| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Aluminium carter 911
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=36093
Pagina 1 van 1

Auteur:  softwindow67 [ 27 sep 2012 17:21 ]
Berichttitel:  Aluminium carter 911

Wie weet hoe je de twee helften splitst van een aluminium carter uit een vroege 911?
Ik heb alles verwijderd en alle moeren zijn los. maar de twee helften zitten aan elkaar geplakt, ik denk door de vloeibare pakking.
Ik heb wat met een kunststof hamer lopen tikken maar durf niet teveel geweld te gebruiken :bang: . Is hier een truukje voor of zie ik iets over het hoofd?

Auteur:  oer911 [ 27 sep 2012 18:32 ]
Berichttitel:  Re: Aluminium carter 911

De truc is met een hamer op het dikste gedeelte v/h carter een stanley mesje tussen de helften te slaan, geen schroevendraaier !!!!!!!!!
Het dikste gedeelte zit vóór onder ( bij het vliegwiel ) of achter boven.
Een aluminium carter is loeisterk, dus je hoeft nergens bang voor te zijn...........en kijk nog even of je ècht alle moeren verwijderd hebt
ook die binnen in het carter ( 2 stuks geloof ik )
Succes Rudi. :salut:

Auteur:  964hans [ 27 sep 2012 23:16 ]
Berichttitel:  Re: Aluminium carter 911

Ik heb de helften destijds van elkaar gekregen door veelvuldig en geduldig met een kunststof hamer op het carter te tikken. Ik ben geen voorstander van iets tussen de helften te slaan of wrikken daar de kans op beschadigingen groot is.

Auteur:  Renntech [ 28 sep 2012 11:46 ]
Berichttitel:  Re: Aluminium carter 911

Heb je ook die dikke moer in het distributie gedeelte los?

Auteur:  softwindow67 [ 28 sep 2012 16:45 ]
Berichttitel:  Re: Aluminium carter 911

Ik heb inderdaad ook de twee moeren achter de oliekoeler en de dikke moer in het distributie gedeelte verwijderd. Maar door met kunststof hamer te kloppen krijg ik niet de indruk dat het ook maar enig effect heeft. Ik denk dat ik er toch een stanley mesje aan te pas moet komen. Uiteraard met beleid.

Auteur:  Justin [ 28 sep 2012 20:31 ]
Berichttitel:  Re: Aluminium carter 911

Kan je er geen sterk oplosmiddel overheen gooien om de hechting te verzwakken?
Iets als 3M lijmverwijderaar (ziek spul). Wellicht kan je het hiermee net voldoende verzwakken.

Anders hebben ze bij Carglass/etc. (geen reclame) van dat (dunne) superscherpe snijdraad om ruiten uit rubber (met kit) te snijden.
Als er een hoek/bolling in het carter zit waar ook de naad overloopt, kan je hem wellicht met dit draad opensnijden. Succes!

Auteur:  Peter [ 29 sep 2012 10:27 ]
Berichttitel:  Re: Aluminium carter 911

Niks geen snijdraad gaan gebruiken. De carterhelften zijn van aluminium en moeten niet beschadigen. Als alle moeren zijn verwijderd EN de helften zitten gewoon met loctite vast dan moeten een paar klappen met een rubber hamer genoeg zijn. Als de helften al eens zijn gesplitst en er is een verkeerde vloeibare pakking gebruikt dan heb je mogelijk een uitdaging. Kan me echter niet voorstellen dat andere middelen grote problemen moeten geven. Maar je weet nooit. Je komt soms rare dingen tegen.

Auteur:  softwindow67 [ 30 sep 2012 14:14 ]
Berichttitel:  Re: Aluminium carter 911

De helften waren waarschijnlijk al eerder gesplitst maar uiteindelijk toch gelukt, inderdaad dmv stanley mesje en veelvuldig kloppen met kunststof hamer.
Alles ziet er nog zeer netjes uit, heb haast spijt dat ik hem los heb gehaald.
Allen bedankt voor het meedenken.

Auteur:  oer911 [ 30 sep 2012 16:27 ]
Berichttitel:  Re: Aluminium carter 911

softwindow67 schreef:
Alles ziet er nog zeer netjes uit

Dan heb je geluk gehad, meestal kun je de sporen van hardhandige vorige eigenaren goed zien. :cry:

Auteur:  964hans [ 01 okt 2012 11:57 ]
Berichttitel:  Re: Aluminium carter 911

Citaat:
Alles ziet er nog zeer netjes uit, heb haast spijt dat ik hem los heb gehaald.


Wat was eigenlijk de aanleiding om je carter te openen?

Auteur:  softwindow67 [ 01 okt 2012 13:56 ]
Berichttitel:  Re: Aluminium carter 911

Ik wist niets van deze motor, alleen dat hij 25 jaar stil heeft gestaan. Eerst wilde ik alleen de nokkenashuizen en cilinders demonteren, omdat twee uitlaatkanalen vettig waren. Maar op een gegeven moment ben je zo ver dat je niet het risico kunt lopen dat er misschien iets met de krukas is of dat hij olie lekt op een carter helft. Ik wil nu alles laten nameten of de afmetingen binnen de toleranties liggen en dan het geheel weer dicht bouwen.
Speciale tips waar ik nog rekening mee moet houden zijn uiteraard welkom.

Auteur:  964hans [ 01 okt 2012 14:41 ]
Berichttitel:  Re: Aluminium carter 911

wellicht ten overvloede maar (zo was het in ieder geval bij mijn 964) alle pakkingen en keerringen zijn verkrijgbaar in complete sets, zeker doen!


Tja en de krukaslagers en drijfstanglagers, als je al zover bent zou ik deze vervangen.
Houd er rekening mee dat de drijfstangbouten niet hergebruikt mogen worden (rekbouten).

Nokkenas kettingen, glijbanen ?? ja zeg het maar. Het zijn allemaal geen verschrikkelijk hoge bedragen maar waar moet je stoppen met vervangen. Bij mijn 964 heb ik het wel gedaan.


Ik heb destijds veel bij Mittelmotor in Duitsland besteld. Goed bevallen!

Succes!

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/