Auteur |
Bericht |
renetrzes
997 4S cabrio
ex 964 cabrio 92 midnight blue
|
extra vermogen boven de 5500 RPM bij n 964
Hallo allemaal, Ik heb een vraag als ik mijn 964 door trek tot boven de 5500 rpm dan lijkt het wel of er een extra klep ofzo open gaat , ineens veel meer geluid en zeker meer trekkracht .(in een 993 heb ik ook zoiets gemerkt maar die had variocam) Ik heb een hittedraad systeem en cuprorh pijp etc. Wat gebeurd er dan precies in de motor? gewoon ff benieuwd.
_________________________________________ don't drive faster than your guardian angel can fly
|
08 nov 2010 22:54 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: extra vermogen ??
Rene, ik heb geen idee wat de invloed van het hittedraad systeem is, ik heb er geen ervaring mee. Horn geloof ik wel, wellicht kan hij er iets meer over vertellen. De 964 C2 heeft de volgende fabrieksspecificaties: vermogen: 250pk @ 6.100 rpm koppel: 310Nm @ 4.800 rpm Die 5.500 rpm herken ik niet uit bovenstaande gegevens. De Cuppijp kan volgens mij niet zo heel veel schelen (behalve het geluid) dat je het merkt. Zit je uitlaat er niet aan te komen
|
08 nov 2010 23:41 |
|
|
renetrzes
997 4S cabrio
ex 964 cabrio 92 midnight blue
|
Re: extra vermogen ??
Hoi Willem nee uitlaat is prima. Het is net alsof er iets extra's gebeurd. Oja hij is ook gechipped.
_________________________________________ don't drive faster than your guardian angel can fly
|
08 nov 2010 23:47 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: extra vermogen ??
Met een chip regel je de brandstof inspuiting en bougies vonkjes anders dan standaard wellicht dat daar wat "extra's" gebeurd bij die 5.500 rpm. Maar dat verklaard mi nog niet het extra geluid Heb je het chippen zelf laten doen of heb je er een factuur van? Je kan kan nog eens navraag doen bij de leverancier wat de chip precies meer doet dan de standaard versie.
|
08 nov 2010 23:55 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: extra vermogen ??
Er zit geen vario Ram motor van een 993 in Die kent dat effect doordat de lengte van de inlaatkanalen bij dat toerental wordt verkort
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
08 nov 2010 23:56 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: extra vermogen ??
Tot die conclusie kwam ik ook al, maar dacht dat Rob964C4 hiermee de enige was.
|
09 nov 2010 0:15 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
Re: extra vermogen ??
geluid met verkochte luchtinlaat bij varioram is trouwens top! Neem aan dat ontstekingstijdstip normaal vervroegd wordt bij hoger toerental door Motor Control Unit(?). Wellicht doet je chip dit nu met een wat duidelijkere stap?
Anders ligt dit aan een Varioram. Die is heel slecht voor jouw 964! Maar ik heb nog wel een goed blok voor je met juiste elektriek erbij zonder Varioram (die is veel beter voor jouw auto). Je kan hem zo komen ruilen, als je snel bent.
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
09 nov 2010 1:05 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Re: extra vermogen ??
Ach ja koppelkrommes en vermogenskrommes gaan nooit in een mooie lijn naar het maximaal (en daarna terug) maar vertonen vaak golfjes. Bij jou zal er bij 5500 tpm wel zo'n bultje zitten. Ook al zit je daar niet op een maximum een plotselinge grotere toename voelt alsof het daar "gebeurt''. Hoeft ook geen dynamische verandering te zijn van het inlaattraject zoals bij varioram maar kan bijvoorbeeld ook door samenloop van gunstige omstandigheden komen bij net dat toerental. Overigens heeft een 964 ook een voorloper van varioram in de vorm van resonantie kamers om een optimale vulling te bereiken. Het zou ook (mede) door het cuprohr kunnen komen. Door de lagere tegendruk misschien iets minder power bij lagere toeren en vanaf ca 5500 toeren een ideale doorstroming vs vulling, dat de motor daarbij anders klinkt is niet vreemd.
Het mooie van VarioRam is trouwens dat een goede (snelle) stroming van de inlaat lucht bij lage toeren bereikt wordt door een lang inlaatraject. Bij hoge toeren wordt het inlaattraject verkort (naar bijna zoals bij een non varioram) waardoor een goede stroming bij hoge toeren bereikt wordt. Varioram geeft eigenlijk het meeste voordeel bij lagere toeren (bij 4000tpm 20% meer koppel dan non VR)
_________________________________________ http://www.dstt.fr
|
09 nov 2010 1:29 |
|
|
MetalGreen911SC
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa &
Boxster 3.2S
|
Re: extra vermogen ??
Afstelling nokkenassen? 6 graden + ?
_________________________________________ 8600cc & 18 cylinders
|
09 nov 2010 2:26 |
|
|
sanendave
BMW 335i Cabrio
Ex Audi S4 Cabrio
Ex 993 c2
Ex 964 c2 CabrioRotterdam
|
Re: extra vermogen ??
Als non techneut heb ik geen verklaring maar ik heb precies herzelfde bij mijn 993 (extra duw iets boven de 5000 tpm). Viel echt op, op de autobahn bij 5000 a 5500 tpm in 5 . Dit was al zo voor fijnslijperij op de rollenbank bij Beek en is nog steeds zo. de enige andere mogelijk relevante mods zijn K&N luchtfilter (lijkt me sterk dat dat ermee te maken heeft) en Techart sport uitlaat systeem.
|
09 nov 2010 9:27 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: extra vermogen ??
heb je varioram/285 pk motor?
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
09 nov 2010 9:48 |
|
|
sanendave
BMW 335i Cabrio
Ex Audi S4 Cabrio
Ex 993 c2
Ex 964 c2 CabrioRotterdam
|
Re: extra vermogen ??
Nope; bread and butter 993 motor.
|
09 nov 2010 10:27 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: extra vermogen ??
Hoi Rene, ik heb voor zover ik weet geen hittedraadje en alleen een cup uitlaat, maar ik heb dezelfde ervaring. Boven de 5500 RPM nog een soort "extra duw in de rug". Zie post Dynamic. zou een verklaring kunnen zijn.
|
09 nov 2010 14:02 |
|
|
$TEEF
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
|
Re: extra vermogen ??
herkenbaar, had ik destijds ook in mijn 964 C2C, een soort extra "slinger" vanaf 5500 rpm wat mij betreft nog steeds het lekkerste blokje en mooiste soundje.. (van de 3.2 / 964/993/944 )
_________________________________________ ruimte zit je nooit in de weg
|
09 nov 2010 14:16 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: extra vermogen ??
Dat is inderdaad "kikken" boven de 5.000 toeren, wat een mooi geluid Heb ooit een BMW turbo gehad en die turbo kwam er vrij laat bij maar dat gaf een enorme bust vooruit PS Heb de 993 nog nooit tot de begrenzer doorgetrokken, wel bij de 964 maar deze was wat stiller kwa geluid
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
09 nov 2010 14:49 |
|
|
renetrzes
997 4S cabrio
ex 964 cabrio 92 midnight blue
|
Re: extra vermogen boven de 5500 RPM bij n 964
Bedankt voor de reacties.
_________________________________________ don't drive faster than your guardian angel can fly
|
10 nov 2010 22:40 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: extra vermogen boven de 5500 RPM bij n 964
.. en het aanpassen van de topic-titel
|
10 nov 2010 22:45 |
|
|
renetrzes
997 4S cabrio
ex 964 cabrio 92 midnight blue
|
Re: extra vermogen boven de 5500 RPM bij n 964
Ja dat ook !!
_________________________________________ don't drive faster than your guardian angel can fly
|
10 nov 2010 22:49 |
|
|