| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Hoe hoort een koude start te gaan?
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=3110
Pagina 1 van 1

Auteur:  Nicolò [ 06 feb 2005 16:21 ]
Berichttitel:  Hoe hoort een koude start te gaan?

Ben nog een broekie in Porscheland, maar als ik 's ochtends (koud!) de Porsche start (3.2) dan slaat 'tie in ieder geval in één keer aan, maar gebeuren er twee dingen die ik raar vind.

Ten eerste moet ik altijd een enkele minuut wachten voor ik weg kan rijden, want als ik meteen iets gas geef (koppeling nog steeds ingedrukt) slaat de motor af. Hoort dat? Even gewacht, dan niks aan de hand, iets gas erop en wegrijden.

Ten tweede gebeurt het wel eens dat de motor niet meteen met een constant toerental aanslaat, maar dat er door de DME-unit "gasstootjes" worden gegeven. Net alsof je het gaspedaal steeds even een schopje geeft. Hoort dat ook? De "gasstootjes" worden snel minder, totdat tenslotte de motor met een constant toerental draait.

Is een en ander normaal, of moet ik mij zorgen maken (nog niet echt, want ik heb nog even garantie). Graag jullie reacties!?

Auteur:  horn [ 06 feb 2005 16:49 ]
Berichttitel: 

Lees hier, hier en hier meer over problemen bij koude starts. Wellicht niet hetzelfde als bij jou, maar misschien steek je er wat van op. :wink:

Auteur:  dirkie [ 06 feb 2005 17:34 ]
Berichttitel: 

Geen zorgen maken ...

:wink:

Auteur:  robbie965 [ 06 feb 2005 17:39 ]
Berichttitel: 

het eerste herken ik niet want mijn wagen reageert wel meteen.
het tweede wel maar dat is mischien dat het een samenhangsel is van temperatuur en dat ik maximaal 1 keer in de week mee rijd en dan moet het ook nog goed weer zijn

sunday is my lucky day :lol:

Auteur:  yves [ 06 feb 2005 20:40 ]
Berichttitel: 

oplossing tegen het 'zagen' : ff met het voetje de naald op 1500o/min aanhouden ( 15-tal secondjes); dan stopt het als het goed is .
En't heeft idd met de temp te maken.

minuutje wachten is wel ni normaal...
lang geleden dat ie nog een f-groot onderhoud gehad heeft? :?

grtz,

Y.

Auteur:  Benny 911 [ 06 feb 2005 22:40 ]
Berichttitel: 

stil vallen lijkt mij niet normaal maar het op en af gaan in toerental had ik ook met de 3.2 maar niet met de 3.0 sc :wink:

Auteur:  Pascal [ 06 feb 2005 23:01 ]
Berichttitel: 

Het op en neer gaan van het toerental heb ik ook, net of je telkens een stukje gas geeft en weer los laat... Dat is totdat ik zegmaar een meter of 50 gereden heb (eerste stoplicht :( )... Dan gaat ie gewoon in de toeren klimmen en wil ie wel es rond de 1500 rpm blijven hangen. Na weer 100 meter is dat voorbij, en is ie gewoon "rustig"....

Auteur:  lindemans [ 07 feb 2005 17:34 ]
Berichttitel: 

Het zogenaamde "zagen" bij koude start (pendelen van stationair tussen pakweg 800 en 1500) was bij mij weg NA het ultrasoon reinigen van mn injectoren. Voor uitbouwen van die dingen zie pelicanparts.com en laat ze bij een Bosch service center reiningen.

Voor de rest komt me eea niet raar voor; de 3.2 moet zich bij koude start zeker bij koud weer even "inregelen".

Auteur:  WdePundert [ 07 feb 2005 17:56 ]
Berichttitel:  Re: Hoe hoort een koude start te gaan?

Nicolò schreef:
Ten eerste moet ik altijd een enkele minuut wachten voor ik weg kan rijden, want als ik meteen iets gas geef (koppeling nog steeds ingedrukt) slaat de motor af. Hoort dat? Even gewacht, dan niks aan de hand, iets gas erop en wegrijden.


Ik herken i.t.t. anderen juist weer het bovenstaande. Een beetje "spelen" met het gaspedaal lost dit op.

Auteur:  horn [ 07 feb 2005 19:52 ]
Berichttitel: 

Vraag aan Erwin of andere kenners:
Leuk dat iedereen dit herkent en dat je 'maar een beetje gas moet bijgeven', maar is dat normaal of accepteren wij het maar? Ik ben toch bij mijn auto's gewend om te starten zonder gas en dat de auto dan lekker stationair loopt zonder gas te geven.

Hebben oudere Porsches dit niet? Of is dit een kwestie van afstellen... :roll:

Auteur:  MobyDick911 [ 07 feb 2005 22:57 ]
Berichttitel: 

Ja e.e.a. zal ook wel met je bi-metaal te maken hebben.
Echter na 5 minuten is alles normaal en loopt de motor zowel stationair als tijdens het rijden erg mooi als het goed is.

We hebben al eerrder iets dergelijks besproken op het forum.
Is normaal bij wat oudere 911's en geen reden tot paniek. :wink:

Auteur:  dirkie [ 08 feb 2005 8:26 ]
Berichttitel: 

Mijne doet dit ong 5 a 10sec en dan loopt ze heel normaal stationair.

Mijn injectoren zijn pas ultrasoon gereinigd ... doet er nix aan.


Dirk
:wink:

Auteur:  MobyDick911 [ 08 feb 2005 20:26 ]
Berichttitel: 

Ook met deze kou Dirkie???
Die van mij loopt de eerste minuten stationair toch wel wat hoger dan in de zomer.
In de lente/zomer loopt hij na het starten bijna gelijk na wat seconden en 1 keer gas geven mooi rustig. :wink:

Auteur:  dirkie [ 09 feb 2005 6:45 ]
Berichttitel: 

MobyDick911 schreef:
Ook met deze kou Dirkie???
Die van mij loopt de eerste minuten stationair toch wel wat hoger dan in de zomer.
In de lente/zomer loopt hij na het starten bijna gelijk na wat seconden en 1 keer gas geven mooi rustig. :wink:


Mja hoor ... staat met haar kontje zelfs buiten nu ... eergisteren was het hier -4C° ... starten ... seconde of 10 ging het toerental op en neer ... wat witte condensrook ... en na max 15 sec toerental stabiel.

Start haar zonder instappen ... dus zonder gasgeven ofsow ...

Dirk
:wink:

Auteur:  Marjon & Berry [ 09 feb 2005 10:23 ]
Berichttitel: 

Geen problemen met starten, behalve als ik achteruit weg wil rijden.
Dan wil hij nog wel eens een beetje vreemd doen...
En met die kou komt er altijd wel rook uit !!!

Auteur:  EriC4C [ 09 feb 2005 12:03 ]
Berichttitel: 

Marjon & Berry schreef:
Geen problemen met starten, behalve als ik achteruit weg wil rijden.
Dan wil hij nog wel eens een beetje vreemd doen...

:arrowl: Zou bij mij dan altijd zo zijn. ;) :lol:

Hoezo vreemd bij achteruit wegrijden :?:

Auteur:  Marjon & Berry [ 09 feb 2005 12:57 ]
Berichttitel: 

Bijvoorbeeld :Dat dan de toerenteller op en neer gaat zonder dat ik wat doe !!!

Auteur:  F@RGO [ 09 feb 2005 13:03 ]
Berichttitel: 

hoe komt het dat mijn 996 3.6 motor bij koud wegrijden een leuker geluid maakt dan als ie wat warmer is,
ik weet niet maar die klinkt heel rauw als ie koud is,

soms ga ik mee naar buiten als mijn vrouw de weg op gaat , alleen al om te genieten van de sound .

Auteur:  EriC4C [ 09 feb 2005 15:40 ]
Berichttitel: 

Marjon & Berry schreef:
Bijvoorbeeld :Dat dan de toerenteller op en neer gaat zonder dat ik wat doe !!!

Daar kun je beter niet op letten tijdens het achteruit rijden ;) :lol:
Serieus: alleen bij het achteruit weg rijden :?: :roll:

Auteur:  Marjon & Berry [ 09 feb 2005 17:04 ]
Berichttitel: 

:bigsmurf: heeft gesproken !!!

Auteur:  robbie965 [ 09 feb 2005 23:30 ]
Berichttitel: 

ach ja nog ff dan begint alles weer te bloeien en zijn we van de kou af en mag het toerseizoen weer beginnen [oke het race seizoen]

HALLELUJAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Auteur:  Paul II [ 10 feb 2005 22:20 ]
Berichttitel: 

Nicolo(sorry juiste 'o' kan ik niet vinden :? ),

Om een duidelijk antwoord op je vragen te geven: 1 NEE, hoort niet zo te gaan, 2. JA gedurende korte tijd 'inregelen' van het toerental is standaard. De DME(Digitale Motor Electronica) zoekt ff de juiste hoeveelheid brandstof voor een mooi stationair toerental.

Ik baseer me hierbij op een vergelijkbare 3.2 - geweldige auto en geluid :P - waarvan ik tussen kilometerstand 75.000 en 155.000 heb mogen genieten.

Dat vele oudere modellen er last van hebben zegt dus dat het een kwaal is die gaat optreden, maar één die te corrigeren valt als je er wat voor over hebt. De oplossing weet ik niet, maar vergeet dat reinigen van de inspuitventielen maar. Ga naar een echte specialist: er zijn veel componenten die de inspuiting (mede) regelen.

"Zorgen maken" is inderdaad niet van toepassing, maar het is niet in orde en als je begint om dit te negeren, of als normaal te accepteren, dan gaat het mogelijk heel snel bergafwaarts. Maar dat is uiteraard een persoonlijke keus ook. Porsche rijden en GENIETEN :D kost geld, dus de keus is aan jou!

Auteur:  Anonymous [ 12 feb 2005 21:27 ]
Berichttitel: 

Paul van Engelen schreef:
Porsche rijden en GENIETEN :D kost geld, dus de keus is aan jou!


Het kost idd geld, maar het hoeft niet te veel te kosten, ik was klaar met een verdelerkapje en een rotor, terwijl het mankement veel duurder klonk! :twisted:

PS. mankement zelf opgelost, common sense!

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/