hoeveelheid! juiste olie(Mobil 1 Delvac geloof ik fabrieksadvies toch?) erin is kan er niet heel veel mis zijn(zo vaak gaat oliepomp toch niet kapot/functioneert niet meer optimaal bij onze P's? Dat zou namelijk na het bovenstaande gecheckt te hebben mijn volgende -pijnlijke- gedachte zijn)
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
17 jul 2010 0:23
gcar
Belgie
Re: 993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk
Vervang de olie filter eens door een ander merk.
17 jul 2010 8:19
wiredgenius
Re: 993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk
Oliefilter is origineel Porsche en typenummers van oude en nieuwe kloppen. Olie is Mobil1 0W40 en dit is er bij de laatste grote beurt ook in gegaan, dit heb ik nog negevraagd. Te veel of te weinig olie is nu niet van toepassing meer aangezien ik op beide manieren heb nagecheckt door de olie te peilen met de peilstok en de oliemeter in de auto ook aangeeft dat de olie op peil is. Ik ben er zeer zuinig op en dus alleen maar originele onderdelen.
Het vreemde is dat wanneer ik het gas intrap en accelereer, dan de druk wel ineens toeneemt en het lampje uit gaat. Eenmaal weer op de 'normale' snelheid gaat deze weer aan.
Ze is momenteel kurkdroog, geen drupje olie te ontdekken met de kappen eraf... Oliefliter is vastgedraaid met speciaal gereedschap om deze eraf en erop te draaien.
Blijft vreemd....
17 jul 2010 9:06
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Re: 993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk
een druk van 2 bar stationair is normaal en dat de druk oploopt bij gasgeven ook....
_________________________________________ oud is beter
17 jul 2010 9:16
Olaf
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Re: 993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk
wiredgenius schreef:
Het vreemde is dat wanneer ik het gas intrap en accelereer, dan de druk wel ineens toeneemt en het lampje uit gaat. Eenmaal weer op de 'normale' snelheid gaat deze weer aan..
Hoeveel druk zie je bij welk toerental - bij warme motor
Normaal gesproken zou het ongeveer toerental/1000 + 1 moeten zijn (bar)
Hoe zag je oude olie er uit? Wanneer was deze voor het laatst vervangen?
17 jul 2010 9:17
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
Re: 993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk
Lucht in de motor is in elk geval niet van toepassing.
Heb je olie afgetapt voor vervanging van filter of moest er na montage gewoon zoveel bij?
Lijkt me de sensor voor oliedruk/waarschuwingslampje. Toeval dat deze nu kapot is gegaan.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
17 jul 2010 9:26
Olaf
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Re: 993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk
Is het gelijk aan deze
... toeval bestaat niet, maar Paul zou wel eens gelijk kunnen hebben
17 jul 2010 9:34
Waldi
911-3.2 carrera coupe 1986, daarvoor XK140FHC ('56), heel ver daarvoor 911E-Targa ('69)
Hellevoetsluis
Re: 993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk
Over het scheurtje in het oude filter: weet je de oorzaak? Er komen normaal geen scheurtjes in een oliefilter.
Over de lage oliedruk: Ik ken de 993 motor niet, maar heb zelf wel eens iets dergelijks gehad bij een oude jag. Bleek de overstortklep (overdrukbeveiliging) te zijn, kogeltje scheef in zitting, dan veel weglekkende olie (retour naar carter) en daardoor lage druk bij lage toerentallen, maar bij hogere toeren, dus meer olieflow wel drukopbouw. Weet iemand of dit bij deze motor ook kan gebeuren?
17 jul 2010 12:29
ralf996
ex 996 4s, 993 c2 en
964 c2 tip
Weert
Re: 993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk
Is waarschijnlijk inderdaad de oliedruksensor. Ik had bij de 964 precies het zelfde, bij normaal rijgedrag ging het lampje van de oliedruk ineens aan(heel irritant) en dat kon je dat wegdrukken, maar even later kwam het weer terug. Als ik flink gas gaf ging het lampje weer uit, maar later weer aan. Toen meteen Visser gebeld en die zei ook dat het de oliedruksensor moest zijn, kosten a 120euro
_________________________________________ Wederom op zoek naar ......
17 jul 2010 13:38
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Re: 993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk
ik zou het wel zeker willen weten. do not mess with my oilpressure
_________________________________________ oud is beter
17 jul 2010 13:57
Deveaux
928 S4 '87
Re: 993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk
Je hebt je filter met gereedschap vast gedraaid, is waarschijnlijk de oorzaak van scheuren filter, het zit dan veel te vast. Normaal filter vastdraaien met de hand tot deze net aan zit en dan nog een half slagje door.
18 jul 2010 12:43
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
Re: 993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk
Als het oliefilter ook met een filtertang is gemonteerd dan heb je het wellicht wel iets ingeknepen waardoor de doorstroming niet meer optimaal is...? Zomaar even een gedachtenkronkel.... Nieuw filter altijd gewoon met de hand aanzetten zonder gereedschap. Beetje olie op de afdichtring, meer niet.
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
18 jul 2010 13:20
wiredgenius
Re: 993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk
Citaat:
.. toeval bestaat niet, maar Paul zou wel eens gelijk kunnen hebben
Is inderdaad exact het geval ...
Oliefilter is met de olietang losgedraaid en met de hand vast gedraaid en volgens het boekje: olie op de rand en schroefdraad en aandraaien (vast = vast).
Ga na mijn vakantie maar eens een nieuwe oliesonsor proberen en kijken of het een toevalstreffer is zoals Paul en Af aangeven...
18 jul 2010 19:24
Justin
Porsche 964 C4
Re: 993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk
Citaat:
Misschien oliedruk sensor kapot? Weet niet of dit op dezelfde plaats zit als bij een 3,2? zo ja, dan is deze rechts beneden naast je koelfan te vinden. In de vorm van een sensor die aangeeft of er uberhaupt oliedruk is, en een sensor die aangeeft hoeveel de druk bedraagt.
Wat denk ik het allerbeste is, is een lijstje maken aan het begin van dit topic met potentiële oorzaken en deze overzichtelijk afwerken (op advies van de Forum technieker). Waarom? Hierdoor blijft het topic het meest overzichtelijk denk ik en is het voor andere mede forummers die geen 2 linker handen hebben+ verstand van Porsche makkelijk om mee te denken.
Mocht het je sensor voor oliedruk (kunnen er dus 2 zijn, kijk je manual even na of weet iemand het voor de 993) niet zijn (ik denk het dus wel), dan is de kans groot (omdat je geen lekken hebt ontdekt) dat de oorzaak van een te lage druk bij stationair toerental op een minder goed bereikbare/te controleren plaats ligt ( in je blok doordat bijvoorbeeld onderdelen niet goed afsluiten = worst case scenario).
Succes! Als je sensoren niet kan doormeten kan je bijvoorbeeld bij DSP/van Kessel/etc. een aardig proberen aan te kijken. Wie weet hebben zij zo wat voor je liggen?
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum