Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 16:40



Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
2.2. S ('71) houdt in en knalt. 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Lada
Helemaal in het zuiden.
Bericht 2.2. S ('71) houdt in en knalt.
Afgelopen week lekker met de Porsche (en vrouw / kids) in Luxemburg op vakantie geweest. Tijdens een pittige rit op wat heuvelachtige landweggetjes begon de 2,2 S op eens wat in te houden en het knalde geregeld (uitlaat, luchtfilter, weet niet precies wat). Wagen aan de kant gezet en eens aan de gasstang zitten duwen. Niet reproduceerbaar maar tijdens het rijden leek het alsof hij niet op alle cilinders liep. Trekt lekker door, houd dan weer in, knalt en trekt weer verder. Ging na enige tijd vanzelf weer over.

Vandaag op de terugweg naar Nederland in een lange file van ca. 2 uur gestaan. Temp liep op naar 120. Eerste gedeelte van de rit niks aan de hand. Na de file kwam het eerder vermelde euvel weer terug en werd alsmaar erger.

Het lijkt alsof hij op 4/5 cilinders loopt. Trekt beduidend minder dan voorheen en knalt om de haverklap. Acceleratie in zijn 3 of 4 naar 4500 RPM lijkt wel een automatisch geweer.

Herkent iemand dit en wat zou het kunnen zijn? Zit zelf te denken aan vettige bougies of verdelerkap (wishful thinking) maar mijn kennis van motortechniek is onvoldoende om een behoorlijke diagnose te stellen. Voordat ik weer naar SpeedService rijd even jullie mening/ervaringen. Wellicht is het iets wat ik makkelijk zelf kan verhelpen.

BVD
_________________________________________
Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?


05 jun 2011 23:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
carrera 911 C2/964 Volvo P1800S
Bericht Re: 2.2. S ('71) houdt in en knalt.
dit is een ernstig probleem, moeielijk te analyseren van op afstand.....
zou inderdaad een ontstekingprobleem kunnen zijn, maar je vermeld ook dat je wel een erg lange rit gereden hebt,
en tevens de motor overhit is geraakt. Het knallen in de uitlaat zou ook kunnen duiden op een verbrande in of uitlaatklep ! (of meerdere)
daar je zegt dat de de motor waarschijnlijk maar op 4 a 5 cylinders draait..... (compressie meten per cylinder)

Beste is om toch maar langs te gaan bij de p. prof technieker.....

succes.


06 jun 2011 0:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Lada
Helemaal in het zuiden.
Bericht Re: 2.2. S ('71) houdt in en knalt.
Dank voor je reactie.

I.d.d. wat flinke stukken mee gereden en ook pittig mee gereden. Bochtenwerk op Luxemburgse binnenwegen heeft een erg hoog fun gehalte. Probleem is niet geheel nieuw maar heeft al een paar keer de kop op gestoken. Verdween altijd weer na een stuk rijden (meestal onder belasting van + 3300 RPM). Motor heeft net (+/- 1500 km) een beurt gehad, pakkingen vernieuwd, kleppen gesteld, motor opnieuw afgesteld etc.

Ik weet niet precies of hij te heet is geworden. Temp meter zat tussen de 110 en de 120 in op het warmste punt in de file. (Motor uitgezet) Is daarna weer gezakt naar 80/90. Ik was in de veronderstelling dat lucht gekoeld dit aan moest kunnen. Heeft (zeker met het weer van afgelopen tijd) vaker rond de 100/110 gehangen. Nooit een probleem.

Anyway, moet maandag weer aan de bak maar zal kijken of ik nog even bij SpeedService terecht kan. Volgende week maandag naar Assen want ik heb een kaartje voor de Tourklasse en die wil ik eigenlijk wel graag meerijden. Wordt een beetje lastig met een lam / knallend blok.
_________________________________________
Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?


06 jun 2011 0:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
carrera 3.0 1977
Asperen
Bericht Re: 2.2. S ('71) houdt in en knalt.
Heb zoiets wel een keer gehad, maar iets anders, motor viel terug in toeren en sprong dan ineens weer aan, met behoorlijke knallen van de onverbrande benzine. Bleek te liggen aan combinatie nieuwe sleutel en gaar contactslot, waardoor de stroom en dus ook ontsteking soms even wegviel en daarna weer aansprong. Heb toen het contactslot laten vernieuwen (en een pop-up valve gemonteerd, genezen is beter dan voorkomen...)

Succes!
_________________________________________
The difference between men and boys...
The size of their toys!


06 jun 2011 10:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 3.4 S
Twente
Bericht Re: 2.2. S ('71) houdt in en knalt.
Persoonlijk zou ik de motor juist NIET uitzetten, zo ineens, als hij "langzaam" heet is geworden, de luchtkoeling stopt immers acuut, ergo, materialen in de motor woren nog heter. en indedaad is bij hoge buitentempearturen ook de motortemp. altijd (flink) hoger, m.i. niets vreemds

Het gevoelige IMS Lager in de uitlaat, bij de einddemper, is op zich niets ernstigs, als het slechts een beetje "onverbrande" benzine is, in de bergen doen alle Porsche luchtkoelers dat wel , zeker bergaf :mrgreen: :mrgreen:

als het gevoelige IMS Lager echt knallen wordt, en de auto houdt merkbaar in, denk ik aan ontsteking, en zou ik lekker naar het revisie bedrijf gaan, om de boel nog eens na te stellen :wink: zit toch wel garantie op al dat werk, neem ik aan :|
_________________________________________
Groeten uit Twente


06 jun 2011 10:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: 2.2. S ('71) houdt in en knalt.
Gooi er eens injectorreiniger in. Heb toen de olie van je gezien :mrgreen: misschien zit de boel een beetje verstopt....bougies die parelen...........


06 jun 2011 12:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Lada
Helemaal in het zuiden.
Bericht Re: 2.2. S ('71) houdt in en knalt.
Olie is bij de grote beurt vervangen. Injector cleaner ga ik zo eens halen. Misschien helpt het. Kan i.g.g. geen kwaad.
_________________________________________
Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?


06 jun 2011 16:58
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 2.2 T 1971
Bericht Re: 2.2. S ('71) houdt in en knalt.
Ligt helemaal aan waar de knal zich voordoet. Als dit inde uitlaa is, is het geen probleem en id dit onverbrande benzine die ontbrandt in de uitlaat. Dan is het hoogstwaarschijnlijk een onstekings issue. Geen vonk is geen ontbranding in de cylinder maar wel in de uitlaat.

Wat ik zou doen voor je richting de specialist gaat is de bougies eruit halen, schoonmaken, verdelerkap loshalen en controleren en dan per bougie lijken of deze vonk als je deze tegen het blok houdt. Kun je trouwens ook controleren door een stroboscoop op de bougiekabels te zetten en te kijken of deze brand.

Verbrande kleppen lijkt wat vergezocht. 1 keertje een wat hogere temperatuur zal niet meteen kromme kleppen betekenen. maar eerst even de onsteking checken.
_________________________________________
2.2 T coupe 1971
Original "Burgundy"


06 jun 2011 18:02
Profiel
Bericht Re: 2.2. S ('71) houdt in en knalt.
Delnoy schreef:
Tijdens een pittige rit op wat heuvelachtige landweggetjes begon de 2,2 S op eens wat in te houden en het knalde geregeld

Vandaag op de terugweg naar Nederland in een lange file van ca. 2 uur gestaan. Temp liep op naar 120. Eerste gedeelte van de rit niks aan de hand. Na de file kwam het eerder vermelde euvel weer terug en werd alsmaar erger.


Zelfontbranding door te hoge temperatuur. :idea:

En daardoor beschreven problemen van slecht lopen van de motor.


Laatst bijgewerkt door cabrio wim op 06 jun 2011 19:09, in totaal 1 keer bewerkt.



06 jun 2011 18:09
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: 2.2. S ('71) houdt in en knalt.
euro 95 getankt? 120 gr.C is 2e streepje en mag geen probleem geven...
_________________________________________
oud is beter


06 jun 2011 19:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: 2.2. S ('71) houdt in en knalt.
En nu cabriowim?.........


06 jun 2011 19:09
Profiel
Bericht Re: 2.2. S ('71) houdt in en knalt.
Weet niet of de eigenaar de auto intensief gebruikt (dagelijks) of meerdere tijden stilstaat, en af en toe gebruikt word.
Dan kan het dus vervuiling van de motor zijn, en oorzaak kan dan gezocht worden in gloeiende kooldeeltjes (kleppen of kop) of hete plekken in de verbrandingskamer, of bijvoorbeeld bougies (verkeerde) die te heet worden.
Dus als het mengsel voor het ontstekingspunt teveel gecomprimeerd wordt, zal dit door de drukopbouw exploderen (gloeiende kool deeltjes) in plaats van verbranden met beschreven problemen. :idea:

Het is ook maar een hint hè Bully om het probleem te kunnen traceren. :wink:


06 jun 2011 19:32
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: 2.2. S ('71) houdt in en knalt.
Zat ook aan de bougies te denken, had het vroeger weleens met m'n brommer, een pareltje :wink:


06 jun 2011 19:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: 2.2. S ('71) houdt in en knalt.
wolf schreef:
120 gr.C is 2e streepje en mag geen probleem geven...

Mijn boekje geeft aan dat de 150 gr C (!) niet mag worden overschreden. Stijgt de temperatuur verder, dan moet je je snelheid temperen, de olievoorraad controleren en in noodgevallen een garage opzoeken.
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


06 jun 2011 19:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Lada
Helemaal in het zuiden.
Bericht Re: 2.2. S ('71) houdt in en knalt.
Citaat:
euro 95 getankt? 120 gr.C is 2e streepje en mag geen probleem geven...


@ Wolf, doe er alleen maar '98 in (was overigens €1,36 in Luxemburg :mrgreen: ) Heel soms Shell V-power (de rooie, die is geloof ik '97)

@ CabrioWim, ik zal morgen na het werk wat injector cleaner oppikken bij Heuts. Eens kijken wat het doet na een stuk rijden. Als dat niet helpt terug naar SpeedService. Daar heeft hij ca 1500 km geleden een grote beurt gehad en ook de bougies zijn vervangen. Verdelerkap zal ik ook even los halen.

De wagen heeft de hele winter stil gestaan maar is afgelopen twee maanden redelijk intensief gebruikt. Toch wel 2 á 3 keer per week met dat geweldige weer van afgelopen tijd. Ook redelijke afstanden, niet van die trut ritjes naar de winkel ofzo. Normaliter heb ik een rustige rijstijl. Alleen op Francorchamps (Days 2011) heb ik hem eens flink doorgetrapt en afgelopen week in Luxemburg op de binnenwegen redelijk hoog in de toeren doorgetrokken (nooit tot max, 5500 RPM top). Kon het niet weerstaan op die mooie wegen daar. Klinkt ook zo lekker met de ramen open. Zou 'ie toch eigenlijk wel tegen moeten kunnen lijkt me.

Hoop i.i.g. dat het probleem snel verholpen is, maandag a.s. Assen en de week erop VCM en daar wil ik toch wel graag bij zijn.
_________________________________________
Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?


06 jun 2011 19:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Lada
Helemaal in het zuiden.
Bericht Re: 2.2. S ('71) houdt in en knalt.
Citaat:
Mijn boekje geeft aan dat de 150 gr C (!) niet mag worden overschreden. Stijgt de temperatuur verder, dan moet je je snelheid temperen, de olievoorraad controleren en in noodgevallen een garage opzoeken.


Las dit op een of andere VW site. Zal voor Porsche niet veel anders zijn vermoed ik:

Below 180 F is too cool; is the thermostat still there?

180-210: peachy.

210-250: you can probably live with it; many busses w/ type4 engines get that hot under load in the summer. (For a beetle, I'd be concerned, though.)

250-280: something is wrong and must soon be fixed; however, the viscosity of a good synthetic oil should still be fine. If it's after dark and I'm in East St. Louis, I keep on driving.

Above 280 F: better stop; unless the oil pressure light is on (in which case you must shut the engine off immediately!), let the engine run. Glen Buhlman recommends that it not be left idling, but that revving it will allow the fan to do a better job of cooling the engine.
_________________________________________
Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?


06 jun 2011 19:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: 2.2. S ('71) houdt in en knalt.
"250 is too damn hot"
_________________________________________
oud is beter


06 jun 2011 20:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Lada
Helemaal in het zuiden.
Bericht Re: 2.2. S ('71) houdt in en knalt.
??? 250 Fahrenheid is 121 Celsius, je schrijft net nog dat 120 geen probleem is. :?:
_________________________________________
Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?


06 jun 2011 20:06
Profiel
Bericht Re: 2.2. S ('71) houdt in en knalt.
Dat is dan ook het kritieke punt, want vanaf 125 gr C, is zelfontbranding met wat ik bovenstaande geschreven heb mogelijk.


06 jun 2011 20:11
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: 2.2. S ('71) houdt in en knalt.
boven de 120 krijg je gezeik. en je rijdt geen vw kever. kijk effe op pelican over temperaturen.
_________________________________________
oud is beter


06 jun 2011 20:30
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 2.2 T 1971
Bericht Re: 2.2. S ('71) houdt in en knalt.
Let wel dat bijna elke luchtgekoelde 911, en zeker tot '73, weleens knalt. Doet die van mij ook omdat er waarschijnlijk op 1 cylinder tussen stationair en regulier er tijdelijk te veel benzine in de hete uitlaat komt. Ook trouwens als je terug schakelt bij hogere snelheden. En zeker bij de MFI-tjes die altijd wat rijker lopen.

Ook zijn onze motoren nog erg gevoelig voor atmosferische verschillen. Als het warm is, heb je hier meer last van.

Maar dat hij zo warm wordt is wel even een aandachtspunt. Vorig jaar naar Le Mans Classic was het 37 graden en ook bij flink door rijden kwam hij niet boven de 100c uit. 120 moet je volgens mij alleen maar halen bij hogere temperaturen en waar er meer van de motor wordt gevraagd zoals in de bergen. Anders kan er ook iets anders aan de hand zijn.

Ik zou nog steeds even kijken of bij de onsteking alles ok is. Kijk ook meteen even naar je brandstoffilter als je toch in de motorruimte bezig bent om er zeker van te zijn dat die niet vol zit.
_________________________________________
2.2 T coupe 1971
Original "Burgundy"


06 jun 2011 20:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Lada
Helemaal in het zuiden.
Bericht Re: 2.2. S ('71) houdt in en knalt.
Gisteren injectorcleaner gehaald. Kleine 15 km gereden maar het probleem deed zich nog steeds voor. Vanwege tijdgebrek niet verder kunnen rijden. Vanmorgen naar Speedservice gereden en na een km of 10 was het probleem opeens weg. Liep dus weer op alle 6. Daar ik er bijna was toch even naar laten kijken. Alles leek goed. Olav heeft alleen nog wat contactpray op de bougie doppen gespoten en klaar. Vanavond een wat langer stuk rijden, even kijken of het weg blijft.

Vreemd…. Maar gelukkig loopt ‘ie weer lekker.
_________________________________________
Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?


08 jun 2011 14:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: 2.2. S ('71) houdt in en knalt.
Injectorreiniger erin en meteen een flink stuk rijden, halve tank en dan weer vol tanken. Wat zei Olav ervan?........


08 jun 2011 16:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Lada
Helemaal in het zuiden.
Bericht Re: 2.2. S ('71) houdt in en knalt.
Olav dacht niet dat het de bougies waren omdat die bij normaal gebruik normaliter schoonbranden. Slecht contact bougiedop was mogelijk. Hierop heeft hij wat contact pray gespoten. Verdelerkap was goed. Brandstof pomp was goed. Hij dacht nog aan de injectoren of wat vuiligheid uit de tank (had 'm vrij ver leeg gereden) maar daar het probleem zich nu niet voordeed hebben we het er maar bij gelaten. Zat ook nog een massa kabel naar de bobine los, die heeft hij meteen even vast gezet. Kosten: 0 euro (da's service :cheers: ).Vanavond een flink stuk rijden en kijken of het weg blijft. Het zou zo maar kunnen dat de injectorcleaner de truuk deed. Als het weer optreed dan even terug naar Olav.

Best jammer, afeglopen weekend is een van zijn wagens die hij geleend had aan een klant op Spa de vangrail in gestuiterd. Dat ding zag eruit........ :bang:
_________________________________________
Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?


08 jun 2011 16:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 2.2. S ('71) houdt in en knalt.
Rij de injectorcleaner er wel zsm goed uit met warme motor, spul is wel wat agressief voor je rubbers enzo. Daarna even goed blijven tanken.


08 jun 2011 19:48
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.