| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Benzine E10
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=32778
Pagina 1 van 2

Auteur:  rene51 [ 01 sep 2011 15:17 ]
Berichttitel:  Benzine E10

Hoi,
Ik woon vlak bij de grens met Duitsland. Ik tank daar altijd super 98 (tegen dezelfde prijs als in NL Euro 95). Sinds kort is deze pomp overgegaan naar de nog goedkopere "super 98 E10". Dat staat ons in Nederland in 2012 ook te wachten (opgelegd door Europa !). Weet iemand of deze E10 echt niet schadelijk is. Ik hoor verschillende geluiden. Bijvoorbeeld BMW in Duitsland heeft al geadviseerd om als het niet hoeft gewoon Bleifrei te tanken zonder E10.... Het kan geen i.p. .geen kwaad zeggen ze erbij, maar waarom dan wel dat eerste zinnetje......
Hoe zit het met Porsche ?

Auteur:  PaulusdB [ 01 sep 2011 17:18 ]
Berichttitel:  Re: Bezine E10

Klik hier voor alle info

Auteur:  Koen Carrera [ 03 sep 2011 8:05 ]
Berichttitel:  Re: Bezine E10

mijn GTI haalt 245 op E10
250 op 95
en 98 nog niet getest....

Auteur:  Paul II [ 03 sep 2011 9:44 ]
Berichttitel:  Re: Bezine E10

is "super 98 E10" wel 98 of staat er "super E10" en is het 95 RON?
super PLUS is 98, denk ik...

wist alleen van Ethanol toevoeging - 5 of 10 % - aan Euro/95 RON benzine

in dit overzicht staat dat het geen probleem is voor moderne Porsches, zoals Boxster

mijn M3 liep echt niet fijn op E5 (95), wel op 95 zonder Ethanol; is niet schadelijk, kan wel, maar wil je dus niet

@Paulus: mooie zoekmethode :!: :wink:

Auteur:  rene51 [ 03 sep 2011 14:37 ]
Berichttitel:  Re: Bezine E10

Inderdaad super plus 98 + E10 staat er nu op de pomp. De slang is niet meer groen,maar zwart.... Het vervelende dat er in Duitsland een 1/2 jaar geleden een flinke boycot is geweest. De verschillende fabrikanten zijn het nog niet eens met elkaar. Het zou o.a. meer corrosie geven in de motor etc. Duitsland wilde voorop lopen met de invoer, maar komt daar geleidelijk van terug. Teveel protest....
Vandaar mijn vraag. Ik had het zelf eerst niet in de gaten (dat "mijn"vaste pomphouder opeens bleifrei voor E10 had omgewisseld).
maar zag het pas toen ik de tank vol had gegooid. Nu is tank al weer half leeg, dus heb ik er snel weer normale Bleifrei super plus 98 bijgegooid..... Bij deze pomphouder ( 2 km verder Duitsland in) heb ik is eea nagevraagd. Die zei ook, als je het niet hoeft te tanken niet doen !! Ben dus benieuwd hoe dat in 2012 in Nederland gaat......

Auteur:  944 guy [ 06 sep 2011 17:38 ]
Berichttitel:  Re: Bezine E10

rene51 schreef:
Het zou o.a. meer corrosie geven in de motor etc.

Is helemaal waar. Voor 944/928 blokken (en alle eerdere modellen ook waarschijnlijk) heb ik bewijs in de vorm van fotos vd 928GT van mn pa die gereviseerd wordt. Precies onder de injector is het inlaat traject brandschoon omdat het aluminium daar langzaam corrodeert. Zoek maar op 'alcohol ethanol corrosion'.
Het is gewoon slecht voor je motor en als dat wordt opgelegd (en geen zuivere 98 meer te krijgen is) dan zetten ze heel veel klassiekers aan de kant (en dus zelfs auto's tot begin 90er jaren)

Auteur:  Rontin [ 14 sep 2011 17:51 ]
Berichttitel:  Re: Bezine E10

Dit kwam ik recent tegen op de site van Porsche betreffende E10.
http://www.porsche.com/germany/informat ... 0-eignung/

Toch ben ik nog een beetje terughoudend om E10 te tanken.

Auteur:  rene51 [ 17 sep 2011 14:58 ]
Berichttitel:  Re: Bezine E10

Bedankt voor de link...
Ik heb inmiddels een andere benzine station gevonden in Duitsland. Voor informatie wat tie waard is.
De benzine in DL met de groene vulslangen is sinds 2011 met E10. Is meestal 3-4 ct per liter goekoper (ter stimulering). De benzine met de zwarte vulslangen is onze Euro 95 of Euro 98 (dus met E5)..

groeten

Auteur:  Paul II [ 17 sep 2011 21:43 ]
Berichttitel:  Re: Bezine E10

en welke kleur hebben de slangen van benzine zonder E(thanol)?
of is die er nu plots niet meer...

Auteur:  portun [ 18 sep 2011 9:30 ]
Berichttitel:  Re: Benzine E10

Zonder Ethanol is er al jaren niet meer.

Auteur:  Paul II [ 18 sep 2011 11:08 ]
Berichttitel:  Re: Benzine E10

portun schreef:
Zonder Ethanol is er al jaren niet meer.

Heb je het dan over NL? (mijn vraag ging over D)
In NL is er zeker nog benzine, zowel 95 als 98 zonder Ethanol

Auteur:  portun [ 18 sep 2011 11:22 ]
Berichttitel:  Re: Benzine E10

De rest publiceert er niet veel over.

Auteur:  portun [ 21 sep 2011 9:32 ]
Berichttitel:  Re: Benzine E10

Kwam deze topic tegen

Auteur:  wolf [ 21 sep 2011 9:48 ]
Berichttitel:  Re: Benzine E10

2008!
http://www.utb.nl/k/nl/n193/news/view/3 ... nzine.html

Auteur:  rarebear [ 21 sep 2011 10:25 ]
Berichttitel:  Re: Benzine E10

zo lang mogelijk V-power blijven tanken, daar zit geen bio component in !
verder moeten we maar met samengeknepen billen op de Brussel maffia wachten, die zijn
druk bezig om ons de zoveelste loer te draaien, alles in naam van 'het Milieu' .
Electrisch moeten we gaan rijden (alsof electriciteit aan de boom groeit !@$%^&*()_ ## )

Auteur:  wolf [ 21 sep 2011 10:34 ]
Berichttitel:  Re: Benzine E10

naar ik begrijp zit overal etHanol in.

Auteur:  MR.GUZZI. [ 22 sep 2011 10:28 ]
Berichttitel:  Re: Benzine E10

Ik tank bijna altid BP Ultimate (ron 98) maar ik dacht laat me es Gulf Challenger (waarschijnelijk geen ron 98,en met een toevoeging) proberen, hij heeft (3.2 "89) nog nooit zo slecht gelopen :shock: in die 15 jaar dat ik hem heb, vooral bij lage toerentallen, en constant( 50 /80 / 100 ) rijden stottert en hield in als een gek ! Ik moet er bij vertellen dat er een kat. onder zat ,dus het type met de lage compressie,en daar kan gewoon ron 95 in, maar ik heb de kat. er onderweggehaald en er zit een SSI uitlaatsysteem onder, + een hittedraadconversie(luchthoeveelheidsmeter) + andere epron/chip, en toen werd geadviseerd om er ron 98 in te gooien! Maar zo als ie nu liep.......................... geen Gulf meer !

Auteur:  RufBTR [ 22 sep 2011 14:32 ]
Berichttitel:  Re: Benzine E10

Als je mapping van je chip niet voor ron100 is gemapped, zal je er niks aan hebben.

Auteur:  Paul II [ 08 okt 2011 12:47 ]
Berichttitel:  Re: Benzine E10

was verbaasd over de info van portun, maar blijkbaar ben ik niet goed 'bij' want klopt helemaal.

- op websites van diverse grote maatschappijen vond ik er niets over maar praktijk is zo
- de witte pomp hier heeft al 15 % ethanol Euro
- ook in Duitsland vond ik 10 % ..

op het front van RON 98: net in in Italiƫ - bij Shell en Agip - en in Frankrijk bij diverse dit wel gevonden.
ook bij Total die het in NL niet meer levert.

wordt overigens dik mee gerotzooid: de Texaco net voor Circuit Zandvoort levert volgens de lieve dame nog steeds 98 maar er staat 95 op de pomp: "NEE, NEE is echt 98"
is haar ingefluisterd voor al die circuitbezoekers :twisted:

Auteur:  JorisLoet [ 08 okt 2011 20:10 ]
Berichttitel:  Re: Benzine E10

In Nederland wordt er tot 5 procent bij gemengd. Niet meer, tenzij het er expliciet bij staat. 5 procent is de huidige Europese 'richtlijn' :wink: In Shell V-Power zit helemaal geen bio.

Auteur:  portun [ 09 okt 2011 11:10 ]
Berichttitel:  Re: Benzine E10

Shell doet er ook veel te geheimzinnig over.

Auteur:  Boxster Spyder [ 13 feb 2012 15:41 ]
Berichttitel:  Re: Benzine E10

MR.GUZZI. schreef:
Ik tank bijna altid BP Ultimate (ron 98) maar ik dacht laat me es Gulf Challenger (waarschijnelijk geen ron 98,en met een toevoeging) proberen, hij heeft (3.2 "89) nog nooit zo slecht gelopen :shock: in die 15 jaar dat ik hem heb, vooral bij lage toerentallen, en constant( 50 /80 / 100 ) rijden stottert en hield in als een gek!...


Ha, ik heb een andere ervaring met GULF Challenger 100. De Boxster Spyder loopt namelijk fantastisch op die prut. Super gelijkmatig, en was ongekend vel aan het gas (PDK en SportChrono +). Ook de sound veranderd, de huil met sportuitlaat is ongekend. Ding loopt schitterend egaal door de toeren, en harder bij hoge revs. Ieder toerental geeft respons. Wat een heerlijke gifkikker is het geworden. Ik kan niet anders concluderen dan die Gulf 100 Challenger wel werkt in de Boxster Spyder. Vergelijkbaar effect met het duitse Shell V Power Racing 100.

Overigens staat op de tankvulopening een sticker met: mindestens RON98.
Waarschijnlijk snapt die Spyder die 100 ron brandstof en is daarom een positief effect.

Auteur:  Enguess [ 13 feb 2012 20:22 ]
Berichttitel:  Re: Benzine E10

Zit tussen de oren.

Auteur:  Frits77 [ 13 feb 2012 20:25 ]
Berichttitel:  Re: Benzine E10

meten = weten. En dat is nog niet veel mensen gelukt

Auteur:  Boxster Spyder [ 13 feb 2012 22:15 ]
Berichttitel:  Re: Benzine E10

Enguess schreef:
Zit tussen de oren.


Mijn vorige auto die gemapped was voor RON98, gaf +/- 10% vermogensverlies met RON95. Metingen waren betrouwaarbaar, daarover geen discussie.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/