| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Accu 928 trekt leeg+motor draait niet meer dan 2500 rpm
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=30875
Pagina 1 van 1

Auteur:  Daandeel [ 20 feb 2011 13:23 ]
Berichttitel:  Accu 928 trekt leeg+motor draait niet meer dan 2500 rpm

Edit by Mod: Type Porsche aan topic-titel toegevoegd :idea:


Geachte medeforummers,

bij voorbaat dank voor jullie tijd en hulp.

Signalement: Porsche 928 S4 Automaat
Bouwjaar: 1989

Recent onderhoud:

- Bougiekabels en bougies vervangen. (ivm slecht stationair lopen)
- Gasklephuis schoongemaakt. (ook ivm slecht stationair lopen)
- 2 zekeringen vervangen van achterruitwisser en sigarettenaansteker.

De problemen:
Na bovenstaand onderhoud, liep de motor wel goed stationair, maar wilde niet meer dan 2500tpm maken, zowel in D,3,2 en N. Ook schakelt de automaat niet meer op. Hierdoor kan ik niet harder dan ongeveer 35 km/uur rijden. Een dag later was de accu zo goed als leeg, hoorde dan een tikkend geluid bij poging te starten. Toen met een losse accu kunnen starten met uiteraard nog steeds dezelfde problemen als van de vorige dag. Dag 3 was de accu helemaal leeg. De garage kwam tot de conclusie dat er ergens stroom weg lekt, maar weet alleen niet waar.
De vragen:
- Is het makkelijk te achterhalen waar de stroom weg lekt?
- Iemand enig idee waarom de motor niet meer dan 2500 tpm wilt draaien?
- Waarom wilt de automaat niet opschakelen?
- Laatste vraag, zit er een in de buurt van Hilversum een goede, maar vooral een voor jullie bekende Porsche specialist?

Dank u very much!!

Auteur:  WillemB [ 20 feb 2011 13:42 ]
Berichttitel:  Re: Accu trekt leeg+motor wilt niet meer dan 2500 tpm draaie

Laadt je accu wel bij, maw is je dynamo misschien overleden??

verder antwoord op je vragen:
-Makkelijk nee, maar wel te doen. Met een multimeter en stuk voor stuk je zekeringen loshalen kan je lekstroom vinden, althans in welk deel het zit. Ik zou eens beginnen bij de zekeringen die je vervangen hebt.
-Geen idee.
-Geen idee
-Visser in Hilversum of Hofstee in Huizen

Auteur:  Cloaca [ 20 feb 2011 13:43 ]
Berichttitel:  Re: Accu trekt leeg+motor wilt niet meer dan 2500 tpm draaie

Heb je wel een goeie brandstof toevoer?
Ontsteking staat goed?

Auteur:  Henk [ 20 feb 2011 13:46 ]
Berichttitel:  Re: Accu trekt leeg+motor wilt niet meer dan 2500 tpm draaie

Je kunt terecht bij o.a. Peter Hofstee in Huizen of bij Carservice Visser.

zag dat je me al voor was Willem :-)

Je zou eerst zelf nog eens kunnen proberen om de 2 zekeringen die je hebt vervangen, er tijdelijk uit te halen en te kijken of de accu dan niet "leeg loopt".

Tevens zou ik nog eens goed kijken of je alle bougiekabels wel goed hebt gemonteerd, dus de juiste kabel op de juiste cilinder. Ofwel is de ontstekingsvolgorde nog de juiste?

Dit zijn immers de dingen die zijn veranderd waarna de problemen zijn ontstaan.

Succes!

Auteur:  Cloaca [ 20 feb 2011 13:50 ]
Berichttitel:  Re: Accu trekt leeg+motor wilt niet meer dan 2500 tpm draaie

Henk schreef:
Tevens zou ik nog eens goed kijken of je alle bougiekabels wel goed hebt gemonteerd, dus de juiste kabel op de juiste cilinder. Ofwel is de ontstekingsvolgorde nog de juiste?


Dit klinkt heel aannemelijk..... dat zal niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurd en tevens niet de laatste..... :thumleft:

Auteur:  Daandeel [ 20 feb 2011 15:10 ]
Berichttitel:  Re: Accu trekt leeg+motor wilt niet meer dan 2500 tpm draaie

volledige quote verwijderd. als je reageert op de laatste post, hoef je die niet te quoten :salut:

Eerlijk gezegd denk ik dat de bougiekabels wel goed gemonteerd zijn, want juist na deze vervanging liep de motor een stuk beter stationair dan daarvoor. Uiteraard zal ik het natuurlijk voor de zekerheid even checken, want je weet het maar nooit...

Die zekeringen die ik vervangen heb, had ik er op de 2e dag al weer uitgehaald, maar het leegtrekken van de accu blijft gewoon doorgaan.

Heeft iemand ook ervaringen met genoemde Porsche specialisten: Peter Hofstee in Huizen of bij Carservice Visser in Hilversum.

Auteur:  Henk [ 20 feb 2011 15:21 ]
Berichttitel:  Re: Accu 928 trekt leeg+motor draait niet meer dan 2500 rpm

Heb ruime ervaring met Hofstee en die is positief!

Juist op toeren ga je het merken wanneer de kabels niet aangesloten zouden zijn. Stationair merk je daar nog niet zoveel van.

Auteur:  WillemB [ 20 feb 2011 17:36 ]
Berichttitel:  Re: Accu 928 trekt leeg+motor draait niet meer dan 2500 rpm

Heb zelf de 964 in onderhoud bij Peter Hofstee en ben er heel tevreden over.

Visser heb ik geen ervaring mee, maar ik heb er nooit negatieve geluiden over gehoord.

Auteur:  Bert928 [ 20 feb 2011 18:42 ]
Berichttitel:  Re: Accu 928 trekt leeg+motor draait niet meer dan 2500 rpm

Hallo Daan,

wat heb je precies met het gasklephuis gedaan? Daar zit een hééééleboel in. Je kunt bijv. de MAF om zeep geholpen hebben en dan weet ik wel een goede betaalbare oplossing voor je. Als je het gasklephuis er helemaal af hebt gehad dan kun je ergens een vacuum slangetje verkeerd aangesloten hebben, het kan valse lucht zijn, nogmaals maak eerst even precies duidelijk wat er met je gasklephuis is gebeurd dan kan ik misschien op afstand helpen. Hoeveel volt geeft de laadstroommeter op het dash aan?

Groet Bert928GT

Auteur:  marco angelo [ 20 feb 2011 20:06 ]
Berichttitel:  Re: Accu 928 trekt leeg+motor draait niet meer dan 2500 rpm

opnieuw inleren?

Auteur:  Daandeel [ 20 feb 2011 23:33 ]
Berichttitel:  Re: Accu trekt leeg+motor wilt niet meer dan 2500 tpm draaie

Cloaca schreef:
Heb je wel een goeie brandstof toevoer?
Ontsteking staat goed?


Brandstoftoevoer: Dan bedoel je zeker een defect aan de brandstofpomp? Ik heb dat bij mijn eerste auto, een Audi, een keer gehad en dat kwam op een andere manier tot uiting, dan de "ziekteverschijnselen" van mijn Porsche. Kunnen andere onderdelen nog zorgen voor een slechte brandstoftoevoer? Zo ja welke, en hoe is dan de werking daarvan te controleren?

Ontsteking: Hoe kan je verder dan controleren dat de ontsteking goed is afgesteld, ervan uitgaande dat de bougiekabels goed zijn aangesloten? (dat ga ik morgen controleren)

Auteur:  Daandeel [ 20 feb 2011 23:59 ]
Berichttitel:  Re: Accu 928 trekt leeg+motor draait niet meer dan 2500 rpm

Bert928 schreef:
Hallo Daan,

wat heb je precies met het gasklephuis gedaan? Daar zit een hééééleboel in. Je kunt bijv. de MAF om zeep geholpen hebben en dan weet ik wel een goede betaalbare oplossing voor je. Als je het gasklephuis er helemaal af hebt gehad dan kun je ergens een vacuum slangetje verkeerd aangesloten hebben, het kan valse lucht zijn, nogmaals maak eerst even precies duidelijk wat er met je gasklephuis is gebeurd dan kan ik misschien op afstand helpen. Hoeveel volt geeft de laadstroommeter op het dash aan?

Groet Bert928GT


Het gasklephuis is door een garage schoongemaakt, morgen zal ik vragen wat er precies aan gedaan is, nog even geduld dus...

Als de motor gewoon draaide dan gaf de laadstroommeter iets van 13-14 volt aan. Bij alleen contact aan na een rit van 5 minuten, waarbij de auto opgestart is met behulp van een 2e accu, gaf de voltmeter niet meer dan 11 volt aan. Normaal gesproken is dat ook niet meer dan 12 volt voordat ik hem start.

@ WillemB
Over de dynamo: Als de accu helemaal leeg is en ik sluit deze aan op een andere accu, en ik start meteen de auto en ontkoppel daarna meteen de 2e accu en ga dan rijden, dan zou de motor toch meteen stilvallen aangezien de accu van de auto in die korte tijd nooit voldoende door de 2e accu opgeladen kan zijn om dan iets van 5 min te gaan rijden?

Auteur:  Bert928 [ 21 feb 2011 18:34 ]
Berichttitel:  Re: Accu 928 trekt leeg+motor draait niet meer dan 2500 rpm

Als de laadstroom bij lopende motor 13.5 a 14 volt is dan is je dynamo nog gewoon goed. 11 volt zonder lopende motor is weinig. Je accu is dan wat slapjes. Ik wacht nog even op de mededeling over je gasklephuis, daar ben ik heel benieuwd naar. Het demonteren daar van kost wel een paar uurtjes en reinigen daar van zie ik niet zo zitten, hoogstens de buitenkant kun je poetsen.
Er zitten ook een paar schakelaars in die niet stuk moeten gaan zoals de volgas en stationair regeling. Ook zitten er een aantal slangen op aangesloten en die moeten echt goed zitten allemaal.
Het kan ook zijn dat daarbij de MAF om zeep geholpen is en dan krijg je zulke storingen, dan ben je verder van huis. Als het platinadraadje stuk is kun je hem weggooien, anders de electronica evt reviseren bij Theo Jenniskens.

Er hoeft niets INGELEERD te worden zoals iemand hier stelde.
Laat wat horen als je meer weet.

Groet Bert928GT

Auteur:  Daandeel [ 21 feb 2011 22:30 ]
Berichttitel:  Re: Accu 928 trekt leeg+motor draait niet meer dan 2500 rpm

volledige quote verwijderd. als je reageert op de laatste post, hoef je die niet te quoten :salut:

Hoi Bert928GT,
Ik heb gevraag wat er met het gasklephuis is gedaan en deze is schoongespoten met een middeltje, het is niet uitelkaar gehaald omdat dat onnodig veel tijd en geld zou gaan kosten. Er zit wel een scheurtje in een buisje vlak na het gasklephuis (ben de naam van dat onderdeel even kwijt) Wat me wel opviel was dat van de gaskabels er op 2 veel speling zat. Als ik onder de motorkap met de hand gas geef komt het toerental wel boven 2500 tpm, als dan met het gaspedaal gas geef hooguit tot 2600 tpm. Morgen ga ik even rondbellen met de Porsche specialisten bij mij in de buurt en dan bepalen wie mijn Porsche "beter" zal gaan maken.
Al met al zijn er dus veel mogelijke oorzaken voor de verschillende problemen die ik momenteel met mijn Porsche heb. Ik hoop daar deze week meer over te weten te komen en dan uiteraard dit met jullie te gaan delen.
Groet, Daan

Auteur:  WillemB [ 21 feb 2011 22:42 ]
Berichttitel:  Re: Accu 928 trekt leeg+motor draait niet meer dan 2500 rpm

@Daandeel: Als je accu leeg is maar je dynamo OK, blijft je motor wel lopen.

De door de dynamo geleverde stroom moet voldoende zijn om je ontsteking van spanning te voorzien. Wat er "over" blijft wordt in je accu opgeslagen.

Zoals jij het nu omschrijft (een lopende motor zou een volle accu nodig hebben) zou iedere auto op een gegeven moment met een lege accu staan.

Of lees ik je post niet goed :?:

Auteur:  Daandeel [ 22 feb 2011 1:29 ]
Berichttitel:  Re: Accu 928 trekt leeg+motor draait niet meer dan 2500 rpm

volledige quote verwijderd. als je reageert op de laatste post, hoef je die niet te quoten :salut:

In mijn post ging ik in op de veronderstelling dat de dynamo dan kapot zou zijn (wat niet zo is) en de accu maar zeer kort is opgeladen en dan bij een draaiende motor snel zal uitvallen bij een niet werkende dynamo.

Auteur:  Bert928 [ 22 feb 2011 16:06 ]
Berichttitel:  Re: Accu 928 trekt leeg+motor draait niet meer dan 2500 rpm

Hallo Daan,

het gasklephuis is van massief aluminium en dat zit links en rechts direct op de cylinderkoppen geschroefd, daar kan verder niets gescheurd zijn. Wel kan de aansluiting van de luchtmassameter of een van de vele vacuumslangen gescheurd zijn. Dat heeft wel zijn invloed op de motorloop. Maar nu jij zelf zegt dat alles goed is als je onder de motorkap gas geeft dan ligt de oorzaak heel simpel in een niet goed aangesloten kabel. Er zit er één onder het gasklephuis aangesloten, als die los is moet je gaklephuis alsnog los, anders gewoon aan de bestuurderskant de kabels goed aansluiten en klaar is kees. Succes ermee,

Groet Bert928GT

Auteur:  Daandeel [ 23 feb 2011 20:44 ]
Berichttitel:  Re: Accu 928 trekt leeg+motor draait niet meer dan 2500 rpm

Hoogst waarschijnlijk gaat de Porsche aankomende maandag naar Car Service Visser in Hilversum. Alle tips e.d. zal ik dan doorgeven en hopelijk kan ik dan snel weer de weg op!

Auteur:  Daandeel [ 22 maart 2011 12:24 ]
Berichttitel:  Re: Accu 928 trekt leeg+motor draait niet meer dan 2500 rpm

Update: (Sorry voor het lange wachten, maar had wat vertraging voordat auto bij de garage stond)
Motor draait weer meer toeren en schakelt ook weer prima op! Probleem opgelost door de gaskabels goed aan te spannen.

Accu trekt niet meer leeg! Motor van de achterruitwisser was daarvan de oorzaak!

Enige probleem wat hij nu heeft is dat de motor niet goed stationair loopt. Garage vermoedt dat het de luchtmassameter is. Enig idee hoeveel het gaat kosten om deze te vervangen of om te repareren/reviseren (hoorde dat dat ook kan)? Kan het ook nog wat anders zijn dan de LMM, want deze hoort zijn werk te doen over het gehele toerenbereik. En de motor loopt nu uitstekend zonder schokken, stoten of inhouden zolang je maar boven het stationair toerental blijft.
Ander probleem (of het staat in verband met bovenstaand probleem) is dat de motor te rijk staat afgesteld, probleem is dat de afstelschroef lam is gedraaid. Zou dit ook de oorzaak kunnen zijn dat de motor stationair niet goed loopt? Is het dan gewoon een kwestie van nieuwe afstelschroef inzetten, wat waarschijnlijk goedkoper is dan een nieuwe luchtmassameter?
Benieuwd naar jullie antwoorden!

Auteur:  Bert928 [ 22 maart 2011 15:55 ]
Berichttitel:  Re: Accu 928 trekt leeg+motor draait niet meer dan 2500 rpm

hallo daandeel,

een S4 heeft geen afstelschroef om het mengsel te regelen. Je problemen kunnen idd veroorzaakt worden door een slechte LMM of ECU. Je kunt voor revisie van beide kontakt opnemen met Theo Jenniskens. Laat het geheugen eerst eens uitlezen voordat je lukraak zaken vervangt.

Dat het de kabels waren die de problemen veroorzaakten was wel duidelijk.

Groet Bert928GT

Auteur:  Daandeel [ 22 maart 2011 16:45 ]
Berichttitel:  Re: Accu 928 trekt leeg+motor draait niet meer dan 2500 rpm

volledige quote verwijderd. als je reageert op de laatste post, hoef je die niet te quoten




Dank voor je opmerkingen! Is het mogelijk vast te stellen of LMM of ECU kapot is door het geheugen uit te lezen? In die tijd (1989) viel in ieder geval niet zo veel uit te lezen als nu het geval is. Voordat ik overga tot het vervangen van een onderdeel wil ik eerst 100% zeker weten dat ook nut heeft, onderdelen zijn al duur genoeg!!!

Welke onderdeel zorgt er dan voor een juiste mengsel, als het niet een afstelschroef heeft?

Auteur:  Justin [ 23 maart 2011 21:23 ]
Berichttitel:  Re: Accu 928 trekt leeg+motor draait niet meer dan 2500 rpm

je ecu. Echter lmm(luchtmassameter) geeft input voor de ecu. Vandaar Bert zijn reactie.

zou niet weten waar de ecu bij een 928 S4 zit. ik zou even zoeken met google. Of onder je voorstoelen kijken.

Ik begrijp uit reactie van Bert dat een 928 ook geen stappenmotor heeft a la 964 die kaput kan zijn(waardoor hij niet goed stationair loopt).

Als de ecu op die van een 911 3.2 lijkt meen ik een tip van erwin(ex-renntech) te hebben die wellicht van toepassing is: als je hem openhaalt, zie je een aantal pinnen waarop een stekker kan. Als je 2 van deze pinnen met elkaar verbindt, loopt hij het bedoelde stationaire toerental indien je ecu ok is. Helemaal zeker van de relatie tussen: correct stationair lopen bij verbinden 2 pinnen En 'er is dan niks stuk aan je ecu' ben ik ook al niet meer. Succes.








Maar nogmaals, geen idee of dit voor een 928 ook zo is.

Auteur:  Bert928 [ 23 maart 2011 23:38 ]
Berichttitel:  Re: Accu 928 trekt leeg+motor draait niet meer dan 2500 rpm

Hallo Daandeel,

zowel de LMM als de Ecu zijn te controleren. Voor beide kun je bij Theo Jenniskens terecht, je kunt hem de onderdelen ook opsturen en dan test hij ze voor je. De kosten daarvan zijn niet zo hoog, ook kan hij beide reviseren indien nodig. De Ecu zit in de voetruimte van de passagier. Je moet de vloerbedekking even terugleggen en dan de houten afdekplaat verwijderen, dan zie je de hele computerzaal. Er zit nogal wat electronica op die plek. De Ecu herken je zo.

Groet Bert928GT

Auteur:  Daandeel [ 25 aug 2011 17:22 ]
Berichttitel:  Re: Accu 928 trekt leeg+motor draait niet meer dan 2500 rpm

Nou, het werd wel eens tijd om een update te geven over mijn auto, beter laat dan nooit zeg ik altijd maar!

Het was toch de luchtmassameter, deze is toen vervangen en sindsdien loopt ie prima stationair. Nu ben ik dan nog in het bezit van de defecte lmm, welke nog gereviseerd kan worden bij Theo Jenniskens, het platinadraadje is zo te zien nog heel.

Iemand eventueel nog interesse in deze lmm?

Nu ben ik van plan om de speakers van de 928 te vervangen, maar daar zal ik wel een nieuw topic voor openen.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/