Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 14:31



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Lekkende uitlaatklep 911 SC 1983 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
porsche 911 SC 1983 Indisch rood
Amsterdam
Bericht Lekkende uitlaatklep 911 SC 1983
Beste Porsche vrienden,

Ik had al eerder gepost betreffende een lekkende uitlaatpakking op mijn Porsche.
Dit was niet het geval, het was de (hier duidelijk zichtbaar links van de poort) bout die ik ergens onderweg ben verloren...

Ik heb alle bouten in deze cylinderrij nu vervangen.
Hebben europeese 911's allemaal dit soort bouten of heb ik een amerikaanse motor die is omgebouwd?

De foto's zijn niet briljant. Maar je kunt duidelijk de staat van de klep zien.
Dit is de 3de cylinder (linksvoor) en hij lekt een druppie olie uit de klepgeleider.
Ik twijfel nu aan de oorzaak. maar ik denk dat de klep door het rijden zonder afsluitingsbout te heet is geworden en er zodoende speling is opgetreden tussen geleider en klepsteel.

Vraag:
-kan het kwaad om te rijden met een lekkende uitlaatklep? Of dient de geleider vervangen te worden?

cylinder 3
Afbeelding

cylinder 3 nogmaals
Afbeelding
_________________________________________
porsche 911 sc


17 nov 2011 12:21
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: Lekkende uitlaatklep 911 SC 1983
Een lekkende uitlaatklep betekent vermogensverlies in die betreffende cilinder.....
Herstellen van deze klacht is best een hoop werk.....
De motor moet eruit en dan vervolgens half uit elkaar....
_________________________________________
Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects


17 nov 2011 12:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Lekkende uitlaatklep 911 SC 1983
Aanslag zul je altijd houden de vraag is alleen in welke mate .
Rookt de auto enorm, mis je compressie op deze cillinder in verhouding tot de andere .Als hij niet op de zitting lekt zul je alleen wat olie verbruik hebben en geen vermogens verlies. Het kan best zijn omdat hij daar tijdelijk meer zuurstof heeft gekregen . En dat als je de klep optisch schoon maakt hij gewoon schoon blijft. Zorg er dan voor dat de klep gesloten is in de zitting .Rijdt er dan een 1000 km mee en kijk nog eens . een verkeerde mengsel verhouding kan leiden tot aankoeken van onverbrande brandstof resten.

Ik zou niet gelijk de hele motor loshalen want dan is het einde niet in zicht .Wat begint met een klepgeleider eindigt meestal met een hele waslijst aan onderdelen en veel uren sleutelplezier/ergenis


17 nov 2011 13:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: Lekkende uitlaatklep 911 SC 1983
Oh, ik zie nu dat de geleider schijnbaar lekt en niet de klep.....
_________________________________________
Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects


17 nov 2011 13:14
Profiel
PorscheForum Rakker
porsche 911 SC 1983 Indisch rood
Amsterdam
Bericht Re: Lekkende uitlaatklep 911 SC 1983
De auto rookt niet en heeft ook geen vermogensverlies.
De aanslag is niet wat het lijkt op de foto. Alle uitlaat kleppen hebben de grijzige aanslag. Behalve deze waar de olie het grijs heeft verkleurt.
Het zwart zit alleen rond de klepgeleider.

Optisch schoon maken hoe doe je dat?
_________________________________________
porsche 911 sc


17 nov 2011 13:17
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Lekkende uitlaatklep 911 SC 1983
rodrikes schreef:
Hebben europese 911's allemaal dit soort bouten of heb ik een amerikaanse motor die is omgebouwd?


Geen één heeft deze bouten, OK, ... nu eentje dan.
Hier zit normaal de luchtinjectie voor een lagere uitstoot van onverbrand mengsel.
Als dit systeem gedemonteerd wordt kun je daar nette imbusboutjes M10X1 in draaien. Of de bouten die jij hebt gebruikt :D

rodrikes schreef:
Maar je kunt duidelijk de staat van de klep zien.

Dan kun je meer zien dan mij, ik kan aan dit gedeelte van de klep niet beoordelen wat de staat van de klep is.

rodrikes schreef:
maar ik denk dat de klep door het rijden zonder afsluitingsbout te heet is geworden en er zodoende speling is opgetreden tussen geleider en klepsteel.

Verkeerd gedacht. :)

rodrikes schreef:
Of dient de geleider vervangen te worden?

Ja en nee.
Ja, omdat jouw klepgeleiders allemaal versleten zijn. ( bij elke SC met meer dan 100.000 km op de teller)
Nee, omdat je er behalve (op hoge km stand ) hard klepgetik bij iets gasgeven, verder weinig van zult merken.

Niks schoonmaken, netjes dichtbouwen en rijden dus.
_________________________________________
Rebel engineering


17 nov 2011 13:48
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
porsche 911 SC 1983 Indisch rood
Amsterdam
Bericht Re: Lekkende uitlaatklep 911 SC 1983
Nou dat geeft de mens moed!

@ Erwin:
- Ik begrijp uit jou woorden niet of dat je kan herleiden dat dit een USA motor is of een Europeesche. Ik zal het motorserie nummer nog eens checken.
- Logischerwijs koppel ik het olie lekken aan de weggevallen bout. Toeval bestaat niet...
- Het draad van deze bouten hebben een inch maat(!). cylinder 1 heb heb ik moeten optappen naar 10x1 en daar zit nu een 10x1 met inbus in.
_________________________________________
porsche 911 sc


17 nov 2011 14:03
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Lekkende uitlaatklep 911 SC 1983
rodrikes schreef:
Toeval bestaat niet...


Tuurlijk wel, je moest eens weten hoe vaak ik dat heb gezien bij een motor die gereviseerd werd, één afwijkende klepkleur of vettigheid aan de klepsteel.
Niet zoals het hoort, maar als je niet van plan bent een revisie uit te laten voeren kun je gewoon verder rijden.

Als ik zo jouw auto zie denk ik dat je een 930/10 motor hebt.
_________________________________________
Rebel engineering


17 nov 2011 14:17
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: Lekkende uitlaatklep 911 SC 1983
Al wat op geschoten rodrikes?


22 dec 2011 23:08
Profiel
PorscheForum Rakker
porsche 911 SC 1983 Indisch rood
Amsterdam
Bericht Re: Lekkende uitlaatklep 911 SC 1983
Misschien wat late reactie.
Alles zit er weer onder. De besproken boutjes waren een inch maat (!?). De 10x1 maat is de juiste maat. (logisch ook, hoe zou een inch maat ooit in een porsche opduiken)
Gelukkig was de inch maat Qua diameter iets kleiner (de reden dat het nooit lekker heeft gezeten en dat een bout zich heeft losgewerkt), zodat ik alsnog de 10x1 draad schoon kon tappen. Niet ideaal maar het moet maar. Met locktite vast gezet.
Uiteindelijk toch weer een beunhaas die aan de auto heeft gewerkt... Jammer. Indien Er ooit een revisie aan te pas komt dan laat ik de gaten dicht lassen.
_________________________________________
porsche 911 sc


01 jun 2012 13:16
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.