| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

koppelingshuis gaat niet los
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=30456
Pagina 1 van 2

Auteur:  Danny [ 11 jan 2011 22:05 ]
Berichttitel:  koppelingshuis gaat niet los

Vandaag meer dan een uur bezig geweest om het koppelingshuis van het blok proberen te splitsen. De startmotor is er vanaf en de resterende 3 moeren zijn ook er af. Nu gaat het huis ongeveer 1 cm los en dan houd het op. Zelfs met een trifort is er geen beweging meer in te krijgen. Ben ik iets vergeten?

Auteur:  Cloaca [ 11 jan 2011 22:07 ]
Berichttitel:  Re: koppelingshuis gaat niet los

Kun je het koppelingshuis splitsen van de bak dan?
Of bedoel je de bak?

Auteur:  RicardoP [ 11 jan 2011 22:12 ]
Berichttitel:  Re: koppelingshuis gaat niet los

yups, je bent iets vergeten los te halen. het heeft te maken met de vork. ik ga even zoeken, weet het zo niet meer. ben er ook lang mee bezig geweest

Auteur:  Danny [ 11 jan 2011 22:14 ]
Berichttitel:  Re: koppelingshuis gaat niet los

Zoals beschreven bedoel ik het koppelingshuis van het blok . Zo krijg je een keer het complete blok en 1 keer het koppelingshuis met differentieel en bak

Auteur:  cabrio wim [ 11 jan 2011 22:17 ]
Berichttitel:  Re: koppelingshuis gaat niet los

Koppeling as met veer ook verwijderd onder op de bak. :idea:

Auteur:  RicardoP [ 11 jan 2011 22:23 ]
Berichttitel:  Re: koppelingshuis gaat niet los

Afbeelding

deze dus, aan de zijkant gaat de as er in en wordt geborgd met een schroef/bout (zo uit het hoofdje)
http://www.pelicanparts.com/techarticles/911_G50_clutch/911_G50_clutch.htm
http://www.pbase.com/9146gt/image/22684310

Auteur:  Paul II [ 11 jan 2011 22:53 ]
Berichttitel:  Re: koppelingshuis gaat niet los

Dat is 'em, zeker weten.

Je hebt wel lef, zo'n klus te doen zonder de juiste docu ... (gelezen te hebben).
Ik durf dat niet :wink:

trifort = koevoet of zo :?:

Auteur:  cabrio wim [ 11 jan 2011 22:58 ]
Berichttitel:  Re: koppelingshuis gaat niet los

Die bedoelde ik ook, was allen even nog 915 aan het denken, :oops: maar deze heeft een G50. :lol:

Auteur:  cabrio wim [ 11 jan 2011 23:02 ]
Berichttitel:  Re: koppelingshuis gaat niet los

Paul II schreef:

trifort = koevoet of zo :?:


Dit is volgens mij zo'n ding. :?

Afbeelding

Auteur:  Danny [ 12 jan 2011 2:24 ]
Berichttitel:  Re: koppelingshuis gaat niet los

Paul II schreef:
Je hebt wel lef, zo'n klus te doen zonder de juiste docu ... (gelezen te hebben).


Ik heb me best wel aardig in de materie ingelezen. Maar in alle documentatie hebben ze het over de 915 bak en niet over de G50.

Heeft iemand een tip hoe ik de as van de koppelingsvork er het beste uit krijg?

Auteur:  Jos Targa [ 12 jan 2011 7:43 ]
Berichttitel:  Re: koppelingshuis gaat niet los

Danny,

Ik weet dat dat een groot probleem kan zijn. Er is ooit een modificatie ( andere lagers) geweest waardoor deze eenvoudig los gaat. heb je dat niet kijk dan heel erg goed uit, het bakhuis kan hierdoor sneuvelen. Bij mij hebben ze het huis met koppeling en al weten te verijderen van het blok. vervolgens ben ik naar Jos de Bock gereden en hij heeft hem toen eruit weten te halen.

Auteur:  Diablo [ 12 jan 2011 8:59 ]
Berichttitel:  Re: koppelingshuis gaat niet los

Hoi Danny,
Ik weet niet hoe het met de G50 werkt ,
bij mijn elfje (915 bak) gewoon de starter eruit halen ,
via het gat van de startmotor inbussen van drukgroep 1 voor 1 losmaken ,motor met de hand laten ronddraaien dat je aan alle inbussen kan, en de bak valt er vanzelf uit ,
gr Diablo

Auteur:  Jos Targa [ 12 jan 2011 9:32 ]
Berichttitel:  Re: koppelingshuis gaat niet los

Werkt anders bij een G50

Auteur:  Paul II [ 12 jan 2011 10:00 ]
Berichttitel:  Re: koppelingshuis gaat niet los

Zou eens even op zoek gaan naar het juiste werkplaatshandboek, dat bestaat wel op het internet.

Globaal zit het als volgt in elkaar:
- aan de linker kant van het koppelingshuis - dus andere kant als startmotor - zit redelijke bovenin een gat
- in dit gat zit een beugel met een boutje vast, welke de as voor de koppelingsvork borgt
- vervolgens is de as te zien; deze heeft inwendige schroefdraad, dus te verwijderen met een passende (lange) bout
- tijdens verwijdering van de as valt de koppelingsgaffel in het koppelingshuis.

Zie ook de 1e link van RicardoP met duidelijke foto's.

Suc6.

Auteur:  Diablo [ 12 jan 2011 10:05 ]
Berichttitel:  Re: koppelingshuis gaat niet los

@Jos Targa,
hoezo werkt een G50 anders (werkt toch ook met een "trek"lager) ?
ik heb op mijn elf een kroonwiel van een G50 ,
als je de drukgroep los maakt komt die toch los van de
kroonwiel en kan je zo de bak van de motor verwijderen ?
leg mij eens uit ? ik leer graag nog iedere dag bij 8)
gr Diablo

Auteur:  Jos Targa [ 12 jan 2011 11:59 ]
Berichttitel:  Re: koppelingshuis gaat niet los

Tot zover heb je gelijk. Echter Ben je er dan nog niet, ( of je wilt koppeling niet vervangen.) de lagering van de gaffel bij een G50 ten opzichte van een 915 geeft problemen. Als er hier geen modificatie bij de G50 heeft plaatsgevonden is deze vaak op geen enkele ( normale wijze te verwijderen zijn slijp en slagwerk. Na de modificatie heeft men gebruik gemaakt van andere lagers ( naaldlager) en was dit probleem opgelost.

Auteur:  Peter [ 12 jan 2011 12:15 ]
Berichttitel:  Re: koppelingshuis gaat niet los

Geen idee waar je het over hebt. Wanneer je kroonwielen gaat verwijderen ben je volgens mij de bak aan het demonteren. Zover zijn we hier nog niet. De bak moet los van het motorblok. Een eenvoudige handeling bij een G50 bak MITS je niet vergeet de gaffel los te halen door de as de verwijderen. Zoals al gezegd, plaatje aan zijkant verwijderen, borg plaatje verwijderen (afhankelijk van jaartal G50) , bout in de as draaien en as verwijderen. Hierbij kunnen de naaldlagers ook los komen en in de bak vallen. De laatste types (na de modificatie) hebben ook nog kleine keerringen ed. En inderdaad de niet gemodificeerde versie kan muurvast zitten.

Bij het demonteren kan er ook weer van alles fout gaan.....meer daarover later ????? :wink:

Auteur:  De Geus [ 12 jan 2011 18:01 ]
Berichttitel:  Re: koppelingshuis gaat niet los

als je het met een tirfort moet doen , dan doe je het zeker niet goed lijkt mij..... :scratch: :scratch:

er moet volgens mij wel 1 of zelfs 2 pallen los ... :idea: :?:

Auteur:  Danny [ 12 jan 2011 18:53 ]
Berichttitel:  Re: koppelingshuis gaat niet los

Zoals gezegd stond er in het boek van dempsey niets over een G50. Ik heb net een M6 draadstang in de as van de koppelingsgaffel gedraaid , daar een bougiedop overheen met een schijf en moer er achter , en draaien maar. De as was zo los en kon het koppelingshuis er zo van af pakken .

Voor alle tips bedankt :salut:

De Geus schreef:
als je het met een tirfort moet doen , dan doe je het zeker niet goed lijkt mij..... :scratch: :scratch:



Deze heb ik gebruikt om het geheel onder spanning te houden en zeker niet om bruut geweld te gebruiken

Auteur:  De Geus [ 12 jan 2011 22:25 ]
Berichttitel:  Re: koppelingshuis gaat niet los

Ha gelökkig , aanders waor iech diech wel ff koume assisteren @ Stein

suc6 met de beurt... :wink: :res:

Auteur:  RicardoP [ 12 jan 2011 23:33 ]
Berichttitel:  Re: koppelingshuis gaat niet los

top dat het is gelukt

overleg ook met je favoriete leverancier over de modificaties zoals die hierboven staan. Ik moest, omdat de nieuwe koppeling anders was ook het adaptertje dat om de versnellingsbak as heen zit vervangen. Anders loop je er later tegen aan dat dingen niet passen en zo. Erwin van renntech heeft mij destijds verschillende nieuwe onderdelen die vervangen moesten meteen mee gegeven.

Auteur:  Danny [ 13 jan 2011 1:25 ]
Berichttitel:  Re: koppelingshuis gaat niet los

De modificatie is reeds aanwezig en scheelt een hoop werk en €. Eerst mogen maar eens de bak uit elkaar schroeven en in de machine wasser gooien.

De rest gaat hier verder

Auteur:  BoumaK [ 23 jan 2011 22:58 ]
Berichttitel:  Re: koppelingshuis gaat niet los

De Geus schreef:
als je het met een tirfort moet doen , dan doe je het zeker niet goed lijkt mij..... :scratch: :scratch:



Deze heb ik gebruikt om het geheel onder spanning te houden en zeker niet om bruut geweld te gebruiken[/quote]

Dannyll, kan je toelichten hoe je het hebt uitgevoerd? Die van mij zit muurvast, ik heb alleen de m6 draadeind met bougiesleutel, ring en moer geprobeerd maar hij komt niet los. Blijkbaar heb jij ook nog het e.a. onder spanning gezet met de tirfort. Zou een slaghamer ook werken? Het is dan mogelijk om al tikkend het e.a. los te krijgen. Ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn. :shaking2:

Auteur:  BoumaK [ 23 jan 2011 22:59 ]
Berichttitel:  Re: koppelingshuis gaat niet los

Bougiesleutel moet boegie dop zijn natuurlijk :D

Auteur:  Danny [ 23 jan 2011 23:57 ]
Berichttitel:  Re: koppelingshuis gaat niet los

Ik heb een draadstang M6 in de as van de koppelingsgaffel gedraaid daar overheen een bougiedop . Dan een carrosseriering met een moer. Let wel op dat de dop niet tegen de as maar tegen het koppelingshuis zit. Een tirfort of slaghamer is niet nodig. De as zou er gemakkelijk uit moeten kunnen tenminste als je de modifikatie er in hebt zitten. Zo niet , dan zit de as vaster in de lagerbussen.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/