| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Naters ram-air luchtinlaat
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=3039
Pagina 1 van 2

Auteur:  ppp 356 [ 01 feb 2005 1:35 ]
Berichttitel:  Naters ram-air luchtinlaat

In de Porsche-scene live 06/2004 staat er een reportage van de Nater GT3RS
Een GT3 omgebouwd naar een RS doormiddel van kleeffolie is de wagen in het wit gezet.
In deze reportage spreekt men van een Ram-air systeem, hiermee zou men een vermogenwinst creëren van 15 à 20 pk.
Europipes beweert dat een andere uitlaat een vermogenwinst van om en bij de 18 pk geeft.

1 Hoe werkt zo'n Ram-air systeem?
2 Is 1+1 2? ram-air + uitlaat 38pk vermogenwinst?
3 Als dit zo simpel is waarom doet men dit dan niet standaard bij Porsche?
4 Of zijn punt 1 & 2 fabeltjes?

Er zullen hier wel een paar mensen zijn die hier een zinnig antwoord kunnen opgeven?

Auteur:  Hansv [ 01 feb 2005 2:51 ]
Berichttitel: 

Ha, die PPP;

Opgegeven pk-winsten zijn niet altijd bij het maximum vermogen behaald (áls de cijfers al kloppen natuurlijk). Dus als zo'n inlaat 14,7pk extra oplevert bij 3682 toeren en de uitlaat 21,2pk bij 5471 toeren, wil dat natuurlijk niet zeggen dat het piekvermogen met 35,9pk stijgt. De redenen dat dergelijke zaken niet door Porsche standaard gemonteerd worden zijn meestal tweeledig; enerzijds heb je te maken met wettelijke eisen met betrekking tot emissies en geluid, anderzijds kunnen er logistieke problemen zijn; een handvol van die dingen (laten) produceren en (afwijkend dus vaak handmatig) inbouwen is vaak gewoon te duur. Ooit bracht een Opeltuner voor de toenmalige 16-kleps GSI-motoren een inlaatspruitstuk op de markt dat zonder verdere veranderingen 15 echte pk's opleverde. Ook toen rees de vraag waarom Opel dat zelf niet kon. Simpel antwoord; met dat spruitstuk kon de motor (die in een andere fabriek geassembleerd werd) niet meer van onderaf worden ingebouwd en tevens zou dezelfde motor niet meer in verschillende auto's passen. Ach, de aftermarket moet ook eten....

Auteur:  Jeroen914 [ 01 feb 2005 3:40 ]
Berichttitel: 

1+1=2 werkt NOOIT bij motor-tuning

Die luchtfiltertjes werken maar marginaal
Ook de vermogenswinsten van dempers zijn over het algemeen erg optimistisch. Klinkt leuk, maar veel meer moet je er ook niet achter zoeken...
Is wat ze noemen "pk's tussen je oren". Het maakt meer herrie, dus het zal wel harder gaan (race auto's maken tenslotte ook veel herrie) :roll:

Wil je echt wat doen met de uitlaat, kijk dan niet zo zeer naar de demper, maar vooral naar het spruitstuk.
Ik weet niet of het bij de GT3 anders is (ik hoop het wel voor je), maar het standaard spruitstuk van een 996 of Boxster is om te janken!!!

Als je dit soort dingen monteert en je wil er ook echt wat uit halen, zal je de DME moeten laten her-programeren op de rollenbank

don't believe the hype...

gr.

Jeroen

Auteur:  Pascal [ 01 feb 2005 10:51 ]
Berichttitel: 

Jeroen914 schreef:
Wil je echt wat doen met de uitlaat, kijk dan niet zo zeer naar de demper, maar vooral naar het spruitstuk.
Ik weet niet of het bij de GT3 anders is (ik hoop het wel voor je), maar het standaard spruitstuk van een 996 of Boxster is om te janken!!!

Ha, dit antwoord weet ik... Heb je wel eens een GT3 stationair horen lopen? Zoals Erwin zo mooi zegt: "Het zijn net 2 Daihatsu Cuore's"... (2 3-cilindertjes dus!)...

http://content2.eu.porsche.com/prod/911 ... austsystem

Of heb ik nu weer niet goed opgelet?

Auteur:  Jeroen914 [ 01 feb 2005 13:54 ]
Berichttitel: 

't spruitstuk is niet heel goed zichtbaar op de foto...
wat ik er van kan zien stemt in ieder geval niet bemoedigend :roll:

Auteur:  Marco [ 01 feb 2005 14:07 ]
Berichttitel: 

wat is dan beter, zo'n spaghetti-geval :?:

Auteur:  jeff_911 [ 01 feb 2005 15:53 ]
Berichttitel: 

yep :thumleft:

voor drie cylinders weet ik het niet maar 4 is vaak 4in1 of 4in2in1 Je wilt alle pijpjes even lang hebben want dan loopt de motor lekkerder. Iets met druk in de pijp. Op die foto lijkt het als of er 3 pijpen uitkomen in een model regenpijp verzamelaar......niks evenlang dus.. :?

Auteur:  Jeroen914 [ 01 feb 2005 16:15 ]
Berichttitel: 

Citaat:
voor drie cylinders weet ik het niet

2x 3-in-1 ;)

jeff_911 schreef:
Op die foto lijkt het als of er 3 pijpen uitkomen in een model regenpijp verzamelaar......niks evenlang dus.. :?

Precies mijn gedachte... :mrgreen:

Auteur:  jeff_911 [ 01 feb 2005 16:29 ]
Berichttitel: 

Jeroen914 schreef:
Citaat:
voor drie cylinders weet ik het niet

2x 3-in-1 ;)

die gokte ik ook wel :wink: maar een 3in2in1 lijkt me geen succes, alhoewel een 1000cc 4cyl miniblok, maar 3 pijpen heeft!!
Maar bij EPS in hoogezand hadden ze een verhaal dat een 4in1 meer pk gaf en een 4in2in1 meer koppel (of andersom). Naja die gast zei ook maar wat hij had gehoord en kon het ook niet uitleggen. Ik moet maar eens gaan googlen. :idea:

Auteur:  dirkie [ 01 feb 2005 18:03 ]
Berichttitel: 

Maar nu heeft Paul nog altijd geen antwoord op wat een RAM AIR systeem zou mutte doen ... of wat het "belooft" ...

In janneke en Mieke taal maar es proberen dan ...

Door middel van luchthappers elders op de wagen "proberen" koudere lucht in een "kamer" te krijgen (geforceerd door de rijwind) .... om zo de verbranding "geforceerd" te verbeteren ...
Koude lucht is betere verbranding dan warme ...

Dus zo'n "open" luchtfiltertjes die ergens open en bloot hangen te bengelen in het motorcompartiment ... leuk voor de sound ... and that's it ... logisch ... zuigt lekker de hete motorlucht binnen ... en dat wil je nie hebbe dus. warmere lucht = slechtere verbranding!
Dus pk winsten met die filtertjes ... just nix :!: integendeel ...

pk winsten .... tsjah ... advertising hé ... :roll: ze willen iedereen doen geloven dat je met een dempertje en een filtertje 15 to 20 pk bij hebt ... lachwekkend.

Paul ... denk dat voor jou GT3RS te tunen heeeeeel wat ingrijpendere dingen gaan nodig zijn dan ff wat filtertjes en uitlaatjes te gaan wijzigen.
Is er ook nog het gegeven ... hoe ga je pakweg 10pk "voelen" op die horde volbloeden dat er zoiezo al inzitten ...

Stof tot nadenken ...

Kzou zeggen gewicht eruit smijten ... maar ehhhh :roll: ... zou nie weten wat nog meer in zo'n RS ...
owjahhh ... je kant er naakt in rondrijden ... sweer kilootje of 3 minder ... :D :D :wink:

Dirk
:wink:

Auteur:  Jeroen914 [ 01 feb 2005 18:05 ]
Berichttitel: 

heeft o.a. te maken met de slag volgorde
de uitlaatstroom van de éne cilinder helpt de andere op weg (scavaging effect)

bij een 911 motor is de slag volgorde netje verdeeld tussen de 2 cilinderbanken (bij een bv V8 of kever blok is dat niet zo) en kan je ze probleemloos apart houden (een cross over heeft weinig tot geen effect)

vervolgens is de lengte en diameter van de "primaries" (pijp vanaf de cilinderkop tot aan de collector) en "secondairies" (pijp van de collector naar de einddemper) van belang.

Even uit m'n hoofd geven langere primairies meer koppel, kortere meer top vermogen.

Een grotere diameter (minder tegendruk) geeft meer top vermogen, maar dat gaat heel snel ten koste van het koppel.
Als de diameter te groot wordt, verloopt het "pulseren" (veroorzaakt door de tegendruk) van de diverse uitlaat stromen niet meer en verlies je het "scavaging" effect.
Daarom is ook de diameter van de secondairies belangrijk t.o.v. de primairies (bij de collector dus)

Uiteraard is het van belang dat de primairies allemaal even lang zijn en de secondairies ook. En dan liefst met zo min mogelijk scherpe bochten erin

Auteur:  Jeroen914 [ 01 feb 2005 18:17 ]
Berichttitel: 

kwas het hele "ram air" geleuter al weer vergeten :mrgreen:
De term "ram air" betekent inderdaad dat de rij-wind er in ge-ramt wordt...
Dus dan ben je met een 911 al snel klaar, want waar het lucht filter in de 911 zit heb je geen onbelemmerde aanvoer van rij-wind :D
Dat soort sprookjes verkopen ze maar aan de Golf, Subaru en CRX vrienden :mrgreen: (van daar ook dat je het in Porsche Scene Live hebt gelezen = zelfde niveau)

Auteur:  Marco [ 01 feb 2005 20:19 ]
Berichttitel: 

gt3 rs moet toch voldoende zijn, zelf zou ik 'em helemaal orgineel houden
mho

Auteur:  Pascal [ 01 feb 2005 20:54 ]
Berichttitel: 

Jeroen & Jeff.... Ga eens de uitlaat van een GT3 van dichtbij bekijken. Het zijn er namelijk 2... Niet 1 grote verzamelpijp dus, maar 2x 3 cilinders uitlaat...

Of begrijp ik het nu weer niet goed? Van alle cilinders komt een even lange pijp (boogjes, spaghetti-stuk dus) naar de einddemper....

Afbeelding
Die 2 "bollen" aan de voorkant (of achterkant, de einddempers volgens mij dus), zijn 2 LOSSE bolletjes... ;) De een loopt langs de andere....

Auteur:  ppp 356 [ 01 feb 2005 21:06 ]
Berichttitel: 

Marco schreef:
gt3 rs moet toch voldoende zijn, zelf zou ik 'em helemaal orgineel houden
mho


Ben ik ook van plan, op de uitlaat na, een iets dieper grom vind ik wel prettig. Het moet geen lawaai ding worden.
Ik ben echter niet technisch aangelegd en gans dat Ram-Air gedoe intresseert mij gewoon.
Een ander luchthappertje(op mijn wagen staat er trouwens origineel al een op)op het kofferdeksel en hupekee +20pk. Zulke verhalen klinken voor mij ongelooflijk. :scratch:

Ik vind het tot hiertoe zeer intressant leesvoer.

Auteur:  Marco [ 01 feb 2005 21:30 ]
Berichttitel: 

ppp 356 schreef:
Ik vind het tot hiertoe zeer intressant leesvoer.

dat zeker, zelfs voor deze technische leek

Auteur:  Beltar [ 01 feb 2005 22:24 ]
Berichttitel: 

@ppp 356
vermogen van de cargraphic gaat van 381 naar 411, koppel 429 nm bij 4890o/pm
stuurdoos, filter en uitlaat werden aangepast alsook !!!! een kortere brugverhouding.
In flat6 schrijven ze dat ze nooit gedacht hadden dat die relatief kleine ingrepen (wel 9000€) zo'n verandering zouden teweeg brengen.
Het is hun snelst geteste atmo 911 ooit, allen de carrera Gt doet beter en zelfs de GT2 moet de duimen leggen op gebied vanhernemingen en in acceleratie zetten ze krak dezelfde tijden neer!!
Als je het nr nog wil aanschaffen, haast u want eind deze week is het februari nr te koop

Auteur:  Jeroen914 [ 01 feb 2005 23:02 ]
Berichttitel: 

Citaat:
Een ander luchthappertje(op mijn wagen staat er trouwens origineel al een op)op het kofferdeksel

Volgens mij zit er geen luchthapper achter op jou 911 (of ik moet me heel erg vergissen)

Pascal, lees nog effe terug ;)
Het systeem is inderdaad wel gescheiden (links/rechts) en vanaf de collector t/m de eind demper is het keurig gelijke lengte
Het spruitstuk zelf echter niet (primairies). Die moeten een gelijke lengte hebben tot op het punt waar ze samen komen
Jeff omschrijft het nog het mooist :D

Auteur:  RS-R [ 01 feb 2005 23:11 ]
Berichttitel: 

Hier.
Afbeelding

Auteur:  Jeroen914 [ 01 feb 2005 23:21 ]
Berichttitel: 

Afbeelding

De "collector" zit in het groene vakje. Daar komen de 3 pijpen bij elkaar
Tot daar zijn ze alle drie gelijke lengte

De einddemper werkt in dit geval ook als "cross over"

(thanks Humph :D)

Auteur:  jeff_911 [ 01 feb 2005 23:25 ]
Berichttitel: 

Die happer op dak is de ram-air (naar wij dachten)
Afbeelding
ff me model opengemaakt en yeps gaat recht naar de luchtcollector. 8)

Auteur:  Jeroen914 [ 01 feb 2005 23:34 ]
Berichttitel: 

Hier ter vergelijk het systeem van de GT3

je ziet dat de lengtes van A, B en C verschillend zijn....

Afbeelding

Auteur:  ppp 356 [ 02 feb 2005 0:36 ]
Berichttitel: 

Dit is wat ik bedoel met een luchthapper.

Afbeelding

Auteur:  Marco [ 02 feb 2005 0:38 ]
Berichttitel: 

ppp 356 schreef:
Dit is wat ik bedoel met een luchthapper.

dat is duidelijk inderdaad, die zit er niet om sneeuw mee op te vangen :wink:

Auteur:  Jeroen914 [ 02 feb 2005 1:24 ]
Berichttitel: 

ppp 356 schreef:
Dit is wat ik bedoel met een luchthapper.


Ajup, da's een luchthapper. Helemaal gelijk.
Des al niet te min, niet te veel poe-ha maken over het "ram-air" effect van dergelijke filtertjes...
De cup GT3's hebben er zo'n konisch filtertje op zitten (van BMC als ik me niet vergis)
Je moet die dingen echt zien als de laaste eenvoudige en goedkope methode om er zeker van te zijn dat je niks laat liggen. Niks meer en niks minder.
Iedereen die je vertelt dat je er dikke vermogenswinsten uit kan toveren klopt alleen geld uit je portomonee...

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/