| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Ratelen 2.4E bij koude motor en 2500 rpm
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=31496
Pagina 1 van 1

Auteur:  Niels [ 25 apr 2011 19:43 ]
Berichttitel:  Ratelen 2.4E bij koude motor en 2500 rpm

Dacht even een stukje te rijden vandaag. Met koude motor heb ik een paar keer een soort van rateltik gehad bij het opschakelen. Ik reed rustig op leg hem in de versnelling en bij rustig stijgende toeren kreeg ik even de ratel. Alleen in de tweede en derde versnelling trouwens.

Ik dacht even iets met de kleppen? Nu ik het echter schrijf vraag ik me af of het de kettingspanner kan zijn? Het was bij warmere motor weg. En kettingspanner is toch bij afremmen op de motor? By the wat uitgevoerd met hydraulische spanners en nieuwe ketting (2jr geleden).

Dus als het in het kleppengebied ligt wat zou het dan kunnen zijn? Sta in ieder geval open voor suggesties. Heb het met warm niet kunnen reproduceren. Linker bank loopt wel niet echt perfect op de kop in lage toeren.

Auteur:  Hessel [ 25 apr 2011 20:20 ]
Berichttitel:  Re: Ratelen bij koude motor en 2500 rpm

Tja, een ratel of tik is altijd moeilijk in te schatten. Ten eerste moet je de auto kennen, want elke klassieke 911 rijdt en is weer anders. Die van mij heeft ook af en toe een tikje, maar is niets bijzonders. Lijkt me een beetje teveel benzine in de uitlaat wat ontbrand en wat dus een kleine tik geeft. (of klinkt als een tik)

Kettingspanners kan denk ik niet. Dan zou je het veel regelmatiger moeten horen tussen de 1000 en 200 RPM. Dit hoor je dus vee vaker. Plus heb ik maar heel spradisch gehoord dat de carrera spanners kapot gaan. Zijn eerder meestal al van het begin af aan niet goed.

Kleppen, zou kunnen, maar moet je dan niet veel regelmatiger wat horen? Als het hier en daar een tikje is, dan lijkt het mij geen klep.

Wat ik zou doen is weer eens gaan rijden als het weer wat koeler is. Onze motoren zijn erg gevoelig voor atmosferische druk en soms heb ik ook bij warmere dagen waarbij de druk hoog is, ik veel meer backfiring heb dan normaal. Kan natuurlijk ook met je MFI, want die word ook afgeregeld door de A luchtdruk.

Verder heb ik even geen ideeen. Zou ik het echt moeten horen. BTW, heb je dit ook als je zonder te rijden het gas opentrekt als je bij de motor zit???

Auteur:  Niels [ 25 apr 2011 20:30 ]
Berichttitel:  Re: Ratelen bij koude motor en 2500 rpm

Weet ik niet, heb het geprobeerd te simuleren. Denk wel aan ee veertje van een stoter of wellicht een tuimelaar? Lijkt alsof er its los zit, de tik is vrij lage toon

Auteur:  Hessel [ 25 apr 2011 20:38 ]
Berichttitel:  Re: Ratelen bij koude motor en 2500 rpm

Ik zou even kijken of je het toch kunt lokaliseren en de kleppen deksel eraf halen om te kijken. Een gebroken klepveer lijkt me veel meer lawaai te maken.

Ik denk dat je het beste morgen weer even kan gaan rijden omn te kijken of je het weer hoort. En dan toch proberen te lokaliseren door achter bij de motor te gaan zitten en zelf het gas open te trekken en te kijken of je het hoort.

Auteur:  Niels [ 26 apr 2011 8:49 ]
Berichttitel:  Re: Ratelen 2.4E bij koude motor en 2500 rpm

Denk soweiso de kleppen te moeten stellen. Bank links zou best wel iets kunnen gebruiken. Zit alleen even niet om de hoek bij mijn auto ivm met verbouwing thuis. Gaat wel even duren dus helaas. Waar kan je porsche voeler voor kleppen bestellen? Dacht dat je zo'n ding met een hoek moest hebben ipv een standaard voelertje

Auteur:  Hessel [ 26 apr 2011 9:56 ]
Berichttitel:  Re: Ratelen 2.4E bij koude motor en 2500 rpm

Klopt, een speciale P tool. Ik denk dat elke specialist die je wel kan leveren. Ik heb die van mij een keer bij pelicanparts besteld.

Wat je ook hebt is een soort rol met materiaal in de juiste dikte wat je weggooit na stellen. Ik heb weleens gehoort dat specialisten dit liever gebruiken en kun je wellicht hier wat van scoren. Maar zo'n voelertje is altijd handig om zelf te hebben. Wel meteen even reserve blaadjes bijbestellen.. :mrgreen:

Auteur:  Niels [ 01 mei 2011 17:48 ]
Berichttitel:  Re: Ratelen 2.4E bij koude motor en 2500 rpm

Ja en vanzelfsprekend was het geluid vandaag weg :bang:

Als hij helemaal koud is hoor ik 2 kleppen tikken op de linkerbank en soms op dezelfde bank een zwaarder/dieper taktaktak. Rondje rustig gereden, niets... Als een zonnetje, nog steeds beetje tikken soms.

Auteur:  Hessel [ 01 mei 2011 17:56 ]
Berichttitel:  Re: Ratelen 2.4E bij koude motor en 2500 rpm

Goed man!

Zoals ik al zei, de atmosferische druk doet veel bij onze motoren. Alles zet meer uit bij warm weer en creeert dus ook meer ruimte op sommige delen. Ik had ook op weg naar Le Mans vorige zomer (met 37 graden en erg hoge luchtdruk) meer geluid achter mijn rug.

Ik kijk altijd of ik dit soort geluiden ook nog hoor boven de 4000 RPM. Als je dan nog duidelijk tikken hoort, moet je verder kijken. Maar boven de 4K toeren spint hij altijd lekker met een snerpje..... Heerlijk zo'n luchtgekoelde 6 cyl boxer :mrgreen:

Auteur:  Niels [ 01 mei 2011 21:09 ]
Berichttitel:  Re: Ratelen 2.4E bij koude motor en 2500 rpm

:mrgreen: waar moet je het water bijvullen trouwens?

Auto pakt nog steeds goed op, 4-5-6 k full power geen gekke geluiden.

Auteur:  Hessel [ 01 mei 2011 21:48 ]
Berichttitel:  Re: Ratelen 2.4E bij koude motor en 2500 rpm

Sorry, bedoel natuurlijk luchtgekoeld :mrgreen: Mij moet je wel bijvullen met 37 graden in mijn elfer met Vinyl stoelen :mrgreen:

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/