| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
merken van nokkenas http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=30092 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | gilles s [ 04 dec 2010 13:54 ] |
Berichttitel: | merken van nokkenas |
Beste, ik wil de cilinderkoppen van mijn 911motor 1965 afhalen. Maar ik zou eens willen weten hoe jullie deze merken voor het demonteren, want er zijn geen tekens te vinden alleen op de krukaspoulie. groeten gilles |
Auteur: | cabrio wim [ 04 dec 2010 15:18 ] |
Berichttitel: | Re: merken van nokkenas |
Moeten nadien bij terug plaatsen uitgemeten worden, dus kun je zo loshalen. |
Auteur: | Hessel [ 04 dec 2010 17:17 ] |
Berichttitel: | Re: merken van nokkenas |
Krukassen hebben links en rechts een ander profiel. De een heeft een zeer duidelijke V-vorm en de andere niet. Weet even niet uit mijn hoofd welke links of rechts is, maar kun je zien bij demontage. Maar wat is er mis met het albekende 'touwtje met label" concept? Of begrijp ik het niet goed... |
Auteur: | 924 [ 04 dec 2010 17:23 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: merken van nokkenas | |||||||||
Motor heeft maar één krukas |
Auteur: | gilles s [ 04 dec 2010 17:37 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: merken van nokkenas | |||||||||
wat bedoel je met 'touwtje met label" concept? ? grtz |
Auteur: | cabrio wim [ 04 dec 2010 19:38 ] |
Berichttitel: | Re: merken van nokkenas |
Gewoon merken dus met een label en touwtje wat link en recht is. |
Auteur: | Hessel [ 04 dec 2010 20:02 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: merken van nokkenas | ||||||||||||||||||
Sorry, bedoelde nokkenassen. Komt ook van alles langs in de post van de TS. Cylinder koppen, Nokken assen en krukaspoelie. Ik bedoelde met het labelen, je haalt de nokkenas eruit en hangt er een label aan met een touwtje met links of rechts eraan. Echt veel simpeler ga je het niet krijgen ben ik bang. Ben wel een beetje verbaasd dat je dit vraagt op dit forum als student automobiel techniek. Als dit al gevraagd moet worden, hoe gaat het straks dan met het op tijd zetten van de motor..... Nog een tip, alles wat je los haalt van het blok in ziploc zakjes doen en met een marker erop schrijven wat het is. Ook als je het toch gaat vervangen. |
Auteur: | gilles s [ 04 dec 2010 21:49 ] |
Berichttitel: | Re: merken van nokkenas |
dankje voor de tips! ik vin dit raar dat deze geen merktekens bevatten, daarom de vraag hoe jullie dit deden. Weet er iemand een site met de juiste aanspan koppels. En zijn er nog zaken waar ik zeker rekening mee moet houden of controleren op slijtage buiten de gewone dingen(lagerschalen,zuigerveren...) grtz |
Auteur: | Hessel [ 04 dec 2010 23:05 ] |
Berichttitel: | Re: merken van nokkenas |
Er staan onderdeelnummers op de nokkenassen, zeker, maar die heb je echt niet nodig. Als je bedoeld hoe je de nokkenassen op tijd zet, dat gaat niet met merktekens zoals moderne auto's dat hebben. Gaat met het meten van de overlap van de 2 nokkenassen met een meetklok. Doe jezelf een lol en koop 'how to rebuild a 911 engine' van wayne dempsey. (engels) Een goed boek met alle tips die je nodig hebt en een duidelijke uitleg. Daarnaast alle toleranties en onderdeelnummers. Echt een goed boek en bij een motorrevisie de beste 30 euro die je kunt uitgeven. 911 motoren hebben specifieke zaken waar je op moet letten, die luisteren heel nauw. Juist dit soort zaken staan in dit boek. Je kunt voor de toleranties ook het origineel porsche boekje kopen voor je jaartal, maar dan ben je net zoveel kwijt. Schroom niet om vragen te stellen, maar lees je in. De basis kun je makkelijk zelf ontdekken/uitvinden. |
Auteur: | lagunamak [ 04 dec 2010 23:56 ] |
Berichttitel: | Re: merken van nokkenas |
Hmm, heb zojuist het hele circus door mogen maken met mijn 3.0 uit 1981. Volgens mij verschilt het allemaal niet zoveel door de decennia heen, dus: Inderdaad de nokkenassen hebben totaal verschillend profiel, dat haal je zo uit elkaar. Je kunt de nokkenassen niet terugzetten met een vooraf ingestelde waarde: de timing van de nokkenassen/klepbediening moet je dynamisch doen en heb je bijzondere apparatuur voor nodig. Beste is om de boel (cylinders, zuigers, koppen, nokkenassen) in elkaar te zetten en dan bij een specialist brengen voor de afstelling. Bij mijn motor waren de aanhaalkoppels voor de nokkenassen enorm: 150Nm is normaal (dus nog strakker als wielbouten). Ook hiervoor had ik byzondere sleutels nodig. Feitelijk weet je pas wat je nodig hebt als je de distributie deksels eraf hebt gehaald. |
Auteur: | Hessel [ 05 dec 2010 0:10 ] |
Berichttitel: | Re: merken van nokkenas |
Timing is ook zelf goed te doen. Je hebt 3 stukken speciaal gereedschap nodig: - p tool om de nokkenas stil te houden - p tool om de 46mm moer op de nokkenas vast te zetten - p tool om je meetklok te kunnen monteren op je nokkenashuis. Verder een aantal goede momentsleutels. Nokkenassen en vliegwiel/pulley op krukas moet met een hoog moment vast = met z'n 2en doen. Maar de rest is zelf te doen mits je de juiste tools hebt en de juiste instructies. En een paar keer nameten natuurlijk..... |
Auteur: | lagunamak [ 05 dec 2010 0:32 ] |
Berichttitel: | Re: merken van nokkenas |
Helemaal eens, kan je goed zelf doen, ik heb nog wel een 46mm ringsleutel te leen. Maarreh, de gevolgen zijn desastreus als je iets met de timing net niet goed hebt gedaan. Houd daar rekening mee..... Vraagje: waar haal je goedkoop onderdelen vandaan? las ergens op dit forum iets over FEBO in Duitsland? Kan ik niet vinden en kroketten kan je in Duitsland nog niet krijgen.. |
Auteur: | Hessel [ 05 dec 2010 10:33 ] |
Berichttitel: | Re: merken van nokkenas |
Vandaar mijn laatste opmerking hierboven. Het juiste boek/tool en alles meerdere keren nameten. 46 mm ringsleutel werkt niet. Moet een crowfoot zijn. Goede/originele/OEM onderdelen, maar voordeliger? Elferteile in DLD. Even zoeken op Ebay.de. Let wel, maar 20 procent van wat ze hebben staat op internet. Even bellen of mailen voor meer.... |
Auteur: | lagunamak [ 06 dec 2010 22:51 ] |
Berichttitel: | Re: merken van nokkenas |
Lukt toch wel met 46mm ring, vond het zelfs prettiger dan met de crowfoot, die ik van de lokale porsche-boer had geleend. Staat Mittelmotor bekend als duur of goedkoop (voor zover je van goedkoop kan spreken bij onze modelletjes..) |
Auteur: | Hessel [ 07 dec 2010 10:48 ] |
Berichttitel: | Re: merken van nokkenas |
Mittelmotor is relatief duur. Hangt ook wel weer van het onderdeel af. Ik heb ook een 46mm ringsleutel geprobeerd, maar ik had er last van dat er geen open eind aan zat. Wellicht dat er iets meer ruimte zit bij een 3.0 i.p.v een 2.2...... |
Auteur: | NordRack2 [ 09 dec 2010 4:32 ] |
Berichttitel: | Re: merken van nokkenas |
Feboe Wermelskirchen http://www.feboe.de/ |
Auteur: | gilles s [ 14 dec 2010 22:33 ] |
Berichttitel: | Re: merken van nokkenas |
Vinden jullie dit goed cilinderkoppen en cilinders te zandstralen? groeten gilles |
Auteur: | 924carreragt [ 15 dec 2010 12:43 ] |
Berichttitel: | Re: merken van nokkenas |
Zou je niet beter eerst beginnen met de motor open te halen, kijken wat de staat is inwendig, en dan de cosmetica aanpakken? Let op met zandstralen. Als dat onvoorzichtig wordt gedaan kun je meer schade hebben dan je denkt. De koppen zou ik eerst goed wassen en dan kijken wat de staat is. De cilinders zijn van staal, en als de motor al lang stil ligt, kunnen ze vanbinnen in de wanden schade hebben. Dus eerst alles goed controleren, |
Auteur: | Hessel [ 15 dec 2010 17:12 ] |
Berichttitel: | Re: merken van nokkenas |
+1. En als je laat stralen, geen zand, maar parels. Maar in een parts washer doet wonderen. |
Auteur: | gilles s [ 15 dec 2010 20:20 ] |
Berichttitel: | Re: merken van nokkenas |
Oké ik weet weer al wat meer, motorblok is al volledig uit elkaar. dankje voor de reactie! groeten Gilles |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |