| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
probleem olielek 993 http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=34978 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | albert1 [ 11 mei 2012 21:44 ] |
Berichttitel: | probleem olielek 993 |
Ik ben woensdag een 993 gaan halen samen met een vriend in het noorden van Holland. De auto is voor hem bedoeld. De wagen reed perfect tot hier, maar we zijn dan ook niet over de 3000 toeren gegaan omdat de auto al een tijdje had stilgestaan. De verkoper had ons gezegd dat alle vloeistoffen waren bijgevuld. Voor alle zekerheid zijn we dan ook zonder de motor in toeren te rijden naar huis gereden zonder problemen. Vandaag rij ik ermee naar bandencentrale en in het terugkomen nadat de auto op temperatuur was, een paar keren boven de 3000 toeren gegaan. Niets aan de hand tot ik de wagen parkeerde en een grote blauwe wolk aan de rechtse kant onder de wielkast uitkwam. Bij nader inzien was er olie op de uitlaat gaan lekken (en niet een beetje). Onder de motorkap zat alles vanaf de oliestop onder de olie. Zo te zien een lek aan de stop. Maar kan de olie van de motor zo hoog opkomen. We hebben alle leidingen nagekeken maar zonder iets te demonteren en kunnen niets vinden Motor draait goed maar de uitlaat geeft soms een beetje blauwe damp. Moeten we ons ongerust maken, heeft iemand dit al meegemaakt? Oliepeil is ook aan de lage kant. Motor is pas 2000 km geleden gereviseerd bij Porsche Essen in Duistland maar heeft op 6 jaar maar 2000 km gereden. Kunnen het de pakkingen al zijn na zo weinig kms? Bedankt voor het lezen. |
Auteur: | Olaf [ 11 mei 2012 21:52 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: probleem olielek 993 | |||||||||
Bedoel je met oliestop de gele olie(vul)dop Hoe die daar kan lekken - zou ik niet weten - zelfs als je de dop er vanaf haalt komt er MI geen olie uit (bij draaiende motor). Hoe laag is het oliepeil nu - en hoe heb je het gepeild Het vervelende is dat de olie naar beneden loopt (niet bedoeld als bijdehandte opmerking), maar daardoor is vaak niet eenvoudig te zien waar het daadwerkelijk lekt Ik zou de motorruimte schoonmaken - en als het kan ook de onderkant van de motor (moet je wel even de motorbeplating weghalen) - en dan eens verder kijken ... het kan namelijk goed dat er te veel olie bijgevuld is en dat er via de carter-ontluchting uit is gegooid ... |
Auteur: | albert1 [ 11 mei 2012 22:04 ] |
Berichttitel: | Re: probleem olielek 993 |
we hebben het oliepeil nagekeken volgens het boekje, warme motor terwijl hij in ralantie draaide. We konden nog geen 3mm olie bespeuren. Daarentegen draait de motor zeer goed ook in hoger toeren. Mijn vriend is zelf automekanieker geweest maar heeft nooit aan Boxermotors gewerkt. We zouden hem zo vlug mogelijk naar een Porschespecialist willen brengen. Hij denkt als we een paar liter olie bijtanken dat we gerust zachtjes naar de garage kunnen rijden. Ik heb daar echter mijn bedenkingen bij en zou zeker willen spelen. We hadden gedacht hem naar Serge Power in Hasselt te brengen omdat hij toch best een nazicht en smering zou moeten ondergaan. Weet jij misschien iemand anders in de buurt? Of heb je er een andere mening over? (Ik had je ook achter die Becker gevraagd voor mijn 964 maar dat is later aan de beurt als dit opgelost is) Al bedankt voor de snele reactie. |
Auteur: | albert1 [ 11 mei 2012 22:05 ] |
Berichttitel: | Re: probleem olielek 993 |
ach ja Olaf de koperkleurige stop rechts onder de motorkap. Juist onder de oliepeilstok. |
Auteur: | wolf [ 11 mei 2012 22:21 ] |
Berichttitel: | Re: probleem olielek 993 |
overvuld.. |
Auteur: | frederico [ 11 mei 2012 22:36 ] |
Berichttitel: | Re: probleem olielek 993 |
+1 wolf.... (die olie moet toch ergens naar buiten) |
Auteur: | MarkS [ 11 mei 2012 22:42 ] |
Berichttitel: | Re: probleem olielek 993 |
Aub geen paar liter olie bijvullen |
Auteur: | Olaf [ 11 mei 2012 22:52 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: probleem olielek 993 | |||||||||
Dat is dan nog ruim 11 liter in het systeem .... meer dan voldoende om te rijden totdat er een (juiste) diagnose gesteld wordt .. Nu olie er bij kieperen geeft mss hetzelfde resultaat |
Auteur: | albert1 [ 11 mei 2012 23:14 ] |
Berichttitel: | Re: probleem olielek 993 |
ja ik denk ook om dan zachtjes aan naar Hasselt te rijden. Bedankt. |
Auteur: | albert1 [ 11 mei 2012 23:15 ] |
Berichttitel: | Re: probleem olielek 993 |
By the way : waar ligt die ontluchtingscarter ? Kort bij de olievulstop? |
Auteur: | Rad911 [ 11 mei 2012 23:31 ] |
Berichttitel: | Re: probleem olielek 993 |
Deze motoren hebben geen carter |
Auteur: | Olaf [ 11 mei 2012 23:45 ] |
Berichttitel: | Re: probleem olielek 993 |
Inderdaad - Dry-Sump ... maar er zit wel een slangetje naar de tank toe, waar deze het uit kan "kotsen" .. |
Auteur: | horn [ 12 mei 2012 8:08 ] |
Berichttitel: | Re: probleem olielek 993 |
... "klotsen" ... |
Auteur: | Erik997S [ 12 mei 2012 8:16 ] |
Berichttitel: | Re: probleem olielek 993 |
Als je twijfelt trek hem dan naar de shop een trailer huren kost niet zoveel of hoor eens bij de verzekering, touring wegenhulp. Een vriend of kameraad helpt je immers graag uit de nood. |
Auteur: | Alfred [ 12 mei 2012 12:09 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: probleem olielek 993 | |||||||||
+1 De kans is erg groot dat er veel te veel olie in zat. Ik zou de motorruimte ontdoen van alle olie en dan het oliepeil op het juiste niveau brengen en rustig gaan rijden. (naar een specialist toe zodat hij dan kan zien waar het eventueel (nog) uitkomt) |
Auteur: | Olaf [ 12 mei 2012 12:34 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: probleem olielek 993 | |||||||||
3 mm aan de stok is minder dan 1,75 liter wat uit het systeem mist - ergo genoeg olie in het systeem om (rustig?) verder te kunnen rijden ... Persoonlijk zou ik 'm in iedergeval eerst goed op temperatuur rijden, voordat je er ook maar enige hoeveelheid olie bij gooit |
Auteur: | wolf [ 12 mei 2012 15:08 ] |
Berichttitel: | Re: probleem olielek 993 |
ooit gelezen dat je met 5 liter öl prima kunt rijen mits < 4000/m. |
Auteur: | albert1 [ 17 mei 2012 14:30 ] |
Berichttitel: | Re: probleem olielek 993 |
Hij gaat morgen naar Serge Power voor nazicht. Ik laat iets weten als de oorzaak gevonden is. |
Auteur: | albert1 [ 22 mei 2012 16:54 ] |
Berichttitel: | Re: probleem olielek 993 |
Vandaag op de brug geweest bij Serge Power en inderdaad lek aan een schroef aan de zijkant van de motor. (vraag mij niet hoe het ding heet , ik laat het zo spoedig mogelijk weten) Het is een zwarte plaat zijkant van de motor dat met schroeven aan de blok is vastgehecht. Ze gaan nieuw dichting zetten aan de schroeven. Kosten zouden nogal meevallen. Verder draait hij als een klok en de rest was ook goed gekeurd. |
Auteur: | Peter [ 22 mei 2012 17:34 ] |
Berichttitel: | Re: probleem olielek 993 |
kleppendeksel heet zoiets, pakking zal wel verdroogd zijn. Bouten kunnen lekker vast zitten, kan k#$%@t karweitje zijn... |
Auteur: | Jan A. (997 4S) [ 22 mei 2012 21:09 ] |
Berichttitel: | Re: probleem olielek 993 |
Niet als iemand anders het doet |
Auteur: | Justin [ 24 mei 2012 17:08 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: probleem olielek 993 | |||||||||
Valt mee dus. Verstandig dat je even langs specialist ben gereden als je kleppendeksel
noemt. Geen bijzonderheid na zo'n lange periode weinig gebruik. Veel plezier ermee en zeg tegen je vriend dat hij het blokje en banden even beetje in de gaten houdt in het begin na zo'n lange periode weinig gebruik. |
Auteur: | albert1 [ 24 mei 2012 20:10 ] |
Berichttitel: | Re: probleem olielek 993 |
Inderdaad vandaag hersteld, een nieuwe pakking (of dichting) van de kleppendeksel geplaatst . Nu nog in het oog houden of er nog andere dichtingen gaan lekken. Al had niemand de juiste diagnose kunnen stellen, toch bedankt voor de reacties. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |