Auteur |
Bericht |
chrissy
|
M96.05 motor in 2004 997; vraag
Hallo allemaal, mijn naam is Chris (net even mij voorgesteld bij 'effe voorstellen). Ik heb een concrete vraag. Op zoek naar mijn eerste Porsche ben ik wat gaan rond lezen op het internet om tot een keuze te komen en lees, veel, heel veel over motorproblemen (oa IMS) bij motortype M96. Ik heb mijn oog laten vallen op een 997 (2004) met een nieuwe motor M96.05 (2007). Er gaan eindeloze berichten over dit motortype en de problemen. Uitval/plofmotor, wel 20% van de productie enz. Ik lees zoiets graag als: 80% doet het dus wel, rijdt vrolijk rond komt makkelijk tot 150.000 km, geniet er enorm van, wat een fijne auto etc. Mag ik eens wat positieve berichten ontvangen om type 997 M96.05? Zou ik zeer op prijs stellen, het kan toch niet alleen maar ellende zijn (ik wil hem eigenlijk niet laten staan)?
|
16 maart 2012 23:17 |
|
|
911RO
|
Re: M96.05
Als je motor productiedatum 2007 heeft dan zijn de problemen mbt ims in principe opgelost.
Het is uiteraard niet uitgesloten dat er dan ooit nog iets voorvalt maar dat geldt voor alle performance autos.
Als deal goed is in de zin van dat de prijstelling 2004 georienteerd is met een motor uit 2007 dan zit je wel goed.
|
16 maart 2012 23:22 |
|
|
chrissy
|
Re: M96.05
Het motornummer betreft 69502397. Als ik alles goed begrepen heb is het derde cijfer het bouwjaar 2005 dus. Het onderdeelnummer (de hele motor in dit geval) is: 996100997CX en is terug te vinden in de officiële catalogus.
Maar....mijn vraag gaat dus over positieve zaken. Klopt het dat 80% heerlijk rondrijdt zonder problemen?
|
16 maart 2012 23:34 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: M96.05
niemand kent de cijfers maar alle m96 hebben een bad rep. m97 zou alles opgelost hebben.
_________________________________________ oud is beter
|
16 maart 2012 23:37 |
|
|
chrissy
|
Re: M96.05
Kijk, weer een negatief bericht dus..."bad rep".............
|
16 maart 2012 23:48 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: M96.05
Vanuit de overlevering komen de problemen bij minder dan 5% voor. 95% heeft dus andere problemen... geintje, die hebben dat probleem dus niet. Tiptronics sowiezo minder. Verder is het eenzeer gave sportwagen waar je elke dag van kan genieten. Heb zelf een aantal 964's gehad, het model dat ook wel bekend staat als de olieboot. Nooit problemen mee gehad en erg veel plezier mee gehad. Toen jij voor het eerst met meisjes uitging, heb je je toen ook laten afschrikken omdat er een kans was dat het een omgebouwde thaise jongen zou kunnen zijn? Go for it!
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
17 maart 2012 7:24 |
|
|
chrissy
|
Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag
Da's leuk, ik kende een percentage van 80% maar ook dat kwam van een forum waar iedereen elkaar schrik aanpraat! 95% van de auto's kent geen problemen en met Tiptronic nog minder....en laat ik nou net een tiptronic op het oog hebben. WAT EEN FIJN BEGIN VAN DE DAG!
|
17 maart 2012 9:52 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag
leuk. maar hoe zit het nou met die omgebouwde thaise jongens?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
17 maart 2012 11:37 |
|
|
sebastian
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994
Hiervoor: 968 en 944bij Eindhoven
|
Re: M96.05
Als die kans ook 1:20 zou zijn geweest wel, ja...
_________________________________________ kaufen, behalten, genießen...
|
17 maart 2012 14:41 |
|
|
993turbopeter
|
Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag
Heb een 997 van 2006 en bij motortype staat M9701. Heeft de 997 van de eerste generatie dan 2 verschillende motortypes? Weet hier iemand iets van?
_________________________________________ ex 964; ex 993; ex 993turbo nu 997 4S en 993 4S
|
17 maart 2012 15:03 |
|
|
chrissy
|
Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag
Ja, voor zover ik het heb kunnen achterhalen is Porsche in 2006 overgestapt op de M97. In dit geval is de motor denk ik vroegtijdig toe aan een revisie en hebben ze er in 2007 een nieuwe ingezet. Maar kennelijk wel uit een krat wat er nog stond nl. M96.05 (zoals er origineel ook al inzat). Hierboven ergen staan de nummers waaruit je het bouwjaar van de motor kunt opmaken. 695 waarbij de 5 dan staat voor 2005. Dus 2004, 2005 en misschien een stukje 2006 M96, daarna M97 en rond 2008 of 2009 weer iets nieuws. Mij gaat het dus voornamelijk om de positieve verhalen van die 95% die in een 997 met M96(.05) rondrijden. En nee, ik heb me niet laten afschrikken, bang voor Thaise jongens, maar die eerste vriendin koste me dan ook niet dit fortuin (de huidige overigens wel, maar da's weer een ander verhaal)
|
17 maart 2012 15:15 |
|
|
993turbopeter
|
Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag
Volgens franse porscheblad 'flat 6' moet je je geen zorgen meer maken zelfs niet bij de eerste 996 3.4 modellen. Maximaal 5 procent had last met motorproblemen en zouden nu ongeveer allemaal opgelost zijn. Auto's die nog geen problemen hadden zouden hun deugdelijkheid reeds bewezen hebben.
_________________________________________ ex 964; ex 993; ex 993turbo nu 997 4S en 993 4S
|
17 maart 2012 16:38 |
|
|
chrissy
|
Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag
Kijk, daar heb ik wat aan en word ik vrolijk van, dank!
|
17 maart 2012 21:36 |
|
|
Erik997S
|
Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag
Chrissy, ik wil je nu niet van de wijs brengen maar zelf heb ik een 997 van 04/2004 met een M97 motor. Deze info staat in het onderhoudsboekje op pag 4 op de optiesticker en het gelijkvormigheidsattest. Deze motor is echter stuk gegaan bij 112000 km en werd in 2008 vervangen.
Mvg,
_________________________________________ 997S
|
18 maart 2012 10:53 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag
Hij is gelijk weer depressief, je wordt bedankt
|
18 maart 2012 11:24 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag
Porsche heeft met model jaar 06 een belangrijke wijziging doorgevoerd bij alle M97 motoren die het tussenas probleem moest adresseren. Met ingang van dat jaar is het tussenaslager veel zwaarder uitgevoerd. Daarnaast moet je je realiseren dat Porsche met ingang van de 996/997 modellen een motor vervang policy hanteert. Waar vroeger nog wel eens motoren werden gerepareerd (bijvoorbeeld kapotte nokkenas oid) gaat Porsche nu direct over tot vervanging van de hele motor. Het is dus altijd van belang om te achterhalen waarom een motor vervangen is.
|
18 maart 2012 12:31 |
|
|
chrissy
|
Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag
Dank voor de toelichtingen en iid, na drie berichtjes al weer depressief! Ik weet nagenoeg alles van de auto (zie hierboven, zelf het motornummer van de vervangen motor alsook bijvoorbeeld het VIN Nummer). Er wordt nog navraag gedaan waarom de motor vervangen is maar de auto komt met Porsche Approved voor een jaar dus wat dat betreft maak ik me weinig zorgen. posting.php?mode=reply&f=3&t=34475#
|
18 maart 2012 17:02 |
|
|
Erik997S
|
Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag
Niet depressief worden man! Hier heel wat meer info over de IMS en wat er moet gebeuren en hoe men kan controleren of het al dan niet verandert is: http://www.lnengineering.com/ims.htmlMvg,
_________________________________________ 997S
|
19 maart 2012 0:49 |
|
|
chrissy
|
Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag
Dank daavoor! Had ik ook gevonden, oplossingen zijn er wel maar ik blijf me verbazen dat er zo weinig positiefs te vinden is ondanks het feit dat misschien maar 5% van de wereldwijde productie problemen heeft gekend. En zitten die nu juist allemaal online?? Er gaat hier ook een filmpje rond van een nette heer die inmiddels al 1 jaar in zijn 911 rondrijdt zonder problemen, km-stand 250k of zoiets en inmiddels 130.000 euro aan die auto heeft uitgegeven. Nog geen 10 mille per jaar. Afgezet tegen een lease BMW met bijteling van zo'n 500-600 euro is dat natuurlijk een schijntje voor zoveel plezier!
Dus het zou prettig zijn als er iemand op zou staan die mij vertelde: Ik heb een 997 uit 2004/5 met 160k op de teller, geen noemenswaardige problemen, regulier onderhoud, klasse bak etc.
Nogmaals dank!
|
19 maart 2012 9:35 |
|
|
911RO
|
Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag
Het is verder ook geen probleem dat de motoren wel eens in de soep draaien. Zeker niet als je Porsche nog in de garantie valt. Heb je daarentegen net voor 50k een gebruikte zónder garantie gekocht, dan hakt de reparatie van 15k er toch even lekker in. Als dat voor jou geen probleem is: lekker kopen zou ik zeggen.
|
19 maart 2012 9:48 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag
vergis je niet. 5% van de wereldwijde productie wil jij niet op de koffie hebben...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
19 maart 2012 9:55 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag
5%. sure
_________________________________________ oud is beter
|
19 maart 2012 12:23 |
|
|
Joost993
ex 997 Carrera S, ex 3,2 ex 993 C2 PF#233Limburg
|
Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag
Tel alleen al het aantal met een motor wissel op het forum.....
|
19 maart 2012 13:23 |
|
|
erwin996
M140i
|
Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag
Ik heb een 996 uit 2006/1 met 110k op de teller. Twee jaar geleden gekocht met 40k op de teller. Geen noemenswaardige problemen, regulier onderhoud, klasse bak
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
19 maart 2012 13:57 |
|
|
3AE '99
987.2 Cayman SRoosendaal
|
Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag
Al eens gedaan dan? Dan weet jij ook het aantal zonder motorwissel...cijfers zeg ik, cijfers!
_________________________________________ "...indrukwekkend, collega...maar werkt het ook in theorie?..."
|
19 maart 2012 14:28 |
|
|