Zoals velen inmiddels wel weten is de motor van onze 996 C2 cabrio (bouwjaar 2001; 80.000 km) in oktober 2006 vroegtijdig toe aan een revisie op een landweg in Engeland tijdens de
NPC “Isle of Man tour”.
De 996 is door de Britse wegenwacht afgesleept naar
AutoFarm (een zeer gerenommeerd Porsche specialist in Engeland/Oxfordshire).
Daar kreeg ik de eerste signalen over serieuze problemen met de nieuwe watergekoelde motoren van Porsche.
AutoFarm vond het zelfs de moeite en investering(en) waard om hiervoor een
modificatie te ontwikkelen!
Vier dagen later werd de 996 alweer in Nederland bij Motron afgeleverd en heeft daar een kleine 3 maanden onaangeroerd in een loods gestaan, in afwachting van een onderzoek/oplossing/reparatie.
Na onze thuiskomst ben ik ook maar eens begonnen om te zoeken naar meer informatie over gevoelige IMS Lager Porsche motoren.
Ik schrok er gewoon van hoeveel leads ik tegen kwam.
Altijd had ik gedacht dat RMS (krukaskeering) het grootste probleem was van de 996, maar dat probleem lijkt inmiddels overigens behoorlijk opgelost na de 7e modificatie, de 997 keering.
Nee, het grootste probleem lijkt juist echt in het (ontwerp?/productie?) van de nieuwe watergekoelde motoren te zitten (in het bijzonder de 3.4).
Cilinderwanden die breken/scheuren.....
Van half oktober tot eind december, bijna wekelijks contact gehad met PON en met Porsche AG.
Op zoek naar een fatsoenlijke oplossing en afwikkeling van dit probleem.
In het begin wilde PON en AG helemaal nergens van weten.
Ze hadden zelfs nog nooit van dit probleem gehoord.
Daarnaast was onze 996 al te oud (5 jaar) en had ook te veel kilometers gereden (80.000).
Volgens PON was ik zelf zo bij de hand geweest om de auto puur vanwege financieel gewin zelf uit Duitsland te halen, dus moest ik mijn coulanceaanvraag maar bij de fabriek indienen.
De fabriek verwees mij echter weer terug naar PON, als vertegenwoordiger van hun merk in Nederland.
Van het kastje naar de muur dus..............
Toen werd er gesuggereerd dat de oorzaak van dit probleem wellicht gezocht moest worden in gebrek aan onderhoud, aangezien zij de onderhoudshistorie niet kenden.........
Om dit gelijk van tafel te vegen per direct kopieën van alle onderhoudsfacturen gestuurd (40K beurt, 60K beurt, 80K beurt) en een kopie van alle stempels uit het onderhoudsboekje.
Daarna ook nooit meer een opmerking over gehad!
Telkens ook aangeboden om de 996 binnen 24 uur bij elke door hun gewenste dealer te laten neerzetten, zodat zij de 996 zelf zouden kunnen onderzoeken.
Daar had men echter geen interesse in.
Het uiteindelijke voorstel dat ik kreeg was, om de 996 bij een dealer neer te zetten, er een nieuwe motor in te laten plaatsen en de oude motor zou dan naar AG worden gestuurd voor onderzoek.
Mocht uit dat onderzoek voor 100% vast komen te staan dat er een productiefout in het blok zat, dan willen zij mijn case nog wel opnieuw een keer beoordelen!
Voor die sigaar uit eigen doos heb ik vriendelijk bedankt en aangegeven dat ik wel openstond voor een onderzoek naar de motor door een onafhankelijke instantie, bijvoorbeeld TNO.
Uiteindelijk (om het proces te versnellen, zodat er nu definitieve duidelijkheid zou komen) heb ik zelf bij PON en AG maar aangegeven naar wat voor soort oplossing ik ongeveer op zoek ben.
Ik ben van mening dat dergelijke motorproblemen je op zijn vroegst bij 200.000/250.000 km zou mogen verwachten, en aangezien er nu pas 80.000 kilometer is gereden leek het mij een fatsoenlijke oplossing als ik 1/3 van alle kosten voor mijn rekening zou nemen en de producent/importeur dan 2/3.
Uiteraard reparatie bij een Porsche dealer.
Na ongeveer 2,5 maand contacten over en weer, was dit de definitieve uitkomst:
PON: uiteindelijk een bod gehad van 15% korting op aanschaf van de motor, maar dan wel reparatie bij de dealer.
Toen ik daar vriendelijk voor bedankte, omdat ik met de NPC pas al 10% korting kreeg, hebben ze mij nog een finaal bod gedaan van 20% korting op de nieuwe motor.
AG: „Die Neuwagengewährleistung an Ihrem Porsche 911 Cabrio ist in 2003 abgelaufen.
Nach dieser Frist gibt es im Einzelfall die Möglichkeit einer Kostenbeteiligung im Rahmen der Kulanz.
Zielsetzung unserer Kulanzrichtlinien ist es, Kunden auch nach Ablauf der Gewährleistung vor unerwartet hohen Ausgaben zu bewahren.
Dabei orientieren wir uns unter anderem an Fahrzeugalter, Laufleistung und Höhe der entstandenen Kosten.
Sehr geehrter Herr Herfst, bei einem Fahrzeugalter von über 5 Jahren sehen wir leider keine Möglichkeit einer Kostenbeteiligung mehr.
Wir sind uns bewusst, dass diese Antwort nicht Ihren Vorstellungen entspricht, bitten aber um Verständnis, dass wir Ihnen in diesem Fall leider keine Alternative bieten können."
Door alle artikelen die ik de afgelopen weken heb gelezen/heb gevonden, de contacten met PON/AG en andere contacten, kom ik tot paar algemene constateringen:
1) het gevoelige IMS Lager van de 3.4 motor is het grootste serieuze probleem van de 996
2) minimaal 30-35% van de 3.4 motoren bij de 996 zijn inmiddels vervangen
3) de kwaliteitsnorm van Porsche houdt tegenwoordig in dat zij het al als redelijk normaal beschouwen dat de verwachte levensduur van een motor in een behoorlijk aantal gevallen niet langer is dan 80.000 km en/of 5 jaar.
4) Gezien die kwaliteitsnorm wordt er blijkbaar ook slechts 1 jaar fabrieksgarantie gegeven op een nieuwe motor
5) Bij problemen: 0-2 jaar: fabrieksgarantie, 2-4 jaar: coulance; percentage afhankelijk van diverse factoren; 5-.. jaar: pech
Voor het laatste punt heeft de marketing afdeling van Porsche wel een bijzonder knappe oplossing verzonnen.
Na de fabrieksgarantieperiode wijs je iedereen op de mogelijke gevolgen en risico’s die je loopt bij hun product, maar dit risico kan je dan wel weer bij diezelfde producent afdekken voor de komende 7 jaar à € 1.200,- (totaal € 8.400,-)
Een wel hele slimme move om je klanten te laten opdraaien voor je eigen problemen, die daar dan ook nog eens weer heel erg content mee zijn!
Van diverse mensen in de afgelopen tijd soortgelijke verhalen gehoord en ontvangen over gevoelige IMS Lager 3.4 motoren en garantie/coulance perikelen.
Zij moeten zelf maar bepalen of zij hier ook iets over willen melden en mijn verhaal met hun eigen ervaringen willen aanvullen.
Ik heb persoonlijk wel heel sterk het gevoel gekregen dat het bezit en/of de aanschaf van een Porsche 996 3.4 staat bijna gelijk aan Russische Roulette, want deze motor lijkt wel een rijdende tijdbom. Als ik anderhalf jaar geleden had geweten wat ik nu weet………………………………
Op mijn vraag aan Porsche AG wat de reden is geweest dat zij de prijs van een nieuwe motor in maart 2006 hebben verhoogd van € 6.500,- naar € 11.750,- (bijna 100% verhoging) wil men mij niet antwoorden.
Vanwege alle problemen met de 3.4 motor (zelfs ook met de nieuwe; daar kan een mede PF-er nog wel wat over melden), kon ik maar tot één verantwoorde oplossing komen, en dat is vervanging door de 3.6 motor.
Ook deze motor is helaas niet volledig probleemloos, maar in ieder geval stukken betrouwbaarder dan de 3.4 motor.
Via DSP (Dominicus) voor € 7.000,- een 3.6 motor uit 2003 met 54.000 km geregeld, en deze is er inmiddels door Motron in geplaatst.
Sinds een week is de 996 dus eindelijk weer thuis.
Voor alle (potentiele) 996 rijders hoop ik door mijn eigen ervaringen hier te melden, dat er in ieder geval meer duidelijkheid is omtrent dit probleem, alsmede de afhandeling daarvan.
Doe er je voordeel mee!
Een klein overzicht van wat interessante links over dit onderwerp:
http://www.devwebsphere.com/porsche/200 ... ailed.html
http://groups.google.nl/group/alt.autos ... ec4beaf890
http://forums.rennlist.com/rennforums/s ... gine+blown
http://www.pistonheads.com/gassing/topi ... =&t=200454
http://www.pff-online.de/wbb2/thread.ph ... st14429915
http://www.pff-online.de/wbb2/thread.ph ... en+AND+996
http://www.911uk.com/forum/display_topi ... readPage=4
http://www.renntech.org/forums/index.ph ... =2&t=12030
http://groups.google.nl/group/alt.autos ... b037c95522
http://www.renntech.org/forums/index.php?showtopic=4501
http://www.funcarsonline.com/ubbthreads ... Post121677
http://forums.rennlist.com/rennforums/s ... p?t=292686
http://forums.rennlist.com/rennforums/s ... p?t=315548
http://www.rennteam.com/showflat.php?Ca ... e=0#102121
http://www.rennteam.com/showflat.php?Ca ... ain=295906