Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 15:45



Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 
voor en nadelen van 2l 6cil 911 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 1965
west-vlaanderen
Bericht voor en nadelen van 2l 6cil 911
beste, Ik heb als eindwerk gekozen om een Porsche motor van een 911 6cilinder 2l uit het jaar 1965 te gaan reviseren. Mijn vraag is nu wat zijn de nadelen van deze motor of voordelen. Indien je nog informatie kan geven is dit altijd interessant.
Alvast dank.

Groeten Gilles


14 nov 2010 16:54
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: voor en nadelen van 2l 6cil 911
Voor- en nadelen in welke zin ?

Dit is natuurlijk wel de eerste 911 motor; de latere series zijn in stappen steeds verder ontwikkeld en verbeterd.

Wat ik een erg goed boek vind over de complete revisie van een 911 motor is "how to rebuild and modify Porsche 911 engines" van Wayen Dempsey (www.pelicanparts.com) . Daar staan de kritische punten in het revisie proces goed in beschreven.

Tevens geeft het goed inzicht in de evolutie van de 911 motor van 1965-1989(en dus ook de zwakke punten van de verschillende series).

Goed idee om deze als project te doen ...
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


14 nov 2010 20:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: voor en nadelen van 2l 6cil 911
Zou ook eens even informeren bij Kraan, Garage Gmund, Blankensteijn etc. Zijn nog aardig wat mensen die het blok vaak onder handen hebben gehad.


14 nov 2010 21:23
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porscheloos...
Almkerk
Bericht Re: voor en nadelen van 2l 6cil 911
Welke regio Gilles??
_________________________________________
OLD PORSCHES NEVER DIE, THEY JUST GET BETTER...AND WHEN PERFECT...SELL IT.


14 nov 2010 22:26
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 2.2 T 1971
Bericht Re: voor en nadelen van 2l 6cil 911
Weet je zeker dat het een '65 blok is? Is namelijk erg zeldzaam en erg gewild onder de enthousiastelingen. Wellicht kun je deze beter laten reviseren en zelf een meer voorkomend blok doen zoals een 2.2/2.4/2.7.

In het kort:

Nadelen:

Niet heel veel, maar loskomende cylinderbouten (Headstuds) komen wel voor. Verder zit de motor heel goed in elkaar en is deze in principe bulletproof. Ook aandacht voor de kettingspanners. Zijn nog mechanisch in dit type en worden op een gegeven moment te zwak om de distributie op spanning te houden. Kunnen ook gereviseerd worden of worden vaak vervangen door de 89 carerra hydraulische types. Als laatste zijn de klepgeleiders in deze hele vroege types van een zwakkere kwaliteit, zodat deze vrijwel altijd vervangen dienen te worden bij revisie.

Verder niet echt een nadeel, maar slordig werk bij revisie is killing. Alles moet goed binnen de toleraties zijn om goed te functioneren. Alleen de cyl/zuigers kunnen iets over spec worden gemonteerd.

Voordelen:

Wat ik al zei, een heel sterk ontwerp met mooi afzonderlijke koppen en robuust ontworpen.

Koop het eerder genoemde boek. Naast de complete revisie uitgelegd, bevat dit ook alle toleranties en maten van onderdelen.
_________________________________________
2.2 T coupe 1971
Original "Burgundy"


14 nov 2010 23:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht Re: voor en nadelen van 2l 6cil 911
Effe uit m'n hoofd worden er voor de 2 liter een aantal modificaties aan het carter aangeraden om de smering en inwendige koeling te verbeteren (boren van extra olie passages)
Buiten het al genoemde boek is het "911 performance handbook" van Bruce Andersen een aanrader
http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/ ... index.html
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


15 nov 2010 2:38
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 2.2 T 1971
Bericht Re: voor en nadelen van 2l 6cil 911
Oil bypass modifcatie kan, maar is niet persee noodzakelijk. Dit word gedaan omdat de oudere oliepompen minder krachting zijn als de nieuwe en deze bypass ervoor zorgt dat er betere smering is bij minder druk.

Ik heb het neit gedaan bij mijn 2.2 en heb altijd zeer goede oliedruk en motor temperatuur. Dus mits je vaak op een circuit te vinden bent, is dit wellicht een beetje overdone.
_________________________________________
2.2 T coupe 1971
Original "Burgundy"


15 nov 2010 3:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 911 2.0 1965 Porsche 924 2.0 1976 Porsche 928 4.5 1979 Porsche 968 3.0 1993
Groningen
Bericht Re: voor en nadelen van 2l 6cil 911
Heb je ook een motor nummer?

Als het een blok uit 65 is kunnen er een aantal specifieke onderdelen in en op zitten die niet makkelijk te verkrijgen zijn zoals de Solex carburateurs, dubbele mechanische benzinepomp en nokkenassen met centrale smering.
Onderdelen of revisiesets zijn wel te vinden maar erg duur...

Het werkplaatshandboek van Porsche kan je ook erg goed helpen bij een dergelijke klus.

Heb je ook foto's? Altijd benieuwd naar dergelijke projecten.
Succes! :thumleft:
_________________________________________
If you're not confused you're not paying attention


15 nov 2010 14:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: voor en nadelen van 2l 6cil 911
Topicstarter lijkt mij van het type: geef mij alle info die je hebt dan hoef ik zelf niets meer te doen en zie je me ook nooit meer terug.
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


15 nov 2010 15:43
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 2.2 T 1971
Bericht Re: voor en nadelen van 2l 6cil 911
Zit wel een kern van waarheid in. Als jij toegang hebt tot een '65 blok die je als project moet reviseren, dan weet je je bronnen te vinden en kan je ook uitvinden dat een '65 blok niet het beste probeer object is i.v.m zeldzaamheid.

Maar goed, we zullen zien of we nog eens iets gaan zien van dit project.
_________________________________________
2.2 T coupe 1971
Original "Burgundy"


15 nov 2010 16:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: voor en nadelen van 2l 6cil 911
Maarten schreef:
Topicstarter lijkt mij van het type: geef mij alle info die je hebt dan hoef ik zelf niets meer te doen en zie je me ook nooit meer terug.


Waarom denk je dat Maarten.... omdat dit zijn eerste berichtje is..??

Geef hem een kans.....
_________________________________________
Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects


15 nov 2010 16:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 1965
west-vlaanderen
Bericht Re: voor en nadelen van 2l 6cil 911
ik woon in België regio West-Vlaanderen. Ik heb deze wagen kunnen kopen van iemand die er al meer dan 15jaar niet meer mee gereden had. Maar daarvoor dus wel en dit is er ook aan te zien natuurlijk ROEST, moet dus volledig onderhanden genomen worden. Natuurlijk de motor ook maar dit had ik graag ook zelf gedaan ik volg namelijk auto technieken. En daarmee het idee om deze motor als eindwerk te gaan gebruiken. ik zal een project opstarten op deze site met de nodige foto's enzo.. maar geef me wat tijd :).
En alvast dank voor de vele reacties.
Groeten Gilles


15 nov 2010 19:50
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: voor en nadelen van 2l 6cil 911
gilles s schreef:
ik zal een project opstarten op deze site met de nodige foto's enzo..

Top Gilles :thumleft:


15 nov 2010 20:23
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porscheloos...
Almkerk
Bericht Re: voor en nadelen van 2l 6cil 911
gilles s schreef:
ik woon in België regio West-Vlaanderen.
Groeten Gilles


Ik dacht al dat je Belg was?? Bel eens naar LDR tuning in Booischot (LEO), hij kan deze blokken dromen en blind in en uit elkaar gooien, doet er ook heel veel!! Hij vertelt er ook graag over!!


15 nov 2010 23:28
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 2.2 T 1971
Bericht Re: voor en nadelen van 2l 6cil 911
gilles s schreef:
ik woon in België regio West-Vlaanderen. Ik heb deze wagen kunnen kopen van iemand die er al meer dan 15jaar niet meer mee gereden had. Maar daarvoor dus wel en dit is er ook aan te zien natuurlijk ROEST, moet dus volledig onderhanden genomen worden. Natuurlijk de motor ook maar dit had ik graag ook zelf gedaan ik volg namelijk auto technieken. En daarmee het idee om deze motor als eindwerk te gaan gebruiken. ik zal een project opstarten op deze site met de nodige foto's enzo.. maar geef me wat tijd :).
En alvast dank voor de vele reacties.
Groeten Gilles


Hi,

Als het echt een '65 911 is, dan heb je echt iets zeldzaams en waardevols in handen. Zijn er maar 235 van gemaakt en erg weinig van over.

Wat ik bedoelde in mijn eerdere post is dat ik denk dat zo'n auto en motor eigenlijk professioneel gerestaureerd dienen te worden. Volledig gedocumenteerd en alleen met originele onderdelen weer opgebouwd. Dit kost natuurlijk heel veel geld en tijd. Dus of dit het project voor jouw is....... Zou ik als ik jouw was even over na denken.

Wellicht dat je beter een blok op ebay kan kopen en deze reviseerd en weer verkoopt. Kun je eventueel ook winst op maken. Maar zelf een ect '65 blok doen.... Zou het niet doen.

Heb je het chassisnummer om te bepalen of het echt een '65-er is?
_________________________________________
2.2 T coupe 1971
Original "Burgundy"


16 nov 2010 11:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 911 2.0 1965 Porsche 924 2.0 1976 Porsche 928 4.5 1979 Porsche 968 3.0 1993
Groningen
Bericht Re: voor en nadelen van 2l 6cil 911
Hier lopen bouwjaar en modeljaar door elkaar.
De genoemde 235 zijn 911's die in 1964 gebouwd zijn.
In 1965, het eerste echte produktiejaar zijn er meer gebouwd waarbij de deling ligt bij de zomervakantie van de fabriek. Voor Juli is bouwjaar en modeljaar 65, augustus en later is bouwjaar 65 en modeljaar 66 (met de nodige kleine wijzigingen).
Inderdaad is het chassisnummer handig om te bepalen wat het nu precies is.
_________________________________________
If you're not confused you're not paying attention


16 nov 2010 14:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 1965
west-vlaanderen
Bericht Re: voor en nadelen van 2l 6cil 911
ik zal dit ook eens bekijken het is meschien een jongere motor die ze er hebben ingeplaatst. Waar zaat de motorcode? hij is allesinds niet meer volledig origineel maar het is de bedoeling om deze volledig origineel te zetten. kun je via het chassisnummer ook aan de kleurencode graken.
groeten gilles


16 nov 2010 15:20
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 911 2.0 1965 Porsche 924 2.0 1976 Porsche 928 4.5 1979 Porsche 968 3.0 1993
Groningen
Bericht Re: voor en nadelen van 2l 6cil 911
motornummer staat onder de ventilator, verticaal op de steun (rechts onder)
Groene pijl op onderstaand plaatje;
Afbeelding

kleurnummer kun je vinden op het plaatje op de deurpost van de bestuurdersdeur zoals dit voorbeeld;
Afbeelding

chassisnummer kun je de kleur niet uit afleiden, wel het bouwjaar en type.
Met het chassisnummer, bak en motornummer kun je wel naar Porsche gaan om te checken of dit bij elkaar hoort.
Ook kun je een COA, Certificate of Authencity aanvragen waarop kleurnummer en geleverde opties vermeld staan.
_________________________________________
If you're not confused you're not paying attention


16 nov 2010 15:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 1965
west-vlaanderen
Bericht Re: voor en nadelen van 2l 6cil 911
ok zal dit eens bekijken en opvragen.
@felix heb je soms een site met zijn gevens op van LDR Leo vin deze niet.
grtz gilles


16 nov 2010 15:46
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porscheloos...
Almkerk
Bericht Re: voor en nadelen van 2l 6cil 911
Stuur je wel even een PB.
_________________________________________
OLD PORSCHES NEVER DIE, THEY JUST GET BETTER...AND WHEN PERFECT...SELL IT.


16 nov 2010 16:13
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 2.2 T 1971
Bericht Re: voor en nadelen van 2l 6cil 911
Semjon schreef:
Hier lopen bouwjaar en modeljaar door elkaar.
De genoemde 235 zijn 911's die in 1964 gebouwd zijn.
In 1965, het eerste echte produktiejaar zijn er meer gebouwd waarbij de deling ligt bij de zomervakantie van de fabriek. Voor Juli is bouwjaar en modeljaar 65, augustus en later is bouwjaar 65 en modeljaar 66 (met de nodige kleine wijzigingen).
Inderdaad is het chassisnummer handig om te bepalen wat het nu precies is.


Normaal gesproken praat je altijd over modeljaar. De VIN is ook gebaseerd op het modeljaar, niet bouwjaar. Maar een '65-er kan ook in '65 gebouwd zijn. Ze zijn begonnen in augustus 64 met modeljaar 65, maar de meeste auto's zijn in 65 gebouwd en geleverd.

Gilles, het chassisnummer staat onder de kofferplek boven de benzinetank aan de rechterkant van de auto.
_________________________________________
2.2 T coupe 1971
Original "Burgundy"


16 nov 2010 16:37
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 21 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.